Morello skrev:Jansson skrev:Sybarite 1622 stod på +8
Klart.
+8dB+26dB=34dB
Jetehögt!

Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Jansson skrev:Sybarite 1622 stod på +8
Klart.
+8dB+26dB=34dB
I-or skrev: dricker jag gärna starkt.![]()
Morello skrev:Vad hade du för signalkälla?
jonasp skrev:Morello skrev:Jansson skrev:Sybarite 1622 stod på +8
Klart.
+8dB+26dB=34dB
Jetehögt!![]()
NADifierad skrev:
Hittade en bild på NE10.
Det var tydligen mellanregistret som hade en slits.
Enligt ryktena då, på åttiotalet så tålde tydligen att kopplas in direkt i ett vägguttag![]()
.
I-or skrev:Kul med någon som var med när det begav sig. CV påstod i sin marknadsföring att man hade skadat några biografer i USA med de höga ljudtrycken ned till 16 Hz, men detta har jag som strukturdynamiker mycket svårt att tro på. Möjligen skadades ryggarna på gubbarna i installationsteamen.![]()
Jag såg som snorunge någon film med s.k. sensurround-ljud runt 1980. Det var inte riktigt vad jag hade väntat mig, trots relativ närhet till ett av bashornen (vilka var felaktigt placerade med mynningarna en bra bit från begränsningsytorna, men det förstod jag förstås inte då).
De allra tidigaste "jordbävningshornen" lär för övrigt ha använt sig av ett mer konventionellt 18"-element (189-serien), så det är möjligt att reklamen ovan inte far med osanning. (Stroker är som bekant utrustad med en mycket karateristisk spider på framsidan av konen.)
Harryup skrev:I-or skrev:Kul med någon som var med när det begav sig. CV påstod i sin marknadsföring att man hade skadat några biografer i USA med de höga ljudtrycken ned till 16 Hz, men detta har jag som strukturdynamiker mycket svårt att tro på. Möjligen skadades ryggarna på gubbarna i installationsteamen.![]()
Jag såg som snorunge någon film med s.k. sensurround-ljud runt 1980. Det var inte riktigt vad jag hade väntat mig, trots relativ närhet till ett av bashornen (vilka var felaktigt placerade med mynningarna en bra bit från begränsningsytorna, men det förstod jag förstås inte då).
De allra tidigaste "jordbävningshornen" lär för övrigt ha använt sig av ett mer konventionellt 18"-element (189-serien), så det är möjligt att reklamen ovan inte far med osanning. (Stroker är som bekant utrustad med en mycket karateristisk spider på framsidan av konen.)
Piperska Muren gick sönder runt 1980. Ett tak i Hasselbacken gick sönder om det var 1 eller 2 år innan vill jag minnas.
Harryup skrev:I-or skrev:Kul med någon som var med när det begav sig. CV påstod i sin marknadsföring att man hade skadat några biografer i USA med de höga ljudtrycken ned till 16 Hz, men detta har jag som strukturdynamiker mycket svårt att tro på. Möjligen skadades ryggarna på gubbarna i installationsteamen.![]()
Piperska Muren gick sönder runt 1980. Ett tak i Hasselbacken gick sönder om det var 1 eller 2 år innan vill jag minnas.
I-or skrev:Kul med någon som var med när det begav sig. CV påstod i sin marknadsföring att man hade skadat några biografer i USA med de höga ljudtrycken ned till 16 Hz, men detta har jag som strukturdynamiker mycket svårt att tro på. Möjligen skadades ryggarna på gubbarna i installationsteamen.![]()
Morello skrev:Varför tyckte man att det är bra med en spindel även på membranets framsida?
Morello skrev:Varför tyckte man att det är bra med en spindel även på membranets framsida?
JB skrev:Morello skrev:Varför tyckte man att det är bra med en spindel även på membranets framsida?
Gissningsvis klarade nog inte en ensam spindel av att hålla spolen centrerad vid höga ljudtryck, det är ganska vanligt än idag att kraftiga element har flera spindlar (iaf bilbasar, vet inte hur vanligt det är med PA element), men då brukar de oftast sitta i en plasthållare med några mm mellanrum.
Typ så här:
https://www.facebook.com/GS.AUDIO.RICONATURE/photos/pcb.1374018732750136/1374018396083503/
Att ha en extra spindel mitt emellan upphängningen och den nedre spindeln (som strokern) borde väl ge optimalt stöd då stödpunkterna är fördelade med jämnt avstånd jämfört med om spindlarna sitter i en "macka" med bara några mm mellanrum?
.Morello skrev:Ja, men kaviteten mellan främre spindel och membranet torde moduleras av membranförskjutningen - hur ventilerar man det?
I-or skrev:Snygg bild på ett klassiskt högtalarelement. Idag ser Strokern dock inte speciellt imponerande ut och jag vill inte ens tänka på alla problem en spider på framsidan av konen leder till.
Wiki skrev:Earthquake is a 1974 American ensemble disaster drama film directed and produced by Mark Robson. The plot concerns the struggle for survival after a catastrophic earthquake destroys most of the city of Los Angeles, California.
Directed by Mark Robson and with a screenplay by George Fox and Mario Puzo, the film starred a large cast of well-known actors, including Charlton Heston, Ava Gardner, George Kennedy, Lorne Greene, Geneviève Bujold, Richard Roundtree, Marjoe Gortner, Barry Sullivan, Lloyd Nolan, Victoria Principal, and (under an alias) Walter Matthau.
It is notable for the use of an innovative sound effect called Sensurround, which created the sense of actually experiencing an earthquake in theatres.
Sensurround is the brand name for a process developed by Cerwin-Vega in conjunction with Universal Studios to enhance the audio experience during film screenings, specifically for the 1974 film Earthquake. The process was intended for subsequent use and was adopted for four more films, Midway (1976), Rollercoaster (1977), the theatrical version of Saga of a Star World (1978), the Battlestar Galactica pilot, as well as the compilation film Mission Galactica: The Cylon Attack (1979). Sensurround worked by adding extended-range bass for sound effects. The low-frequency sounds were more felt than heard, providing a vivid complement to onscreen depictions of earth tremors, bomber formations, and amusement park rides. The overall trend toward "multiplex" cinema structures presented challenges that made Sensurround impractical as a permanent feature of cinema.
Sensurround involved the installation of large, low frequency, horn-loaded speakers which contained specially designed 18-inch Cerwin-Vega Model 189 ES drivers in custom black wood cabinets. Three horn configurations were available, Model-C (Corner), Model-W (Folded Bass Bin) and Model-M (Modular). The Model-C and -M horns required stacking in groups of four, increasing effective horn mouth size to achieve the low frequency target. They came with special extenders used to widen the mouths of the horns and take advantage of the theater walls to further increase low frequency extension. The Model-M horn had a dedicated "Mouth-Extender" available when it was used in the front of the theater. While installation was customized and varied in each theater, the Sensurround horns were typically placed beneath the screen in front and in the back corners of the theater. Often, rows or sections of seats would have to be removed to make room for the large Sensurround horns. In large theaters, up to 20 individual horns might be used along with custom-built bat wings and mouth extenders.
The film Earthquake also won an Academy Award for Best Sound (Ronald Pierce, Melvin M. Metcalfe Sr.)
The low-frequency vibrations rattled tiles and plaster, too, leading to damage in some venues;
A safety net was installed at Mann's Chinese Theatre in Hollywood to catch errant pieces of plaster falling from the ceiling.
When Earthquake was screened in Chicago, the head of the Chicago Building and Safety Department demanded that the system be turned down or removed to prevent damage to city theaters.
In Germany, Sensurround movies could only be screened in single-screen houses.
Subsequent Sensurround films, such as Midway, also tended to play in single-screen cinemas.
Morello skrev:Ja, men kaviteten mellan främre spindel och membranet torde moduleras av membranförskjutningen - hur ventilerar man det?
I-or skrev:.Morello skrev:Ja, men kaviteten mellan främre spindel och membranet torde moduleras av membranförskjutningen - hur ventilerar man det?
Någonstans på baksidan av konen har man nog hjälpligt sett till att luften kan pysa ut/in. Värre är att spidern har mängder av resonanser som strålar av ljud till utsidan i det här fallet.
RogerGustavsson skrev:Universal Studios i Los Angeles har (hade?) en attraktion i form av jordbävning. Körde de liknande högtalaruppsättning även där?
Baffel skrev:Vart går idag gränsen för storlek på baselement , innan det börjar låta allt för illa? När tappar man förmågan att kontrollera membranets rörelser ?
Användare som besöker denna kategori: jansch och 29 gäster