Moderator: Redaktörer
Zzombie skrev:Så du påstår på allvar att några muppar som uttalar sig om ljud är representativt för hela forskarsamhället?
Vilka politiska beslut är tagna grundade på exemplen du anför ovan?
Magnuz skrev:Nu vet jag inte riktigt vem du tilltalar men det där med politiska beslut o.s.v. handlade ju inte om ljud utan om detta: https://sv.wikipedia.org/wiki/Replikationskrisen
Strmbrg skrev:Visst!
Det som emellertid fascinerar med "orkandet" är hur extremt omfattande trådarna tenderar att bli.
![]()
De blir ofta så omfattande att det blir praktiskt närmast omöjligt att engagera sig i alla inlägg, citat och repliker. Åtminstone för mig...
Dvs det som fascinerar mig är hur ni klarar av att - och orkar - lägga all denna tid framför skärmarna på detta, parallellt med allt annat i tillvaron.
Zzombie skrev:Magnuz skrev:Nu vet jag inte riktigt vem du tilltalar men det där med politiska beslut o.s.v. handlade ju inte om ljud utan om detta: https://sv.wikipedia.org/wiki/Replikationskrisen
Det här svarade jag på: "Stora delar av de vetenskaper vi talar om skakar i sina grundvalar, detta är djupt allvarligt då resultaten från dessa ofta ligger tillgrund för viktiga politiska beslut som reglerar vårt samhälle. De förs också fram som etablerade ”sanningar”, ännu värre!"
Ett påstående som luktar en aning konstigt.
Zzombie skrev:Magnuz skrev:Nu vet jag inte riktigt vem du tilltalar men det där med politiska beslut o.s.v. handlade ju inte om ljud utan om detta: https://sv.wikipedia.org/wiki/Replikationskrisen
Det här svarade jag på: "Stora delar av de vetenskaper vi talar om skakar i sina grundvalar, detta är djupt allvarligt då resultaten från dessa ofta ligger tillgrund för viktiga politiska beslut som reglerar vårt samhälle. De förs också fram som etablerade ”sanningar”, ännu värre!"
Ett påstående som luktar en aning konstigt.
Zzombie skrev:Så du påstår på allvar att några muppar som uttalar sig om ljud är representativt för hela forskarsamhället?
Vilka politiska beslut är tagna grundade på exemplen du anför ovan?
Magnuz skrev:Zzombie skrev:Magnuz skrev:Ah, men då är det alltså replikationskrisen det gäller, men ”de vetenskaper vi talar om” ska nog inte tolkas som något som har med ljud att göra i första hand, utan samhällsvetenskap i allmänhet och kanske psykologi i synnerhet men även bl.a. nationalekonomi.
Zzombie skrev:Magnuz skrev:Zzombie skrev:
Till att börja med är nationalekonomi ingen vetenskap. Den kallas även för politisk ekonomi, vilket den just är. Den rådande ordningen (kapitalism, marknadstalibanism) vill dock gärna framställa den som sådan.
Det verkar som andra liknande pseudovetenskaper har det problemet.
Att problemet uppstår i vissa vetenskaper bevisar att de inte är vetenskaper. Underligt att det har tagit 50-100 år att upptäcka det.
Zzombie skrev:Dunning-Kruger-effekten har i högsta grad relevans. Det är bara att läsa trådar om politik, virus, teknik och vetenskap, med mera på fejan.
Zzombie skrev:Dunning-Kruger-effekten har i högsta grad relevans.
Zzombie skrev:>Skulle nog inkludera Öppen diskussion på Faktiskt med. Peak Mount Stupid.
Du kanske lider av Inverted Dunning-Kruger, att inte inse hur smarta andra är för att du inte kommer upp till deras nivå.
Zzombie skrev:Dunning-Kruger-effekten har i högsta grad relevans.
JM skrev:.............
Det är ett observandum att dipoler till exempel mäter dåligt med spinorama metoden.
In Floyds bok upplaga III saknas vissa studier från upplaga I och II vilka motsäger spinorama metodens förträfflighet.
Tänker ffa Barrens klassiska studie/graf där reflexernas perceptionsmässiga betydelse map på lokalisation, tid, frekvens och prominens. Se fig 5.
https://www.researchgate.net/publicatio ... eflections
Spinorama metoden är för statisk utan viktning för hur vi hör. Även det som kallas "tidiga reflexer" är för statisk. "Tidiga reflexer" är totalsumman av alla reflexer vilka studsat en gång innan de når lyssningspositionen dvs lång ifrån hur vi hör viktiga reflexer. Den enda viktningen de "tidiga reflexerna" har är att intensiteten är korrigerad för 15 olika Harmanrelaterade rum. Har någon hittat hur denna korrigering sker mer exakt?
Min gissning utifrån spinoramas mätdata och min erfarenhet av lyssningsrum i USA är att de är större och betydligt mer dämpade än svenska lyssningsrum.
Spinorama metoden är egentligen en metod med potential att uppgraderas till beakta hur vi hör reflexerna och till att utvärdera alla typer av högtalare.
Metoden har en potential att användas för att simulera hur vissa typer av högtalare kommer att upplevas i ditt specifika rum utifrån olika placeringar av högtalare och lyssningsposition!!!
JM
Strmbrg skrev:Visst!
Det som emellertid fascinerar med "orkandet" är hur extremt omfattande trådarna tenderar att bli.
![]()
De blir ofta så omfattande att det blir praktiskt närmast omöjligt att engagera sig i alla inlägg, citat och repliker. Åtminstone för mig...
Dvs det som fascinerar mig är hur ni klarar av att - och orkar - lägga all denna tid framför skärmarna på detta, parallellt med allt annat i tillvaron.
Kanske framför allt fascineras jag av den - beroende på person mer eller mindre påtagliga - läggningen att aldrig ge sig, att fokusera på "motståndare" och utsiktslöst - åtminstone ordväxlingsmässigt - stångas vidare med just dem.
Varför är det så angeläget att till varje pris övertyga den mest inbitne meningsmotståndare eller (för en själv) insiktsoförmögne?
Speciellt i ett såpass för fortlevnaden oväsentligt ämne som hifi?
Tell skrev:Äh så här är det ju alltid när män pratar teknik, o att rätta nån på internet som har FEL är en loop som är väldigt lätt att fastna i. Precis därför som jag försöker avvänja mig alla typer av forum lite till o från, tror inte det är helt bra för sinnet att diskutera så hårt som man gör iblandDock ändå ganska sansat i den här tråden, o intressant också om man orkar läsa allt
Strmbrg skrev:Man kanske inte behöver fokusera så himskans mycket på mätningar.
Åtminstone om man bara skall använda högtalaren och alltså inte skall konstruera den. Man kan ju självklart vara väldigt intresserad av mätningar även som icke-konstruktör.
Apropå det så kan det kanske vara så att man inbillar sig någonting kring hur det låter, baserat på de mätningar man gjort eller tagit del av. Dvs att ett faktiskt lyssningsintryck av högtalaren påverkas av att man studerat mätresultat.
Zzombie skrev:När det gäller annat än mätningar (vetenskap) som bedömning av hifi rekommenderar jag att observera punkt 8 i Tractatus Logico-philosophicus.
jansch skrev:Strmbrg skrev:Man kanske inte behöver fokusera så himskans mycket på mätningar.
Åtminstone om man bara skall använda högtalaren och alltså inte skall konstruera den. Man kan ju självklart vara väldigt intresserad av mätningar även som icke-konstruktör.
Apropå det så kan det kanske vara så att man inbillar sig någonting kring hur det låter, baserat på de mätningar man gjort eller tagit del av. Dvs att ett faktiskt lyssningsintryck av högtalaren påverkas av att man studerat mätresultat.
Absolut är det så! Vi är ju människor.
Om man fokuserar på mätningar, egna lyssningsupplevelser eller en mix av dessa är ju var och ens känsla/beslut. Som du redan vet är jag mätnörd och tyvärr har jag i takt med ökad mätkunskap blivit alltmer osäker på min hörsel. Inte för att jag finner en generell diskrepans utan att åtminstone min hörsel är det rejäl dagsnotering på.
Fascinerande också att JAG, trots mätnörderiet, ofta tycker att lite 2:a och 4:e tons dist tillför någonting positivt..... Åtminstone på elbas och i viss mån piano.
Och, javisst! Jag har verifierat detta med mätningar/tester.... kunde inte låta bli.
goat76 skrev:jansch skrev:Strmbrg skrev:Man kanske inte behöver fokusera så himskans mycket på mätningar.
Absolut är det så! Vi är ju människor.
Om man fokuserar på mätningar, egna lyssningsupplevelser eller en mix av dessa är ju var och ens känsla/beslut. Som du redan vet är jag mätnörd och tyvärr har jag i takt med ökad mätkunskap blivit alltmer osäker på min hörsel. Inte för att jag finner en generell diskrepans utan att åtminstone min hörsel är det rejäl dagsnotering på.
Fascinerande också att JAG, trots mätnörderiet, ofta tycker att lite 2:a och 4:e tons dist tillför någonting positivt..... Åtminstone på elbas och i viss mån piano.
Och, javisst! Jag har verifierat detta med mätningar/tester.... kunde inte låta bli.
Frågan är väl då varför det är så viktigt för så många att deras högtalare mäter "rakt", då de ändå inte kan höra om det låter "rakt" förrens de verifierat att det verkligen är så med mätutrustning?
goat76 skrev:Frågan är väl då varför det är så viktigt för så många att deras högtalare mäter "rakt", då de ändå inte kan höra om det låter "rakt" förrens de verifierat att det verkligen är så med mätutrustning?
Tell skrev:goat76 skrev:Frågan är väl då varför det är så viktigt för så många att deras högtalare mäter "rakt", då de ändå inte kan höra om det låter "rakt" förrens de verifierat att det verkligen är så med mätutrustning?
Det kan vi ju visst göra, speciellt efter att vi med hjälp av mätningar kan lära oss att förstå bättre vad det är vi hör. Men beror såklart också på hur orakt det är eftersom ju våra öron o hjärna kanske inte alltid kan höra exakta amplitudskillnader helt perfekt o inte heller alltid har perfekt gehör, så därför använder vi en mic som hjälpmedel eftersom den är betydligt exaktare.
Vet inte hur ofta du diskrediterar mätningar o hur ofta jag o andra har försökt förklara dom för dig, men att du fortfarande inte förstått är ganska tråkigt.
goat76 skrev:Tell skrev:goat76 skrev:Frågan är väl då varför det är så viktigt för så många att deras högtalare mäter "rakt", då de ändå inte kan höra om det låter "rakt" förrens de verifierat att det verkligen är så med mätutrustning?
Det kan vi ju visst göra, speciellt efter att vi med hjälp av mätningar kan lära oss att förstå bättre vad det är vi hör. Men beror såklart också på hur orakt det är eftersom ju våra öron o hjärna kanske inte alltid kan höra exakta amplitudskillnader helt perfekt o inte heller alltid har perfekt gehör, så därför använder vi en mic som hjälpmedel eftersom den är betydligt exaktare.
Vet inte hur ofta du diskrediterar mätningar o hur ofta jag o andra har försökt förklara dom för dig, men att du fortfarande inte förstått är ganska tråkigt.
Det där var ett väldigt stramt svar på en skämtsamt ställd fråga. Jag borde ha varnat känsliga läsare!
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 22 gäster