Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:I så fall skulle det vara intressant att höra materialet viktat så de upplevelsemässigt har samma nivå. Fast är kanske svårt att få till?
Bill50x skrev:popedh skrev:
Vi bara skakar på huvet här.... va pratar du om? sparsamt komprimerat????
Har du nånsin överhuvud taget testat en kompressor....
Du är en av de mest osympatiska personer jag någonsin pratat med...
Popedh. Även om du tycker så, är det fullständigt onödigt att skriva en så nedlåtande kommentar. Vad hade du tänkt dig uppnå med den? M. har uppfattat spåret som sparsamt komprimerat. Och det kanske det är jämfört med mycket som ges ut idag (har inte lyssnar själv ännu). Eller så är det kraftigt komprimerat men gjort med sådan kvalitet att det inte uppfattas så.
Det vore mycket bättre om du svarade i sak och inte med lågstående tillmälen.
/ B
Mayro skrev:och jag har för dåligt ljud i datorn för att värdera![]()
Haakan_W skrev:bättre snacka om gud va eller hur mats?
mats skrev:Haakan_W skrev:bättre snacka om gud va eller hur mats?
Nej förstör inte det nu, Haakan tycker det här är intressant. Eller är det förbjudet att tycka det för dig?
PekkaJohansson skrev:Av ren nyfikenhet - du arbetar alltså i produktionsledet, popedh? Med inspelning och/eller mastering? Jag frågar delvis för att LTS initierat en debatt om mastering och den generella ljudkvaliteten på dagens fonogram och alla verkar skylla på alla. Skivbolagen vill t ex inte diskutera mastering för att de inte har tid eller tillräcklig kunskap - men ändå kräver de högre medelnivå, menar du? När vi hade paneldebatt om de här frågorna skylldes det mest på musikerna, som ska vara de som driver på för att ligga högst.
Med vänlig hälsning
Pekka Johansson
Bill50x skrev:Att volymen åker upp och ner har väl med komprimeringen att göra, väl? Dvs ju högre kompression ju högre medelnivå under förutsättning att topparna ligger på samma nivå? Har jag förstått det rätt?
I så fall skulle det vara intressant att höra materialet viktat så de upplevelsemässigt har samma nivå. Fast är kanske svårt att få till?
/ B
popedh skrev:Bill50x skrev:Att volymen åker upp och ner har väl med komprimeringen att göra, väl? Dvs ju högre kompression ju högre medelnivå under förutsättning att topparna ligger på samma nivå? Har jag förstått det rätt?
I så fall skulle det vara intressant att höra materialet viktat så de upplevelsemässigt har samma nivå. Fast är kanske svårt att få till?
/ B
Nej da, det är inte svårt.... kan fixa det....
popedh skrev:däremot är det sista exemplet bra för att visa hur mycket volym man tjänar på att limitera.
Haakan_W skrev:tjänar volym?
Morello skrev:Nivån reglerar jag normalt med volymvredet på förförstärkaren, men alla har tydligen inte ett sådant vred.
PekkaJohansson skrev:Av ren nyfikenhet - du arbetar alltså i produktionsledet, popedh? Med inspelning och/eller mastering? Jag frågar delvis för att LTS initierat en debatt om mastering och den generella ljudkvaliteten på dagens fonogram och alla verkar skylla på alla. Skivbolagen vill t ex inte diskutera mastering för att de inte har tid eller tillräcklig kunskap - men ändå kräver de högre medelnivå, menar du? När vi hade paneldebatt om de här frågorna skylldes det mest på musikerna, som ska vara de som driver på för att ligga högst.
Med vänlig hälsning
Pekka Johansson
Naqref™ skrev:Morello skrev:Nivån reglerar jag normalt med volymvredet på förförstärkaren, men alla har tydligen inte ett sådant vred.
Viss utrustning är nivåbegränsad så där har man inte den möjligheten över en viss nivå.
popedh skrev:Haakan_W skrev:tjänar volym?
Japps... det sista exemplet har samma toppvolym.. men upplevs mycket högre...
Morello skrev:popedh skrev:däremot är det sista exemplet bra för att visa hur mycket volym man tjänar på att limitera.
Ja, samtidigt som man visar hur illa det kan låta.På den punkten kanske vi kan vara överens?
popedh skrev:Så nu har jag klippt ihop en liten ljudfil....
Så här har jag gjort.
Först är det ca 12 sek helt utan kompressorer eller processorer,
Sen kommer ca 20 sek med kompress och processing.
sedan 9 sek okomprimerat igen.
Sedan kommer refträngen först oproccesad 5 sek, sedan 14 sek med process. samt tillbaks till oprocessat...
Sist ligger mixen utan och sen med masterlimiter..
Har använt Waves L2 och Sony Inflator, vilka är industristandard vid mastering.
oj va rörigt detta blev... men har gjort tydliga klipp .. så ni hör nog...
Tyvärr så är både basen och sången komprimerade vid inspelning... så riktigt rättvist blir det inte....
Skall bli kul att höra vad ni tycker;)
opps hur lägger man upp filen`? nån som kan hjälpa?
Morello skrev:popedh skrev:Haakan_W skrev:tjänar volym?
Skiljer faktiskt några decibel i toppnivå.
popedh skrev:Morello skrev:popedh skrev:Haakan_W skrev:tjänar volym?
Skiljer faktiskt några decibel i toppnivå.
Ja kanske nån db... som sagt jag slängde ihop nåt för att visa bara...
Haakan_W skrev:mats skrev:Haakan_W skrev:bättre snacka om gud va eller hur mats?
Nej förstör inte det nu, Haakan tycker det här är intressant. Eller är det förbjudet att tycka det för dig?
nej då...men för att diskussionen ska kunna utvecklas måste det komma lite teknisk mumbo jumbo...så det är du som inte ska förstöra den
Haakan_W skrev:kan nån förklara varför det uppstår dist vid limitering*
*vad är limitering?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 32 gäster