Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Mediokra mätresultat (+/- 4 dB 250 Hz - 20 kHz för JA:s "lyssningsfönster", ojämn horisontell spridning) till alldeles för högt pris. Men det är klart, Jormas kabel uppväger förstås detta lätt.
Elfsberg skrev:I-or skrev:Mediokra mätresultat (+/- 4 dB 250 Hz - 20 kHz för JA:s "lyssningsfönster", ojämn horisontell spridning) till alldeles för högt pris. Men det är klart, Jormas kabel uppväger förstås detta lätt.
Intressant. Äntligen någon som kan peka på vad som denne anser dåligt i en mätning.
Vad vore, enligt dig, ett bra mätresultat? Är det (mycket) beroende av prislappen?
Du får gärna nämna en högtalare som är "bra".
Vet du kanske på rak arm hur de på detta forum mycket populära pi60 eller pi60s mäter?
Mvh
Zappa skrev:Här kommer en mätning av Ino Audio pi60s, vissa har säkert sett den förut.
Belker skrev:pi60 så här skulle vara mumma!
[ YouTube ]
goat76 skrev:Själv är du väl inte direkt immun mot reklam om man säger så, du har ju i princip hela ”Faktiskt-paketet” i din ägo.![]()
Reklam har många ansikten, den minst uppenbara är ibland den mest effektiva.
FBK skrev:Det är det som är problemet, du är inte vuxen. Om du hade varit det så hade du inte skrivit det som du gör.... Och i din värld så är allt svart eller vitt och vuxna människor ser inte världen så.
Maarten skrev:ElfsB: Du får förhoppningsvis ytterligare svar men det finns ju redan massa skrivet, t ex:
viewtopic.php?f=10&t=71403&hilit=pi60&start=30#p2149614
viewtopic.php?f=9&t=71293&p=2146282&hilit=distorsion+ljudtryck#p2146278
viewtopic.php?f=9&t=71395&p=2149907&hilit=distorsion+ljudtryck#p2149907
viewtopic.php?f=9&t=71504&hilit=distorsion+ljudtryck&start=0#p2153887
viewtopic.php?f=9&t=71504&hilit=distorsion+ljudtryck&start=60#p2155761
Resten fixar man ju med eq + lite basic aku-fix kanske:
viewtopic.php?f=10&t=71848&p=2172649&hilit=ekvalisering#p2172649
viewtopic.php?f=10&t=71848&p=2172417&hilit=ekvalisering#p2172417
För övrigt: Borde det inte vara möjligt att genom att välja bra element (som t ex har framkommit i flera trådar på sistone, t ex Purifi-tråden) ihop med en relativt lågdistorderande diskant i en WG och fixa ett filter som summerar väl on resp off axis, få till en högtalare som uppvisar betydligt bättre prestanda än t ex denna Marten-konstruktion? Mao, DIY bör vara eftertraktat med dagens goda element och mjukvaror. Det är tiden att pilla med det som man ska ha...
I-or skrev:Elfsberg skrev:I-or skrev:Mediokra mätresultat (+/- 4 dB 250 Hz - 20 kHz för JA:s "lyssningsfönster", ojämn horisontell spridning) till alldeles för högt pris. Men det är klart, Jormas kabel uppväger förstås detta lätt.
Intressant. Äntligen någon som kan peka på vad som denne anser dåligt i en mätning.
Vad vore, enligt dig, ett bra mätresultat? Är det (mycket) beroende av prislappen?
Du får gärna nämna en högtalare som är "bra".
Vet du kanske på rak arm hur de på detta forum mycket populära pi60 eller pi60s mäter?
Mvh
Ett par högtalare som presterar väl i olika prisklasser nämns ovan, Monitor Audio Silver 300 (18 000 kr/par) och Revel F208 (64 000 kr/par). Korrelationen mellan mätresultat och pris är ganska låg med undantag av undre gränsfrekvens och ljudtryckskapacitet. Dyra högtalare är ofta stora, vilket ger goda egenskaper här.
Ino Audio pi60/60s har vi gått igenom mätningar av olika slag för tidigare och dessa håller mycket hög klass on-axis (motsvarande i runda slängar +/- 2 dB 250 Hz-20 kHz i lyssningsfönstret med JA:s mätmetodik). Man kan dock anföra vissa invändningar mot den horisontella spridningen mellan ca 1-3 kHz, vilket inte är särskilt märkligt med tanke på det relativt stora baselementet. Distorsionen tycks för övrigt ligga någonstans i gränslandet mellan medioker och ganska bra överlag.
Zappa skrev:Här kommer en mätning av Ino Audio pi60s, vissa har säkert sett den förut.
I-or skrev:Den mätningen motsvarar inte riktigt JA:s mätmetodik och resultatet ser av olika anledningar med stor sannolikhet alltför bra ut, både vad gäller jämnhet och angående undre gränsfrekvens. Detta har vi mer eller mindre kunnat fastställa efter granskning av diverse andra mätresultat som har dykt upp i olika trådar. On-axis är mätresultaten dock mycket bra hur som helst.
Kraniet skrev:Det knepiga med företag som Wilson är ju att de knappast saknar medlen eller kunskap att göra bättre.
I-or skrev:Belker skrev:pi60 så här skulle vara mumma!
[ YouTube ]
Det fixar Zappa "the hard way".![]()
Fram med en hygglig mikrofon, ut med högtalaren och upp med den någon meter över mark. Sedan går det bra att mäta på 2 meters avstånd och gärna i 0, 30, 60 och 90 graders vinkel horisontellt och vertikalt över ca 170 Hz. Närfält för låga frekvenser med mikrofonen några mm ifrån dammkåpan och portmynningen, sedan komplex summering av ljudtrycksbidragen i relation till aktiv diameter. Om man inte vill släpa ut högtalaren kan man mäta inomhus i ett vanligt rum på 1 meters avstånd med något lägre frekvensupplösning. Även vid en inomhusmätning erhåller man betydligt bättre frekvensupplösning än i mätningen från LTU ovan.
I-or skrev:Belker skrev:pi60 så här skulle vara mumma!
[ YouTube ]
Det fixar Zappa "the hard way".![]()
Fram med en hygglig mikrofon, ut med högtalaren och upp med den någon meter över mark. Sedan går det bra att mäta på 2 meters avstånd och gärna i 0, 30, 60 och 90 graders vinkel horisontellt och vertikalt över ca 170 Hz. Närfält för låga frekvenser med mikrofonen några mm ifrån dammkåpan och portmynningen, sedan komplex summering av ljudtrycksbidragen i relation till aktiv diameter.
Belker skrev:Irländsk julafton med mätmic!
Men är det inte det du beskriver som LTU gjort? Gating+närfält?
Elfsberg skrev:I-or skrev:Den mätningen motsvarar inte riktigt JA:s mätmetodik och resultatet ser av olika anledningar med stor sannolikhet alltför bra ut, både vad gäller jämnhet och angående undre gränsfrekvens. Detta har vi mer eller mindre kunnat fastställa efter granskning av diverse andra mätresultat som har dykt upp i olika trådar. On-axis är mätresultaten dock mycket bra hur som helst.
Yup. Jag visste inte riktigt jag skulle söka på så jag fick lov att fråga rakt ut istället. Redan vid "JA" så är jag lost.![]()
(Av praktiska anledningar har jag inte tid att utbilda mig närmre i frågan idag om vad Ja innebär..)
Tack för snabbt svar I-(sid)or!
Jag ska kolla upp JA vid mån av tid.
I-or skrev:Elfsberg skrev:I-or skrev:Den mätningen motsvarar inte riktigt JA:s mätmetodik och resultatet ser av olika anledningar med stor sannolikhet alltför bra ut, både vad gäller jämnhet och angående undre gränsfrekvens. Detta har vi mer eller mindre kunnat fastställa efter granskning av diverse andra mätresultat som har dykt upp i olika trådar. On-axis är mätresultaten dock mycket bra hur som helst.
Yup. Jag visste inte riktigt jag skulle söka på så jag fick lov att fråga rakt ut istället. Redan vid "JA" så är jag lost.![]()
(Av praktiska anledningar har jag inte tid att utbilda mig närmre i frågan idag om vad Ja innebär..)
Tack för snabbt svar I-(sid)or!
Jag ska kolla upp JA vid mån av tid.
JA = Stereophiles John Atkinsson. En av få recensenter med hygglig teknisk kompetens och förmåga att producera användbara mätresultat.
Zappa skrev:Mätningar på Guru QM10two som är närbesläktad med piP.
https://stereo.ru/p/t4xc-test-akusticheskih-sistem-guru-qm10two-guru-zvuka
Uppmätt i stereolaboratoriet. Januari 2014.
Genomsnittlig THD:
100 Hz - 20 kHz, 94/88/82 dB: 0,42 / 0,36 / 0,55%
40-100 Hz, 94/88/82 dB: 1,35 / 1,55 / 2,60%
Känslighet vid 1 kHz: 88,11
Lägre gränsfrekvens (–10 dB): 40 Hz
Frekvenssvar:
100 Hz - 20 kHz: +/– 1,08 dB
160-1300 Hz: +/– 0,83 dB
1300 Hz - 20 kHz: +/– 0,91 dB
300 Hz - 5 kHz: +/– 1,4 dB
Genomsnittlig krusning (30 ° vinkel): +/– 1,47 dB
Obalans (160-1300 Hz): -0,51 dB
Obalans (1300 Hz –– 20 kHz): –3,00 dB
Obalans (30 ° vinkel): -4,86 dB
Impedans:
Standardavvikelse: 3,83 ohm
Medel: 9,42 ohm
Maxvärde: 20,92 ohm
Minsta värde: 4,70 ohm
The 176 mm midrange / woofer has an even more sophisticated design, adapted to operate on a wide range of frequencies: from 20 Hz to 7 kHz. First of all, the diffuser is made of SPN polymer, which has a number of useful properties. For low frequencies, it works like a piston, and at medium frequencies it emits due to the bending of the membrane. Calculating such a speaker is not easy, and very few manufacturers have succeeded in producing full-range speakers that use this effect
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster