Moderator: Redaktörer
Tangband skrev:Rogergustavsson- tack för länken för schemat till magnepan 3.7 och 3,7 i.
I original har högtalaren en del fel i filtret . Det finns en höjning mellan 300-600 Hz på 2,3 dB. Jag skulle själv inte stå ut med de felen.
Samtidigt vet jag att högtalaren alltid låtit bra vid lyssningar.
http://www.integracoustics.com/MUG/MUG/tweaks/neolith/
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Rogergustavsson- tack för länken för schemat till magnepan 3.7 och 3,7 i.
I original har högtalaren en del fel i filtret . Det finns en höjning mellan 300-600 Hz på 2,3 dB. Jag skulle själv inte stå ut med de felen.
Samtidigt vet jag att högtalaren alltid låtit bra vid lyssningar.
http://www.integracoustics.com/MUG/MUG/tweaks/neolith/
Med risk att störa Strmbrg ännu en gång.... Tangband, de är givetvis "voiced" (kan inget svenskt uttryck för detta) med de komponenter som sitter där, det gäller även deras dyrare modeller (även de som kostar över halvmiljonen). Det är så de demar dem på mässor. De gör inga andra versioner ens på beställning. Filterkurvorna för 3.7/3.7i är de elektriskt uppmätta, inte de akustiska! Det är en väsentlig skillnad.
Strmbrg skrev:Då kan jag ju passa på att fråga om det är någon här som provat en Accuphase PS, PS Audio PP eller motsvarande apparat. Och vad som i så fall tycktes.
Demo på mässa eller i butik räknas inte.
Bamsefar skrev:Jodå jag har både provat och ägt.
FBK skrev:...Men du verkar gå under den radarn av någon anledning. ..
hifikg skrev:Bamsefar skrev:Jodå jag har både provat och ägt.
"har ägt"
Varför slutade du äga?
Bamsefar skrev:hifikg skrev:Bamsefar skrev:Jodå jag har både provat och ägt.
"har ägt"
Varför slutade du äga?
Fast monterad i förra bostaden - och den tillverkaren har lagt ned produktionen av den modellen jag vill ha. Således har det inte blivit av helt enkelt - och värt att notera i sammanhanget: Mitt nuvarande lyssningsrum är inte ens akustikfixat så poängen i mitt fall är synnerligen begränsad helt enkelt. Det finns så extremt mycket annat jag borde göra innan jag ger mig på detta igen - men snubblar jag över något vettigt så kan jag mycket väl tänka mig att köpa bara för att.
petersteindl skrev:Strmbrg, du skulle bara veta hur det kan låta då man totalt frikoppar sig från växelström och använder batteridrift istället.![]()
![]()
Jag har provat. På den tiden det begav sig var det bilbatterier och klass A förstärkare.
Mvh
Peter
Morello skrev:Att en strömregenerator skulle medföra "ökad klarhet", som jag tolkar som lägre distorsion, saknar helt bäring på verkligheten.
Bill50x skrev:Morello skrev:Att en strömregenerator skulle medföra "ökad klarhet", som jag tolkar som lägre distorsion, saknar helt bäring på verkligheten.
Kan inte lägre brus och brum uppfattas som "ökad klarhet"?
/ B
Strmbrg skrev:petersteindl skrev:Strmbrg, du skulle bara veta hur det kan låta då man totalt frikoppar sig från växelström och använder batteridrift istället.![]()
![]()
Jag har provat. På den tiden det begav sig var det bilbatterier och klass A förstärkare.
Mvh
Peter
Vad var orsaken till att du inte fortsatte med batteridrift?
petersteindl skrev:Strmbrg skrev:petersteindl skrev:Strmbrg, du skulle bara veta hur det kan låta då man totalt frikoppar sig från växelström och använder batteridrift istället.![]()
![]()
Mvh
Peter
Laddningen av bilbatterier (blyackar) var lite bökigt. Jag bar ut bilbatterierna utomhus och laddade där. Det bildas om möjligt någon form av gas vid laddning av gammaldags bilbatterier. Det var ungefär 3 dygns laddning för 40 minuters spelning.
Kommer dock prova att återvända till batteridrift med Litiumceller.
Mvh
Peter
Morello skrev:petersteindl skrev:Strmbrg skrev:
Laddningen av bilbatterier (blyackar) var lite bökigt. Jag bar ut bilbatterierna utomhus och laddade där. Det bildas om möjligt någon form av gas vid laddning av gammaldags bilbatterier. Det var ungefär 3 dygns laddning för 40 minuters spelning.
Mvh
Peter
Vad är det för egenskaper du vill åt med batterier som inte ett konventionellt, reglerat kraftaggregat erbjuder?
petersteindl skrev:Strmbrg, du skulle bara veta hur det kan låta då man totalt frikoppar sig från växelström och använder batteridrift istället.![]()
![]()
Mvh
Peter
Morello skrev:petersteindl skrev:Strmbrg skrev:
Mvh
Peter
Vad är det för egenskaper du vill åt med batterier som inte ett konventionellt, reglerat kraftaggregat erbjuder?
jonasp skrev:petersteindl skrev:Strmbrg, du skulle bara veta hur det kan låta då man totalt frikoppar sig från växelström och använder batteridrift istället.![]()
![]()
Mvh
Peter
Jag finner kombinationen av klass A och batterier ganska underlig. Vilket klass A steg körde du med?
Användare som besöker denna kategori: guldfisk och 47 gäster