Fråga om F/E-lyssning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-20 02:26

KarlXII skrev:
E skrev:
Style skrev:Mänsklig kommuniktion handlar om tolkning, tolkning av vad andra egentligen menar med vad de skriver och förmågan att förstå hur det man själv skriver kan komma att tolkas.

Det är synd att den handlar om det där du skriver att den handlar om, om
den gör det.

Tycker att Ingvars upplysning om dialogens möjligheter är mycket bra.

Mvh E*

PS. Amit spelar cello med Yun Kan 10 i P2 nu! (Från Skeppsholmen tidigare i dag.)

Vilka möjligheter?
Jag tolkar det som att man inte ska tolka.
Det lämnar väl inte så många möjligheter till dialog som jag ser det...

Det lämnar inte bara möjligheter till en dialog, det nästan nödvändiggör
den. (Om man vill veta det man slutar att tolka sig fram till, så behöver
man ju samtala.)

Den som avstår från att tolka behöver ofta ställa frågor. Kan nämna att
tolking är ett mycket större problem i skift än i tal. Det är förhållandevis
ovanligt att människor i talsammanhang väljer att tolka varandra, istället
för att genom att föra en dialog utreda alla ståndpunkter & informationer
korsvis.

Tror rent av att det kan vara en viktigare orsak till att man i skrift ser
flera konflikter uppstå än i tal, än att människor somsamtalar med skrift
inte ser och hör varandra. Jag är dock medveten om att det är en rätt
kontroversiell uppfattning, och att det anses stå över alla tvivel, att det
beror på brist på tonfall och gester.

Om jag har rätt betyder det att det inte är ett kommunikativt problem
alstrat av att bokstäver är en stor begränsning jämfört med ljud och
gester - utan att problemet är kulturellt: Att folk har lärt sig att läsa
text på ett sätt som leder till ständiga missförstånd - nämligen att de
tolkar in saker som inte finns i texten, och som de inte hade tolkat in
i ett samtal, utan då istället frågat.

Men som sagt - det är bara en minoritet som tolkar. Frågan är om det
finns någon väg bort ifrån det, eller om det är så att de inte kan sluta?
Eventuellt för att de inte kan släppa tanken om att man alltid tolkar, och
att man därför måste tolka.

Kanske är det så, men jag tror att nästan alla människor kan lära sig.

Dock har jag sett att upprepade uppmaningar om att sluta tolka, inte
är en speciellt verksam pedagogisk metod. Kanske beror det på att de
som tolkar inte förstår vad det betyder, eller kanske beror det på att
människor sällan vill ändra sig på grund av att de blir uppmanade att
göra det?

Det som har förslag på en bättre metod är välkommen att berätta. :)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-20 02:55

perstromgren skrev:
IngOehman skrev:Du bor på hotell, det är morgon och du har klätt på dig och skall strax ned för att äta frukost då städerskan knackar på därren frågar om hon skall komma tillbaka senade och bädda, men du har inte något emot om hon bäddar sängen innan du lämnat rummet för dagen. Hoppas du att hon gör det då?

Städerskan: "Ska jag komma tillbaka senare och bädda?"

Jag, alternativ 1: "Nej, det går fint att du gör det nu."

Jag, alternativ 2: "Ja, tack."

I bägge fallen är jag helt övertygad om att det kommer att bli gjort, genast eller om några timmar.

Jag tror inte att någondera parten har något tolkningsbekymmer.

Och?

Vad har det med det jag skrev att göra? :o

Vad jag frågade var ju bara om det är så att man kan sluta sig till att du hoppas att hon skall göra det på en gång, på grund av att du inte har något emot att hon gör det.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-20 02:57

IngOehman skrev:Det är förhållandevis ovanligt att människor i talsammanhang väljer att tolka varandra, istället för att genom att föra en dialog utreda alla ståndpunkter & informationer korsvis.

Ujuj. Har du aldrig märkt vilket informationsutbyte som pågår vid sidan av det talade ordet när du träffar nån? Det händer mycket där. Och det bidrar till helhetsintrycket av den andra personen, dvs det hjälper oss att tolka vad den andre vill, egentligen.

Det här är mycket nyttigt för oss, speciellt om vi inte litar fullt på den vi pratar med. Då blir tolkningen extra värdefull. "Menar han verkligen att han ska gå ifrån sin fru i morgon?" Det kan vara ett exempel på när tolkningen är mer värdefull än orden.

IngOehman skrev:Det som har förslag på en bättre metod är välkommen att berätta. :)

Att tolka och berätta hur man har tolkat det. Är tolkningen fel kan ju den som sade det förste rätta honom om det behövs. Den förste kan också få nya insikter av någon annans tolkning. Det är ett friare sätt att kommunicera, där alla utgår från det DE förstår.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-20 03:48

Svante skrev:
IngOehman skrev:Det är förhållandevis ovanligt att människor i talsammanhang väljer att tolka varandra, istället för att genom att föra en dialog utreda alla ståndpunkter & informationer korsvis.

Ujuj. Har du aldrig märkt vilket informationsutbyte som pågår vid sidan av det talade ordet när du träffar nån? Det händer mycket där. Och det bidrar till helhetsintrycket av den andra personen, dvs det hjälper oss att tolka vad den andre vill, egentligen.

Du läste inte ens mitt inlägg va? :( Jag refererade ju just till sådana saker!

(Tredje stycket.)

Svante skrev:Det här är mycket nyttigt för oss, speciellt om vi inte litar fullt på den vi pratar med. Då blir tolkningen extra värdefull. "Menar han verkligen att han ska gå ifrån sin fru i morgon?" Det kan vara ett exempel på när tolkningen är mer värdefull än orden.

Vari ligger det där "värdet"?

Vad är poängen med att välja att tolka det som att "personen kommer att lämna sin fru", eller att välja att tolka det som att han "inte kommer att göra det"?

Antingen är det viktigt för dig att få veta det säkert, och då är det ju idiotiskt att tolka och tro - eller också är det inte viktigt för dig att veta det, och då behöver du inte tolka alls, utan kan nöja dig med att veta vad han sagt.

Men det du skriver stöder du ju bara det jag sagt. (Tack.)

Svante skrev:
IngOehman skrev:Det som har förslag på en bättre metod är välkommen att berätta. :)

Att tolka och berätta hur man har tolkat det. Är tolkningen fel kan ju den som sade det förste rätta honom om det behövs. Den förste kan också få nya insikter av någon annans tolkning. Det är ett friare sätt att kommunicera, där alla utgår från det DE förstår.

Tror menar du väl?

Det jag frågade efter var hur som helst en bättre metod att få (fel)tolkare att sluta tolka. Poängen med det är att de ofta sprider osanningar om andra, då de inte återkopplar sina feltolkningar så att de kan rättas. Tolkarna gör ju ofta just det, alltså avstår helt från att återkoppla, utan lyssnar, tolkar, missförstå och sprider missförstånden som sanningar.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Greensleeves

Alla dessa (text)tolkningar...

Inläggav Greensleeves » 2008-07-20 05:15

IngOehman skrev:... (Om man vill veta det man slutar att tolka sig fram till, så behöver man ju samtala.) ...

När det gäller detta med att människor, enligt mina livserfarenheter - ofta och gärna tycks vilja subjektivt tolka varandras budskap, istället för att genom frågor söka mer objektivt säkerställa att det framförda är riktigt uppfattat innan man går vidare i kommunikationen - har jag nog inte grunnat så mycket på om detta grundförhållande går att ändra, utan mer retat mig på de negativa konsekvenserna av detta grundförhållande.

En klassisk variant på detta, är om folk i politiska valtider har frågat mig vilket parti jag har tänkt rösta på, och jag till äventyrs avslöjat detta. I de fall jag angett något annat parti än det frågeställaren stödjer, har det inte sällan lett till föjande påstående/fråga från den tidigare frågetällaren:

Då vill du alltså att... varvid de mest horribla saker räknas upp som en följd av att parti x ska få regeringsmakten. Saker och ting som inte har uttalats av partiföreträdare, som inte står att läsa i partiprogram osv. Saker som påstås vara förknippade med parti x utan några som helst bevis eller hållbara argument som stöd.

Ett annat knepigt förhållande är följande. Jag har i något sammanhang sagt något, och folk har grovt feltolkat.
Jag har korrigerat.
De börjar ånyo prata om det jag har sagt, utan att ha ändrat sin initiala uppfattning om betydelsen av vad jag sagt.
Jag försöker åter korrigera, men blir strax avbruten med orden: jag hör ju vad du säger..!

Dessa intellektuella och moraliska tillkortakommanden och missförhållanden, som för övrigt - och tyvärr - tycks kunna hittas på allsköns områden i livet, har lett till att jag har misströstat gravt om möjligheterna att överhuvudtaget föra meningsfulla samtal i olika sammanhang. Detta trots att jag egentligen inte har uppfattat folk som ointelligenta, utan mer känt mig sorgsen över att folks många gånger goda intelligens knappast alltid används rationellt.

IngOehman skrev:... Den som avstår från att tolka behöver ofta ställa frågor...

Hm. Tänkvärt. Om vi förutsätter att det finns ett genuint intresse att ta del av intentionerna hos samtalspartnern, torde det naturligtvis vara så.

Sedan finns ju de som faktiskt inte är särskilt intresserade av att verkligen lyssna på andra, och förstå vad andra har sagt, men denna kategori är en problematik för sig, och lär måhända ligga utanför resonemangen i denna tråd. Det kan ju t ex röra personer med psykiska störningar som gör att det är omöjligt att etablera en geniun, tankemässig kontakt osv.

IngOehman skrev:... Kan nämna att tolkning är ett mycket större problem i skift än i tal. Det är förhållandevis ovanligt att människor i talsammanhang väljer att tolka varandra, istället för att genom att föra en dialog utreda alla ståndpunkter & informationer korsvis.

Tror rent av att det kan vara en viktigare orsak till att man i skrift ser
flera konflikter uppstå än i tal, än att människor som samtalar med skrift inte ser och hör varandra. Jag är dock medveten om att det är en rätt kontroversiell uppfattning, och att det anses stå över alla tvivel, att det beror på brist på tonfall och gester...

Uppfattningen är dock intressant, och väl värd att hålla i beaktande om vi vill försöka förstå förhållanden som kan leda till konflikter.

IngOehman skrev:... Om jag har rätt betyder det att det inte är ett kommunikativt problem alstrat av att bokstäver är en stor begränsning jämfört med ljud och gester - utan att problemet är kulturellt: Att folk har lärt sig att läsa text på ett sätt som leder till ständiga missförstånd - nämligen att de tolkar in saker som inte finns i texten, och som de inte hade tolkat in i ett samtal, utan då istället frågat...

Men som sagt - det är bara en minoritet som tolkar. Frågan är om det
finns någon väg bort ifrån det, eller om det är så att de inte kan sluta?

Jag har ingen aning om hur stor den del är som tolkar texter jmf med den icke-tolkande delen, men detta å sido, går det ju alltid att allmänt försöka resonera om möjliga vägar bort från ett texttolkande.

I detta sammanhang, går det kanske att fundera på vilka som kan tänkas vilja läsa en text på ett icke-tolkande sätt.
Jag föreställer mig att en sådan person som medvetet väljer att läsa utan tolkning, gör detta därför att en sådan läsmetod uppfattas som värdefull. Att metoden uppfattas som värdefull, beror på att den antas leda fram till den bästa uppfattningen om vad textförfattaren ville säga.
Att någon har denna uppfattning, kommer nog i sin tur av att personen i fråga har tagit till sig uppfattningen efter en del grunnande. Grunnandet lär komma från ett intresse av kommunikation, språk, tänkande etc. Detta intresse lär komma från ett rörligt och levande intellekt, ett intellekt som dessutom kanske har fått möjligheten att utvecklas i ett öppensinnat hem, i väl fungerande skolor med en lärarkår som hyser ett djupare intresse för frågor om mänsklig kommunikation och tänkande.

För en person som i vuxen ålder uppvisar egenskaperna och den sociala och utbildningsmässiga bakgrund som jag försökte beskriva ovan, kanske det inte är någon som helst svårighet att ta till sig en till synes mycket kontroversiell utsaga som:

Tolkningar av budskap kan försämra förståelsen av budskap.

Därutöver kan jag tänka mig åtminstone två kategorier, en med mindre välutbildade och en kategori med välutbildade, som har svårare att ta till sig samma utsaga:

För en person i vuxen ålder - som kanske aldrig direkt har funderat på detta med kommunikation, tänkande, tal, texter, tolkningar och förståelse av texter - framstår måhända samma utsaga som fullkomligt befängd.

För en person i vuxen ålder - som kanske har funderat jättemycket och jättedjupt på detta med kommunikation, tänkande, tal, texter, tolkningar och förståelse av texter - och under olika former av utbildning och påverkan av andra och eget grunnande kommit fram till att förståelsen av andras budskap alltid kräver tolkning, framstår måhända samma utsaga som fullkomligt befängd.

För att få personer i båda dessa kategorier att ta till sig att tolkningar av budskap kan försämra förståelsen av budskap, kanske det krävs någon form av regelrätt utbildning innan tolkningarna ska upphöra. Regelrätta utbildningar, om än i en kortare form. Hur sådana utbildningar ska se ut, och hur de ska introduceras på ett hänsynsfullt sätt i olika människors liv, kan naturligtvis diskuteras. Det torde dock alltid vara essentiellt att påminnas sig att man inte är Gud, och knappast har rätt att ändra på folks sätt att vara. Det kanske trots detta går att åtminstone försöka hitta en framkomlig väg, men jag tror nog att de som ev vill göra försöket, alltid bör vara medvetna om att lätt blir det inte.

Vad gäller informationsinsatser ang att få människor att förstå värdet av att ta till sig ex ett skrivet budskap utan tolkning, tror jag att det kan vara värdefullt att skriva böcker i ämnet, böcker som hos sina läsare kan bli uppskattade. Ett problem här, kan vara att de som läser sådan litteratur, redan är väl förtrogen med många av tankarna och idéerna i denna typ av litteratur. De som däremot verkligen hade behövt möta innehållet i dylika böcker, kanske aldrig hittar fram till dem.

IngOehman skrev:... har jag sett att upprepade uppmaningar om att sluta tolka, inte är en speciellt verksam pedagogisk metod. Kanske beror det på att de som tolkar inte förstår vad det betyder, eller kanske beror det på att människor sällan vill ändra sig på grund av att de blir uppmanade att göra det?

Det som har förslag på en bättre metod är välkommen att berätta. :)

Jag har ingen beprövad metod att föreslå, men eftersom ämnet du tar upp är såväl viktigt som intressant, och eftersom jag har många tröttande erfarenheter av att bli feltolkad, kan jag alltid försöka föra några enkla resonemang.

Det faktum att upprepade uppmaningar om att sluta tolka, inte är en speciellt verksam pedagogisk metod, antar jag kan bero på följande faktorer.

Det kan handla om att den uppmanade upplever det som åtminstone ett milt övergrepp, något av en inskränkning i vederbörandes frihet att vara som vederbörande vill. Även om detta sätt att vara kan ha sina brister, och bäddar för onödiga missförstånd av författares skrivna budskap pga subjektiva texttolkningar.

Det kan bero på att många människor av utbildningssystem har formats till att tro att ett modernt, upplyst, förfinat sätt att vara är att i snart sagt alla mänskliga kontakter vara öppen, inkännande, förstående och... tolkande. Inte minst formats till att tro att viljan att tolka den andres budskap är centralt för förståelsen av budskapet. Förstå den bakomliggande meningen i den andres budskap.
Genom tolkning förstå.
I detta sammanhang betonas som bekant inte enbart det formellt sagda, utan mimik, kroppspråk, gester, och vad som inte sägs.
Om någon väljer att läsa olika ämnen inom humaniora, beteende- och samhällsvetenskaper på högskolan, är åtminstone mina erfarenheter att hela kurser kan handla om dylika saker, och att detta med betoning av tolkning - och tolkningens värde - hela tiden är närvarande. Budskapen om tolkningens värde förs naturligtvis fram på ett lärt och nyanserat sätt, ex genom reservationer om att det finns olika metoder för tolkning, att alla tolkningsmetoder inte passar i alla sammanhang, att tolkningar är kontextuellt beroende, och att vi i våra tolkningsansatser måste sträva efter att ha på oss rätt kulturella glasögon.
Trots dessa reservationer talas det dock aldrig om att tolkning inte bör göras, inte bör göras i vissa lägen osv. Uppfattningen om tolkningens värde är nog snarare tämligen central i många lärda sammanhang. För att förstå ett budskap, måste vi tolka det.
Budskap, tolkning, förståelse.

I vissa lägen kan det naturligtvis vara essentiellt med tolkning. Om det ex handlar om en terapeut som arbetar med svårt traumatiserade offer, kanske det krävs tolkningar för att förstå vad som har hänt, och vilken hjälp som är lämpligt.
När det däremot gäller förhoppningsvis friska, självständiga människor som s.a.s. tankemässigt möts i en text, behöver inte tolkning alls ha samma framträdande plats, utan kan ju försämra förståelsen av meningen i den andres text.

Den senare synpunkten tror jag inte framförs särskilt ofta, i själva verket skulle jag tro att det görs tämligen sällan.
Riktigt sällan t.o.m.
Snarare gissar jag att när många av de vi måhända kan kalla moderna, upplysta och förfinade människor tar sig an en text, är det kanske inte för mycket att säga att de är mer eller mindre programmerade att lägga in en massa personliga tolkningar i det de läser. Ja, i själva verket kan jag tänka mig att de finns fler än en med denna typ av bakgrund, som rent av anser sig skyldiga att tolka.
För att verkligen förstå texten/verket, och för att, jodå, visa författaren respekt.

Ett mycket försiktigt antagande från min sida, är att det kan vara i just de senare fallen som det krävs någon form av utbildningsansats för att få tidigare uttalat tolkningsinriktade personer att överhuvudtaget erkänna värdet av en tolkningsfri ansats i olika möten människor emellan, och i mötet med skilda texter.

Det låter kanske som något helt vansinnigt att på allvar tänka sig en utbildningsansats i detta sammanhang, men eftersom det lär handla om attitydförändring, och attityder alltid verkar ta lång tid att förändra - ibland tar det generationer - kanske en sådan ansats måste till.
En tröst här, är att en sådan ansats måhända inte behöver vara hur formell som helst. Den behöver ju ex inte skrivas in i grundskolans läroplan, utan kan ju vara en del av en mer generell folkbildningsansats.
Här tänker jag mig osökt att vissa böcker - möjligen skrivna i en mer munter, populärvetenskaplig anda - vissa radio- och tv-program t ex anordnade av Utbildningsradion, samt olika artiklar kunde sprida ljus över saken.
Här skulle det alltså handla om att Sverige, som första land i världen, tog det djärva greppet att med hjälp av olika utbildningsanordnare pedagogiskt försöka föra ut ett budskap om att tolkningar av texter kan vara destruktivt för förståelsen av en texts betydelse, samt att tolkningar av muntliga utsagor kan minska förståelsen av dessa utsagor.
Rackarns djärvt grepp, får vi nog lov att säga. :)

Mitt oombedda tips till dessa utbildningsanordnare, är att de agerar så ödmjukt, tolerant och humant som möjligt. Dels för att nå fram till kursdeltagarna och få deras acceptans, dels för att denna unika folkbildningsansats överhuvudtaget ska tillåtas äga rum.

Nu har jag, utan ironi, försökt resonera kring möjliga orsaker till människors behov av (text)tolkning, och om möjliga vägar för att på ett generellt plan, i ett samhället som är så beroende av texter och kvalificerad muntlig kommunikation, komma bort från dagens situation där detta behov tycks vara så utbrett.

En situation där människor hela tiden riskerar att missar texters och muntliga utsagors verkliga betydelse, därför att de subjektivt försöker tolka dessa texters och utsagors betydelse.
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-20 08:45

americantabloid skrev:Tackar för svaren.

Ser med spänning fram på resultaten.

Med vänlig hälsning
at

(som funderar på att gå med i Lts igen, förlängde inte medlemskapet efter förra vändans heta diskussioner.)

Det skulle vara roligt om det känns intressant att vara medlem igen.

Jag tolkar det som om du delar uppfattningen att det är lovvärt att försöka förbättra, för att sedan utvärdera - istället för att dömma utan att försöka.

Det enda man kan förlora med att utröna något är tid. Det har man definitivt råd med, eftersom alternativet är att man förlorar engagemang och dödar entusiasm.

Jag är dessutom lika nyfiken på resultatet som du är, men så är jag inte bunden av någon prestige heller, utan vilket resultat det än blir så har man lärt sig något. Jag har hela tiden hoppats att det är en syn som delas av alla. Jag har inte gett upp hoppet än.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-20 09:25

Greensleves: Ett av de intressantaste inlägg jag läst på länge!

Förslag på nya dödssynder:

Missunnsamhet

Prestige

Tumregelanvändning

Tolkning

;)

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-20 10:14

IngOehman skrev:Om man i en kort lyssning inte uppnått en SS om 99% så kan man fortsätta lyssningstesten tills man gör det (eller det visar sig att man inte gör det).

- Vad menas med kort lyssning?
- Hur länge* skall man hålla på för att nå 99%?

* dvs hur många serier?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-20 10:18

Vem har talat om fler serier? (Inte jag, och inte heller har jag menat någonting sådant.)

Vem har sagt att man kan uppnå 99%? (Inte jag i varje fall, ej heller har jag menat det.)

Jag tror att någon tolkar det jag skriver. ;)

- - -

Med kort serie menar jag en serie tillräckligt lång för att skall ha kunnat nå 99% (men inte gjorde det) om hörbar skillnad hade funnits.

Vill man uppnå 99% på en serie (om det var det du menade, var det det?) så tar det i genomsnitt några (5?) tiotal serier om skillnaden inte finns alls i verkligheten, vilket naturligtvis betyder att "99% på en serie" i sig är ett irrelevant påstående. Gör man många serier finns det ingen individuell SS på en serie. Bara den sammanlagda.

Annars går det inte att svara på frågan alls eftersom de är beroede av förutsättningarna. Finns t ex ingen skillnad alls så är det en chans på 100 att man får ett resultat om 99% SS på en kort serie, men även om så sker så kommer den att sjuka ju längre man gör serien. Man kan därför säga att ondligt långa serier är säkrare, men bara ur den aspekten. I varkligheten finns nämligen mänskliga fenomen som kan verka i försvagande riktning, nämligen uttröttning. Det vill säga man kan få falska låga SS på grund av att förmågan som sådan dalar med tiden.

Ett extremt exempel på det skulle kunna vara att man testar starksprit utan att spotta. Då kan det finnas skäl att tro att resultaten avseende ens potential att detektera skilnader är pålitligare i början av testen.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-07-20 10:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-07-20 10:28

Visst finns det tillfällen när ingen tolkning varken behövs eller ens är lämplig i både den skriftliga och talkommunikativa världen. Här två exempel där personliga tolkningar av budskapet är direkt olämpligt:
A
Bild
B
Bild

Men sedan finns en glidande skala på tolkandets betydelse och lämplighet ända till man står inför denna:
Bild

Greensleeves och IÖ, bägge era långa och välskrivna argumentationer osar av någon form av indignation. Det missförstådda geniets frustrationer. Intrycket blir - för oss som tolkar - att ni sitter på B eller har den självskrivna (och "frivilligt" medgivna) auktoriteten av A. Det är möjligt att ni skulle kunna befinna er i den situationen i verkliga livet - men detta är ju ett diskussionsforum där allt som skrivs görs tillgängligt för kritik, skriftlig disputation och tolkningar. Det går inte att komma ifrån, hur mycket ni än ogillar att bli ifrågasatta. Ja, ifrågasatta.
En utskriven misstolkning i form av ett svar på en post är ju faktiskt ett ifrågasättande - om än i formen av ett påstående.

Själva tanken att människan via generationslång indoktrinering skulle sluta tolka äcklar mig faktiskt. Det är ju en verkligt dystopisk vision av en känslolös framtid där information/kommunikation icke tolkas, utan assimileras och verkställs utan vidare processer.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-20 10:32

KarlXII skrev:Intrycket blir - för oss som tolkar...

Aha... Så nu gör du dig alltså till uttolkare av ALLA tolkares tolkningar. 8O

Fascinerande. :o

Och skrämmande. :?

Dock inte så förvånande med tanke på hur många gånger jag sett tolkare till och med göra anspråk på att deras tolkning är det som den som skrivit det de tolkar menat (!), även när den som skrivit det specifikt säger sig vara feltolkade...

Man kan undra om tolkare har en inbyggd mental blockering varje gång någon säger eller skriver "så tolkar inte jag det". För hur kan man annars förklara att de anser att deras uttolkning är giltig och gemensam för alla som tolkar? :o

Sluta tolka istället så blir det bättre. ;)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-07-20 10:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-07-20 10:34

IngOehman skrev:
KarlXII skrev:Intrycket blir - för oss som tolkar...

Aha... Så nu gör du dig alltså till uttolkare av ALLA tolkares tolkningar.

Fascinerande.

Och skrämmande.

Sluta tolka istället så blir det bättre. ;)

Vh, iö

Njae. Så skulle man ju kunna tolka det, men det var inte riktigt så jag menade. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-20 10:39

Jag tolkade ingenting, jag citerade det du defacto skrev.

Det fanns inget urymme för tolkning. Däremot är det intressant att din respons nu saknar det förtydligande som din invändning fordrar. Intressant, men inte förvånande. ;)

En fråga som kommer upp är hur som helst: Varför skrev du inte det du menade? Är det baksidan at tolkarens värld - att både tro att andra menar andra saker än det de skriver, och att dessutom skriva andra saler än de menar? ;)

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-20 10:45

Kaffekoppen skrev:
IngOehman skrev:Om man i en kort lyssning inte uppnått en SS om 99% så kan man fortsätta lyssningstesten tills man gör det (eller det visar sig att man inte gör det).

- Vad menas med kort lyssning?
- Hur länge* skall man hålla på för att nå 99%?

* dvs hur många serier?

IngOehman skrev:Vem har talat om fler serier? (Inte jag, och inte heller har jag menat någonting sådant.)

Vem har sagt att man kan uppnå 99%? (Inte jag i varje fall, ej heller har jag menat det.)

Jag tror att någon tolkar det jag skriver. ;)

- - -

Med kort serie menar jag en serie tillräckligt lång för att skall ha kunnat nå 99% (men inte gjorde det) om hörbar skillnad hade funnits.

Vill man uppnå 99% på en serie (om det var det du menade, var det det?) så tar det i genomsnitt några (5?) tiotal serier om skillnaden inte finns alls i verkligheten, vilket naturligtvis betyder att "99% på en serie" i sig är ett irrelevant påstående. Gör man många serier finns det ingen individuell SS på en serie. Bara den sammanlagda.

Annars går det inte att svara på frågan alls eftersom de är beroede av förutsättningarna. Finns t ex ingen skillnad alls så är det en chans på 100 att man får ett resultat om 99% SS på en kort serie, men även om så sker så kommer den att sjuka ju längre man gör serien. Man kan därför säga att ondligt långa serier är säkrare, men bara ur den aspekten. I varkligheten finns nämligen mänskliga fenomen som kan verka i försvagande riktning, nämligen uttröttning. Det vill säga man kan få falska låga SS på grund av att förmågan som sådan dalar med tiden.

Ett extremt exempel på det skulle kunna vara att man testar starksprit utan att spotta. Då kan det finnas skäl att tro att resultaten avseende ens potential att detektera skilnader är pålitligare i början av testen.

Vh, iö
Jag tar tillbaka frågan.

Den innehöll ett felaktligt ord vilket drastiskt försvårade din möjlighet att svara, och du var tvungen att tolka min frågeställning. Det gjorde du iof väldigt bra.

Vill också säga att jag tycker sista stycket illustrerar rätt bra vad du har påtalat om detektionskänslighetens förändringar. Det har jag med mig.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-07-20 10:49

IngOehman skrev:Jag tolkade ingenting, jag citerade det du defacto skrev.

Det fanns inget urymme för tolkning. Däremot är det intressant att din respons nu saknar det förtydligande som din invändning fordrar. Intressant, men inte förvånande. ;)

En fråga som kommer upp är hur som helst: Varför skrev du inte det du menade? Är det baksidan at tolkarens värld - att både tro att andra menar andra saker än det de skriver, och att dessutom skriva andra saler än de menar? ;)

Vh, iö

Jodå, det gjorde du visst.
Du tolkade "oss" som "alla tolkare".
Är inte det en tolkning, då vet ju inte jag var som krävs för att kvalificera sig som en sådan.

Jag är med största sannolikhet inte ensam med just den här åsikten, och menar därför oss=alla med samma åsikt som jag.
Men jag är glad att du frågade. Det är ju inte alltid lätt att tolka vad folk skriver. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-20 10:52

KarlXII skrev:Du tolkade "oss" som "alla tolkare".

Inte alls. Vad ha du fått det ifrån??? Du behöver sluta gissa/toka. Jag
utgick ifrån att du med "oss som tolkar" menade "oss som tolkar". 8)

Varför tror du att jag tolkade in en annan betydelse i "oss"? :o

Om du menar "för alla med samma åsikt som jag" så kan det ju vara
så, att det vore förnuftigt av dig att skriva det, och inte att skriva
"för oss som tolkar". ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-07-20 11:02

IngOehman skrev:Jag utgick ifrån att du med "oss som tolkar" menade "oss som tolkar".

Om du menar "för alla med samma åsikt som jag" så kan det ju vara
förnuftigt att skriva det, och inte att skriva "för oss som tolkar". ;)

Vh, iö

Exakt. Du tolkade.
Det är liksom svårt att komma ifrån.

Och det är inget fel i det heller. Du tolkade och skrev ett svar baserat på din misstolkning, och jag fick chansen att bemöta och förklara vad jag menade.

Det hade ju varit värre om du inte skrivit tillbaka, och istället gått vidare med kunskapen att KarlXII är en självgod jävel som gör sig till talesman för en massa andra.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2008-07-20 11:03

IngOehman skrev:
Thomas_A skrev:Förstår inte din förklaring ovan. Utfallen är antingen miss eller träff. Med hjälp av mätdata (hastighet och riktning) och en beräkningsmodell kan man ange dess position vid en given tidpunkt. Eftersom mätdata inte är så precisa så får positionen en felmarginal. Om forskarna träter om en "sannolikhet" att dess position skulle sammanfalla med jordens position har de antingen olika mätdata eller olika beräkningsmodeller. Vad är det konstiga i det?

Det konstiga är att de talar om inträffandets sannolikhet när de borde prata om förutsägelsens sannolikhet.

Sannolikheten för att en händelse skall inträffande påverkas inte av vad någon som försöker förutsäga händelsen vet om den.

Den påverkas bara av de oförutsägbara* händelser innan som kan påverka utfallet.

Den senare halvan av problemet är intressant eftersom det delvis är filosofisk, således att det inte är bevisat eller ens bevisbart att världen är deterministisk. Därför kan man lämna frågan öppen om slump skall likställas med superslump, eller om det är bättre att se det som "ännu okända" deterministiska variabler.

Men oavsett allt detta kvarstår problemet med forskare som inte skiljer mellan händelsers inträffande sannolikhet, och deras egen förutsägelses sannolikhet.

Det är två skilda saker.

Vh, iö

- - - - -

*I bemärkelsen "går inte att förutsäga", inte i bemärkelsen "vi kan inte förutsäga dem". Om det betyder att de tar avstamp från superslump eller inte får väl anses vara en filosofisk fråga. Jag vill bara ha med det i diskussionen, så ingen tror att det är utan betydelse om man går vidare i diskussionen om kommer in i de filosofiska domänerna.

Ingvar,

du pratar om utfallen som ær kategoriska (dvs 1 eller 0), inte om sannolikhet som ær numeriska.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-20 11:25

Ja, men det är inte den aspekten av problemet jag försöker isolera.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-20 15:08

IngOehman skrev:Du behöver sluta gissa/toka.

Hehe, det där blev ju riktigt roligt. :lol: I varje fall om man tolkar det du skriver så att man förstår vad du menade.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2008-07-20 15:26

KarlXII skrev:
E skrev:
KarlXII skrev:Vilka möjligheter?
Jag tolkar det som att man inte ska tolka.
Det lämnar väl inte så många möjligheter till dialog som jag ser det...

Vad menar du nu?

Menar? Jag menar ingenting. Jag ställde en fråga och skrev några rader i en post på ett forum. Har jag missuppfattat frågan?

E skrev:Möjligheten till dialog som finns när man vid oklarheter kan fråga vad som
menas, eller möjligheten till dialog kring huruvida man skall tolka eller ej? :)

Menar du möjlighet i betydelsen "något som kan ske" eller "något som eventuellt kan hända",eller kanske i något annat? Vad lägger du i ordet dialog? Är det ett samtal i form av meningsutbyten, en monolog i närvaro av ett eller flera vittnen eller en gammal telefon? Isåfall: Hur gammal?
Dialog huruvida man skall tolka? Det där säger mig ingenting. Har du lust att förklara?

E skrev:Om man väljer att fråga för att förstå vad som menas, då blir det ju dialog.

Har valet någon speciell roll i det här spörsmålet? Om man "förstår vad som menas" - betyder det att man känner till allt bakomliggande eller bara en del av konversationen? Har du någon grund för det där påståendet? Finns det tillgång till bevis för att det stämmer?

E skrev:Mvh E*

Betyder detta "Med vänlig hälsning" eller något annat? ;)

Så där kan man hålla på om man väljer att inte tolka. Personligen tycker jag att det verkar en aning jobbigt. :)

Så där kan man hålla på om man vill larva sig! :(

Jag beklagar att jag lade ner tid på att svara på ditt inlägg med bland
annat en fråga, en som du näppeligen hade behövt ”tvångstolka”, bara
svara på.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-07-20 15:28

Nu börjar det bli stor komik i den här tråden! var är popcornen?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2008-07-20 15:30

Nattlorden skrev:stor komik

Ko-mikrofon?

Mvh E*

PS. Tycker att Ingvar är ovanligt duktig på att uttrycka sig entydigt.
Senast redigerad av E 2008-07-20 15:33, redigerad totalt 1 gång.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-07-20 15:32

Ja kan ni inte bråka om nånting "riktigt" i stället....

FE-test/FE-lyssning t ex :D

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-07-20 15:37

Vad som är riktigt är väl ändå en tolkningsfråga..? :D ;) 8) *sorry*

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-07-20 15:43

Hehe :D
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-07-20 16:00

E skrev:
Så där kan man hålla på om man vill larva sig! :(

Jag beklagar att jag lade ner tid på att svara på ditt inlägg med bland
annat en fråga, en som du näppeligen hade behövt ”tvångstolka”, bara
svara på.

Mvh E*

Jag är beklagar, E, om du blev ledsen för att jag använde mitt svar till dig som ett slagträ i debatten. Jag kände bara ett starkt behov att exemplifiera hur jäkla krångligt det kan bli om man inte tolkar på eget bevåg. Typ. Sorry.

"Larva sig" är ett mycket bra uttryck för detta.

E skrev:PS. Tycker att Ingvar är ovanligt duktig på att uttrycka sig entydigt.

Det kan man tycka[s], om man är duktig på att tolka honom rätt.[/s]
Men samtidigt kan man isåfall undra varför han är, i princip, den enda som klagar över att folk tolkar hans inlägg fel - eller snarare tolkar öht. :?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-07-20 16:06

Troligtvis därför att det finns några som gjort det till sitt livs mission att feltolka honom?

Å andra sidan så kan jag definitivt klaga på feltolkningar av min under MHB-tråden om jag skulle vilja....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-07-20 16:06

--- dubbelpost ---
Senast redigerad av Nattlorden 2008-07-20 16:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-20 16:08

Ja, men jag bryr mig ju om att andra feltolkas också. Egentligen mera, men det är lättare att debattera när man är inblandad själv, eftersom man kan utgår ifrån facit då. Man vet ju 100% säkert vad man skrivit och menat.

Tycker ibland att det är tragiskt att följa t ex politiska debatter på TV, och se att politiker ägnar mera tid åt att berätta vad "motståndarna" anser och vill (och feltolkar du hela tiden, avsiktligt och tendensiöst) än att fråga dem vad de vill och berätta vad de själva vill. :(

Därför har jag slutat följa politiska debatter på TV. Tycker därtill att det varit märkligt att denna vilja att tolka och tolka fel är välidgt poltitiskt snedvinklad. Det kommer många gånger mera sådant från ena halvan än från den andra. Det går ibland att jag känner mig vinklad bort ifrån även frågor där jag sympatiserar med de där tolkande och falskt retoriska politikerna.

Vill för säkerhetsskull klargöra att jag inte är negativt inställd till människor som råkar missförstå vad andra säger, för det är ju lätt hänt. Inget fel med det och det är nästan alltid lätt att reda ut, så länge de som kommunicerar är ute efter att förstå den de talar med.

Men att inte försöka förstå, utan snarare tolka vilt och inte återkoppla och kanske dessutom sprida sina tolkningar som sanningar, tycker jag är MYCKET illa. Ännu värre tycker jag det är att behöva se de som beter sig så, försvara beteendet utan att visa minsta empati för de som drabbas. :(

Svante skrev:
IngOehman skrev:Du behöver sluta gissa/toka.

Hehe, det där blev ju riktigt roligt. :lol: I varje fall om man tolkar det du skriver så att man förstår vad du menade.

:wink:

Jag får skylla på tangentbordet. L-tangenten är inte helt pålitlig. Borde ha läst igenom inlägget bättre efteråt. :oops:

Gissa/tolka skulle det stå.

Och KarlXII: Nej för femtielfte* gången - jag tolkade inte det du skrev, men det du skrev hade behövt tolkas (på ett mycket märkligt och språkologikst sätt) för att förstås som du menade det (eller rättare sagt som du påstår att du menar det) eftersom det du skrev var något annat.

Jag kan ju inte veta hur du menade det från början, men det ligger nära till hands att tro att du faktiskt menade det du skrev. Det ser ju inte ut som ett skrivfel, utan som ett tankefel. Oavsett om det menade det eller det du sedan påstår att du menade så kan jag tycka att det är märkligt att du inte tar avstånd från det du faktiskt skrev, eftersom det betyder något annat än det du nu påstår att du menade med det. :?

(På samma sätt som jag tar avstånd från att jag skrev "toka" när jag avsåg skriva tolka. Jag rättar mig när det jag skrev var fel, det vill säga icke i överensstämmelse med vad jag menade. Varför gör inte du det? Eller förresten, jag är inte intresserad av svaret, men jag uppmanar dig att tänka på det för egen räkning.)

Vh, iö

- - - - -

*Vilket här betyder (för att du skall slippa tolka mig): "fler upprepningar än som borde ha räckt för att du skulle förstå". ;)
Senast redigerad av IngOehman 2008-07-20 16:18, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi