Clone D9PRO Dartzeel, Krell och flera.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Re: Clone D9PRO Master DartZeel

Inläggav Flint » 2025-04-17 00:31

LeifB skrev:Klon ger 20w klass A sägs det.
Blir ovanligt varmt. ~70 grader.

Bra! Det ska jag provköra. Vet du vad originalet ger i klass A?

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-04-17 06:59

Kan bara hitta att den ger några fåtal % klassA.
Ca 50 graders temp.
Den slår av om den kommer över 70 grader.
Bör vara på hela tiden.

Schema på clone 108b, om det är till någon hjälp.
Hämtat från : https://www.diyaudio.com/community/thre ... is.134362/
Bilagor
1260822487-1443617802.jpg
1260822487-1443617802.jpg (93.79 KiB) Visad 1795 gånger

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-17 08:55

Bra! Jag sätter den på listan för kommande test.
Testar just nu sluttrissornas värmeegenskaper i det tidigare schemat
och har hittat något väldigt intressant som talar till stegets fördel.
Återkommer.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-04-17 09:19

LeifB skrev:Kan bara hitta att den ger några fåtal % klassA.
Ca 50 graders temp.

70 grader på kylsänkor som användaren kan beröra står i strid mot gällande direktiv för CE-märkning.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-17 09:25

Morello skrev:
LeifB skrev:Kan bara hitta att den ger några fåtal % klassA.
Ca 50 graders temp.

70 grader på kylsänkor som användaren kan beröra står i strid mot gällande direktiv för CE-märkning.

Det betyder inte att steget håller den temperaturen hela tiden.
Bara att steget stänger ner då, av säkerhetsskäl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-17 10:14

jansch pratade om att "termiskt hålla kontroll över tomgångsströmmen".
Något som givetvis närmare måste underökas.
Det visar sig att sluttrissorna tillsammans med drivtrissorna har bra koll på det.
Här en simulering av effektstegets temp.egenskaper (driv- och sluttrissor) mellan 20 - 80 grader.
Risken för härdsmälta verkar betryggande liten eftersom viloströmmen sjunker från 32 grader och uppåt.
Som bonus sjunker även offseten.
Listigt.

Men det här med klass-A är fortfarande ett frågetecken. Effektförbrukningen ligger på runt 200W för en kanal.
Alltså minst 400W för hela maskinen, i tomgång . Detta enligt det schema jag har utgått ifrån.

Bild

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-04-17 11:24

Här mättes 180 W i tomgång, https://www.youtube.com/watch?v=Od4e51LmIwk&t=801s

I originalets datablad anges 50 W för NHB-108 Model Two.

Bör kanske noteras att prislapparna för Model One och Model Two är stor, $18000 resp. $53000. Möjligen är det Model One som man kopierat och inte den dyrare? Båda väger in på 30 kg!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-17 11:40

RogerGustavsson skrev:Här mättes 180 W i tomgång, https://www.youtube.com/watch?v=Od4e51LmIwk&t=801s

I originalets datablad anges 50 W för NHB-108 Model Two.

Bör kanske noteras att prislapparna för Model One och Model Two är stor, $18000 resp. $53000. Möjligen är det Model One som man kopierat och inte den dyrare? Båda väger in på 30 kg!

Bra info. Ska kolla.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-17 14:11

LeifB skrev:Klon ger 20w klass A sägs det.
Blir ovanligt varmt. ~70 grader.

Gäller det i 4 eller 8 ohm?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-17 15:21

Tomgångseffekt.
Jag testar med det tuffare 20W Klass A i 4 ohm.
Där ser man att sluttrissorna behöver den ca. 1.9A höga tomgångsström som strömgeneratorernas 40 mA biaserar för.
Den "gröna" trissan börjar strypas och lämna sitt linjära område.
Det innebär att 40 mA inte är taget ur luften, men det innebär också att hela kretsen (en kanal) förbrukar ca. 200W i tomgångseffekt
som i sin tur innebär att hela steget drar ca. 400W i tomgång.

Bild

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-04-17 15:28

Läste nånstans att den drog 250w i tomgång.
Kan ej svara på om det var 4ohm eller 8ohm

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-17 15:38

LeifB skrev:Läste nånstans att den drog 250w i tomgång.

250W kan stämma med belastning 8 ohm. Ska testa.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-04-17 15:45

I tomgång, så kommer inte belastningen in i ekvationen för hur mycket ström som flyter genom transistorerna. Och spänningarna ges av nätdelen. Då blir ström ggr spänning konstant och därmed är effekten/effektförbrukningen i förstärkaren konstant.

I klass A är ofta tomgångseffekten ungefär 4 ggr klass A effekten vid full utspänning till högtalarna.

Ungefär så minns jag saken. Det är ett mått på verkningsgraden hos förstärkaren, d v s hur stor andel av total effekt går in i lasten/högtalarna, kontra genom transistorerna.
Det är här skillnaden kommer in i klass A, kontra klass AB, kontra klass B kontra klass D.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-17 16:00

Ja, 250W i tomgång för hela stärkaren stämmer bra för 20 W Klass A i 8 ohm.
Då klarar man sig med en tomgångsström på lite drygt 1.3 A. 30mA på strömgeneratorerna.
Bra, då har vi fått svar på det. Vi fixar nog det här ska du se. :)

Bild

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-04-17 16:10

Då skulle originalet ha 4 W i klass A med sin tomgångsförbrukning på 50 W?

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-04-17 16:12

meny

Solid State Power Amp Reviews
Sidebar 2: Measurements
As mentioned by Wes Phillips, its generous output stage bias causes the NHB-108 to run hot. After the preconditioning period of running at one-third power into 8 ohms, its chassis and heatsink were very hot. (A thermal cutout shuts the amplifier down if the chassis temperature exceeds 70ºC.)

The amplifier is very fussy about how it is used. Turning it on without a load attached blows the 6.3A fast-blo fuses, as does unplugging an input jack. Several times during the testing I inadvertently blew fuses, and got quite proficient in replacing them, even though the fuseholders are hard to reach and manipulate, given their placement inside the chassis adjacent to each power transformer.

Unusually, there were DC offsets present on the review sample's output terminals. With the NHB-108's input short-circuited, I measured 98.5mV on the left channel, 115mV on the right. The manufacturer hand-trims each amplifier before shipping; as this sample had seen a lot of travel over the past two years, it's possible that its DC operating points had gone out of alignment. (Though it's fair to point out that the DC present on the amp outputs would not affect WP's auditioning—the woofers of his speakers would have been moved very slightly away from their rest positions—it might have explained why the amp was so quick to trigger its protection during testing.)

I did a complete set of measurements with the NHB-108 set to its Hi condition, with some follow-ups set to Lo. The voltage gain at the Hi and Lo settings was 26.3dB into 8 ohms, absolutely normal, and the amplifier was noninverting; ie, it preserved absolute polarity. The XLR jacks on this sample input were simply connected in parallel with the unbalanced RCA jacks; current production, I'm told, has true transformer-coupled balanced inputs in addition to the unbalanced and 50 ohm Zeel inputs. The RCA jacks offered a higher-than-specified input impedance, at 220k ohms at 1kHz, dropping to 110k ohms at 20kHz. (I didn't check the Zeel inputs.) As a result, the NHB-108 will not load down preamplifiers.

NHB-108 saknar övergripande negativ feedback. Enligt konstruktören är den enda återkopplingen i ingångssteget degenerativ (ett oförbikopplat motstånd i emitterkretsen för varje enhet), medan utgångssteget är "full open-loop, utan återkoppling alls, inget emittermotstånd, ingen seriell induktans överhuvudtaget." En liten, lokal, symmetrisk återkoppling lindas runt mitten, andra steget, men det finns ingen återkopplingsväg från utgången till ingången. Förstärkare som saknar övergripande negativ återkoppling kan ha höga utgångsimpedanser. NHB-108 mätte dock ganska bra i detta avseende, källimpedansen förblev runt 0,34 ohm över ljudbandet. Som ett resultat av detta höll sig modifieringen av förstärkarens frekvenssvar genom Ohms lag-interaktion mellan dess källimpedans och impedansen för vår simulerade högtalarbelastning (fig.1, toppspår vid 2kHz) inom respektabla ±0,3dB-gränser.

Fig.1 darTZeel NHB-108, frekvenssvar vid 2,83V in (uppifrån och ned vid 2kHz): simulerad högtalarbelastning, 8 ohm, 4 ohm (1dB/vertikal div., höger kanal streckad).

Inom resistiva belastningar avslöjade den uppmätta småsignalsvaret (fig.1, lägre par av spår) en mycket bred bandbredd, med förstärkarens uteffekt ner med bara 1dB vid 148kHz. (Detta beteende var detsamma i både Hi- och Lo-förhållandena.) Som ett resultat var NHB-108:s reproduktion av en fyrkantvåg på 10 kHz superb, med små stigtider och frånvaro av översvängning och ringsignal (fig.2).

Fig.2 darTZeel NHB-108, liten signal 10kHz fyrkantvåg till 8 ohm.

En sak som jag noterade under mätningarna var att efter en abrupt förändring av belastningsimpedansen, fortsatte förstärkarens utgångsnivå att förändras väldigt lite och satte sig asymptotiskt på sitt nya stationära värde. Jag märkte också detta fenomen med Ayres AX-7-förstärkare ( recensionerad i oktober 2003 ), som påminner om darTZeel genom att inte ha en övergripande återkopplingsslinga.

DarTZeels kanalseparation var utmärkt, vid 95dB L–R och 100dB R–L. Men detta är fortfarande en högre nivå av överhörning än vad jag förväntade mig av förstärkarens fysiskt dubbla mono-konstruktion. (Ingången till den odrivna kanalen kortslutades fysiskt med en jordad stickpropp för dessa mätningar.) Kanske introducerar behovet med detta tidigproduktionsexemplar att ansluta de två kanalernas högtalarjordterminaler en viss liten grad av överhörning. En anledning till att jag kunde se denna låga nivå av överhörning på min oscilloskopskärm var att NHB-108:s brusgolv var fantastiskt lågt. Med hänvisning till en utgångsnivå på 1W till 8 ohm var det A-vägda signal/brusförhållandet 91,4dB. Även med en bredbandig, oviktad mätning var S/N 76,5dB.

Återigen på grund av sin brist på loop negativ feedback, är NHB-108 inte en design med låg distorsion. Fig. 3 visar nivån på THD och brus som finns i dess utsignal (inställd på Hi) när uteffekten ökar från 100 mW till klippning (1 % THD+N) till 8, 4 och 2 ohm. Distorsionsnivån vid låga effekter är relativt hög och nästan fördubblas med varje halvering av lastimpedansen. Trots detta förblir förstärkarens linjäritet någorlunda konstant över ett brett spektrum av uteffekt, vilket innebär att kretsens driftförhållanden inte kommer att moduleras av signalen. Clipping sker ganska abrupt, men förstärkaren överskrider lätt sin specificerade 100Wpc/20dBW uteffekt. Jag mätte 160W till 8 ohm (22dBW), 230W till 4 ohm (20,6dBW), men 162W till 2 ohm (16,1dBW). Tillverkaren rekommenderar starkt att du använder Lo-inställningen om förstärkaren ska användas med låga impedanser. Men förstärkaren levererar då betydligt lägre effekt vid klippning—43W till 8 ohm (16,3dBW), 68W till 4 ohm (15,3dBW) och 95W till 2 ohm (13,75dBW)—utan minskning av lågeffekts THD.

Fig.3 darTZeel NHB-108, Hi-inställning, distorsion (%) vs 1kHz kontinuerlig uteffekt med en kanal driven in (från botten till toppen vid 10W): 8 ohm, 4 ohm, 2 ohm.

Distorsionen, även om den var relativt hög, förblev konstant med frekvensen, som kan ses i fig.4. Av mer subjektiv betydelse än den absoluta distorsionsnivån som finns i en förstärkares utgång är dess harmoniska spektrum, och här klarade sig NHB-108 bra. Som kan ses i fig. 5 är distorsionen till övervägande del lågordnade övertoner. Vid låga styrkor var den subjektivt godartade andra övertonen dominerande; vid högre makter blev den tredje dominerande (fig.6).

Fig.4 darTZeel NHB-108, Hi-inställning, THD+N (%) vs frekvens vid 2,83V in (från botten till toppen): 8 ohm, 4 ohm, 2 ohm (höger kanal streckad).

Fig. 5 darTZeel NHB-108, Hi-inställning, 1kHz vågform vid 1W till 8 ohm (överst), 0,165% THD+N; distorsion och brusvågform med fundamentalt utskuren (botten, inte skalenlig).

Fig.6 darTZeel NHB-108, Hi-inställning, spektrum av 50Hz sinusvåg, DC–1kHz, vid 55W till 8 ohm (linjär frekvensskala).

Vid den tidpunkten hade jag fortfarande en mätning till att utföra, det högfrekventa intermodulationstestet, där jag kör förstärkaren som testas med en lika blandning av 19kHz och 20kHz toner och skruvar upp signalen tills förstärkaren precis klämmer. Jag sänker sedan nivån med ett par dB och gör en spektralanalys av förstärkarens utsignal, för att se vilka toner som finns förutom de ursprungliga 19kHz och 20kHz komponenterna under dessa mycket krävande förhållanden.

Tyvärr, när jag närmade mig klippning med den här signalen, utgick ett klick från NHB-108, som jag antar var kofotsskyddskretsen som skar i. Innan jag kunde sträcka mig över och rycka loss nätsladden hördes det en hög smäll från de vänstra kanalutgångarna och mitt testlabb fylldes med blå rök. När mina öron hade slutat ringa visade det sig att jag, när jag senast bytte säkringarna, oavsiktligt hade använt en slo-blo typ för vänster kanal. När kofotskretsen fungerade hade den högra kanalens snabbsäkring gått vid behov, vilket skyddade slutsteget. Tyvärr sprängdes vänsterkanalens enheter för att skydda säkringen!

NHB-108:s uppmätta prestanda indikerar att designern Hervé Delétraz, med undantag för dess lätt böjda överföringsfunktion, har undvikit det problem som oftast är förknippat med frånvaron av den vanliga övergripande negativ-feedback-slingan. Men den där höga DC-nivån och det hår-trigger kofotsskyddet gör det svårt för mig att rekommendera på generell basis. darTZeel NHB-108 är som en Shelby Cobra – en handbyggd, högpresterande design som ställer krav på sin alltid nöjda ägare, snarare än en plug'n'play, aldrig mycket tillfredsställande Ford Taurus. Men med tanke på den varningen blev jag imponerad av NHB-108, och min egen audition återspeglar både Wes Phillips och John Marks: Jag tyckte att det var en väldigt sött klingande förstärkare.— John Atkinson

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-04-17 16:16

Svar från tillverkaren:

Tillverkarens kommentar
Redaktör: Jag blev inte bara glad när jag läste den här recensionen, jag var också väldigt glad att den dirigerades av Wes Phillips, just den killen som kvalificerade introduktionen av NHB-108 till Home Entertainment 2002 med dessa ord: " kanske programmets Askunge ." Tre år senare är vi alla stolta på darTZeel att "Askungens pumpa" växte på det sättet. Jag tycker att WP verkligen beskrev vad alla kunder skriver till oss regelbundet. Ja, vi bygger den här förstärkaren som en schweizisk klocka, och ja, det har en kostnad. Vi har inte lagt till någon "pryl" till denna maskin, och varje schweizisk franc har investerats noggrant – åtminstone vi provat det. Om gatupriset bara var 100 $ mindre skulle ljudet inte vara detsamma. För oss är det ljudet som gäller först. Det bästa vittnesmålet är det vi kan läsa i WP:s artikel. Tack så mycket, Wes, för denna underbara recension.

Nu, den tekniska sidan: vartenda ord John Atkinson skrev om NHB-108 var helt rätt. Beskrivningen av kretsdesignen är perfekt, koncis och tydlig; Jag kunde inte beskriva det bättre.

[Om "bang": Förstärkaren har effektmotstånd i serie med AC-nätet, för mjukstartsändamål. Dessa motstånd shuntas sedan av ett statiskt relä (det finns två statiska reläer i förstärkaren, en för ström på, den andra för mjukstart; huvudströmbrytaren bär inte strömmen av sig själv).

I mycket tidigare versioner (endast fyra prover gjorda på detta sätt, inga sålda till slutanvändare), strömförs den krets som matar det statiska reläet av en av de två huvudströmtransformatorerna. När du hade en kanal avstängd av kofotskretsen, var det statiska reläet inte längre aktiverat, och kraftmotstånden såg full effekt och bokstavligen exploderade (de är i metallburkar och är riktiga vapen när de värms upp för snabbt).

Nuvarande versioner använder en tredje, liten separat transformator, placerad under den vänstra krafttransformatorplattformen, dedikerad till mjukstartkretsen, så när bara en kanal är avstängd är det statiska reläet fortfarande aktiverat.]

Att jämföra NHB-108 Model One med en Carol Shelby AC Cobra är ganska avslöjande. Jag älskar den här bilen — ociviliserad och vild, men wow! Den nuvarande versionen av NHB-108 Model One, version B, har exakt samma utseende, men har nu (som JA noterade) äkta flytande balanserade XLR-ingångar. Dessutom, för att göra maskinen lite mer "rekommenderad på allmän basis", lade vi till en DC-kompensationskrets. Men om användaren föredrar den rena, vilda sidan, kan denna krets stängas av. Nu är maskinen nästan plug-and-play, förutsatt att vi använder rätt säkringsklasser. (Bara skämt, John, jag vet att du var mer ledsen än jag.)

Ett sista ord om kylflänsarna: Okej, de kan bli varma. Men vid normal användning – jag menar när vi spelar lite musik – når de knappt 60ºC. Varmt att röra vid, men inte farligt. Ingen chans att hårdkoka dina frukostägg på dem!— Hervé Delétraz, darTZeel Audio SA High End Audio Manufacture

meny

Solid State Power Amp recensioner
Sidofält 1: Specifikationer
Beskrivning: Solid-state effektförstärkare. Ingångar: obalanserat spänningsläge (RCA), obalanserat "Zeel" (BNC), balanserat (XLR). Uteffekt: 100W RMS till 8 ohm (20dBW), 160W RMS till 4 ohm (19dBW). Spänningsförstärkning: 26dB till 8 ohm. Ingångsimpedans: >100k ohm, 5Hz–200kHz (RCA); 50 ohm ("Zeel"). Utgångsimpedans: <0,33 ohm, 20Hz–20kHz. Frekvensgång: 10Hz–100kHz, +0/–0,5dB. THD: <1 %, 7Hz–77kHz. Signal/brusförhållande: >105dB(A) ref. märkeffekt.
Senast redigerad av LeifB 2025-04-17 16:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-17 16:18

RogerGustavsson skrev:Då skulle originalet ha 4 W i klass A med sin tomgångsförbrukning på 50 W?

Ska se hur det kan se ut.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-04-17 16:22

Stereophile testade originalet, hur det är med de som lånat namnet och är tillverkade i Kina vet vi mindre om. LeifB kanske kan låna ut sitt exemplar när det väl anlänt?

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-04-17 16:39

Tomgång strömmen är 150w

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-04-17 16:40

darTZeel NHB-108 model one Owner's Manual Page 17 of 17
:
11. Technical data
darTZeel NHB-108 model one
Nominal output power : 100 watts RMS @ 8 (Hi) and 2 (Lo) ohms.
160 watts RMS @ 4 (Hi) and 1 (Lo) ohms.
Gain : 26 dB @ 8 ohms.
Input impedances : RCA: >100 kohms, 5 Hz to 200 kHz.
BNC: 50 ±1 ohm, 1 Hz to 1 MHz.
Version A : XLR: >100 kohms bet. Pin 1 and 2 (hot leg and ground).
13 kohms bet. Pin 1 and 3 (cold leg and ground).
Version B : XLR: 33 kohms bet. Pin 1 and 2.
33 kohms bet. Pin 1 and 3.
Output impedance : < 0.33 ohms, from 20 Hz to 20 kHz (measured under 8 ohms).
Frequency response : 1 Hz to 1 MHz, +0, -6 dB (depends on measurement method).
10 Hz to 100 kHz, +0, -0.5 dB (depends on measurement method).
20 Hz to 50 kHz, ±0.5 dB (Version B, XLR inputs).
Rise time : < 0.8 µs.
Slew rate : > 88 V/µs, peak-peak.
DC voltage output Version A : < ± 590 mV max.
drift Version B : < ± 10 mV max.
Total Harmonic
Distortion (THD) : < 1 % from 7 Hz to 77 kHz

Temporal Distortion : None, at any level and load, as specified above.
Crosstalk : < 90 dB from 20Hz to 20kHz.
Signal to noise ratio : > 105 dB (A) @ nominal power.
Consumption : 150 watts @ idle, 1000 watts @ maximum output power.
Size in mm : 440 x 335 x 170 (WxDxH). Total deep with handles: 415 mm.
Net weight : 30 kg.
darTZeel NHB-108 model one amplifiers are made to last forever by
DelÈtraz Engineering in Geneva, Switzerland.
DelÈtraz Engineering www.dartzeel.com
5, chemin des Halliers
CH-1234 Vessy / GenËve info@dartzeel.com
Suisse

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-04-17 16:47

8 ohm och 20 watt innebär :arrow: I = 1,6 A och U = 12,64 volt. Alla värden i RMS. Sinuston tas för givet.

Då skall matningsspänningen över förstärkaren klara Peak to Peak = ungefär 38- 40 volt med några volt spänningsfall över trissorna.

38 *1,6 = 60 ungefär.

Sedan tillkommer alla transistorers effektförbrukning från ingång till drivsteg.

Totalt kanske det blir 80 watt. 80 watt tomgång och av dessa kan man förmedla 20 watt i lasten. Det blir 25 % verkningsgrad.

Sedan finns det förstärkare med halva den verkningsgraden, som då blir 12,5 % d v s 1/8, en åttondedel.

Man kan t.ex. bygga i klass A så att full effekt i klass A uppnås från 8 ohm och ner till 4 ohm eller till 2 ohm. Där full effekt i 8 ohm är 20 watt och i 4 ohm är 40 watt och i 2 ohm är 80 watt.

D v s spänningen skall räcka för alla dessa effekter och strömmen likaså. Då har vi en helt annan effektförbrukning än den som är specad för 20 watt i 8 ohm klass A. Spänningen är konstant men dubbla strömmen till 4 ohm och 4 ggr strömmen till 2 ohm.

Har man reaktiv last i högtalarna så får man ta hänsyn till det.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-17 16:53

RogerGustavsson skrev:Då skulle originalet ha 4 W i klass A med sin tomgångsförbrukning på 50 W?

Det stämmer för, en kanal. För det behövs ca. 500 mA tomgångsström.

Bild

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-04-17 16:55

DartZeel verkar ha sänkt tomgångs förbrukningen från Model One till 50 W i Model Two av den där stärkare.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-17 16:58

RogerGustavsson skrev:DartZeel verkar ha sänkt tomgångs förbrukningen från Model One till 50 W i Model Two av den där stärkare.

Då är den mer att betrakta som en klass a/b stärkare, om än med en hyfsat frikostigt tilltagen tomgångsström.
Senast redigerad av Flint 2025-04-17 17:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-17 17:11

jansch skrev:Vad tycker du? Ser du någon fördel?

Ber om ursäkt. Jag missade den här frågan.

Nej, jag ser inga direkta tekniska fördelar med att bygga så här.
För att kunna bedöma det viktigaste, hur den låter, måste jag först lyssna på den.
Där finns det en chans att jag skulle kunna gilla den
och det grundar jag på egna experiment som bygger på liknande idéer.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-17 17:35

Nu är det dags för den här versionen:

En första reaktion är att dom även i den kör slutrissorna utan emitterresistorer.
Det indikerar att dom inte har haft problem med härdsmältor pga. temperaturdrift osv.
Och att dom justerar offseten med en trimpot för bias på ingångstrissorna.

Bild

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-17 18:27

Flint skrev:
jansch skrev:Vad tycker du? Ser du någon fördel?

Ber om ursäkt. Jag missade den här frågan.

Nej, jag ser inga direkta tekniska fördelar med att bygga så här.
För att kunna bedöma det viktigaste, hur den låter, måste jag först lyssna på den.
Där finns det en chans att jag skulle kunna gilla den
och det grundar jag på egna experiment som bygger på liknande idéer.

Men jag blir lite sugen på att "låna" idén och bygga ett säg tio watts-steg och låta det gå i klass A hela vägen ut.
10W klarar jag mig gott med och då slipper jag elda för kåkorna med en massa onödig värmeeffekt.
Det är främst lösningen på styrningen av tomgångsströmmen som imponerar.
Men jag skulle nog köra en OP som spänningförstärkare istället för diskreta komponenter.
Ungefär så. Ska nog skissa lite på det.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-04-17 20:00

Låter spännande. 10w räcker långt.
Hoppas du kommer gilla det du hör.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-17 20:16

LeifB skrev:Låter spännande. 10w räcker långt.
Hoppas du kommer gilla det du hör.

Jag är på gång. Grunden är lagd och sen ska allt trimmas.
Den lägre matninsspänningen +/-15V gör att man får räkna om lite jämfört med det vi har labbat med hittills.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi