goat76 skrev:Tangband skrev:Jag tycker Linn akudorik exakt katalyst ( vilken brand- building reklam text ! ) med Akurate HUB är med bred marginal den bästa stativhögtalaren jag hört . Den är också den dyraste stativhögtalare jag hört, med bred marginal. Jag gynnar alla att få lyssna nån gång till ett par sådana . Så man vet hur bra det kan bli. Den näst bästa högtalaren jag hört i mitt liv är magnepan 3.7. Signalkällan var då en krell CD och en integrerad förstärkare av samma märke. Den högtalaren saknar en del i dynamik och basåtergivning jämfört med det bästa jag hört ( läs akudorik ) men låter underbart på akustisk musik.
Övriga märken inklusive quad, Ino , Carlsson mfl,mfl jag lyssnat till, kanske ett 20 -tal olika anläggningar i olika prisklasser av de märkena, har alla lidit av vissa fel som hindrar upplevelsen att bli maximal.
Tycker jag

Så om du vågar svära i kyrkan, vilka fel led Ino högtalarna av, vad saknades i jämförelse med Linn Akudorik?

Gemensamt för Quad, Ino, Carlsson är att musiken inte engagerat mig lika mycket som jag vet är fallet med det bästa jag hört. ” Det bästa” ska i detta sammanhang inte kallas för det mest ofärgade- utan har endast med min upplevelse att göra. Självklart hade jag ägt något av ovanstående idag om det hade upplevts som det bästa.
Läst på ett annat sätt : - det är inte omöjlig att de tre uppräknade högtalarmärkena saknar de färgningar som jag vill ha

. Är allting väldämpat såsom rummet och högtalarna så är det lätt hänt att även musiken överdämpas. Tvåkanals återgivning är en så enorm kompromiss vilket man ju märker vid egna inspelningar så i dagens läge är det upplevelsen av ljudet som är det väsentliga. Gärna kombinerat med mätmässigt perfekta DIY-högtalare vilket låter som en motsägelse vilket det nog är.
Sagt på ett tredje sätt: jag skulle i längden inte heller sitta nöjd med ett par Linn kan 1 eller komponent 104 tillsammans med en akurate dsm .
Högtalarna må vara bra på att lira engagerat och spela tydliga melodier utan otydlighet, men detta måste även kombineras med klanglig neutralitet för att jag ska sitta nöjd i längden. Det får inte låta klangligt som i en telefonkiosk. Kombinationen naturlighet och engagemang tycker jag man lyckats väldigt bra med i akudorik.
Vem sa att hifi skulle vara enkelt....

Vi kanske får inse att vi har samma intresse, men olika medel att nå dit