Flint skrev:IngOehman skrev:Nä, det är väl rätt uppenbart.

Då förväntar jag mig att du slutar uttrycka dig som att det bara finns ett sätt att betrakta musikåtergivning som varandes rätt.
Att du bara företräder din egen version och en mycket liten skara likasinnade.
Ha-ha-ha-ha.
Du är ute och cyklar Flint. Ge dig.
1. Du har INGEN ANING om hur många likasinnande det finns.
2. Frågan var (enligt DIN formulering) "En generellt korrekt HiFi och musik
upplevelse som alla delar finns alltså inte". Du blandar nu helt ihop detta med begreppet
återgivning.
Du måste väl inse att det är olika saker att "tycka olika om" (uppleva) dragspel och att bedöma om en sak är likadan som en annan. Upplevelsen är ju helt subjektiv, medan återgivningen kan undersökas i varje fall tämligen objektivit.
Dessutom är det väl rätt uppenbart av nästan allt jag skriver, att det är min uppfattning att var och en har rätt till sina åsikter?
Däremot kan man kanske fråga sig om det inte är rimligt att ordet ÅTERGIVNING reserveras åt betydelsen att
ge åter (återskapa), något som varit, såsom det varit, om den är god återgivningen... Eller vad säger du?
Du kanske tycker att en vckotidningsreporter som berättar om en händelse (en intervju kanske?) med lite klipp och omstuvningar, härliga egna tillägg och med lite påhittade namn och ihopfabulerade bihistorier, gör en bra insats (eftersom du föredrar att höra hans berättelse framför att få veta hur intervjun faktiskt var), men du menar väl inte att reportern
återger bra?
Är det detta diskussionen handlar om, att det är viktigt för dig att få använda ordet återgivning hur som helst?
Det får du isåfall, men jag kommer
inte att hålla med dig. Där går gränsen - jag ger dig frihet att tycka hur du vill, men du måste ge mig samma frihet.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).