Vad krävs för att lansera en dyr-kabel?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-05 10:43

DTH
Bra.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-10-05 11:17

Mayro skrev:Så att det knallar in en rad puckade dumskallar o bara köper att dom blir visade är rent löjligt förlöjligande ifrån dig.. :lol: Desuom otroligt okunnigt påstående..

Läser du verkligen in detta i DTS:s inlägg? Lustigt hur olika vi läser och förstår texter du och jag. :wink: Jag kände verkligen igen både mig och andra i det inlägget! Tycker du att det gör mig till en puckad dumskalle? (Jag uppfattar definitivt inte att DTS anser det.)

Hälsn. Michael

DTH

Inläggav DTH » 2005-10-05 11:31

MichaelG skrev:
Mayro skrev:Så att det knallar in en rad puckade dumskallar o bara köper att dom blir visade är rent löjligt förlöjligande ifrån dig.. :lol: Desuom otroligt okunnigt påstående..

Läser du verkligen in detta i DTS:s inlägg? Lustigt hur olika vi läser och förstår texter du och jag. :wink: Jag kände verkligen igen både mig och andra i det inlägget! Tycker du att det gör mig till en puckad dumskalle? (Jag uppfattar definitivt inte att DTS anser det.)

Hälsn. Michael

Nu verkar du allt bra puckad, MichaelG!

Inte sjutton behöver man LÄSA ett inlägg för att förstå dess innebörd! En jäkla massa ord som bara stör! Det räcker väl med två meningar: 1.) en representativ mening som man plockar loss ur inlägget och 2.) en förutfattad mening som man använder för tolkning av inläggets budskap med hjälp av 1.)!

DUMSKALLE!

Mvh

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-10-05 11:42

DTH hette du ju, inte DTS! F-n vad jag är puckad! :roll: Jag skämser mig något alldeles väldigt! Desutom tycker jag att du har helt fel! Man kan väl inte..........eh..........vad skrev du nu igen? Jag läste visst inte så noga. Skit samma jag tycker du har helt fel ändå!

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-05 11:48

Jag läser självklart..

Och som jag skrev så ser jag total okunskap on hur kablar i dom dyra klasserna köps.

Ha nu skoj i er kabeldebatt.. För den är för låg nivå för ens va skoj att delta i..
Påminner mer om ett väckelsemöte där folk hejar på prällen som mantrar ut att SÅ är det.. Saker gör ingen skillnad. Köp ekk
Och alla andra är koko som läser o betalar hutlösa summor för att bli blåsta..

Vilket larv.. :lol: :lol:

Och placebo argumentet fallar väl direkt då köparen fullkolikt skiter i om grejen kostar tio kr eller 500000.
Men men. Ni vet ju allt detta redan ser man ju...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-05 11:56

Mayro skrev:Ha nu skoj i er kabeldebatt.. För den är för låg nivå för ens va skoj att delta i..
Eftersom du totalt missuppfattade DTH:s inlägg så kanske debatten rent av är på en för hög nivå? Jag tyckte nämligen också att DTH:s inlägg var lysnade och så pass mycket har jag hängt i hifibutiker så att jag vet att inlägget i stora delar är riktigt.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-10-05 11:58

Mayro!

Men du PÅSTÅR en massa .. snacka om att ha koll... :D :D

Har du koll?

Och köparna av den dyraste typen av kablar är rent djävulskt noga..
Och desutom väldigt välbeställda oftast. Dom behöver inte ha placebo. Dom kan en del av dom köpa affären dom får sina kablar ifrån om dom ville..

Behöver inte ha placebo? Jag förstår inte.

Och placebo argumentet fallar väl direkt då köparen fullkolikt skiter i om grejen kostar tio kr eller 500000.

Det är jag tveksam till. Det är inte så placebo fungerar, att man kan stänga av alla sina förutfattade meningar och föräntingar bara för att man har så mycket pengar att man inte bryr sig vad det kostar.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-05 12:06

Rydberg skrev:
Mayro skrev:Ha nu skoj i er kabeldebatt.. För den är för låg nivå för ens va skoj att delta i..
Eftersom du totalt missuppfattade DTH:s inlägg så kanske debatten rent av är på en för hög nivå? Jag tyckte nämligen också att DTH:s inlägg var lysnade och så pass mycket har jag hängt i hifibutiker så att jag vet att inlägget i stora delar är riktigt.

Jag skrev att det ju finns en del som faller för sådant.. tex du med andra ord....

Baltazar.
Jag har koll.

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-10-05 12:07

F:
"Det förstår jag att du tycker men du är rökt eftersom du i första hand ville att jag skulle skicka schemat."

Jag har tyvärr raderat gamla PM.
Men du har mitt tillstånd att publicera PM-et om du har det kvar.

Det är nämligen en skillnad i att vara nyfiken på ngt som en forummedlem berättar mycket om i lyriska ordalag och att vilja få schemat (för att otillbörligt planka och tjäna pengar på).
Nyfikenhet är en dygd som du ju också brukar säga (tror jag)

Så: publicera PM-et
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-05 12:18

dimitri skrev:F:
"Det förstår jag att du tycker men du är rökt eftersom du i första hand ville att jag skulle skicka schemat."

Jag har tyvärr raderat gamla PM.
Men du har mitt tillstånd att publicera PM-et om du har det kvar.

Det är nämligen en skillnad i att vara nyfiken på ngt som en forummedlem berättar mycket om i lyriska ordalag och att vilja få schemat (för att otillbörligt planka och tjäna pengar på).
Nyfikenhet är en dygd som du ju också brukar säga (tror jag)

Så: publicera PM-et

Självklart har jag inte PM:et kvar men jag minns att du skrev att du inte skulle föra schemat vidare. I början var du len och smickrande men sen blev du förbannad när jag sa att jag behåller det för migsjälv. Din exakta ordföljd i det läget minns jag dessvärre inte. Du kanske hade tagit en hutt när du skrev det och därför inte minns händelsen. Kan det vara två år sedan? Kanske finns informationen kvar på någon server.
Senast redigerad av Flint 2005-10-05 12:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-05 12:20

Mayro skrev:
Rydberg skrev:

Jag skrev att det ju finns en del som faller för sådant.. tex du med andra ord....

Du, jag har hängt extremt mycket i hifibutiker, det du säger stämmer verkligen inte.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-05 12:23

Blue skrev:David: Nja... jag skulle nog uppskatta att förhållandet mellan "kabelskeptiker" och "kabelförespråkare" är ungefär 50/50 på Hififorum. Märkligt att du inte har lagt märke till dom många, långa och intennsiva debatterna i ämnet som förts!?

Gällande Silver Resolution har du nog ganska så rätt, det har blivit lite av en hype kring dessa kablar, och nu ser man att det är en del som säljer dom. Å andra sidan tycker jag kanske inte riktigt att man kan kalla dom "dyra", om man jämför med mycket annat på marknaden.

:)

vill bara rätta er lite. Sett på hur många som lirar med dessa så är dom som säljs snudd inget alls.

Sen så en viktig sak här. SR kablarna är rasande billiga. Och detta var skälet till att jag skrev om dom. Så folk som INTE har råd med dyrare ändå skall kunna köpa rätt bra kablar billigt..

Men jag är ledsen om mitt tips till en del kan fås till hype som lurar av folk pengar som dyrkablar..

Hade jag vetat att gränsen gick vid 50 kr terminerat metern innan den anses som dyrkablar så hade jag inte gett mitt tips.

Men iofs så är jag glad att säkert hundratalet sitter nöjda. Detta anser jag vara en ren vinst MOT att dessa skulle ev köpt ännu dyrare kablar..

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-10-05 12:28

Mayro: Jag förstår fortfarande inte vad du menar med
Och desutom väldigt välbeställda oftast. Dom behöver inte ha placebo. Dom kan en del av dom köpa affären dom får sina kablar ifrån om dom ville..
"Dom behöver inte ha placebo" är rena rappakaljan för mig. Förklara gärna, om du har tid.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-05 13:43

Almen skrev:Mayro: Jag förstår fortfarande inte vad du menar med
"Dom behöver inte ha placebo" är rena rappakaljan för mig. Förklara gärna, om du har tid.

Det skulle jag kunna angagera mig i. MEN tyvärr så finner jag inte ens intresse för en från start död debatt. Så förstår du inte varför så får du förbli oförstående tills du upptäcker varför själv kanske..

Svaret är ju rent tydligt. Det är ju enbart att beskåda argumentationen FÖR placebo så finner du en del av svaret.

Det andra får du nog som sagt upptäcka själv. OM du nu har intresse seriöst vill säga.
det är inte sååå svårt att finna..

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-05 13:48

Mayro> Placebo är inget som kan väljas bort, det bygger på förväntningar, både medvetna och undermedvetna. Jag har nog aldrig testat något och varit helt blank i skallen, jag tror allvarligt talat inte att det går att vara helt blank innan man ska testa något. Din naiva inställning till placeboeffekter är verkligen ogrundad, jag tycker du ska läsa på i ämnet.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-10-05 14:15

Rydberg skrev:Mayro> Placebo är inget som kan väljas bort, det bygger på förväntningar, både medvetna och undermedvetna. Jag har nog aldrig testat något och varit helt blank i skallen, jag tror allvarligt talat inte att det går att vara helt blank innan man ska testa något. Din naiva inställning till placeboeffekter är verkligen ogrundad, jag tycker du ska läsa på i ämnet.

Det var därför jag skrev någonstans på faktiskt, att om tex du Rydberg hade kört ett test för folk. Men dom hade inte vetat det. Du hade sagt till dom att det var musikfest (utan sprit såklart). Du hade sagt till dom att du ville kolla med dom andra om de hörde skillnad på din cd- mot din dvdversion. Men egentligen bytade du kablar. Såklart måste du ha en kumpan som låtsas byta skiva.

Problemet att det tar nog längre tid att byta kablar än skiva, synd för det hade kanske varit intressant.

För då hade inget sk läger kunnat säga

"Vi blev stressade av blindtest"

" Jamen det är placebo du fick där"

Sådant kan ju inte förekomma, eftersom testpanelen inte visste om att du gjorde ett kabeltest. hade de märkt någon skillnad så hade det knappast varit något placebo.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-10-05 15:17

Svaret är ju rent tydligt. Det är ju enbart att beskåda argumentationen FÖR placebo så finner du en del av svaret.
Nu förstår jag ännu mindre. Placebo-effekten är inget man argumenterar för eller emot, den är ett ovedersägligt, vetenskapligt faktum.

Att utsätta sig för blinda tester - oavsett om det är vinprovning, pepsi/coca-cola, eller något annat - är ett utomordentligt sätt att inse placebo-effektens betydelse, och till på köpet lära sig en hel del om sig själv (som man i och för sig kanske inte ville veta).

mats: Förväntningarna på eventuella skillnader mellan CD och DVD kan i ditt fall skapa oönskade placebo-resultat, varvid ditt knep inte eliminerar placebo-effekten. Om jag nu fattade dig rätt.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-10-05 18:55

Mayro skrev:Det skulle jag kunna angagera mig i. MEN tyvärr så finner jag inte ens intresse för en från start död debatt. Så förstår du inte varför så får du förbli oförstående tills du upptäcker varför själv kanske..

En debatt som du ändå engagerar dig i gång, efter gång, efter gång, efter gång, efter gång...... :wink:

Och du har litet märklig inställning tycker jag till det här med att förstå och inte. Du förstår uppenbarligen en hel massa som flera av oss andra inte förstår. Vi ber dig förklara och du svarar (gång efter annan) enligt ovanstående! Om jag förstod något som någon annan inte förstod och därför bad mig förklara, så skulle jag bli litet glad och ivrig att få med honom/henne "på tåget". För visst är det väl så att du verkligen har förstått allt du påstår?

Det kan väl aldrig vara tvärt om?

Undrar, Michael

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-05 19:14

MichaelG skrev:
Mayro skrev:Det skulle jag kunna angagera mig i. MEN tyvärr så finner jag inte ens intresse för en från start död debatt. Så förstår du inte varför så får du förbli oförstående tills du upptäcker varför själv kanske..

En debatt som du ändå engagerar dig i gång, efter gång, efter gång, efter gång, efter gång...... :wink:

Och du har litet märklig inställning tycker jag till det här med att förstå och inte. Du förstår uppenbarligen en hel massa som flera av oss andra inte förstår. Vi ber dig förklara och du svarar (gång efter annan) enligt ovanstående! Om jag förstod något som någon annan inte förstod och därför bad mig förklara, så skulle jag bli litet glad och ivrig att få med honom/henne "på tåget". För visst är det väl så att du verkligen har förstått allt du påstår?

Det kan väl aldrig vara tvärt om?

Undrar, Michael

Jag har redan svarat. Men svarar gärna en gång till. Eftersom jag redan vet ifrån start att en ev debatt inte är någon mening med så finner jag inte lust till att skriva text i ämnet. en död debatt är endast en död sådan..

Det hade varit stor skillnad om intresse egentligen funnits i ämnet av seriöst mått.

Men då så mycket luckor finns hos en del som frågar så är "boken" för lång att skriva här. Och jag avstår.

Men det betyder inte att jag inte kan av min egen erfarenhet påstå DTH inte vet vad han snackar om. För det vet han uppebarligen inte..

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-05 19:26

OM det nu är någon som inte är seriös så är det du Mayro :roll:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-05 19:29

Nu förstår jag ännu mindre. Placebo-effekten är inget man argumenterar för eller emot, den är ett ovedersägligt, vetenskapligt faktum.

Handlar inte detta om hifi?

Om en kille släpar hem fem olika kablar. I olika priser. O han väljer ut en av dom som den han gillar bäst.. Dom kostar i spridda skurar mellan 5-100000. Han väljer en för 50000kr.
Fast han kunde valt vilken som helst av dom. och hade råd med vilken som helst..

Menar man då denna person gjort sitt val utifrån placebo?

Alltid inkommer ord som placebo. färgat. ej transpparant osv osv..

Jag har suttit med ekk kablar.. Men hemtvinnat skräp otaliga ggr. Och anser dom rent kassa i jämförelse med dom TYVÄRR svindyra kablar jag jämfört med..

Är jag också drabbad av placebo? Jag äger redan alla kablarna som jag provar. och väljer helt fritt utan ens bry mig om kostnaden...

Jag lägger ner en agentur för dom låter för kasst helt enkelt. FAST jag hoppades mest på just dom eftersom dom hade gett mig mest inkomst .

placebo?

Jäkla dumheter.. En del har nog suttit i "stöpformen" för länge..eller för kort..

MEN!!! Jag delar allas mening i att priserna är rena larvet. DÄR har alla mitt fulla stöd...

Att en kabelsnutt skulle kosta som en personbil finner jag som rent skärt smaskigt mygel o båg.

Men där står hoppet numera till kina. Dom kommer ju ta även denna marknad under tid framöver...

Men detta förhindrar ju inte att jag gärna skulle vilja haft råd jag med redan idag.

Nu får jag nöja mig med billiga som når väldigt långt

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-05 19:32

Rydberg skrev:OM det nu är någon som inte är seriös så är det du Mayro :roll:

står dig fritt att anser rydberg...Jag är ledsen det ej bekymrar mig ärligt talat. :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-05 19:33

Mayro skrev:

står dig fritt att anser rydberg...Jag är ledsen det ej bekymrar mig ärligt talat. :)

Jag är nog inte speciellt ensam om att tycka det heller..........

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-05 19:37

Rydberg skrev:
Mayro skrev:

Jag är nog inte speciellt ensam om att tycka det heller..........

tror inte det bekymrar mig så värst det heller.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-10-05 19:51

Det står ju alla fritt att välja den kabel man anser vara bäst, och tycker man att en viss kabel trots pris är bra så är ju det ett hedervärt val och inget ngn eg kan klaga på. Men; det finns faktiskt de som blir övertygade, oftast i samband med sitt förstaköp av hifi att dyra kablar är detsamma som bra kablar. Ju dyrare desto bättre.

Detta har ju också trissat fram en motpol där man anser att alla dyra kablar är dåliga kablar. Men frågan är om dessa två läger talar samma språk?!

De två läger vill jag kalla för hifi och sound. Den ena gruppen människor söker hög naturtrogenhet, samma käpphäst sedan hifibegreppet var nytt. Vad hifi betyder, vet nog de flesta. Den andra gruppen, sound-gruppen, söker att finna ett visst sound i sin anläggning och väljer komponenter därefter. Denna grupp skulle alltså kunna köpa det som låter bra, men eg är naturtrogenheten av mindre betydelse. Denna grupp knoppades av, antagligen på 1970-talet, då vissa märken skaffade sig en slags signatur med det sound man presenterade. En Quad skall låta på ett visst sätt, och man kan inte jämföra Dynaudio med Carlsson etc etc etc. Det har blivit en slags etikett för märket.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-05 20:04

Vee-Eight

Nej. Sound är din tolkning.

Jag tror att båda grupperna tycker att dom har "HiFi" när dom själva är nöjda med ljudet.

LTS valde den inbillat korrekta vägen.
Subjektivisterna den empiriskt valda vägen.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-10-05 20:05

Mayro:
Menar man då denna person gjort sitt val utifrån placebo?
Hur skall jag kunna veta det?
Är jag också drabbad av placebo?
Hur skall jag kunna veta det?
placebo?

Jäkla dumheter..
Men... Tror du att det inte finns något som placebo-effekten? Eller tror du att det finns, men att du på något sätt inte kan påverkas av det?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-10-05 20:11

Flint skrev:Vee-Eight

Nej. Sound är din tolkning.

Jag tror att båda grupperna tycker att dom har "HiFi" när dom själva är nöjda med ljudet.

LTS valde den inbillat korrekta vägen.
Subjektivisterna den empiriskt valda vägen.

Förvisso, "sound" är min benämning. Men det räcker med en enkel mätning att populära hifiprodukter kan färga, och det är färgen som man är så förtjust i. Jag är en av dem, helt klart. Men det är inte optimal high fidelity. Det är som att säga att siffran "3" är den lägsta siffran, vilket är fel. Men den är bra liten och mkt trevligare i mångas ögon än 0,1241.

Vad jag eg vill få sagt är att man inte kan beskylla ngn av grupperna inom hifi för att vara fel och lurad. Enligt iaf mig är båda målen värd heder och respekt.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-05 20:13

Vee-Eight skrev:Vad jag eg vill få sagt är att man inte kan beskylla ngn av grupperna inom hifi för att vara fel och lurad. Enligt iaf mig är båda målen värd heder och respekt.

Där är vi överens.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-10-05 20:15

Flint skrev:
Vee-Eight skrev:Vad jag eg vill få sagt är att man inte kan beskylla ngn av grupperna inom hifi för att vara fel och lurad. Enligt iaf mig är båda målen värd heder och respekt.

Där är vi överens.

Pärlans, kompis! :D :wink:
- Carlsson Illuminati -

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi