Nattlorden skrev:Fast somligt färgar så lite att man inte kan höra det.
I din dröm kanske

Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Fast somligt färgar så lite att man inte kan höra det.
Bill50x skrev:Fast å andra sidan, låter det bra om en rörhäck eller en vinyl så är det den uppmätta disten som är orsaken till att det låter naturligt, levande och dynamiskt![]()
subjektivisten skrev:Nattlorden skrev:Fast somligt färgar så lite att man inte kan höra det.
I din dröm kanske
Hetsporren skrev:subjektivisten skrev:Nattlorden skrev:Fast somligt färgar så lite att man inte kan höra det.
I din dröm kanske
Knappast bara i Nattlordens dröm, utan i hela LTS-sfärens...
MichaelG skrev:Och här någonstans känner jag att du (och några till) inte riktigt tror på samma sätt. Ni vill (och nu tolkar jag hej vilt, så korrigera mig gärna om jag är ute och cyklar) inte acceptera att vissa kablar, förstärkare, skivmedier, etc fungerar bättre i vissa situationer tack vare sina fel. Men att det fugerar ännu bättre med en "neutral/transparent" anläggning som får spela i en miljö där man slipper korrigera för miljörelaterade fel.
Bill50x skrev:Problemet kommer när vi ska värdera vad tex neutral/transparent står för.
MichaelG skrev:Bill50x skrev:Problemet kommer när vi ska värdera vad tex neutral/transparent står för.
OK! Då förstår jag (tror jag). Vad du vänder dig emot är att en apparat som klarat en F/E-lyssning (nästan) per definition betraktas som transparent medan en som inte klarat F/E-lyssningen lika bra, betraktas som en mindre korrekt återgivare.
Om jag tolkar dig rätt, så är detta för att (du anser att) F/E-lyssningen inte nödvändigtvis avslöjar apparatens alla fel. En apparat som klarat F/E-lyssning skulle alltså kunna ha brister som ej avslöjats genom denna metod och som gör den till en sämre återgivare än den apparat som klarade sig sämre i F/E-lyssningen.
Bill50x skrev:Men när jag lyssnar på musik, så är det ur musikalisk synvinkel jag bedömer ljudet. Klingar det ljust eller mörkt, spelar basisten i samma takt som gitarristen, känns det odynamiskt, är det svårt att skilja bastrumma från basgitarr, är det lätt att följa melodislingan och så vidare. Men en sådan "musikalisk parameter" kan ju bero på samverkan av flera tekniska diton. Till slut kan det bli ganska komplext. En given anläggning som låter odynamiskt kan ju bero på en hel räcka med "otillräckligheter", det behöver ju inte alls bero på någon enskild parameter. Tror man det hamnar man lätt i diskussionen "jamen vi har mätt apparat si och så och den brister inte på något sätt i dynamik, s/n och fyrkantvågor är perfekta så du måste höra fel/är lurad/onykter/whatever".
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Men när jag lyssnar på musik, så är det ur musikalisk synvinkel jag bedömer ljudet. Klingar det ljust eller mörkt, spelar basisten i samma takt som gitarristen, känns det odynamiskt, är det svårt att skilja bastrumma från basgitarr, är det lätt att följa melodislingan och så vidare. Men en sådan "musikalisk parameter" kan ju bero på samverkan av flera tekniska diton. Till slut kan det bli ganska komplext. En given anläggning som låter odynamiskt kan ju bero på en hel räcka med "otillräckligheter", det behöver ju inte alls bero på någon enskild parameter. Tror man det hamnar man lätt i diskussionen "jamen vi har mätt apparat si och så och den brister inte på något sätt i dynamik, s/n och fyrkantvågor är perfekta så du måste höra fel/är lurad/onykter/whatever".
Och på vilket sätt menar du att en apparat inte skulle uppvisa ett i dessa avseendena bra eller dåligt beteende när den är inkopplad i slingan för F/E-lyssning?
Vid F/E-lyssning så ställer du ju dig i så fall frågorna:
* Klingar det ljusare eller mörkare med apparaten inkopplad?
* spelar basisten i samma takt som gitarristen fortfarande med apparaten inkopplad?
* känns det mer (eller mindre) odynamiskt med apparaten inkopplad?
* är det svårare (eller lättare) att skilja bastrumma från basgitarr med apparaten inkopplad?
* är det mindre (eller med?) lätt att följa melodislingan med apparaten inkopplad?
Bill50x skrev:Men om jag ska nämna en sak i alla fall... Om en referensanläggning (alltså den anläggning man kopplar in testobjektet i, inte referensen i absoluta termer) inte kan skilja på en bastrumma från en basgitarr, så lär det inte bli bättre med en apparat till inkopplad. Hur skulle det kunna bli det?
Bill50x skrev:...denna uppfattning bygger på att ibland upplever jag en magiskt bra återgivning trots att jag därutöver hör fel som i sig borde vara diskvalificerande nog.
Magnuz skrev:Bill50x skrev:...denna uppfattning bygger på att ibland upplever jag en magiskt bra återgivning trots att jag därutöver hör fel som i sig borde vara diskvalificerande nog.
Jag misstänkte att det var här skon klämde... Att man upplever att det låter "bra" har inte nödvändigtvis något alls att göra med hur bra (i betydelsen ursprungstrogen) återgivningen är.
Bill50x skrev:Har jag varit tydlig nog nu? Alltså, vilken färgning är värst. En liten klanglig förändring eller den där musiken själ går förlorad? Det är här diskussionen om korrekt vs låter bra går förlorad tycker jag.
/ B
Magnuz skrev:"Alltså, vilken färgning är värst. En liten klanglig förändring eller den där musiken själ går förlorad?"
Jag vet inte om jag någonsin varit med om det sistnämnda. Eller rättare sagt, jag har aldrig trott att det berott på en färgning utan helt enkelt på att musiken är för dålig (d.v.s. att den sknade själ från början). Överlag är jag nog faktiskt ganska okänslig för t.ex. brus och dist och vad det kan vara, bara musiken är bra nog.
Bill50x skrev:Vissa anläggningar/komponenter kan faktiskt få musiker att låta mindre samspelta eller duktiga. Dvs anläggningens möjlighet att spegla det musikaliska skeendet kan variera.
Magnuz skrev:Bill50x skrev:Vissa anläggningar/komponenter kan faktiskt få musiker att låta mindre samspelta eller duktiga. Dvs anläggningens möjlighet att spegla det musikaliska skeendet kan variera.
Jag tvivlar. Jag tror aldrig jag har hört en anläggnings tillkortakommanden påverka själva musiken nämnvärt. Det är mer som ett irritationsmoment som stjäl uppmärksamhet från musiken i så fall.
Bill50x skrev:...det var tex lättare att följa basgången hos McCartney på en gammal Beatlesplatta med den nya styrningen. Ingen stor skillnad, men tydlig.
Magnuz skrev:Bill50x skrev:...det var tex lättare att följa basgången hos McCartney på en gammal Beatlesplatta med den nya styrningen. Ingen stor skillnad, men tydlig.
Aha, Linns motorstyrningar och tune dem...Den metoden funkar inte på mig eftersom jag alltid har lika lätt att följa såväl basgångar som andra stämmor (inom rimlighetens gränser förstås, på min baslösa klockradio blev det väl problem med åtminstone de förstnämnda). Kanske är det därför jag inte märker de där skillnaderna?
Magnuz skrev:Det är möjligt att Linnisterna har en poäng i att man ska lyssna på musiken, jag förstår dock inte hur man skulle bära sig åt för att inte göra det.
Magnuz skrev:"Att man hör basgången betyder inte att det är lika lätt att följa den. Det är precis det som är skillnaden mellan ljud och musik. Alltså, det kan vara fullständig kaos även om du hör varenda pillemjukk, men musik är det inte om det är kaos."
Låter som en nyfrälst Linnist.![]()
Det är möjligt att Linnisterna har en poäng i att man ska lyssna på musiken, jag förstår dock inte hur man skulle bära sig åt för att inte göra det.
Harryup skrev:Möjligen viktigare, men absolut inte utslagsgivande.
hifirocker skrev:Hetsporren:
du har fel (liksom subjektivisten). Det finns gränser för vad vår mänskliga hörsel är kapabel att höra, inse det.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 37 gäster