Extremt tamt jämfört med verkligheten

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Re: Extremt tamt jämfört med verkligheten

Inläggav jonasp » 2020-12-10 21:25

Morello skrev:
Jansson skrev:Sybarite 1622 stod på +8

Klart.

8O +8dB+26dB=34dB

Jetehögt! :D 8)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-12-10 21:25

Vad hade du för signalkälla?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-12-10 21:26

I-or skrev: dricker jag gärna starkt. 8)

Dricker hellre svagt. :)
-Innehar F-skattsedel-

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2020-12-10 22:16

Morello skrev:Vad hade du för signalkälla?

Dvd-spelare som transport in i en dac, Benchmark dac 2 hgc.
Förstegsdelen i dacen är inaktiv.
Senast redigerad av Jansson 2020-12-10 22:19, redigerad totalt 1 gång.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2020-12-10 22:19

jonasp skrev:
Morello skrev:
Jansson skrev:Sybarite 1622 stod på +8

Klart.

8O +8dB+26dB=34dB

Jetehögt! :D 8)

Nja, det var ganska lagom starkt.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2020-12-10 22:41

6DDC7CA6-051B-41AD-BABA-EB2759D27C38.jpeg
6DDC7CA6-051B-41AD-BABA-EB2759D27C38.jpeg (1.26 MiB) Visad 4294 gånger

Hittade en bild på NE10 :) .
Det var tydligen mellanregistret som hade en slits.
Enligt ryktena då, på åttiotalet så tålde tydligen att kopplas in direkt i ett vägguttag 8) :D .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2020-12-11 00:09

Har man ett system som gör att Onkel kånkel låter som live, så har man nått målet. :P
onkel.jpg
onkel.jpg (307.38 KiB) Visad 4259 gånger

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-11 00:24

NADifierad skrev:
6DDC7CA6-051B-41AD-BABA-EB2759D27C38.jpeg

Hittade en bild på NE10 :) .
Det var tydligen mellanregistret som hade en slits.
Enligt ryktena då, på åttiotalet så tålde tydligen att kopplas in direkt i ett vägguttag 8) :D .

Det är 18" strokern som den kallades. Den kunde anslutas till vägguttag i USA. Där har de 110 volt 60 Hz. Jag tror impedansen på elementet var 8 eller 16 ohm.

Det elementet satt i jordbävningshornen som de kallades.

Jag var med på resorna då vi åkte Sverige runt och hade jordbävningsdemo på alla möjliga orter. :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-11 13:13

Kul med någon som var med när det begav sig. CV påstod i sin marknadsföring att man hade skadat några biografer i USA med de höga ljudtrycken ned till 16 Hz, men detta har jag som strukturdynamiker mycket svårt att tro på. Möjligen skadades ryggarna på gubbarna i installationsteamen. 8)

Jag såg som snorunge någon film med s.k. sensurround-ljud runt 1980. Det var inte riktigt vad jag hade väntat mig, trots relativ närhet till ett av bashornen (vilka var felaktigt placerade med mynningarna en bra bit från begränsningsytorna, men det förstod jag förstås inte då).

De allra tidigaste "jordbävningshornen" lär för övrigt ha använt sig av ett mer konventionellt 18"-element (189-serien), så det är möjligt att reklamen ovan inte far med osanning. (Stroker är som bekant utrustad med en mycket karateristisk spider på framsidan av konen.)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-11 13:37

Hur går det med SPL utmaningen ? Tycker den som antog utmaningen ska starta en separat tråd om det. :)

Vad var kriterierna?

Ni kanske kan fixa en apa och trycka igång den :) ifall ni vill uppnå höga dB.

2. Howler monkeys: The name says it all
Named for their distinct loud call, howler monkeys rely on their howls to communicate through their dense rainforest homes. Their howls fall between 128 and 140 dB, and this high volume is a result of howler monkeys having an enlarged hyoid—a bone in the neck that enables tongue and throat movement.

https://www.signia-hearing.com/blog/top ... t-animals/

Appropå dB

Sperm whales are the loudest mammals on the planet, with vocalizations reaching an astonishing 230 decibels. For reference, a jet engine from 100 feet away produces about 140 decibels. At around 150 decibels your eardrums will burst, and the threshold for death is estimated to be in the range of 180 to 200.

Sperm whales are so loud that their clicks are capable of killing a human within their vicinity, says one science and adventure journalist.

James Nestor, an avid ocean-goer and author, claimed in a recent presentation that a fellow diver was swimming alongside a pod of sperm whales when one approached him out of curiosity. He put his hand up to protect himself and his hand ended up paralyzed for nearly 4 hours.

“These clicks are so powerful in the water that they can blow out your eardrums easily, and they can actually vibrate a human body to death,” he said.

https://roaring.earth/sperm-whales-can- ... -to-death/
Senast redigerad av Baffel 2020-12-11 14:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-11 13:37

Dubblett

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-12-11 14:28

I-or skrev:Kul med någon som var med när det begav sig. CV påstod i sin marknadsföring att man hade skadat några biografer i USA med de höga ljudtrycken ned till 16 Hz, men detta har jag som strukturdynamiker mycket svårt att tro på. Möjligen skadades ryggarna på gubbarna i installationsteamen. 8)

Jag såg som snorunge någon film med s.k. sensurround-ljud runt 1980. Det var inte riktigt vad jag hade väntat mig, trots relativ närhet till ett av bashornen (vilka var felaktigt placerade med mynningarna en bra bit från begränsningsytorna, men det förstod jag förstås inte då).

De allra tidigaste "jordbävningshornen" lär för övrigt ha använt sig av ett mer konventionellt 18"-element (189-serien), så det är möjligt att reklamen ovan inte far med osanning. (Stroker är som bekant utrustad med en mycket karateristisk spider på framsidan av konen.)

Piperska Muren gick sönder runt 1980. Ett tak i Hasselbacken gick sönder om det var 1 eller 2 år innan vill jag minnas.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-11 15:23

Harryup skrev:
I-or skrev:Kul med någon som var med när det begav sig. CV påstod i sin marknadsföring att man hade skadat några biografer i USA med de höga ljudtrycken ned till 16 Hz, men detta har jag som strukturdynamiker mycket svårt att tro på. Möjligen skadades ryggarna på gubbarna i installationsteamen. 8)

Piperska Muren gick sönder runt 1980. Ett tak i Hasselbacken gick sönder om det var 1 eller 2 år innan vill jag minnas.

Japp, det var en diskomässa på Hasselbacken. Jag tror det var till den mässan Wille lät bygga en högtalare med 4 strokers och bashorn runt om där de ställdes som en stjärna d v s som speglingar från ett hörn där man kunde kliva in i mitten och lyssna där Wille satt en stol. Det var på egen risk. Jag gjorde det inte. 8) Hade man njursten kanske det var en kur men man använder nog snarast andra änden av frekvensregistret som sig bör för att slå sönder stenar.
Det blev i alla fall en del skador på Hasselbackens byggnad och efter detta blev det inte fler mässor med ljud på Hasselbacken.

Vi körde ju jordbävningsdemon på biografer och det blev fullständigt ramaskri hos de som råkade bo ovanför biograferna. Vi körde aldrig till 16 Hz. Vi hade den där lilla Cerwin-Vega DB-10 Bass Excavator som bass boost med filter under 20 Hz.

Mvh
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2020-12-11 15:44, redigerad totalt 1 gång.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-11 15:43

Harryup skrev:

:D

Ja, detta är ju två byggnader med rötter i 1600- respektive 1700-talet som nog är ganska nära det fallfärdiga stadiet rent strukturellt. En någorlunda normal biografbyggnad kommer knappast att ha några som helst problem.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-11 15:53

Då var de definitivt felapplicerade. Enligt anvisningar från Cerwin skulle jordbävningshornet/n ställas i hörnen stackandes ovanpå varandra så att det bildades en diagonal vägg ut från hörn där mynningen på hornlådan var inåt hörnet. På så sätt utnyttjades hörnet som avslutning på hornet mellan högtalarlådor och sidoväggar, lite som Klipschorn. Som bäst var de stackade från golv till tak och det är högt till tak på biografer. På vissa biografer fanns de från golv till tak i alla 4 hörnen. Linjekälla med strokerbashorn. 8)

Strokern hade 2 st spiders varav den ena satt på normal plats och den andra var applicerad utanför på konen. Tippar att det är ett effektivt sätt för att kunna undvika rubb & buzz.

Cerwin Vega Stroker.jpg
Cerwin Vega Stroker.jpg (73.5 KiB) Visad 4115 gånger

De hade dubbla talspolar som man kunde koppla parallellt eller i serie. Körde man in nätspänning i USA så valdes seriekoppling :wink: 8) Om jag inte minns fel så tillverkades det Strokers för oss i Europa med högre impedans på talspolarna för att klara vår nätspänning på 220 eller 240 volt. Dessa var bara för nätspänningsdemo. :twisted:

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-11 16:04

Snygg bild på ett klassiskt högtalarelement. Idag ser Strokern dock inte speciellt imponerande ut och jag vill inte ens tänka på alla problem en spider på framsidan av konen leder till.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-12-11 16:40

Varför tyckte man att det är bra med en spindel även på membranets framsida?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-12-11 16:45

Den är justerbar i höjdled så det är väl en hantering av resonanser beroende på låda.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-11 16:52

Morello skrev:Varför tyckte man att det är bra med en spindel även på membranets framsida?

Som Peter skriver så handlade det om bättre styrning av konen och talspolen vid stora förskjutningar. Antagligen hade man problem med rotationsmoder, huvudsakligen orsakade av asymmetrisk styvhet för de fjädrande delarna.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2020-12-11 16:54

Morello skrev:Varför tyckte man att det är bra med en spindel även på membranets framsida?

Gissningsvis klarade nog inte en ensam spindel av att hålla spolen centrerad vid höga ljudtryck, det är ganska vanligt än idag att kraftiga element har flera spindlar (iaf bilbasar, vet inte hur vanligt det är med PA element), men då brukar de oftast sitta i en plasthållare med några mm mellanrum.

Typ så här:
https://www.facebook.com/GS.AUDIO.RICONATURE/photos/pcb.1374018732750136/1374018396083503/

Att ha en extra spindel mitt emellan upphängningen och den nedre spindeln (som strokern) borde väl ge optimalt stöd då stödpunkterna är fördelade med jämnt avstånd jämfört med om spindlarna sitter i en "macka" med bara några mm mellanrum?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-12-11 17:05

Ja, men kaviteten mellan främre spindel och membranet torde moduleras av membranförskjutningen - hur ventilerar man det?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-11 17:07

JB skrev:

Gissningsvis klarade nog inte en ensam spindel av att hålla spolen centrerad vid höga ljudtryck, det är ganska vanligt än idag att kraftiga element har flera spindlar (iaf bilbasar, vet inte hur vanligt det är med PA element), men då brukar de oftast sitta i en plasthållare med några mm mellanrum.

Typ så här:
https://www.facebook.com/GS.AUDIO.RICONATURE/photos/pcb.1374018732750136/1374018396083503/

Att ha en extra spindel mitt emellan upphängningen och den nedre spindeln (som strokern) borde väl ge optimalt stöd då stödpunkterna är fördelade med jämnt avstånd jämfört med om spindlarna sitter i en "macka" med bara några mm mellanrum?

Ju större avstånd mellan dem, desto bättre styrning, ja. Man kan dock angripa problemet med lite större ingenjörsmässig elegans än att bara helt brutalt fläska på med klumpiga lösningar. Jag undrar hur ofta de där bilbasbyggarna har simulerat rotationsmoderna (rocking modes) för sina konstruktioner. Kan man få till hygglig symmetri och hög förlustfaktor för upphängningen eller placera rotationsmoderna under arbetsområdet, så klarar man sig ändå.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-11 17:15

Morello skrev:Ja, men kaviteten mellan främre spindel och membranet torde moduleras av membranförskjutningen - hur ventilerar man det?
.

Någonstans på baksidan av konen har man nog hjälpligt sett till att luften kan pysa ut/in. Värre är att spidern har mängder av resonanser som strålar av ljud till utsidan i det här fallet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-11 17:19

Den 3e spidern var till för att hålla talspolen i en mer exakt kolvliknande rörelse mot ytterlägena. Annars börjar talspolen vibrera i sidled, s.k. Rocking mode, och då blir rörelsen mer som en 8 istället för som ett I. Då tar talspolen i metallen i magnetgapet med lavindist som följd och trasiga basar. Lilltroll har simulerat en del på detta och vi har mätt på högtalarelement för att optimera Bremenelementen. Det är speciellt utpräglat med dome-diskanter som inte har någon spider. Det blir synnerligen extrem otäck dist.

I-or skrev:Snygg bild på ett klassiskt högtalarelement. Idag ser Strokern dock inte speciellt imponerande ut och jag vill inte ens tänka på alla problem en spider på framsidan av konen leder till.

Den kom i en pro-version som då ser lite mer imponerande ut. För bilindustrin såldes löselement och då var det tvunget att fixa designen. I bashorn behövs det inte.

Det här är filmen Jordbävningen som bashornen och Strokern utvecklades för. Istället för Surround blev det Sensurround. Det skall kännas.

Bild

Jag har ritat en skiss på tänkt bashornplacering i biografer. Någon eller några biografer körde detta, åtminstone ett tag.

CV stroker jordbävning.jpg
CV stroker jordbävning.jpg (350.23 KiB) Visad 4044 gånger

Hade man inget hörn så körde man 4 uppsättningar bashorn istället för spegling från hörn. Ofta är nödutgångar i höger och vänster främre hörn i biografsalonger. Då placerades jordbävningshornen längst fram under bioduken.

Stig Carlsson använde denna princip med hörnplacering under 50-talet med sina gamla Kolboxar som kunde ställas in för optimerad tonkurva för hörnplacering eller för 4 kolboxar i stjärnkonfiguration. :)

Jag Googlade och hittade lite jordbävning.

Wiki skrev:Earthquake is a 1974 American ensemble disaster drama film directed and produced by Mark Robson. The plot concerns the struggle for survival after a catastrophic earthquake destroys most of the city of Los Angeles, California.

Directed by Mark Robson and with a screenplay by George Fox and Mario Puzo, the film starred a large cast of well-known actors, including Charlton Heston, Ava Gardner, George Kennedy, Lorne Greene, Geneviève Bujold, Richard Roundtree, Marjoe Gortner, Barry Sullivan, Lloyd Nolan, Victoria Principal, and (under an alias) Walter Matthau.

It is notable for the use of an innovative sound effect called Sensurround, which created the sense of actually experiencing an earthquake in theatres.

Sensurround is the brand name for a process developed by Cerwin-Vega in conjunction with Universal Studios to enhance the audio experience during film screenings, specifically for the 1974 film Earthquake. The process was intended for subsequent use and was adopted for four more films, Midway (1976), Rollercoaster (1977), the theatrical version of Saga of a Star World (1978), the Battlestar Galactica pilot, as well as the compilation film Mission Galactica: The Cylon Attack (1979). Sensurround worked by adding extended-range bass for sound effects. The low-frequency sounds were more felt than heard, providing a vivid complement to onscreen depictions of earth tremors, bomber formations, and amusement park rides. The overall trend toward "multiplex" cinema structures presented challenges that made Sensurround impractical as a permanent feature of cinema.

Sensurround involved the installation of large, low frequency, horn-loaded speakers which contained specially designed 18-inch Cerwin-Vega Model 189 ES drivers in custom black wood cabinets. Three horn configurations were available, Model-C (Corner), Model-W (Folded Bass Bin) and Model-M (Modular). The Model-C and -M horns required stacking in groups of four, increasing effective horn mouth size to achieve the low frequency target. They came with special extenders used to widen the mouths of the horns and take advantage of the theater walls to further increase low frequency extension. The Model-M horn had a dedicated "Mouth-Extender" available when it was used in the front of the theater. While installation was customized and varied in each theater, the Sensurround horns were typically placed beneath the screen in front and in the back corners of the theater. Often, rows or sections of seats would have to be removed to make room for the large Sensurround horns. In large theaters, up to 20 individual horns might be used along with custom-built bat wings and mouth extenders.

The film Earthquake also won an Academy Award for Best Sound (Ronald Pierce, Melvin M. Metcalfe Sr.)

The low-frequency vibrations rattled tiles and plaster, too, leading to damage in some venues;
A safety net was installed at Mann's Chinese Theatre in Hollywood to catch errant pieces of plaster falling from the ceiling.
When Earthquake was screened in Chicago, the head of the Chicago Building and Safety Department demanded that the system be turned down or removed to prevent damage to city theaters.
In Germany, Sensurround movies could only be screened in single-screen houses.
Subsequent Sensurround films, such as Midway, also tended to play in single-screen cinemas.

Så, nog hade biografsalongerna problem med basen från Cerwin Vegas jordbävningshorn och problemen var ej ringa. Om jag minns rätt så var det en biografsalong i Dalarna som fick stänga bion efter vårt jordbävningsdemo eftersom det blev sprickor i väggar och tak. Av någon outgrundlig anledning var vi inte välkomna att köra fler jordbävningsdemon i den biografen, ens då vi sa att vi tänkte köra ännu häftigare. :)

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-11 17:21

Morello skrev:Ja, men kaviteten mellan främre spindel och membranet torde moduleras av membranförskjutningen - hur ventilerar man det?

Främre spidern är i sig ventilerad precis som bakre vanliga spidern.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-11 17:27

Universal Studios i Los Angeles har (hade?) en attraktion i form av jordbävning. Körde de liknande högtalaruppsättning även där?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-11 17:31

I-or skrev:
.

Någonstans på baksidan av konen har man nog hjälpligt sett till att luften kan pysa ut/in. Värre är att spidern har mängder av resonanser som strålar av ljud till utsidan i det här fallet.

Dessa resonanser ligger frekvensmässigt över arbetsområdet för Strokern om jag minns rätt.

Det största problemet som jag ser det kan vara läckaget från baksidan av konen mot dess framsida. Det är ju ingen tät dammkåpa som sluter systemet. Men jag vet inte om det spelar roll i det frekvensområde Strokern är tänkt.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-11 17:34

RogerGustavsson skrev:Universal Studios i Los Angeles har (hade?) en attraktion i form av jordbävning. Körde de liknande högtalaruppsättning även där?

Cerwin jobbade ihop med Universal. Universal fick så småningom patentet för Sensurround. De, Universal, i högsta grad körde jordbävningssystemet.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-11 17:44

Vart går idag gränsen för storlek på baselement , innan det börjar låta allt för illa? När tappar man förmågan att kontrollera membranets rörelser ?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-11 18:00

Baffel skrev:Vart går idag gränsen för storlek på baselement , innan det börjar låta allt för illa? När tappar man förmågan att kontrollera membranets rörelser ?

Du måste skilja på talspolens rörelse och membranets rörelse. Vilken av dessa menar du? Talspolens rörelse har också att göra med förstärkarens kontroll över talspolen.

Systemet är synnerligen komplext.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi