Kaffekoppen skrev:Varför hoppas du att du har fel?
Om "vilken som helst" apparat enligt testen är omöjlig att detektera är testen totalt meningslös.
Man testar ju för att urskilja vilka apparater som inte går att detektera.
Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:Varför hoppas du att du har fel?
IngOehman skrev:Mig veterligt: Nej.
Kommer härmed med en bedömning (kan även kallas gissning, alltså
inte en sannolikhetsberäkning) av hur resultatet kommer att bli:
Apparaten kommer att befinnas vara nästan omöjlig att detektera. Den
kommer att få mycket bra omdömen, nästan vad det än är för apparat
som blir den första.
Jag har gärna fel.
Vh, iö
Sanny_X skrev:Kaffekoppen skrev:Varför hoppas du att du har fel?
Om "vilken som helst" apparat enligt testen är omöjlig att detektera är testen totalt meningslös.
IngOehman skrev:Den första frågan vet jag inte hur jag skall kunna besvara, den är ledande
och inte med verkligheten överensstämmande.
americantabloid skrev:Om man nu inte har testat utifrån Svantes metod, kanske man kan göra några tester på apparater som man tidigare funnit "färgande" av olika grader och på så sätt ta reda på om metoden fungerar?
Innan man testat, så är det väl svårt att veta?
(Naturligtvis kan man ha sina teorier om utfallet.)
Kanske kan vara en lösning på debatten, som känns som den har trampat samma spår några gånger nu...vilket i och för sig varit lärorikt från andra vinklar, som vetenskapsteori och sannolikhetslära.
Med vänlig hälsning
at
Edit: La till ett om
Sanny_X skrev:Kaffekoppen skrev:Varför hoppas du att du har fel?
Kaffekoppen skrev:Sanny_X skrev:Kaffekoppen skrev:Varför hoppas du att du har fel?
Det är väl inget problem om det visar sig bli dåligt. Då får man skippa den tankegången, men det måste ju utrönas först
Sanny_X skrev:Som medlem ser jag helst att man håller sig till det man vet fungerar, men det är ju du som är ordförande.
IngOehman skrev:Kalle säger: Jag har inget emot om kaffet hunnit bli kallt innan jag druckit upp det". Det betyder inte att Kalle ogillar varmt kaffe. Det betyder bara just det han sade.
Min uppfattning är att man aldrig skall tolka om saker som någon säger, i
varje fall inte så att man påtvingar någon påståenden som de aldrig yttrat.
perstromgren skrev:Denna olika inställning kan kanske vara ett upphov till en del av de meningsskiljaktigheter som uppkommer på detta och andra forum.
perstromgren skrev:IngOehman skrev:Kalle säger: Jag har inget emot om kaffet hunnit bli kallt innan jag druckit upp det". Det betyder inte att Kalle ogillar varmt kaffe. Det betyder bara just det han sade.
Min uppfattning är att man aldrig skall tolka om saker som någon säger, i
varje fall inte så att man påtvingar någon påståenden som de aldrig yttrat.
[OT]
I vardagsumgänget med människor skulle jag få det väldigt svårt med den starka tron på ords innebörd. Kalle i exemplet ovan tolkas nog, med rätta, vanligtvis som om att han ogillar sitt kaffe varmt. Om Kalle bara umgås med personer som uttrycker sig enligt din uppfattning och själv gör det, är det ju bara bra, men min erfarenhet är att de är i minoritet.
Denna olika inställning kan kanske vara ett upphov till en del av de meningsskiljaktigheter som uppkommer på detta och andra forum.
Svante skrev:IngOehman skrev:Den första frågan vet jag inte hur jag skall kunna besvara, den är ledande
och inte med verkligheten överensstämmande.
Ok, då är jag tacksam om du kan låta bli att skriva ner förändringarna innan du vet vilka de är.
Svante skrev:Jag vet ännu inte själv vilka de är.
Svante skrev:De måste ju provas ut praktiskt innan vi börjar använda dem skarpt.
Svante skrev:Och det är heller inte jag ensam som dikterar om de är bra eller inte, vi har ju ett antal skickliga lyssnare som har värdefull input också.
Svante skrev:Det kan också användas som ett fult retoriskt knep; man kan säga saker mellan raderna som de flesta läser in i det, men som man inte egentligen har sagt. Man får mao en sak sagd men man kan nästa sekund förneka att man har sagt det.
Se, nu gjorde jag det själv.
style skrev:Mänsklig kommuniktion handlar om tolkning, tolkning av vad andra egentligen menar med vad de skriver och förmågan att förstå hur det man själv skriver kan komma att tolkas.
style skrev:Det finns ett antal psykiska funktionshinder som brukar manifesteras i obefintlig förmåga till tolkning. Svagare grader av denna dysfunktion brukar man kalla social inkompetens.
style skrev:Så att begära att texter inte ska tolkas är orimligt.
IngOehman skrev:Du bor på hotell, det är morgon och du har klätt på dig och skall strax ned för att äta frukost då städerskan knackar på därren frågar om hon skall komma tillbaka senade och bädda, men du har inte något emot om hon bäddar sängen innan du lämnat rummet för dagen. Hoppas du att hon gör det då?
IngOehman skrev:
Tänk såhär - Läs en text och ställd dig sedan två frågor:
1. Vad vet du att den som skrev texten menade?
2. Vad tror du att den som skrev texten kan ha menat ytterligare?
När du gjort det kan du göra tre saker:
A. Släng det svar som du fann under fråga två.
B. Utgå ifrån dina funderingar, och verifiera att de stämmer, t ex genom att fråga om det som är oklart.
C. Utgå ifrån att dina gissningar enligt punkt 2 är korrekta, och sprid påståenden om att personen har de uppfattningarna som du inte kan utesluta kan ha funnits där.
IngOehman skrev:Jag utgår ju från det du berättat att du vill ändra.
Style skrev:* Ett exempel från att jobba med asiater. Pga språkproblem blir det ofta missuppfattningar. Om man då ställer frågan: Nåt oklart? eller Har du förstått? får man alltid svaret Nej resp Ja, alla andra svar skulle innebära att de tappar ansiktet. Genom att ställa frågan har man omöjliggjort förtydliganden. Om man istället är tyst en stund så kommer det oftast följdfrågor av sig självt.
Style skrev:Mänsklig kommuniktion handlar om tolkning, tolkning av vad andra egentligen menar med vad de skriver och förmågan att förstå hur det man själv skriver kan komma att tolkas.
E skrev:Style skrev:Mänsklig kommuniktion handlar om tolkning, tolkning av vad andra egentligen menar med vad de skriver och förmågan att förstå hur det man själv skriver kan komma att tolkas.
Det är synd att den handlar om det där du skriver att den handlar om, om
den gör det.
Tycker att Ingvars upplysning om dialogens möjligheter är mycket bra.
Mvh E*
PS. Amit spelar cello med Yun Kan 10 i P2 nu! (Från Skeppsholmen tidigare i dag.)
dimitri skrev:Magnuz skrev:Maarten skrev:
Mao verkar det vara tolkningen av ord som spökar här?
Ja. Som vanligt.
Nej.
Det som Thomas A är inne på skulle kunna sorteras under begreppet tolerans, dvs vinkelfel i 32 års perspektiv. Däremot tar inte ordet "tolerans" eller "toleransfel" hänsyn till "helt" osannolika händelser som kan inträffa och som visar sig 100% sannolika när de inträffat, t.ex att vår asteroid som kanske kolliderar med Jorden blir träffad av en annan asteroid innan dess.
KarlXII skrev:Vilka möjligheter?
Jag tolkar det som att man inte ska tolka.
Det lämnar väl inte så många möjligheter till dialog som jag ser det...
E skrev:KarlXII skrev:Vilka möjligheter?
Vad menar du nu?
Möjligheten till dialog som finns när man vid oklarheter kan fråga vad som
menas, eller möjligheten till dialog kring huruvida man skall tolka eller ej?
Om man väljer att fråga för att förstå vad som menas, då blir det ju dialog.
Mvh E*
phloam skrev:Min slutsats är att nyckelordet är anpassning - inte tolkning. För mig innebär det att att det är mycket viktigare att folk lägger vikt vid saker som att själv ha en vänlig ton, att vara flexibel och ödmjuk osv. än att ständigt vara exakt (vilket ju är omöjligt i praktiken).
E skrev:KarlXII skrev:Vilka möjligheter?
Vad menar du nu?
E skrev:Möjligheten till dialog som finns när man vid oklarheter kan fråga vad som
menas, eller möjligheten till dialog kring huruvida man skall tolka eller ej?
E skrev:Om man väljer att fråga för att förstå vad som menas, då blir det ju dialog.
[\quote]
Har valet någon speciell roll i det här spörsmålet? Om man "förstår vad som menas" - betyder det att man känner till allt bakomliggande eller bara en del av konversationen? Har du någon grund för det där påståendet? Finns det tillgång till bevis för att det stämmer?E skrev:Mvh E*
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], MPE och 24 gäster