Göteborg HIFI-show 2022

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Re: Göteborg HIFI-show 2022

Inläggav Rydberg » 2022-10-03 18:58

Intressant att Kef Blade samt Magico A5 båda upplevs låta dåligt, två på pappret väldigt fina konstruktioner, tankar? :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-10-03 19:15

Magico har aldrig låtit bra på någon mässa.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-10-03 19:27

Rydberg skrev:Intressant att Kef Blade samt Magico A5 båda upplevs låta dåligt, två på pappret väldigt fina konstruktioner, tankar? :)

Det är min uppfattning efter att ha hört dem så som de stod på mässan. Kef av annan modell på Sweetspot lät bättre. Misstänker rummet där Magico stod och/eller att uppställningen inte var bra, var för kalt helt enkelt och med högtalarna riktade rakt fram lssnar man mycket på rummet. Ibland räcker det med att de fonogram som spelas är dåliga för att ge en dålig uppfattning av en anläggning.

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2022-10-03 19:57

Rydberg skrev:Intressant att Kef Blade samt Magico A5 båda upplevs låta dåligt, två på pappret väldigt fina konstruktioner, tankar? :)

Finns nog lite andra åsikter om Kef Blade. Jag var på mässan på lördagen men hade lite ont om tid så så det blev inte så långa besök för att hinna med alla rum. Men när jag lyssnade på Kef Blade så tyckte jag att det antagligen var mässans bästa ljud.
Missljudet i diskanten på Solhagas anläggning störde mig lite men för övrigt mycket imponerande ljud. Slog mig att en annan högtalare med AMT också hade missljud i diskanten så jag tolkade det mer som systemberoende än tillfälligt. I något rum yrade de om hur mycket bättre ljudet blev med kryo-behandlade kablar, atomerna la sig liksom i bättre ordning eller nåt - suck!
En annan insikt var att alla dessa monsterkablar gör att jag tappar förtroendet för att i princip samtliga inom branschen verkligen kan något om akustik och elektricitet utan att målet endast är att kränga prylar. Välljud är bara en biprodukt inte ett mål.
En intressant demo var i ett rum där de jämförde Vinyl och CD (Bob Dylan - Man in the long black coat). Resultat 50/50 i vad lyssnarna föredrog. Men det som jag slogs av var att på vinyl ligger låten i sista spåret på en sida och "innerspårsdistorsionen" var ganska tydlig vilket då får mig att förstå att för många är det inte bästa återgivningen man söker utan ett "sound"
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-10-03 20:01

Tja, uppställningen påverkar resultatet väldigt mycket, båda har dessutom relativt låg riktverkan. Och ingen av dem var väl ekvaliserade.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2022-10-03 20:25

FBK skrev:Magico har aldrig låtit bra på någon mässa.

A5 lät alldeles utmärkt i München, så även Magico M6.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-10-03 20:29

jonasp skrev:

Tja, uppställningen påverkar resultatet väldigt mycket, båda har dessutom relativt låg riktverkan. Och ingen av dem var väl ekvaliserade.

Ser nu att båda två är uppställda så att de helt saknar invinkling!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-10-03 22:56

Du besöker ju inte mässor :)
Säger inte emot dig, då jag inte har något konkret ljudminne av dem.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-10-03 22:57

Kef Blade tyckte jag hade en överdriven presens, det gäller även när jag hört dem hos Akkelis, häftigt men onaturligt.
Akkelis demade Magico men jag lämnade ganska snart med kommentaren att det var ett besvärligt rum ni fått tag i. De kan spela mycket bättre än de gjorde på mässan.
Tack för alla bilder Roger, uppskattas. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-10-03 23:14

Chord Cables och Chord Music (eller vad de heter) är två helt skilda företag har jag fått lära mig. Cables är ormolja. Chord Music med Qutest, Upscaler och DAVE kanske är seriösa... Qutest är i varje fall inte svindyr, även om jag inte kan skilja den från min kina-dac vid lyssning (vid mätning hamnar de bredvid varandra i hans, den där, ni vet, som testar en massa stuff).

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-10-03 23:51

hifikg skrev:

Inte längre, men företaget är äldre än så....
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-10-04 00:01

FBK skrev:
hifikg skrev:

Inte längre, men företaget är äldre än så....

O nya modeller lär ha tillkommit, fast numera är du fast i Carlssonträsket och då duger (nästan) inget annat, oavsett pris.

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2022-10-04 00:44

Stort tack Roger. Fantastiskt att kunna "besöka" mässan hemifrån sittandes i fåtöljen. Nästan så att man var där :D

mvh
Lasse

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-10-04 10:43

När det gäller Kef. Dessa fanns på mässan 2016 och det lät heller inte bra. Var många som undrade vad man fick för de pengarna, typ 300000 kr.

Bild

Dessa små Kef var mera välljudande, kanske man ska säga i den uppställningen och i det rummet.

Bild

solhaga

Inläggav solhaga » 2022-10-04 13:02

Här är min spellista, från fredagskvällens provlyssningar till den sista låten på söndagen fast i omvänd ordning.
Jag har tagit bort dubbletter.
Excel
CSV för import till Soundiz

solhaga

Inläggav solhaga » 2022-10-04 19:20

Här är en utrikisk recension (engelsk) av showen.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-10-04 19:25

solhaga skrev:Här är en utrikisk recension (engelsk) av showen.

Kul! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

solhaga

Inläggav solhaga » 2022-10-04 19:52

sprudel skrev:

Ja, av 55 stycken utställare så valde de ut nio varav jag var en!

Fast det var många faktafel i texten; det verkar som de mest går igång på rör, vinyl, bandare mm.

Intressant att Björn Hestner funderar på ett årligt evenmang.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2022-10-05 00:44

En liten film från mässan.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-10-05 01:17

Kul med film! Noterar att Technics gör som jag brukade göra. A/D omvandlar vinylen innan den D/A omvandlas :) Numera kör jag den genom dansken.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2022-10-05 10:20

VintageHiFi skrev:En liten film från mässan.

Tack för filmen! Den gav en liten inblick för oss som inte var där. Vissa av rummen såg ut som om utställaren hade ansträngt sig med behandling av väggar etc medan andra rum mer såg ut som tomma och kala konferenslokaler. Det borde ge skillnader i hur ljudet upplevs på plats.
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2022-10-05 10:28

solhaga skrev:
sprudel skrev:

Vad kul! Det är du verkligen värd. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

solhaga

Inläggav solhaga » 2022-10-05 10:58

Almen skrev:
solhaga skrev:
sprudel skrev:

Vad kul! Det är du verkligen värd. :)

Tack Almen, du får väl komma på ett återbesök så får du höra systemet också.

Jag kommenterade några faktafel i texten om mitt system:
"pair of floor-to-ceiling AMT/ribbon tweeter towers" - These were all AMT tweeter/mids
"ten glowing valve amps" - These were MOSFET amplifiers, Class A with no feedback.
"the hotel bedroom" - This was a conference room, albeit the hotel's smallest, only 26 square meters.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2022-10-05 16:46

Grattis Solhaga :)
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500.Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Timme

Inläggav Timme » 2022-10-06 16:40

Att man inte fixar systemet så bra man kan med en vettig EQ innan förstår
Jag inte. Har man otur med rummet så låter allt skräp oavsett hur bra högtalaren är

adagio

Inläggav adagio » 2022-10-06 18:37

Timme skrev:Att man inte fixar systemet så bra man kan med en vettig EQ innan förstår
Jag inte. Har man otur med rummet så låter allt skräp oavsett hur bra högtalaren är

Rätta mig om jag har fel, när man EQar en högtalare är det väl utifrån en mätning i en position, dvs den tänkta lyssningspositionen. Denna tillknycklande av kurvan kommer väl ställa till det på andra platser i rummet. Dvs göra saker värre? Eller tänker jag fel? Jag är annars en vän av parametrisk EQ iaf upp till 100-150hz.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

adagio

Inläggav adagio » 2022-10-06 18:44

Det är väl svinsvårt att bedöma någon anläggning såvida man inte sitter på den optimala lyssningspositionen över lag.
Det är ju lite som att sitta vid bordet bredvid och bedömas en rätt bordsgrannen käkar utifrån syn o luktintryck.
Det är därför alltid lite komiskt att läsa alla experter utlåtande om hur det låter när det ibland visar sig att denna expert bara stuckit in huvudet genom dörren eller kanske suttit utmed sidoväggen och pratat med utställaren.
Men generellt kanske det vore ide för många utställare att lägga 1% av de som de lagt på utrustningen på att köpa in en hoper P-70 eller liknande bredrandiga absorbenter för att tygla energin i rummet.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-10-06 18:48

Ja, om man ekvaliserar med avseende på sötpunkten, så kan andra punkter i rummet bli såväl jämnare som ojämnare. Vill man åstadkomma ett större "sötfält" tarvar det helt andra ingrepp, så som exempelvis multipla bashögtalare och/eller rumsakustiska ingrepp.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Timme

Inläggav Timme » 2022-10-06 18:58

adagio skrev:
Timme skrev:Att man inte fixar systemet så bra man kan med en vettig EQ innan förstår

Rätta mig om jag har fel, när man EQar en högtalare är det väl utifrån en mätning i en position, dvs den tänkta lyssningspositionen. Denna tillknycklande av kurvan kommer väl ställa till det på andra platser i rummet. Dvs göra saker värre? Eller tänker jag fel? Jag är annars en vän av parametrisk EQ iaf upp till 100-150hz.

Man kan sprida ut mätningarna över ”alla” lyssningspositioner så får man ett lite mer jämt resultat och man tämjer den värsta basen som annars oftast blir utan EQ

Men mäter man bara vid en plats kan det bli väldigt stora variationer mellan platserna och
Blir ju Inge vidare på en mässa med många platser

Att behandla rummet med lite absorbenter vore givetvis inte fel det heller. För mycket hårda reflektioner vill man inte ha.

solhaga

Inläggav solhaga » 2022-10-06 19:21

Vi gjorde en kontrollmätning av den EQ jag hade från mitt rum hemma.
Vi mätte i sweetspot, höger (grön) och vänster (röd) kanal, observera skalan 1 dB:
Bild
Vi tyckte då (19:28 på fredagskvällen och dessutom hungriga) att avvikelserna inte föranledde att några justeringar.
Det lät då mycket bra i rummet.
Jag fick dock senare några synpunkter att det saknades lite runt 800 Hz, vilket kan ses ovan.

Så, javisst kunde jag arbetat lite med detta.
Men att mäta i fler punkter än sweetspot samt att ta hänsyn till att rummet skulle vara fullt med folk skulle vara att öppna en Pandoras låda.
Det hade inneburit ett sent kvällspass för att mäta in och justera FIR-filtrena. Dessutom skulle det vara tyst efter nio.
Ej heller på lördagseftermiddagen gjorde jag något, trött efter en sömnlös natt på grund av kryddstark kinamat alldeles för sent på fredagskvällen och en dags demande.

Den akustikfix jag hade bestod av tjocka mattor framför toppar och basar samt diffusionspaneler på bakväggen, dold av ett någorlunda tjockt draperi.
Det var ingen parkett i Spinrock utan en tjockare nålfiltsmatta. I taket satt någon form av akustikpaneler.
Väggstommarna var nog gipsskivor med isolering.
Jag var mycket nöjd med akustiken i Spinrock.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi