shifts skrev:Särskilt avskräckande pris tycker jag inte att det är. Liten upplaga, antagligen monterade för hand?
Jo, och montaget består av att tvinna lite och på med läder-loggan. Samt skala kabeln och trycka dit knivbananerna

Moderator: Redaktörer
shifts skrev:Särskilt avskräckande pris tycker jag inte att det är. Liten upplaga, antagligen monterade för hand?
shifts skrev:Jag anar ironin, men med materialkostnad, svensk timlön (gissa jag), affärens påslag är det väl inte så förvånansvärt kostsamt?
shifts skrev:Jag anar ironin, men med materialkostnad, svensk timlön (gissa jag), affärens påslag är det väl inte så förvånansvärt kostsamt?
Kalejdokom skrev:shifts skrev:Särskilt avskräckande pris tycker jag inte att det är. Liten upplaga, antagligen monterade för hand?
Ja, om den är tillverkad för hand i Sverige i förmodad mycket begränsad upplaga så är väl priset närmast att betrakta som ett fynd. Det är lätt att direkt jämföra med Kinatillverkning i massproduktion - och det är ju inte riktigt relevant. Hos Elfa kostar kabeln 4,10 kr/meter och labpropparna 18 kr/st. Det blir materielkostnad på 138 kr för ett par 4 meter färdig kabel (totalt 16 meter). Räkna 0,5 timmar produktion och distribution, materielfrakt och leveransfrakt till butik, en vinstmarginal på 40% hos både tillverkare och butik och slutligen 25% moms på det hela och vi landar på ett ca-pris runt 1.400 kr.
Och så länge Guru inte utlovar någon magi om man använder deras kablar så är väl allt i sin ordning. Marknaden sätter ju priset; tycker alla att det är för dyrt så säljer dom inga kablar.
Alternativet är att köpa hem materialet och snurra kabeln själv för ca 235 kr (om man betraktar egen tid som gratis).
hennnkee skrev:....MEN, Guru har varit något av ett Bang for the buck, i mina ögon, god återgivning för pengen.
Detta tycker inte jag stämmer. Rör på kabeln, böj den lite fram och tillbaka, så kommer nog ledarna inte vara tajta längre. Se t.ex. produktbilden hos hifikitIngOehman skrev:och tvinnad således att kablarnas poler trycker mot varandra längs hela kabeln så de hindras från att röra sig.
Elfsberg skrev:Ptja,
man vill kanske ha en kabel från Guru bara, speciellt en som är garanterat kompatibel med den ganska dyra högtalaren.
Istället för en ganska dyr kabel som inte är garanterat maximalt kompatibel.
Almen skrev:Supra ligger väl där också någonstans prismässigt; det är väl nästan så billigt man kommer om man gör en kommersiell, handgjord "snygg" kabel i Sverige?
MagnusÖstberg skrev:Du är för dyr för att producera (som i att tillverka) dem idag.
Men när du var 20 skulle du säkert gjort dem för den lön det kunde ge.
MagnusÖstberg skrev:Japp, vi blir allt olönsammare som tillverkningspersonal
Laila skrev:Någon som vet/kan-förklara hur "tvärimpedansmodulation" i högiskablar påverkar ljudåtergivningen,
samt hur hög grad som behövs för signifikant hörseldetektion . . . typ ?
MagnusÖstberg skrev:En helt vanlig PVC-fri enkardelig strömkabel som är tvinnad alltså.
En sådan här typ.
http://www.colosio.com/ru/singleconduct ... n-rkr.html
På vilka punkter är den bättre än den kabeln Naqref gav ut via LTS?
Conan skrev:Jag måste ha mig en sån där sladd!
DorreN skrev:MagnusÖstberg skrev:En helt vanlig PVC-fri enkardelig strömkabel som är tvinnad alltså.
En sådan här typ.
http://www.colosio.com/ru/singleconduct ... n-rkr.html
På vilka punkter är den bättre än den kabeln Naqref gav ut via LTS?
Vill man ha en enkardelig ledare så ska man kika efter bokstaven E istället för R i RK. T.ex. en EQ1.5 så får man en solid kopparledare på 1.5mm2 och med ett modernt halogenfritt material.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 42 gäster