Är DAB-radion död nu?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-03-19 07:35

Visst kan man tycka att FM är bättre än DAB!

Bara man inte gör det så att en radiotekniker hör det. :!:

Jag spelade nyligt på en direktsänd radiosändning ( Piano, sång ).
Efter denna frågade jag lite försiktigt om DAB/FM:s kvalitet.
Enligt teknikern var det obestridligen, vid klassiskt musik, klart bättre ljudkvalitet via DAB än FM, dvs, ljudet liknade mer det som spelades " LIVE", via DAB. Orsaken till att det inte satsas på DAB är att det inte finns någon efterfrågan bland konsumenterna, de flesta lyssnar ändå på bilstereon eller köksradion, vilket fungerar tillräckligt bra för de flesta. Det blir också för dyrt att satsa på DAB.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2007-03-19 09:26

Richard skrev:Orsaken till att det inte satsas på DAB är att det inte finns någon efterfrågan bland konsumenterna, de flesta lyssnar ändå på bilstereon eller köksradion, vilket fungerar tillräckligt bra för de flesta.
Jag har en DAB-mottagare som ligger i mitt förvaringsskåp, hade den inkopplad ett tag men sedan P1 försvann och inga vettiga kanaler finns att lyssna på så finns det ingen anledning till att ha den inkopplad längre...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-03-19 09:57

Richard skrev: Orsaken till att det inte satsas på DAB är att det inte finns någon efterfrågan bland konsumenterna, de flesta lyssnar ändå på bilstereon eller köksradion, vilket fungerar tillräckligt bra för de flesta. Det blir också för dyrt att satsa på DAB.

Det finns ingen konsumentefterfrågan på digital TV heller, utan anledningen till bytet är att det blir billigare att sända digitalt, per kanal. Man får in fler kanaler på samma utrymme som förr, helt enkelt.

Detta argument borde duga för DAB också, men jag har inte tillräcklig insikt för att veta om det är så.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-05-24 02:02

Från (den överflödiga) avstickartråden.

Koffe skrev:... Eller så är det bara politik - ett sista försök att behålla statlig kontroll. Och ett jättelikt "save ass"- försök från vissa grupperingar på bla SR. IP-regerar.

Klart att det här med sändningstillstånd påverkar. Reklamradion vill, men får inte.

Dock tycker jag inte att IP regerar på bärbart. Enkelriktad överföring ställer mindre krav på mottagaren. Det blir batterisnålare och anonymt. Detta, samt bekvämlighet, får vägas mot (ännu större och personaliserat) urval.

Finns det några billiga och gärna batteridrivna IP-mottagare som klarar skivan både hemma och borta med och utan WiFi? Mobiltelefoner räknas inte - det ska vara en separat apparat.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-07-03 22:06

Då har delrapport 2 från Radio- och TV-verkets utredning "Framtidens radio" kommit. Synpunkter kan tydligen lämnas till RTVV fram till 15 oktober.

RTVV:s pressmeddelande:
http://www.rtvv.se/se/Press/Nyheter/070629/

Direktlänk till rapporten:
http://www.rtvv.se/_upload/Publikatione ... 070629.pdf

(Hinner inte läsa nu.)
...perspektiv...

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-07-04 21:18

guldfisk skrev:Då har delrapport 2 från Radio- och TV-verkets utredning "Framtidens radio" kommit. Synpunkter kan tydligen lämnas till RTVV fram till 15 oktober.

RTVV:s pressmeddelande:
http://www.rtvv.se/se/Press/Nyheter/070629/

Direktlänk till rapporten:
http://www.rtvv.se/_upload/Publikatione ... 070629.pdf

(Hinner inte läsa nu.)

Det vär ju lite typiskt att den där utredningen inte nämner ljudkvalitet alls!

Min erfarenhet är att ljudkvaliteten via DAB potentiellt är väsentligt bättre än FM.

Reellt är dessutom kvaliteten i huvudsak begränsad i både FM och DAB av att ljudproduktionen inte görs bra. Hallåpersonen mellan musikinslagen i SR Klassiskt är alltid starkt komprimerad, med extremt överdrivna ess-ljud, och med en medelnivå mycket nära maxnivån för kanalen, medan musiken för det mesta har enbart en mild komprimering, och neutral klang i förhållande till CD-originalet som spelas. (i de fall det är CD som spelas, och jag har haft tillgång till CDn hemma.

Ljudet i FMradion komprimeras och klangförändras ytterligare vid gemensamma sändningar med SR Klassiskt.

Påståendet att FMradion håller CD-kvalitet säger nog mer om bedömaren än om FMradio. Kanske säger det nåt om bedömarens DAB resp FM - mottagare.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-07-04 23:20

guldfisk skrev:Finns det några billiga och gärna batteridrivna IP-mottagare som klarar skivan både hemma och borta med och utan WiFi? Mobiltelefoner räknas inte - det ska vara en separat apparat.

Vet inte. Varför räknas inte mobiltelefoner? Sitter just nu och skriver detta via en turbo3G-dongel. Lyssnar på gruppradion från whatthefuckhifi samtidigt som jag skriver med laptopen på magen. Vore inte svårt att tänka sig mjukvaror som förvandlar någon lämplig device till en OK radiomottagare.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-06-27 14:52

Nu är slutrapporten från RTVV kommit:
http://www.rtvv.se/_upload/infomatrial/ ... _tillg.pdf

(Jag har inte hunnit läsa något av den ännu.)
...perspektiv...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-06-27 15:04

guldfisk skrev:Nu är slutrapporten från RTVV kommit:
http://www.rtvv.se/_upload/infomatrial/ ... _tillg.pdf

(Jag har inte hunnit läsa något av den ännu.)

Inte jag heller, men jag kunde inte undgå att imponeras av den grafiska framställningen! Jag fattar inte varför inte tekniska rapporter oftare kan vara snygga, som till exempel den här!

Jag ser fram emot att läsa den också, ska sägas.

Per, som aldrig fick chansen till DAB-mottagning, När det fanns sändningar fanns inga mottagare, när mottagarna kom hade sändningarna över K-d slutat...

RubyRed
inaktiv

Inläggav RubyRed » 2008-06-27 15:47

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-06-28 18:41

Åter igen nästan inget om ljudkvalitet. Man skriver mest att man kan klämma in en massa kanaler per multiplex. De kunde till exempel ha flaggat för kvalitetsproblemen som finns med digital-TV.
...perspektiv...

Föregående

Återgå till Generellt om hifi