Sub-bas engagerar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: Sub-bas engagerar

Inläggav Baffel » 2021-02-09 22:06

eljulio skrev:
Baffel skrev:
I-or skrev:Ungefär p.f.s. kan man göra (jag ber om ursäkt för den fula 3-minuters-3D-skissen):

soffbas.png

Detta är hardcore-varianten med en motor vänd utåt och jag har hoppat över låddetaljer kring baselementen (som åtminstone liknar Dayton LS10-44 lite grand). Portarna är fulskissade utan strömningsoptimerande åtgärder (man kan ersätta dessa med ett par slitsportar på botten och toppen av lådan om man vill). Prestanda för denna konstruktion om ca 60 liter netto räcker och blir över för trådstartaren. Man kan gärna lägga till en förstyvande vä nigg i mitten längs den långa dimensionen och lådan byggs då lämpligen i 12 mm tjock plywood.

Där tycker jag den satt . Två Dayton LS10-44, pris 3000 kr . Byggmaterial och en duglig klass d förstärkare . Klappat och klart. :)

Går det ens att på marknaden ,i dagsläget, att köpa en soffsubb/ bas som klår detta? Till det priset?

Byggmaterial är en försumbar kostnad i sammanhanget. Totalpris med tillräckligt bra förstärkeri? Ja, vad kan det bli? Under 10 000 i denna version vad det verkar. Känns ju oerhört aptitligt...

Det borde ju definitivt räcka . Räknar du bort kostnaden byggmaterial så har du ju 7000 kr över. 8O Klass d- förstärkare, ekvivalisering ( om det behövs?) och DSP. Avvakta svar från någon mer erfaren . :)

Förstärkare Hypex FusionAmp FA501 med DSP-filter via Hypex Filter Design-mjukvara som avr7000 tipsade om kanske? Kostar 4390 kr.
https://www.hifikit.se/fusionamp-fa251-7306.html

Men som sagt avvakta svar....

Edit , kunde inte låta bil

Dayton Audio SPA500DSP 500W Subwoofer Plate Amplifier with DSP
https://www.ebay.co.uk/itm/Dayton-Audio ... 2682123178
(Obs frakt från USA, tullavgifter.,..sen detta med garanti ifall den inte fungerar/ går sönder)

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2021-02-09 22:58

Det finns högre ben annars som möjligen medför att ett normalt element kan användas, t ex Dayton RSS315HF-4. Vad din bättre hälft säger om en sådan lösning tänker jag inte sia om. :) Själv har jag tre kvartsvågsabsorbenter under soffan. :D

https://www.prettypegs.com/sv/home/213-harald-230.html#/storlek-height_230_mm/mobeltyp_beslag-m8_head_screw1/fargval-blank_krom
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2021-02-09 23:02

I-or skrev:Två kapabla 10"-element fungerar bra för de flesta i ett normalstort rum. Ibland blir jag ganska häpen över hur oerhört mycket större linjär ljudtryckskapacitet en del faktisktianer har för basen jämfört med mellanregister och diskant. Visst kräver bas mer luftpumpningskapacitet, men hörseln är också ett par tiopotenser mindre känslig för distorsion under 100 Hz.

Det beror nog på vad man lyssnar på (film eller musik).

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-09 23:08

music4ever skrev:
I-or skrev:Två kapabla 10"-element fungerar bra för de flesta i ett normalstort rum. Ibland blir jag ganska häpen över hur oerhört mycket större linjär ljudtryckskapacitet en del faktisktianer har för basen jämfört med mellanregister och diskant. Visst kräver bas mer luftpumpningskapacitet, men hörseln är också ett par tiopotenser mindre känslig för distorsion under 100 Hz.

Det beror nog på vad man lyssnar på (film eller musik).

Nej, max ljudtrycksnivå för .1-kanalen är 115 dB, vilket man ganska lätt klarar i lyssningspositionen även under 10 Hz med en hoper 12"-element i slutna lådor. Vad systemen inte klarar är subjektivt någorlunda odistorderade mellanregister- och diskanttoppnivåer med högdynamiskt musikmaterial.
Senast redigerad av I-or 2021-02-09 23:08, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-02-09 23:08

Isidor, hur lång linjär slaglängd har ett hyggligt 10"-element enligt dig?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-09 23:09

xmax om 10 mm.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-09 23:51

Vad gäller den ganska långa lådan om 1,5 m, så hamnar den första kavitetsmoden runt 115 Hz. Med en låda utan dämpmaterial (rekommenderas av verkningsgradsskäl) reduceras konrörelsen ordentligt i detta frekvensområde med den valda elementplaceringen, vilket gör att man får en mycket smal dal i frekvensgången just här. Eftersom basmodulen är tänkt att delas med ett LR4-filter vid 80 Hz, ger detta dock en minimal inverkan på frekvensgången (ca -1,5 dB) som är helt försumbar i jämförelse med rumspåverkan.

Elementen bör placeras så tätt ihop som möjligt (som i 3D-skissen) för effektivast möjliga utsläckning av andratonsdistorsionen. Plywood är ett lämpligt material speciellt för basmoduler i kraft av den höga E-modulen som leder till att strukturmoderna hamnar bortåt två oktaver ovanför passbandet. En tjocklek om 12 mm räcker bra förutsatt att man sätter en avstyvande vägg mitt i lådan längs 1,5 m-dimensionen.

För övrigt räcker en förstärkare som lämnar 28 Vrms och 2*200 Wrms i 2 ohm för att driva konerna till xmax ända upp till 80 Hz. M.a.o. skulle en Aiyima A07 med en ordentlig SMPS fungera utmärkt. För bästa resultat bör man som vanligt ekvalisera, men frekvensgången blir med typiska rumsbidrag i stort sett konstant ned till 20 Hz helt passivt.

Totalsumman för hela bygget landar alltså runt 5 kkr inklusive förstärkeri. För motsvarande prestanda får man säkerligen betala 3-4 ggr så mycket i handeln och då kan man inte klämma in lådan under soffan heller. 8)

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2021-02-10 00:02

I-or skrev:Nej, max ljudtrycksnivå för .1-kanalen är 115 dB, vilket man ganska lätt klarar i lyssningspositionen även under 10 Hz med en hoper 12"-element i slutna lådor. Vad systemen inte klarar är subjektivt någorlunda odistorderade mellanregister- och diskanttoppnivåer med högdynamiskt musikmaterial.

Jag vet inte vad du har för prylar men jag har prylar med volymkontroll. Vilket gör att både film och musik (främst elektronisk) kan vara väldigt krävande för basarna och absolut inget som två futtiga 10" klarar av i mitt fall.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-10 00:08

I-or skrev:Aiyima A07

Min ska för övrigt snart testas av Vinylcalle . :mrgreen:

Duger den inte till något vettigt som fullregisterförstärkare så...........eljulio var du i behov av en förstärkare till någon subwoofer...... :)
Senast redigerad av Baffel 2021-02-10 00:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-10 00:10

music4ever skrev:
Jag vet inte vad du har för prylar men jag har prylar med volymkontroll. Vilket gör att både film och musik (främst elektronisk) kan vara väldigt krävande för basarna och absolut inget som två futtiga 10" klarar av i mitt fall.

Referensnivån för .1-kanalen är satt till maximalt 115 dB, d.v.s. det finns ingen "circle of confusion" här. Volymkontrollen tappar då sin funktion.

Det handlade heller inte om 2 stycken 10"-element, däremot en massiv hög med kapabla 12"-, 15" eller t.o.m. 18"-element som man inte sällan ser på bilder här på forumet. Systemen (basmoduler+toppar/huvudhögtalare) är oftast ordentligt suboptimerade eftersom de subjektivt presterar betydligt sämre över 80 Hz än under.

Edit: tydliggörande av vad som utgör suboptimeringen
Senast redigerad av I-or 2021-02-10 00:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-10 00:25

I-or skrev:Systemen är oftast ordentligt suboptimerade eftersom de subjektivt presterar betydligt sämre för lite högre frekvenser än för lägre.

Lite högre frekvens ....runt Hz?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-10 00:48

Över basmodulområdet, d.v.s. över 80 Hz.

RolffRojs

Inläggav RolffRojs » 2021-02-10 00:48

I-or skrev:Referensnivån för .1-kanalen är satt till maximalt 115 dB, d.v.s. det finns ingen "circle of confusion" här. Volymkontrollen tappar då sin funktion.

Det handlade heller inte om 2 stycken 10"-element, däremot en massiv hög med kapabla 12"-, 15" eller t.o.m. 18"-element som man inte sällan ser på bilder här på forumet. Systemen är oftast ordentligt suboptimerade eftersom de subjektivt presterar betydligt sämre för lite högre frekvenser än för lägre.

Vad är det som gör att dem är suboptimerade för högre frekvenser? I äldre inlägg förespråkas elementplacering på motstående sida, i push-pull konfiguration, så att även vibrationer släcks ut effektivare. Minskar kapaciteten för att undertrycka andratonsdistorsion högre upp i frekvens, eller minskar det lika mycket över hela frekvensspannet med denna elementplacering, jämfört med sida vid sida?

Edit: Suboptimerade system har du förklarat. Missuppfattade och trodde det var basmodulerna.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-10 00:55

Ytterligare en skiss som lite tydligare visar avstyvningar och montaget av det vända elementet (elementen ska alltså kopplas med motsatt elektrisk polaritet och ger därigenom kraftutsläckning, men även ett visst vridmoment):

soffbas2.png
soffbas2.png (59.28 KiB) Visad 3803 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-10 00:59

RolffRojs skrev:
I-or skrev:Referensnivån för .1-kanalen är satt till maximalt 115 dB, d.v.s. det finns ingen "circle of confusion" här. Volymkontrollen tappar då sin funktion.

Det handlade heller inte om 2 stycken 10"-element, däremot en massiv hög med kapabla 12"-, 15" eller t.o.m. 18"-element som man inte sällan ser på bilder här på forumet. Systemen är oftast ordentligt suboptimerade eftersom de subjektivt presterar betydligt sämre för lite högre frekvenser än för lägre.

Vad är det som gör att dem är suboptimerade för högre frekvenser? I äldre inlägg förespråkas elementplacering på motstående sida, i push-pull konfiguration, så att även vibrationer släcks ut effektivare. Minskar kapaciteten för att undertrycka andratonsdistorsion högre upp i frekvens, eller minskar det lika mycket över hela frekvensspannet med denna elementplacering, jämfört med sida vid sida?

Edit: Suboptimerade system har du förklarat. Missuppfattade och trodde det var basmodulerna.

Otydlig formulering av mig, nu åtgärdat.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-10 01:13

Jag säger då det . I denna tråd ( men även andra). Hatten av för I-or.

Här får vi amatörer en fin , och otroligt prisvärd lösning. Vi får väl hjälpa dig I-or om du råkar få på dig hifiklubbens subwooferkrängarhantlangare efter detta. :mrgreen:
Senast redigerad av Baffel 2021-02-10 01:14, redigerad totalt 1 gång.

RolffRojs

Inläggav RolffRojs » 2021-02-10 01:13

I-or skrev:Ytterligare en skiss som lite tydligare visar avstyvningar och montaget av det vända elementet (elementen ska alltså kopplas med motsatt elektrisk polaritet och ger därigenom kraftutsläckning, men även ett visst vridmoment):

soffbas2.png

Om mittstaget placeras precis i mitten :D så resonerar lådan med samma frekvens, dvs adderad nivå, men det spelar kanske ingen roll i basområdet, men kanske för ett mellanregisterelement?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-10 01:20

Staget sitter i mitten för att flytta panelresonanserna så högt upp i frekvens som möjligt (långt över passbandet, ljudtrycksbidragen från även en sparsamt avstyvad basmodullåda blir helt försumbara). Om jag orkade skulle jag visa en FEM-simulering, men jag vet redan att det blir så och det får räcka. 8)

För vanliga högtalare är det dock en helt annan sak och här får man se upp en aning, speciellt med större lådor.

RolffRojs

Inläggav RolffRojs » 2021-02-10 01:45

Konstruktionen bör även lämpa sig för högtalarvägg, även utsträckt högre upp i frekvens säg, 250-350Hz. Ett element spelar rakt fram och anger riktning och det bakre ligger väl typ 1ms efter? Lådan får plats bakom en normal högtalare och kan då utgöra basstöd. Är det HiFi-mässigt eller blir det mest blähh? Tänker mest på andratonsdistorsion.

Edit: Längden på lådan utgör iofs då också ett problem.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-10 06:27

Det utvecklade sig till en väldigt spännande tråd i mitt tycke och jag är imponerad av den kunskap som finns här, i synnerhet från I-or och Peter som inte bara är kunniga utan också vill dela med sig av kunskapen. Den inställningen bör man vara rädd om i dagens samhälle. Kanske kan det bli en beställningsbar byggsats så småningom? Jag tänker att fler än jag har samma funderingar.

Jag hade några frågor till angående lådans konstruktion. Den ser byggmässigt lätt att ut att bygga, det ska jag nog reda ut med lite hjälp.

Måtten på bredd och längd saknar betydelse så länge den inte är bredare än 80 cm och längre än 200 cm och I-ors bygge är det helt lugnt. Sen är det möjligen problem med höjden då. Inklusive fötter kan den inte vara högre än 14 cm, möjligen några mm. till med tassar under fötterna. Men det är rätt försumbart. Jag är inte en van ritningsläsare, men den är ser ut att vara 20 cm ink fötter. Om jag inte ser fel. Fräsa in sd-fötter kan man ju alltid göra för att vinna några mm, kanske 4 mm? Men som sagt. Behovet av den väldigt låga höjden?

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2021-02-10 08:07

E9C17F6B-7A5D-4BC2-9120-C84CB9314FFE.jpeg
E9C17F6B-7A5D-4BC2-9120-C84CB9314FFE.jpeg (70.91 KiB) Visad 3717 gånger

Lådan är kring 14 cm hög inkl fötter tycker jag det ser ut som. :)
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-10 08:14

I-or skrev:Ytterligare en skiss som lite tydligare visar avstyvningar och montaget av det vända elementet (elementen ska alltså kopplas med motsatt elektrisk polaritet och ger därigenom kraftutsläckning, men även ett visst vridmoment):

soffbas2.png

Aha! I så fall är det ju perfekt!

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2021-02-10 08:43

Inte sant. Volymkontrollen funkar hur bra som helst, så det stämmer ej. Finns absolut inget som tvingar en att ha en vissa volym vid film eller musik.
Både vid film och viss musik så kan kraven va väsentligt högre än vad de flesta bassystem kan fixa, för oss som gillar att spela på lite ibland.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-10 09:31

Lådans höjd på skissen är 15 cm men det tillkommer en spalt mot golvet. För visst ska väl basarna spela neråt? Åtminstone ser det ut så på skissen. Den luftspaltens höjd kommer väl att påverka resultatet? Vad händer om man låter basarna spela uppåt? Vilken avstämning har basreflexrören? Kan en slitsport vara en fördel?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-10 09:35

Vet inte om det redan har besvarats men om man tar tex I-ors förslag ( den subben är säkerligen riktigt bra) med tanke på fina bremenhögtalare i systemet kommer I-ors sub tillföra så mycket mer?

Om du , eljulio, nu väljer att gå vidare med I-ors förslag starta gärna ny tråd när det kommer till byggnation , val av förstärkare osv och korshänvisa till respektive tråd . Kan vara bra inför framtiden om någon söker på just sub under soffa, att på så sätt hitta info på ett smidigt sätt. Tycker jag , men du gör som du vill. :)
Senast redigerad av Baffel 2021-02-10 09:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-10 09:44

Baffel skrev:Vet inte om det har besvarats redan men om man tar tex I-ors förslag ( den subben är säkerligen riktigt bra) med tanke på fina bremenhögtalare i systemet kommer I-ors sub tillföra så mycket mer?

Om du , eljulio, nu väljer att gå vidare med I-ors förslag starta gärna ny tråd när det kommer till byggnation , val av förstärkare osv och korshänvisa till respektive tråd . Kan vara bra inför framtiden om någon söker på just sub under soffa, att på så sätt hitta info på ett smidigt sätt. Tycker jag , men du gör som du vill. :)

Bra förslag Baffel. Det ska jag absolut göra!

Användarvisningsbild
Plymotonic

Inläggav Plymotonic » 2021-02-10 10:08

Som enna portad Ken Kreisel :mrgreen:

/ply
Carlsson Proselyte | Står nöjdare med en Mezcatonic

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-10 10:24

Kontroll av utrymme under soffa. Gick bra när hustrun är på jobbet för en gångs skull i denna pandemi... Höjderna är angivna till golv. Fötternas höjd utgör 45 mm.

under-soffa.jpg
under-soffa.jpg (800 KiB) Visad 3649 gånger

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2021-02-10 10:30

De där tunna dayton ser ut att ge ganska låg dist om de monteras med vänd polaritet

https://audioxpress.com/article/Test-Be ... Subwoofers

Bild

edit: men passar kanske lite dåligt i basreflex..
Senast redigerad av Kraniet 2021-02-10 10:44, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-10 10:31

RogerGustavsson skrev:Kontroll av utrymme under soffa. Gick bra när hustrun är på jobbet för en gångs skull i denna pandemi... Höjderna är angivna till golv. Fötternas höjd utgör 45 mm.

under-soffa.jpg

En till som är byggsugen , kul. :)

Ett litet tips bara, Daytonelemetet via BRL är på kampanj nu. Jag hade inte väntat allt för länge med att lägga en beställning....
https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-a ... 10-44.html

Obs kolla så de verkligen har elementet på lager . Beställde en Bluethoothreciver från Dayton via BRL . De hade den på kampanj, men det visade sig att BRL i sin tur var tvungna att beställa den från USA. Efter fyra månader , efter jag inte fått den levererad så tröttnade jag och avbeställde den.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi