Fråga om F/E-lyssning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-21 14:21

Nattlorden skrev:
perstromgren skrev:Jag tycker inte att någon tillför något till trådämnet längre.

Sen när skulle det ha med saken att göra? Trådämnet är bara en impuls som exciterar diskussion om något som enbart med lite tur har något som helst med det att göra. :mrgreen:

Hehe, roligt synsätt.

Jag tänkte först beskriva Faktiskt med divergenta differentialekvationer, men insåg sen att resultatet faktiskt inte är så oförutsägbart som vanliga sådana. Nä, det ska nog till olinjära divergenta diffekvationer, så att man kan tillämpa kaosteori. Lösningarna till sådana är flera men inte oändligt många. Det finns ju ett antal spår som trådarna för det mesta fastnar i.

Vilket skulle bevisas. Faktiskt beskrivs bäst med "kaos".

Popcorn var det...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-07-21 14:45

Svante... kom igen... fram med räknestickan! Vilken dimension har då vårat forum?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-21 14:49

Naqref™ skrev:
IngOehman skrev:Du påstod att det jag skrivit gav, att det var min uppfattning att "ide"
och "princip" var synonymer. Och du klandrade mig för det.

Jag hävdar att om två ord inte uppvisar någon signifikant skillnad så är de synonyma. Men du hävdar alltså att även synonymer kan uppvisa någon signifikant skillnad?

Var gör jag det?

Varför skriver du att jag har sagt att ide och princip är synonymer? Jag
säger inte att jag inte påstått något sådant, men jag kan inte minnas
att jag gjort det, och jag tar gärna tillbaka det om jag påstått det. Men
VAR har jag isåfall gjort det???

Oavsett om du kan visa var det skett eller inte, så skriver jag det igen:
Ide och Princip är INTE synonymer. Men den ena kan vara den andra,
utan att den andra är den ena. På samma sätt som en kanelbulle är ett bakverk medan ett bekverk inte behöver vara just en kanelbulle.

Ok?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-07-21 14:51

IngOehman skrev:
Naqref™ skrev:
IngOehman skrev:Du påstod att det jag skrivit gav, att det var min uppfattning att "ide"
och "princip" var synonymer. Och du klandrade mig för det.

Jag hävdar att om två ord inte uppvisar någon signifikant skillnad så är de synonyma. Men du hävdar alltså att även synonymer kan uppvisa någon signifikant skillnad?

Var gör jag det?

Varför skriver du att jag har sagt att ide och princip är synonymer? Jag
säger inte att jag inte påstått något sådant, men jag kan inte minnas
att jag gjort det, och jag tar gärna tillbaka det om jag påstått det. Men
VAR har jag isåfall gjort det???

Oavsett om du kan visa var det skett eller inte, så skriver jag det igen:
Ide och Princip är INTE synonymer. Men den ena kan vara den andra,
utan att den andra är den ena. På samma sätt som en kanelbulle är ett bakverk medan ett bekverk inte behöver vara just en kanelbulle.

Ok?

Vh, iö

Svante skrev:Jag tänkte först beskriva Faktiskt med divergenta differentialekvationer, men insåg sen att resultatet faktiskt inte är så oförutsägbart som vanliga sådana. Nä, det ska nog till olinjära divergenta diffekvationer, så att man kan tillämpa kaosteori. Lösningarna till sådana är flera men inte oändligt många. Det finns ju ett antal spår som trådarna för det mesta fastnar i.

Vilket skulle bevisas. Faktiskt beskrivs bäst med "kaos".

Popcorn var det...

Nattlorden skrev:
perstromgren skrev:Jag tycker inte att någon tillför något till trådämnet längre.

Sen när skulle det ha med saken att göra? Trådämnet är bara en impuls som exciterar diskussion om något som enbart med lite tur har något som helst med det att göra. :mrgreen:

Eller ett annat sätt att se på saken: Tråden är ett exempel på ett parallellt samtal. Alltså ett samtal som är ombud för ett annat samtal som borde ha förts men som inte förs, av olika anledningar.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-21 14:52

Popcorn?

Ostbågar!

Användarvisningsbild
Greensleeves

Den humane Kaffekoppen...

Inläggav Greensleeves » 2008-07-21 15:15

Kaffekoppen skrev:Popcorn?

Ostbågar!

Du är snäll du Kaffekoppen, som ser till att stridande parter i pågående batalj får regelbunden tillförsel av näringsämnen. En högst human ansats, om jag får säga det själv..! :D
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-21 15:52

Tackar som ödmjukast. Funderar på att ha middag i sluter på veckan om det bataljen inte ebbar ut.

Jag har köpt fläskfilé.

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: Den humane Kaffekoppen...

Inläggav n3mmr » 2008-07-21 16:44

Greensleeves skrev:
Kaffekoppen skrev:Popcorn?

Ostbågar!

Du är snäll du Kaffekoppen, som ser till att stridande parter i pågående batalj får regelbunden tillförsel av näringsämnen. En högst human ansats, om jag får säga det själv..! :D

Knäckebröd och morötter!
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Greensleeves

En ny och mer nyanserad syn på bruket av tolkningar...

Inläggav Greensleeves » 2008-07-21 16:54

KarlXII skrev:Gud, så vackert du skriver, Greensleeves. Fantastiskt.

Tack så mycket! Efter vad jag har sett, kan du nog skriva rätt vackert själv..! :wink:

KarlXII skrev:... En formulering jag inte bara kan acceptera, utan även stå helhjärtat bakom:
Vi kanske ska vara försiktiga med att tolka andras utsagor.
Det är en skillnad som heter duga från "Sluta tolka".
Det är en hel planet emellan.

Det får jag nog hålla med om. Efter att ha uppvisat denna förhoppningsvis ödmjuka och sunt resonerande inställning, och att jag förhoppningsvis är resonabel person, har jag en viss lust att fortsätt resonera enligt följande.

När jag först uppmärksammade forumet faktiskt.se, slogs jag direkt av den (seriösa) vilja till djupgående samtal, resonemang, och i och för sig animerade debatter, som försiggår på detta forum. Detta upplevde jag som uppfriskande, eftersom det finns så få mötesplatser för djupare meningsutbyten i det svenska samhället. Så har åtminstone jag uppfattat det. Tittar man ex på någon slags samhällsdebatt i Svt, TV4 eller så, kan jag reta mig på mycket. Det kan handla om att ledningen för debattprogrammet har satt upp en mindre intressant agenda där många intressanta frågeställningar undviks, programledare som kanske inte är de mest insatta och dugliga, paneler bestående av folk som kanske inte är de största experterna alla gånger, och som inte alltid vill uppträda korrekt och tycks ha märkbart svårt att iaktta några slags mer demokratiska debattregler; ex innebärande att de sällan låter meningsmotståndare tala till punkt, inte håller sig till ämnet osv.

På faktiskt.se kanske inte agendorna/trådarna alltid är superstringenta rakt igenom, det kanske inte alltid handlar om ämnen som intresserar mig, och debattdeltagarna kanske inte alltid uppvisar ett under av artighet och korrekt uppträdande, men...
Här finns ändå ett forum som låter folk tala till punkt, och ett forum som otvivelaktigt befolkas av kunnigt folk, för att inte säga experter. Detta räcker långt för mig. Oerhört långt, i själv verket.

I dessa forums olika trådar kunde jag snabbt märka att det fanns en klar vilja hos många skribenter (jag använder gärna ett såpass tilltalande litterärt uttryck för skrivande personer på detta forum, jag är nämligen rätt förtjust i litteratur, se...:)) att uttrycka sig stringent, att använda ord/termer/begrepp på ett distinkt och konsekvent vis osv.
Vidare tyckte jag mig märka en uppenbar ambition hos många skribenter att hålla sig till ämnet, även när det i olika trådar började diskuteras olika underämnen till de aktuella huvudämnena.
Därutöver kunde jag nog märka en vilja till olika former av tolkningar av andra skribenters budskap som ibland blev i överensstämmelse med intentionerna hos budskapets författare, men ibland missade dessa intentioner.
Jag uppfattade dock inte detta som ett speciellt stort problem från början, antagligen för att jag mest gjorde sporadiska besök på detta forum, och förmodligen för att jag inte råkade ut för så många feltolkningar av mina inlägg som andra skribenter tveklöst verkar ha upplevt.

När Ingvar Öhman (alltmer) började trycka på detta med att tolkningar var av ondo, började jag fundera. Dessa funderingar ledde till att jag påminde mig om allsköns tillfällen i livet när jag har blivit feltolkad, och vilken förvirring detta har kunnat leda till, och hur rent kränkande jag har upplevt många (tämligen illvilliga) tolkningar av mina budskap.

Ju mer jag tänkte på detta, desto mer fångades jag av inställningen att bruket av tolkningar är mycket vanskligt. Väl vi börjar tolka, är det nog inte alltför djärvt att hävda att vi löper uppenbar risk att missförstå vad som faktiskt skrevs eller sades i det initiala budskapet.

I enlighet med detta skrev jag de inlägg jag gjorde om nackdelar med att tolka. Jag ångrar inte dessa inlägg, men sedan jag skrev dessa, har jag utnyttjat det faktum att jag lever i ett land med yttrande-, tryck- och tankefrihet, och grunnat vidare. Detta har lett fram till följande.

Jag anser fortfarande, att när det gäller skrivna och talade budskap, i det jag vill kalla mer fackmässiga sammanhang, bör vi undvika tolkningar av här framställda budskap. Jag har svårt att hitta positiva anledningar till att något förbättras av att vi går in med en massa tolkningar av budskap framställda i fackmässiga sammanhang som handlar om mer konkreta, faktiska, tekniska etc. förhållanden av olika art.
Däremot är det inte svårt att föreställa sig hur mycket negativt som kan uppstå om tolkningar görs av utsända budskap inom dessa områden, tolkningar som gör att mottagaren av ett budskap, pga sin tolkning, missförstår budskapets andemening. Här kan det uppstå fel som i värsta fall får gravt skadliga följder, t ex inom kemisk industri, medicinsk vård osv.

Till ovanstående inställning, har jag dock kommit fram till en kompletterande sådan vad tolkningar avser. Det handlar om de sammanhang som jag skulle vilja kalla konstnärliga och teraupeutiska.

Denna inställning handlar om att jag helt enkelt har svårt att tänka mig att en konstnär - som i en frisinnad anda ska försöka framställa någon slags kulturyttring, resulterande i något slags konstverk - inte skulle få tolka verkligheten som hon/han vill i denna skapande process.

I samma anda lär det blir lite svårt att väcka allmänhetens intresse för olika konstverk - oavsett om det handlar om en film, en målning, en konstnärlig installation, ett musikstycke osv. - om inte medlemmar av denna allmänhet kan göra sina egna, subjektiva tolkningar av dessa verk.
Här kan jag tillfoga, att en subjektiv åsikt från min sida är att om det inte var möjligt att som kulturkonsument göra dessa individuella tolkningar (av konstnärens verklighetstolkning och budskap), skulle jag sannolikt få ut så lite upplevelse av olika kulturyttringar att mitt kulturintresse gick förlorat.

Vad gäller övriga områden där tolkningar nog kan anses vara ett naturligt inslag, så vitt en lekman som jag förstår, är de områden som handlar om att ge känslomässigt och mentalt stöd i olika former. Inom dessa områden är det liksom lite svårt att tänka sig att psykiatriker, psykoteraupeuter, samtalsteraupeuter, kuratorer etc., av socialstyrelsen helt förbjöds att göra tolkningar i sin yrkesutövning.

Sammantaget tycker jag alltså att det är en fördel om vi inom icke-konstnärliga och icke-teraupeutiska kontexter - i det jag här har valt att kalla mer fackmässiga sammanhang - undviker tolkningar.

I mer konstnärliga och teraupeutiska sammanhang däremot, bör tolkningar kunna förekomma.

I riklig mängd dessutom.
Senast redigerad av Greensleeves 2008-07-21 16:58, redigerad totalt 1 gång.
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-21 16:55

Jag tappade får några inlägg sedan, just all lust att deltaga. :?

Tycker om diskussioner som går ut på att reda ut saker - till allas glädje.

Bråka får ni göra själva, nu när "ni" (de vill säga någon eller några få)
klargjort att syftet med era inlägg är att initiera bråk och otrevligheter. :(

Skadeglädje är det värsta jag vet, eller förresten... en av de värre saker
jag vet. Det finns sådant som är ännu värre, helt klart.

Vh, iö

- - - - -

PS. Men Greensleeves inlägg är alltid mycket bra. Tack för det du skriver!

Mitt "sluta tolka" var inte menat som en allmän uppmaning, utan som en
specifik, till någon som inte slutade, trots att det blev upprepade fel och
inte för första gången heller. Men hädanefter skall jag försöka nöja mig
med att anmana till försiktighet. Största möjliga försiktighet, inte alls är
t ex mycket bra. ;)

(Detsamma gäller bruk av tung narkotika. Jag uppmanar till försiktighet
med det också.)

Användarvisningsbild
Greensleeves

Väkommen tillbaka Ingvar..!

Inläggav Greensleeves » 2008-07-21 17:10

IngOehman skrev:Jag tappade för några inlägg sedan, just all lust att deltaga. :?

Om det kan vara av något värde, ska du veta att jag tycker det är fint med åtminstone ett forum i det svenska samhället som befolkas av människor som har så mycket substans att tillföra som du har.

IngOehman skrev:... Tycker om diskussioner som går ut på att reda ut saker - till allas glädje...

Jag med.

IngOehman skrev:... Bråka får ni göra själva, nu när "ni" (de vill säga någon eller några få) klargjort att syftet med era inlägg är att initiera bråk och otrevligheter. :(

Just innan du publicerade ditt inlägg skrev jag ett litet bidrag till denna tråd, ett bidrag som förhoppningsvist är resonabelt och har en sympatisk ton. I inlägget redovisar jag min delvis nya syn på det vi kanske kan kalla "tolkandets ädla konst". Denna nya syn är en bildad gentleman som du naturligtvis fri att kritisera sönder och samman. :wink:

Denna nya syn på tolkningar, är ordentligt mycket mer genomtänkt och nyanserad än jag någonsin hade tidigare, och det är helt och hållet din förtjänst Ingvar! Utan ditt initiala påpekande om detta med avigsidorna med tolkningar, hade jag överhuvudtaget inte börjat fundera kring just detta.

IngOehman skrev:... Skadeglädje är det värsta jag vet, eller förresten... en av de värre saker jag vet. Det finns sådant som är ännu värre, helt klart.

Ja, krig, epidemier osv., men skadeglädje är ordentligt destruktivt det med... för övrigt borde ordet döpas om till skadesorg eftersom det är sorgligt hur mycket skada denna s k glädje orsakar.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-07-21 17:30

Uppmanar härmed administratörerna för detta forum att ersätta strecket under "Greensleeves" med "Diplomat".

I ordets allra bästa bemärkelse. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Greensleeves

Tacksamt för diplomatiskt omdöme..!

Inläggav Greensleeves » 2008-07-21 17:34

KarlXII skrev:Uppmanar härmed administratörerna för detta forum att ersätta strecket under "Greensleeves" med "Diplomat".

I ordets allra bästa bemärkelse. :)

Jag får tillstå att jag naturligtvis rodnar av tacksamhet över dessa blida ord. :oops: :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Re: En ny och mer nyanserad syn på bruket av tolkningar...

Inläggav phloam » 2008-07-21 17:45

Greensleeves skrev:Sammantaget tycker jag alltså att det är en fördel om vi inom icke-konstnärliga och icke-teraupeutiska kontexter - i det jag här har valt att kalla mer fackmässiga sammanhang - undviker tolkningar.

I mer konstnärliga och teraupeutiska sammanhang däremot, bör tolkningar kunna förekomma.

Bara en liten tanke detta väckte - att en orsak till att det blir "bråk" eller slitningar här kan bero på olika syn på just sammanhanget. I grund och botten är detta ett forum för en Hobby, där lekmän är dominerande till antal åtminstone. Dess terapeutiska funktion bör inte underskattas. :)

Även om innehållet ofta är väldigt teknikorienterat (men också ibland väldigt personligt osv) så kanske man bör tänka på att det iaf inte är ett renodlat fackmannamässigt teknikforum. Såle...ledes (ffs!) bör kanske viss tolkningsfrihet råda rent allmänt. Tycker jag.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-21 17:45

IngOehman skrev:Mitt "sluta tolka" var inte menat som en allmän uppmaning, utan som en specifik, till någon som inte slutade, trots att det blev upprepade fel och inte för första gången heller. Men hädanefter skall jag försöka nöja mig med att anmana till försiktighet. Största möjliga försiktighet, inte alls är t ex mycket bra. ;)

(Detsamma gäller bruk av tung narkotika. Jag uppmanar till försiktighet
med det också.)

Det var direkt ämnat till mig. Jag har inte lust att utveckla mig mer ifrågan.

Och jag håller med om att tung narkotika skall brukas med försiktighet, faktum är att jag anser att all narkotika skall brukas med försiktighet, företrädesvis i samråd med läkare vid svåra sjukdomstillstånd.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-07-21 18:05

dimitri skrev:Eller ett annat sätt att se på saken: Tråden är ett exempel på ett parallellt samtal. Alltså ett samtal som är ombud för ett annat samtal som borde ha förts men som inte förs, av olika anledningar.

Kloka ord!

Användarvisningsbild
Greensleeves

Re: En ny och mer nyanserad syn på bruket av tolkningar...

Inläggav Greensleeves » 2008-07-21 18:10

Greensleeves skrev:Sammantaget tycker jag alltså att det är en fördel om vi inom icke-konstnärliga och icke-teraupeutiska kontexter - i det jag här har valt att kalla mer fackmässiga sammanhang - undviker tolkningar.

phloam skrev:... Bara en liten tanke detta väckte - att en orsak till att det blir "bråk" eller slitningar här kan bero på olika syn på just sammanhanget...

Jag funderade länge på om jag i det aktuella inlägget skulle försöka mig på att göra en definition av just de sammanhang jag skrev om, men tyckte att detta skulle bli för svårt, leda för långt, och ta fokus från detta med tolkandet, som ju kan ses som det övergripande ämnet här.

phloam skrev:... I grund och botten är detta ett forum för en Hobby, där lekmän är dominerande till antal åtminstone. Dess terapeutiska funktion bör inte underskattas. :)

Sedan är frågan om vilken typ av terapi olika forumdeltagare betraktar forumdeltagadet som..? Förhoppningsvis någon slags positiv, givande terapiform. :)

phloam skrev:... Även om innehållet ofta är väldigt teknikorienterat (men också ibland väldigt personligt osv) så kanske man bör tänka på att det iaf inte är ett renodlat fackmannamässigt teknikforum. Såle...ledes (ffs!) bör kanske viss tolkningsfrihet råda rent allmänt. Tycker jag.

Här ska jag villigt erkänna, att jag inte har en färdigt åsikt. Speciellt inte som jag fortfarande håller på att vänja mig vid min nya syn på tolkningar. Ska jag ändå, med största försiktighet och med all reservation för att det kan komma ändringar längre fram, försöka tycka till om huruvida tolkningar av budskap är att anse rekommenderbart på forumet faktiskt.se, skriver jag följande.

För mig som icke-tekniker, framstår detta forum i stort som ett fackmässiga sammanhang. Jag - som något av en humanistiskt orienterad samhällsvetare - upplever nog att det är alldeles för mycket tekniskt djupgående resonemang rörande tekniska förhållanden för att faktiskt.se, i stort, ska betraktas som ett konstnärligt och/eller ett teraupeutiskt sammanhang.
Detta gäller alltså i stort.

När det däremot gäller enskilda forum, i vad som kanske kan kallas de olika underforumen, kan det ju finnas trådar - och utvikningar i olika trådar - som klart berör det konstnärliga, och som kan ha en teraupeutiskt funktion för de som läser och skriver inläggen. Någon kan ju t ex, i mycket raljanta ordalag, börja att helt fritt tala om sin inställning till någon kulturdryck med berusande påverkan, och där det uppenbara syftet är att folk verkligen ska få en ventil från vardagsbekymren genom att skämta till på det ena ekivoka sättet efter det andra... i just dessa trådar kanske det inte bör ses som något större brott mot mänskligheten att göra vissa tolkningar av andra skribenters inlägg.

I sammanhanget tänker jag osökt på den ädla hobbyn fiske. De mest hängivna utövarna av denna syssla, verkar rakt inte tycka att det är någonting att skämta om. Man kan skoja om Gud och Satan, religion, sport och snart sagt allt, men man skämtar vid Gud inte om fiske..! 8O

I samma anda, kanske någon här på faktiskt.se vill framhålla att vad beträffar resonemang rörande teknik och hifi, ska/bör vi undvika raljerande, skämt, och tolkningar. Vi för en dialog i en nykter och korrekt ton, och undrar vi över innebörden i andra skribenters inlägg frågar aktuell skribent om denna innebörd, vi tolkar inte.
Eventuellt raljerande, skämt, och tolkningar sparar vi till resonemang rörande andra områden.

Personligen skulle jag kunna tänka mig att ställa upp på en dylik norm, men för att en sådan verkligen ska få allmän acceptans, måste det måhända till något slags rådslag, eller en slags tyst och verkligt fungerande överenskommelse, om att denna kommunikationsnorm ska gälla.

Området rörande budskap - och det lämpliga i att tolka budskap - tycks vara rätt komplicerat, men kanske inte omöjligt att bena ut. Om viljan finns. Hos alla förnämliga skribenter på faktiskt.se. Jag hoppas att forumet kan utvecklas mot allt högre höjder, inte minst genom lärda resonemang som hålls i gentlemannamässig anda.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-21 18:56

Jag skulle vilja påstå att tolkandet är en del av lärandeprocessen. Om jag får tillfälle att tolka vad en duktig person säger till mig så kommer kunskapen att bli min. Om jag tvingas upprepa orden precis som de står och inte får tolka dem så blir det utantillkunskap.

Det är först när jag har fått vrida och vända på orden som jag äger kunskapen. Att bara apa efter och upprepa orden som den kunniga personen har lärt mig leder till att själva essensen i kunskapen till slut försvinner.

Tror jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2008-07-21 19:39

Varför inte införa ett styrt språk på faktiskt.se, faktiska. Lämpligvis kontrueras det så att varje inlägg evalueras mha predikatlogik och lambdakalkyl. Då slipper vi all form av mänsklighet och den som vill kan utan svårighet konstruera en maskin som både skriver och läser inlägg.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-07-21 19:46

Style skrev:Varför inte införa ett styrt språk på faktiskt.se, faktiska. Lämpligvis kontrueras det så att varje inlägg evalueras mha predikatlogik och lambdakalkyl. Då slipper vi all form av mänsklighet och den som vill kan utan svårighet konstruera en maskin som både skriver och läser inlägg.

:lol:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-07-21 19:48

Kanske själva definitionen av ordet "tolka" skiljer sig mellan olika forumister? Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-21 20:08

Mja, det är väl skillnad att tolka i syfte att förstå och att tolka i syfte att missförstå. Det senare förefaller "användbart" om man är oense i en diskussion. Om man vill påstå att ens motkombattant har sagt något.

...så det hela handlar väl inte om tolkning i sig utan om uppsåtet med övningen.

Edit: ordet tolka betyder väl just att översätta något till ett annat "språk". Det finns ju tolkar i datorer som översätter människolikt språk till sånt som datorn förstår, det finns tolkar som översätter franska till tyska osv. Att översätta en text inomsvenskt till något man själv förstår är ju faktiskt rätt snarlikt.
Senast redigerad av Svante 2008-07-21 20:12, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-21 20:12

Så uppfattar jag det med.

Man kan undvika att svara på något och istället svara på något helt annat om det passar bättre, eller helt enkelt påstå att någon sagt något och sedan besvara det. Värsta politikertricket :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-21 21:50

KarlXII skrev:Kanske själva definitionen av ordet "tolka" skiljer sig mellan olika forumister? Bild

Ja, så är det nog, och det har jag ju också varit inne på och försökt
förankra som tänkbar infallsvinkel. Du kanske inte såg du det?

Kanske det kan förklara de inlägg du skrivit riktade mot mig?

Såhär skissade jag runt frågan tidigare i denna tråd:

iö skrev:...få saker svarta eller vita.

Man skulle kunna säga att ett språk är en kod eller mall, som gör att man slipper tolka. Betydelser som är tillräckligt entydiga för att man skall förstå finns inbyggda, och när det ändå inte är klart kan man ju fråga istället för att gissa. Det kan man se som en möjlighet som man kan välja att omfamna och göra det bästa av! Smile Allt för att undvika missförstånd och få en trevlig dialog, eller kanske flerpartigare diskussion - till allas glädje och berikande!

Å andra sidan är det ju möjligt att kalla koden eller mellan för en tolk också, och påstå att man således bevisligen måste tolka, eftersom det är definitionen på "att använda ett språk".

Frågan är om den som hävdar det senare på grund av att någon har sagt det tidigare försöker förstå, eller försöker missförstå...

Jag tycker så idag också, och för några decennier sedan. Troligen gör
jag det imorgon också.

Hoppas det kan vara till hjälp för i varje fall någon att förstå vad just
jag menar med det.

(Tolka = Att tolka in saker som det inte finns förnuftiga skäl att tycka
sig veta att de har menats. Exempelvis när den som sagt det klargjort
att det varit fel. Det finns ju skäl att tro att den som sagt något faktiskt
bäst vet vad han eller hon menat med det. :) )

Vh, iö

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2008-07-21 22:13

IngOehman skrev:(Tolka = Att tolka in [...])

Jämför sälja — sälja in.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-07-22 00:05

Ett stort problem är att många i dessa forum tar sig själva på så extremt stort allvar att man får svårt att ta dom på allvar.

Man måste inte ha rätt alltid, man måste inte alltid uppföra sig enligt kodex, man bör få förlöpa sig en och annan gång.

Världen är alldeles för full av lättkränkta människor.

Editerade bort ett citat som inte alls hade med mitt inlägg att göra.
Sorry E, jag tryckte fel bara.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-07-22 00:13

E skrev:
IngOehman skrev:(Tolka = Att tolka in [...])

Jämför sälja — sälja in.

Mvh E*

Mjae, tolka in är väl inte samma in som i sälja in. Hmm, klurigt det där:
Att sälja in är att övertyga nån annan, att tolka in är att förse sig själv med ett tillägg till sin förståelse av ett uttalande.

Man kan sälja in den tolkning man gjort, när man tolkat in nåt.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-07-22 00:27

IngOehman skrev:
KarlXII skrev:Kanske själva definitionen av ordet "tolka" skiljer sig mellan olika forumister? Bild

Ja, så är det nog, och det har jag ju också varit inne på och försökt
förankra som tänkbar infallsvinkel. Du kanske inte såg du det?

Kanske det kan förklara de inlägg du skrivit riktade mot mig?

Såhär skissade jag runt frågan tidigare i denna tråd:

iö skrev:...få saker svarta eller vita.

Man skulle kunna säga att ett språk är en kod eller mall, som gör att man slipper tolka. Betydelser som är tillräckligt entydiga för att man skall förstå finns inbyggda, och när det ändå inte är klart kan man ju fråga istället för att gissa. Det kan man se som en möjlighet som man kan välja att omfamna och göra det bästa av! Smile Allt för att undvika missförstånd och få en trevlig dialog, eller kanske flerpartigare diskussion - till allas glädje och berikande!

Å andra sidan är det ju möjligt att kalla koden eller mellan för en tolk också, och påstå att man således bevisligen måste tolka, eftersom det är definitionen på "att använda ett språk".

Frågan är om den som hävdar det senare på grund av att någon har sagt det tidigare försöker förstå, eller försöker missförstå...

Jag tycker så idag också, och för några decennier sedan. Troligen gör
jag det imorgon också.

Hoppas det kan vara till hjälp för i varje fall någon att förstå vad just
jag menar med det.

(Tolka = Att tolka in saker som det inte finns förnuftiga skäl att tycka
sig veta att de har menats. Exempelvis när den som sagt det klargjort
att det varit fel. Det finns ju skäl att tro att den som sagt något faktiskt
bäst vet vad han eller hon menat med det. :) )

Vh, iö

Jag tror nyckeln till de övervägande meningsskiljaktigheterna ligger i det du skriver längst ner inom parentes.
"Tolka" betyder för mig att förstå texten mha mina referensramar. Sändarens referensramar kan jag ju i de flesta fall inte känna till. Svante uttryckte det bra med att "göra texten till sin".

"Tolka in" är, för mig, något helt annat. E och n3mmr har satt fokus på skillnaden i ovanstående post.

Med det sagt står jag kvar i tidigare position. Jag tycker helt enkelt att du interpreterar (;)) begreppet Tolka felaktigt.

Jag tycker att du skriver kloka saker i ditt citat, och ja, jag tror att jag missade just det i bruset och stundens upphetsning. :lol:

Men jag tycker också att din - i min mening - överdrivna tydllghet kan lägga krokben för dig själv. För skriver du en extremt lång post - och det gör du - där andemeningen står i toppen av posten, och undantagen i fotnoten i botten så är det stor risk att läsaren bara får med sig det sista. Detta är bara en gissning, ska jag tillägga, och kanske inte ens tillämpningsbart i det här fallet. Men det är skrivet i all välmening och inte som ett påhopp.
Någon anledning till att du känner att du blir misstolkad ofta måste ju finnas - det gäller ju bara att hitta anledningen. Och händer det tillräckligt många gånger kan man säkert koka ner det hela till en enda gemensam namnare - nämligen du själv. ;)

Detta med att folk försöker missförstå tror jag inte är så vanligt som du tycks tro - jag tycker mig ha lagt märke till att du kan dra till med det när dina argument inte biter och opponenten fortfarande hävdar sin rätt. Det är ju inte så att han eller hon alltid missförstår - möjligheten finns ju att du faktiskt inte har rätt och att vederbörande inte har makt att övertyga dig.

Som sagt, ditt citat är mycket bra och jag håller på alla sätt med om att det vid varje tillfälle av tveksamheter är bättre att klara ut det hela ordentligt istället för att gå vidare med feltolkningar i bagaget. Sen om frågorna kommer i form av påståenden tycker jag inte är så farligt. Det är värre om missuppfattningarna aldrig tas upp för klargörande...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-22 03:43

Ärligt talat:

Upplever du att du gjorde en lika stor ansträngning att försöka
förstå det jag skrev - som du gjorde ansträngningar att hitta
något i det som du kunde vrida till för att få det att verka som
"fel" i det jag skrev? ;)

Det är okej hur du än svarar på det ovanstående, men du har
en chans att imponera stort.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-07-22 04:27

IÖ vad jag tycker du beskriver i sista stycket är att misstolka. Och det kan man göra med flit om man har lust med. Praktiseras hyfsat ofta på faktiskt och jag har inte sett någon oskyldig ännu. Och det förekommer ju i snällare form där man håller med men vrider till det så att det passar sin egen sak till att man inte håller med och retar motparten med osaklig diskussionsteknik.
Att tolka in betyder för mig att man är osäker eller säker på sin sak eller om det gäller en dialog motpartens, men att man använder sin egnen nivå på referensramar som man anser man behärskar för att förklara och resonera med sig själv för att bli riktigt säker på sin sak. Och det kan bli rätt och det kan bli fel.
Men är tolkningen fel så är det en misstolkning inte en "in tolkning".

mvh/Harry

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi