Bitar är Bitar... Eller?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

RogerJoensson

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav RogerJoensson » 2020-07-28 11:31

hcl skrev:
Conan skrev:... faktumet att man i flera decennier har kunnat bygga en kedja med AD/DA som inte är detekterbar för den mänskliga hörseln.

Nej.

Att någon AD/DA kedja skulle gå odetekterad genom en test bevisar INGET annat än att denna kedja under just det testet visade sig vara odetekterbar givet de då gällande förutsättningarna. Det är m.a.o. fel att generaliser sådana resultat som fakta. Det är helt enkelt logiskt felaktigt.

Vi kan vända på det. Det vore intressant att se om någon kan detektera skillnaden någon gång (under vetenskapligt hållbara omständigheter). Särskilt de som påstår sig stora höra skillnader som andra inte hör. Problemet är att de brukar backa illa kvickt när det kommer på förslag.
Senast redigerad av RogerJoensson 2020-07-28 11:32, redigerad totalt 1 gång.
-På självvald "semester".

Tell

Inläggav Tell » 2020-07-28 11:32

Conan skrev:Ja det är klart att elektronikutvecklarna på Linn har en högre kunskap i tekniken än vad du & jag har, men det förändrar inte faktumet att man i flera decennier har kunnat bygga en kedja med AD/DA som inte är detekterbar för den mänskliga hörseln. Jag ville jämföra det med en glasruta i ett fönster som är perfekt optiskt transparent och låter dig se världen utanför fönstret precis som den är utan förvrängning.

Skulle du i det läget leta efter ett fönster som är ännu mera transparent? :)

Men vad skulle du då göra om du hade ett företag som tillverkar ljudåtergivningsapparater för hemanvändaren? Du har en viss status att försvara. Du har fasta och rörliga kostnader. Du känner dina kunder och vet hur de fungerar och reagerar på marknadsföring. Du vet att prislappen på en DAC/nätverksspelare du säljer behöver vara kanske 50 kSEK. Du behöver motivera varför kunden ska köpa din spelare och inte konkurrentens som kostar bara 10 kSEK. Klart att dom försvarar sina tekniska lösningar med näbbar & klor och försöker motivera att lösningarna också ger ljudmässiga fördelar.

Kom ihåg vad försäljaren av HiFi-elektronik ville basunera ut i en annan tråd (var det väl?): "Precis allting är hörbart om du bara har en högpresterande & fin anläggning"! :D

+1 på den!
Ett företag vill ju fortsätta sälja produkter, så trots att dom en gång i tiden sålt en pryl som dom anser (med en väldigt lång säljande text) är _perfekt_ så kommer dom senare komma med en produkt som som på nåt magiskt sätt också är _perfekt_ medans den gamla perfekta produkten inte är riktigt lika bra. O fine, den kanske är tekniskt bättre, men det är ju det här med diminishing returns o vad som är fysiskt möjligt för en människa att uppfatta också.
Jag tror faktiskt inte heller att Linns utvecklingskostnader är speciellt mycket högre än andra företag, men eftersom dom vet att dom säljer produkter som egentligen är lite överflöda så sätter dom höga priser o riktar sig till rika konsumenter som inte vet bättre. Finns ju tyvärr rätt mycket folk som slänger pengar på nåt bara för det är dyrt o därför "borde" vara bäst.

Om ändå allt hade varit open source utan patenter o företagshemligheter, hade varit så mycket trevligare för oss konsumenter och rent allmänt för världens utveckling också.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-07-28 11:32

Conan skrev:
Harryup skrev:Om du i grått väder inte ser ditt rena fönster förens det en dag lyser sol på det och du ser att du får en färgning. (Finns ju faktiskt folk som går in i glasdörrar) Skulle du då fortsätta att hävda att färgning inte kan förekomma under någon premiss? LTS testar inga kombinationseffekter och man låter inte ens testa olika apparater mot varandra som befunnits inte hörbart färgande. Går deras tester att repetera med samma resultat oavsett plats på jorden och avsett av vem? Känner mig tveksam.

Men vad gäller fönsterglas, hur många tillverkare av fönster ser du som marknadsför sin produkt med: "Vi har det klaraste glaset!"? :wink: Eller glasögon -- är det inte bättre att vi har snyggare, hållbarare och billigare glasögon än att ingenjörerna hade jobbat med att förbättra hur glaset är transparent mer än vad som är optiskt detekterbart?

HiFi-branschen är sjuk på det sättet att man utvecklar och filar på egenskaper som borde vara färdigutvecklade sen länge. "Vår nya super-duper-RCA-kabel -- nu kan du äntligen höra dina skivor som de var menade att höras!". Att kunna överföra en oförvanskad audiosignal med en koaxialsladd har man väl kunna göra i ett halvt århundrade eller så? Och sen vänder man resonemanget totalt bakvänt:

"Eftersom dessa ansedda företag jobbar med att förbättra RCA-kablar, CD-återgivningen, apparatfötter mm så måste det ju vara viktigt!"... :)

När det gäller Linn så har man väl aldrig hävdat att deras apparater är helt fria ifrån färgning. det närmaste man kan komma är väl att det sagt att takten är viktig men aldrig har dom väl diskuterat i termer att man hävdat att deras apparater inte påverkar ljudet. Man bygger apparater som gör det roligt att spela musik eftersom man upplever att det låter bra. Om man däremot som faktisktskadad kräver att deras apparater skall klara en F/E test för att vara bra så kan man ju inte lägga det till deras last om de inte klarar en F/E last utan att påverka ljudet. Tillverkare som inte har det som mål kan man inte se ner på för att dera utrustning inte klarar en sådan test.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-07-28 11:36

Stampa takten-effekten skulle lätt kunna blindtestas den med. -Gör man det?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-07-28 11:38

RogerJoensson skrev:
Strmbrg skrev:Jag vill gärna veta vad apparaten gör och hur den fungerar. Men jag vill inte engagera mig själv i ett lyssningstest.

Varför ska andra ödsla tid och engagera sig (kanske helt i onödan) i något kanske bara vissa "invigda" hör skillnad på, vilka inte själva vill ställa upp och delta? Hur ska du kunna ta reda vad det är du hör skillnad på om du inte engagerar dig själv i ett lyssningstest?

Det är väl så enkelt att de invigda har lyssnat på apparaten vilket du inte har. Men ändå är du säker på att den inte ger de effekter Strömberg redogör för.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-07-28 11:40

RogerJoensson skrev:
Strmbrg skrev:Jag vill gärna veta vad apparaten gör och hur den fungerar. Men jag vill inte engagera mig själv i ett lyssningstest.

Varför ska andra ödsla tid och engagera sig (kanske helt i onödan) i något kanske bara vissa "invigda" hör skillnad på, vilka inte själva vill ställa upp och delta? Hur ska du kunna ta reda vad det är du hör skillnad på om du inte engagerar dig själv i ett lyssningstest?

Känns det som att många av de i tråden som har negativa attityder till Linn verkligen vet hur Linn låter? Hur många är intresserade av att besöka en butik för att undersöka innan man tycker? Hur många har försökt låna en M-scaler för att höra själv om Herr Strmberg har rätt? Känns det som att diskussionen förs framåt av att folk gissar saker och sedan dissar man sin gissning som om det vore en sanning och lägger det till last på branschen, enskilt företag?

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-07-28 11:47

sprudel skrev:
RogerJoensson skrev:

Det är väl så enkelt att de invigda har lyssnat på apparaten vilket du inte har. Men ändå är du säker på att den inte ger de effekter Strömberg redogör för.

Fullständig lögn!
Jag vill verkligen veta och har föreslagit enkla tester som steg på vägen. Som vanligt fanns inget intresse av att undersöka vidare.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-07-28 11:52

RogerJoensson skrev:
sprudel skrev:
RogerJoensson skrev:Varför ska andra ödsla tid och engagera sig (kanske helt i onödan) i något kanske bara vissa "invigda" hör skillnad på, vilka inte själva vill ställa upp och delta? Hur ska du kunna ta reda vad det är du hör skillnad på om du inte engagerar dig själv i ett lyssningstest?

Fullständig lögn!
Jag vill verkligen veta och har föreslagit enkla tester som steg på vägen. Som vanligt fanns inget intresse av att undersöka vidare.

Nej, inte lögn alls. Du har inte lyssnat på den.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-07-28 11:56

Harryup skrev:
RogerJoensson skrev:

Känns det som att många av de i tråden som har negativa attityder till Linn verkligen vet hur Linn låter? Hur många är intresserade av att besöka en butik för att undersöka innan man tycker? Hur många har försökt låna en M-scaler för att höra själv om Herr Strmberg har rätt? Känns det som att diskussionen förs framåt av att folk gissar saker och sedan dissar man sin gissning som om det vore en sanning och lägger det till last på branschen, enskilt företag?

Det va ju Strmberg som ställde frågor, som han sedan inte vill undersöka eller hjälpa till att undersöka. Mitt intresse är inte större än att om jag inte kan få lite hjälp av den som hör de där uppenbara skillnaden så är det inte värt att gå vidare och bränna min och andras tid. Han få ha sin upplevelse och jag har inte krävt något av honom. Det är han som pockar på med den där apparatens förtjänster.
Är det Linn som gör M-scaler, förresten (eftersom du vävde in det)?

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2020-07-28 11:58

Bitar ÄR bitar och A/D- D/A kan göras i princip transparenta för det mänskliga örat (därmed inte sagt att det alltid görs) men vad ingen diskuterar är ju vad som händer i den digitala domänen. Om vi bara har en rak överföring av bitarna så hävdar jag att detta går att göras helt transparent men hur ofta sker det? I det aktuella exemplet med M-scalern så sker det ju en hel del digital processing - uppsampling och filtrering - i burken mellan ingång och utgång. Det är ju det som är syftet med den, inte att skicka vidare en obearbetat signal - det vore ju bedrägeri. Så likt all processing, tex rumskorrigering eller att simulera en viss typ av akustik, så kan man få ett resultat som låter mer tilltalande än den obearbetade signalen eftersom man kan kompensera för ofullständigheter i lyssningskedjan. Frågan är ju om det är värt pengarna eller inte samt om det i min lyssningskedja är positivt eller negativt?
(I fallet Mac och Windows så har vi ju det eviga omsamplingseländet i uppspelningsmodulerna för att göra det möjligt att spela signaler med olika samplingsfrekvenser samtidigt i processen som ett annat exempel)
Idea what a great ID

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-07-28 12:01

Jag tycker Linn akudorik exakt katalyst ( vilken brand- building reklam text ! ) med Akurate HUB är med bred marginal den bästa stativhögtalaren jag hört . Den är också den dyraste stativhögtalare jag hört, med bred marginal. Jag gynnar alla att få lyssna nån gång till ett par sådana . Så man vet hur bra det kan bli. Den näst bästa högtalaren jag hört i mitt liv är magnepan 3.7. Signalkällan var då en krell CD och en integrerad förstärkare av samma märke. Den högtalaren saknar en del i dynamik och basåtergivning jämfört med det bästa jag hört ( läs akudorik ) men låter underbart på akustisk musik.

Övriga märken inklusive quad, Ino , Carlsson mfl,mfl jag lyssnat till, kanske ett 20 -tal olika anläggningar i olika prisklasser av de märkena, har alla lidit av vissa fel som hindrar upplevelsen att bli maximal.
Tycker jag :)
Senast redigerad av Tangband 2020-07-28 12:22, redigerad totalt 4 gånger.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-07-28 12:02

sprudel skrev:
RogerJoensson skrev:
sprudel skrev:

Fullständig lögn!

Nej, inte lögn alls. Du har inte lyssnat på den.

Öh? Jag har inte heller påstått något om hur den låter. Det är därför jag var intresserad av enkla filer som första steg till att radera frågetecken. Jag har förstått att intresset främst ligger i att prata om och inte att undersöka och då känns det inte så meningsfullt för min del längre.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-07-28 12:02

hcl skrev:
Conan skrev:... faktumet att man i flera decennier har kunnat bygga en kedja med AD/DA som inte är detekterbar för den mänskliga hörseln.

Nej.

Att någon AD/DA kedja skulle gå odetekterad genom en test bevisar INGET annat än att denna kedja under just det testet visade sig vara odetekterbar givet de då gällande förutsättningarna. Det är m.a.o. fel att generaliser sådana resultat som fakta. Det är helt enkelt logiskt felaktigt.

Att bygga en världsbild på dylika felaktiga grunder riskerar att resultera i ett korthusbygge.

Självklart säger ett test som visar på "icke-detekterbarhet" att det aldrig går att höra skillnad. Det gör inte 1000 såna testresultat heller. Men ska man bygga upp sin uppfattning om sakers hörbarhet på att "gång 1001" så kommer det att bli en himmelsstormande skillnad..?

Och jag skulle nog gissa att korthusbygget står betydligt svajigare om man tror att "allt spelar roll" och det finns oändliga möjligheter att förbättra ljudet med kryobehandlade kablar, guldpläterade säkringar i proppskåpet och elektrettejp i gardinerna. :wink:

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-07-28 12:14

Tangband skrev:

Här är en intressant test av ljudkortet Audient iD14 där man kört mixen tio gånger genom A/D-D/A samt preamp och för varje gång lagrat musiken i en DAW. Efter 5:e generationen börjar det kunna höras en smula skillnad - ljudet blir mer ”analogt”.
Enligt testaren är det inte möjligt att höra skillnad 4:a generationer av AD-DA / preamp/ lagring i DAW.
Audient iD14 kostar 2300:- .
Min fråga är då- varför behöver vi hifientusiaster apparater som kostar 20 ggr mer ?

https://youtu.be/hbr-vm0T1Ww

Ni som tror att digitala apparater måste kosta 50000:-, har ni sett och lyssnat på videon?
Sidan har även flacfiler att ladda ned så man slipper youtube reduceringen av ljudkvalitet

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-07-28 12:39

Tangband skrev:Jag tycker Linn akudorik exakt katalyst ( vilken brand- building reklam text ! ) med Akurate HUB är med bred marginal den bästa stativhögtalaren jag hört . Den är också den dyraste stativhögtalare jag hört, med bred marginal. Jag gynnar alla att få lyssna nån gång till ett par sådana . Så man vet hur bra det kan bli. Den näst bästa högtalaren jag hört i mitt liv är magnepan 3.7. Signalkällan var då en krell CD och en integrerad förstärkare av samma märke. Den högtalaren saknar en del i dynamik och basåtergivning jämfört med det bästa jag hört ( läs akudorik ) men låter underbart på akustisk musik.

Övriga märken inklusive quad, Ino , Carlsson mfl,mfl jag lyssnat till, kanske ett 20 -tal olika anläggningar i olika prisklasser av de märkena, har alla lidit av vissa fel som hindrar upplevelsen att bli maximal.

Så om du vågar svära i kyrkan, vilka fel led Ino högtalarna av, vad saknades i jämförelse med Linn Akudorik? :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-07-28 12:49

RogerJoensson skrev:
Harryup skrev:
RogerJoensson skrev:Varför ska andra ödsla tid och engagera sig (kanske helt i onödan) i något kanske bara vissa "invigda" hör skillnad på, vilka inte själva vill ställa upp och delta? Hur ska du kunna ta reda vad det är du hör skillnad på om du inte engagerar dig själv i ett lyssningstest?

Det va ju Strmberg som ställde frågor, som han sedan inte vill undersöka eller hjälpa till att undersöka. Mitt intresse är inte större än att om jag inte kan få lite hjälp av den som hör de där uppenbara skillnaden så är det inte värt att gå vidare och bränna min och andras tid. Han få ha sin upplevelse och jag har inte krävt något av honom. Det är han som pockar på med den där apparatens förtjänster.
Är det Linn som gör M-scaler, förresten (eftersom du vävde in det)?

Det vet du att dom inte gör, eller hur? Frågan var generellt ställd när det gäller diskussionen i tråden.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-07-28 12:56

goat76 skrev:
Tangband skrev:Jag tycker Linn akudorik exakt katalyst ( vilken brand- building reklam text ! ) med Akurate HUB är med bred marginal den bästa stativhögtalaren jag hört . Den är också den dyraste stativhögtalare jag hört, med bred marginal. Jag gynnar alla att få lyssna nån gång till ett par sådana . Så man vet hur bra det kan bli. Den näst bästa högtalaren jag hört i mitt liv är magnepan 3.7. Signalkällan var då en krell CD och en integrerad förstärkare av samma märke. Den högtalaren saknar en del i dynamik och basåtergivning jämfört med det bästa jag hört ( läs akudorik ) men låter underbart på akustisk musik.

Så om du vågar svära i kyrkan, vilka fel led Ino högtalarna av, vad saknades i jämförelse med Linn Akudorik? :)

Gemensamt för Quad, Ino, Carlsson är att musiken inte engagerat mig lika mycket som jag vet är fallet med det bästa jag hört. ” Det bästa” ska i detta sammanhang inte kallas för det mest ofärgade- utan har endast med min upplevelse att göra. Självklart hade jag ägt något av ovanstående idag om det hade upplevts som det bästa.

Läst på ett annat sätt : - det är inte omöjlig att de tre uppräknade högtalarmärkena saknar de färgningar som jag vill ha :D . Är allting väldämpat såsom rummet och högtalarna så är det lätt hänt att även musiken överdämpas. Tvåkanals återgivning är en så enorm kompromiss vilket man ju märker vid egna inspelningar så i dagens läge är det upplevelsen av ljudet som är det väsentliga. Gärna kombinerat med mätmässigt perfekta DIY-högtalare vilket låter som en motsägelse vilket det nog är.

Sagt på ett tredje sätt: jag skulle i längden inte heller sitta nöjd med ett par Linn kan 1 eller komponent 104 tillsammans med en akurate dsm .
Högtalarna må vara bra på att lira engagerat och spela tydliga melodier utan otydlighet, men detta måste även kombineras med klanglig neutralitet för att jag ska sitta nöjd i längden. Det får inte låta klangligt som i en telefonkiosk. Kombinationen naturlighet och engagemang tycker jag man lyckats väldigt bra med i akudorik.
Vem sa att hifi skulle vara enkelt.... :P

Vi kanske får inse att vi har samma intresse, men olika medel att nå dit

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-28 14:00

Jag berättar vad jag upplever och hur jag kan stega i samplingarna mm. Den som vill kan mot överenskommen säkerhet få låna apparaturen för vidare utforskning.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-07-28 14:18

Tangband skrev:
goat76 skrev:

Gemensamt för Quad, Ino, Carlsson är att musiken inte engagerat mig lika mycket som jag vet är fallet med det bästa jag hört. ” Det bästa” ska i detta sammanhang inte kallas för det mest ofärgade- utan har endast med min upplevelse att göra. Självklart hade jag ägt något av ovanstående idag om det hade upplevts som det bästa.

Läst på ett annat sätt : - det är inte omöjlig att de tre uppräknade högtalarmärkena saknar de färgningar som jag vill ha :D . Är allting väldämpat såsom rummet och högtalarna så är det lätt hänt att även musiken överdämpas. Tvåkanals återgivning är en så enorm kompromiss vilket man ju märker vid egna inspelningar så i dagens läge är det upplevelsen av ljudet som är det väsentliga. Gärna kombinerat med mätmässigt perfekta DIY-högtalare vilket låter som en motsägelse vilket det nog är.

Sagt på ett tredje sätt: jag skulle i längden inte heller sitta nöjd med ett par Linn kan 1 eller komponent 104 tillsammans med en akurate dsm .
Högtalarna må vara bra på att lira engagerat och spela tydliga melodier utan otydlighet, men detta måste även kombineras med klanglig neutralitet för att jag ska sitta nöjd i längden. Det får inte låta klangligt som i en telefonkiosk. Kombinationen naturlighet och engagemang tycker jag man lyckats väldigt bra med i akudorik.
Vem sa att hifi skulle vara enkelt.... :P

Vi kanske får inse att vi har samma intresse, men olika medel att nå dit

Tangband, jag tror att du råkade försätta de flesta av trådens deltagare i chocktillstånd. :D

Du vet väl att det mesta ska låta tråkigt, musikåtergivning är inte något man ska njuta av, inspelad musik är endast ett verktyg för utvärdering av ljudanläggningen.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-07-28 14:27

RogerJoensson skrev:Stampa takten-effekten skulle lätt kunna blindtestas den med. -Gör man det?

Alltså. Den här tråden belyser en tämligen allmänspridd arrogans här. Tycker ni att ni är så mycket bättre än t.ex. ingenjörerna på Linn?

Vad jag förstår använder de blindtester i stor utsträckning...
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-07-28 15:28

hcl skrev:Tycker ni att ni är så mycket bättre än t.ex. ingenjörerna på Linn?

Har de några? 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-07-28 15:36

hcl skrev:
RogerJoensson skrev:Stampa takten-effekten skulle lätt kunna blindtestas den med. -Gör man det?

Alltså. Den här tråden belyser en tämligen allmänspridd arrogans här. Tycker ni att ni är så mycket bättre än t.ex. ingenjörerna på Linn?

Vad jag förstår använder de blindtester i stor utsträckning...

Är det teknikerna som påstår det där om stampa takten? Varför är det arrogant att fråga om någon granskat/provat olika elektronik (någorlunda vetenskapligt) avseende just den påstådda effekten (jag menar då någon som inte är kopplade till det aktuella företaget)? Får det inte ifrågasättas? Om så, varför inte?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-28 15:44

Det är ett fatalt missförstånd!
Man ska inte alls stampa takten. Man ska stampa på avvikande förhållningssätt.
Så länge förhållningssätten avviker från varandra så finns det ingen annan utväg än att stampa på dem allesammans.
Detta går förstås betydligt bättre om timingen är korrekt. Korrekt timing uppnås medelst upsampling.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2020-07-28 15:54

Nattlorden skrev:

Har de några? 8)

De har de. Tyvärr tror jag att flera av dem sitter och utvecklar mjukvara till Exakt, media servers och kontrollpunkter som de fortfarande skänker bort gratis. Då behöver de ta ordentligt betalt för de fysiska produkterna de säljer. Alla premiumprodukter utvecklas och tillverkas med stolthet i Skottland. Det hade säkert gått att göra billigare om man utnyttjat låglöneländer.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-07-28 16:01

matssvensson skrev:
Nattlorden skrev:

Har de några? 8)

De har de. Tyvärr tror jag att flera av dem sitter och utvecklar mjukvara till Exakt, media servers och kontrollpunkter som de fortfarande skänker bort gratis. Då behöver de ta ordentligt betalt för de fysiska produkterna de säljer. Alla premiumprodukter utvecklas och tillverkas med stolthet i Skottland. Det hade säkert gått att göra billigare om man utnyttjat låglöneländer.

Vilka svenska högskolor har de gått på för att bli det då?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-28 17:15

När jag kommer hem - i slutet på veckan - ska jag lyssna på musik och försöka låta bli att prata om apparater och teknik.
Och kanske framförallt sluta att tjafsa med dem som har oändliga mängder invändningar.
Inte lätt, men det borde gå.
:)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-07-28 17:19

Nattlorden skrev:
matssvensson skrev:
Nattlorden skrev:
Har de några? 8)

Vilka svenska högskolor har de gått på för att bli det då?

Duger inte högskolor och universitet i UK?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-07-28 18:34

Strmbrg skrev:När jag kommer hem - i slutet på veckan - ska jag lyssna på musik och försöka låta bli att prata om apparater och teknik.
Och kanske framförallt sluta att tjafsa med dem som har oändliga mängder invändningar.

Det går jättebra, kom nyss hem från skogen o satte på Jo Harman, en tös som kan få vem som helst att glömma både bitar o samplingar :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-07-28 19:03

hifikg skrev:
Strmbrg skrev:När jag kommer hem - i slutet på veckan - ska jag lyssna på musik och försöka låta bli att prata om apparater och teknik.

Det går jättebra, kom nyss hem från skogen o satte på Jo Harman, en tös som kan få vem som helst att glömma både bitar o samplingar :)

*Host* :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-07-28 19:22

PerStromgren skrev:
hifikg skrev:

*Host* :D

Du ser, det funkar, inte en tanke på bitar o samplingar där inte...
Sitter nöjd :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi