Den stora Guru-tråden

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Laila » 2017-02-08 01:55

Japp, . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-02-08 11:30

MagnusÖstberg skrev:
Nattlorden skrev:Jag försökte fläta EKK(-innerledare) i fyrfläta till att bli 2m högtalarkabel en gång i tiden. Hade behövts göras utomhus eller i en gynmastiksal för det höll på att välta omkull allt i rummet. Och bara att inte få oreda tog snart största tiden. Gav upp efter två fot ungefär...

Du hade förstås ingen jigg där ena änden med 4 kablar var fastsatt.

Vilken privatperson har det? Och skulle man skaffa en för att göra kablarna, så går springer ju priset upp mer än bara löpmeterpris kabel samt kontakterna även om man inte räknar timpeng och andra sidokostnader.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-02-08 12:28

Alla har väl det?

En jigg kostar typ 50 öre om det inte är gratis så varför det skulle på verka kabelpriset så mycket att det spelar nån roll förstår jag inte.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-02-08 15:39

Haha, ja jisses :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-02-08 18:25

Nattlorden skrev:Jag försökte fläta EKK(-innerledare) i fyrfläta till att bli 2m högtalarkabel en gång i tiden. Hade behövts göras utomhus eller i en gymnastiksal för det höll på att välta omkull allt i rummet. Och bara att inte få oreda tog snart största tiden. Gav upp efter två fot ungefär...

8O :D
Du får en guldstjärna och "A for effort"!

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2017-02-08 18:35

DQ-20 skrev:
Nattlorden skrev:Jag försökte fläta EKK(-innerledare) i fyrfläta till att bli 2m högtalarkabel en gång i tiden. Hade behövts göras utomhus eller i en gymnastiksal för det höll på att välta omkull allt i rummet. Och bara att inte få oreda tog snart största tiden. Gav upp efter två fot ungefär...

/DQ-20

Flätade 2st 2m högtalarkablar med 4st RK2.5 i varje fläta. Vi var tre pers och det tog ett tag. :-)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-02-08 20:49

UrSv skrev:Alla har väl det?

En jigg kostar typ 50 öre om det inte är gratis så varför det skulle på verka kabelpriset så mycket att det spelar nån roll förstår jag inte.

Pratar uppenbart inte om samma sak.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-02-08 23:12

DQ-20 skrev:

/DQ-20
Det skall han bara ha! :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-02-12 21:26

DorreN skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Flätade 2st 2m högtalarkablar med 4st RK2.5 i varje fläta. Vi var tre pers och det tog ett tag. :-)

Tycker det låter som en utmärkt idé att ta in lite mer folk. Helst skulle man göra sig bekant med några stabila tanter som pysslar med knyppling och makramé på sin fritid så att någon styr upp flätandet. Med tanke på att det är hifiknuttar som vanligtvis flätar så tror jag det finns förbättringspotential på själva hantverket.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2017-02-13 19:10

Skämt:

Spoiler:
Visa
Det finns en lös video från förr här om kardeler, fattas bara replokal.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-02-13 22:11

Har stött på ett problem här då jag nu blivit med Gurukabel och det visar sig att min Pioneer A-209R inte vill käka bananer. Visade en bild på hifikit och har även haft frågan uppe här om huruvida det går med bananer i denna, och fick svaret att det ska gå. Väl hemma visade det sig att nix, det går icke. Det handlar inte om att där sitter några plugga eller så, utan det har jag redan kollat. Nu till frågan: Det sitter ju som en nypa på bananerna på denna kabel, som utan vidare går att plocka bort. Fungerar det att jag kör utan bananer direkt in i skruvfästet på stärkaren och sedan kör bananer till terminalerna på högtalaren. Väl medveten om att det säkert är som att svära i kyrkan osv osv, men som tillfällig lösning, funkar det? Har inte råd att köpa ny stärkare för den sakens skull just nu då jag precis investerat i nya högtalare.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-02-13 22:19

Det vore hemskt intressant att se en bild på just din förstärkare. När jag nu för andra gången googlar din förstärkare så ser det banemej ut som att det går in banankontakter i hålen.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-02-13 22:37

Ja, det går bra att behålla banankontakterna i högtalaränden och ta av de andra och klämma trådarna i förstärkarens polskruvar, som du tänkt.
Don’t just do something, sit there.

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-02-13 22:41

Fralle skrev:Har stött på ett problem här då jag nu blivit med Gurukabel och det visar sig att min Pioneer A-209R inte vill käka bananer. Visade en bild på hifikit och har även haft frågan uppe här om huruvida det går med bananer i denna, och fick svaret att det ska gå. Väl hemma visade det sig att nix, det går icke. Det handlar inte om att där sitter några plugga eller så, utan det har jag redan kollat. Nu till frågan: Det sitter ju som en nypa på bananerna på denna kabel, som utan vidare går att plocka bort. Fungerar det att jag kör utan bananer direkt in i skruvfästet på stärkaren och sedan kör bananer till terminalerna på högtalaren. Väl medveten om att det säkert är som att svära i kyrkan osv osv, men som tillfällig lösning, funkar det? Har inte råd att köpa ny stärkare för den sakens skull just nu då jag precis investerat i nya högtalare.

Har du inte små plastpluggar på varje skruvanslutning,som går att pilla bort?Brukar vara så.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
jannew

Inläggav jannew » 2017-02-13 23:54

På min Pioneer A-10 garage reciever,var det bara att plocka bort plastplupparna
och trycka i banankontakterna.

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-02-14 00:43

Svårt att få till en bra bild. Det finns i alla fall inga pluggar här och ser ut som plast rakt igenom fram till skruven, alltså ingen kontakt till bananerna såvitt jag kan se.

[vimeo][/vimeo]

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-02-14 00:47

Lyckas inte bifoga bilden och förstår inte riktigt vad jag gör för fel.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-02-14 08:42

Du ska en bildlänk. Det är alltså en förstärkare som denna?

Bild

Hålen ser lite trånga ut på bilden. I regel går det att skruva av hela plasthatten och det kan sitta vanliga kontakter för bananer där under.

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-02-14 08:52

Tackar! Ja, exakt där har vi den. Hålen verkar för trånga ja. Det taräcker helt stopp om jag försöker skruva av helt, men kanske med lite våld?

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-02-14 10:01

Tror ni förresten att Guru Solid kabeln fungerar bra ihop med en Sonab OA-5 typ 3? Vet ju att kabeln egentligen är tillverkad för Guruhögtlare.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-02-14 10:43

Guru-kabeln är en universellt användbar kabel. Inget som är gjort för någon speciell applikation. Har själv gjort liknande kablar med EK-kabel och skruvdragare. Det är inget svårt alls.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-02-14 12:04

Fralle skrev:Tackar! Ja, exakt där har vi den. Hålen verkar för trånga ja. Det taräcker helt stopp om jag försöker skruva av helt, men kanske med lite våld?

App app app, inte skruva av och absolut inte med våld . . . du skall istället försöka att peta
ut mittpartiet(pluggen) som är ditstoppad* i mitten på varje kontakt(där hålen finns på bilden).
Jag brukar använda en liten mejsel, spetsen på en fickkniv eller liknande . . . typ.

Tala gärna om var du bor så kanske någon forumsmedlem kan komma förbi å hjälpa dig om det inte
fixar sig med pluggarna.

*De är gjorda för att enkelt kunna petas bort, ev med lite våld.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-02-14 13:16

RogerGustavsson skrev:Guru-kabeln är en universellt användbar kabel. ...

Precis som metervara från Biltema eller lampsladd.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-02-14 13:18

Tack så mycket för ditt svar Laila. Grejen är att jag inte kan se att det är några pluggar som kan plockas bort, utan det ser ut som på bilden ovan. Det verkar vara plast rakt igenom, och ingen plugg som kan plockas ur. Jag har jämfört med andra bilder på pluggar och hur de kan plockas ut, och tycker inte det ser likadant ut på denna stärkare. Om det är så att jag missuppfattat eller inte lyckats plocka ut den vore jag mycket tacksam för hjälp. Bor i Aspudden i Sthlm om det är så att någon bor i närheten:)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-14 14:13

Det FINNS förstärkare med polskruvar som inte är opluggbara. Kanske är din en sådan?

De är bara mycket sällsynta. Isåfall är det som redan någon skrivit i tråden att det går att ta bort kontakterna i ena änden och använda polskruvarna istället. Det är då bra att dra åt polskruvarna någon gång i månaden eller så.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-02-14 14:29

IngOehman skrev:Det FINNS förstärkare med polskruvar som inte är opluggbara. Kanske är din en sådan?

De är bara mycket sällsynta. Isåfall är det som redan någon skrivit i tråden att det går att ta bort kontakterna i ena änden och använda polskruvarna istället. Det är då bra att dra åt polskruvarna någon gång i månaden eller så.

Vh, iö

Jag misstänker att det är så, tyvärr. Förstärkaren kommer att bytas ut mot något bättre i sinom tid, men jag måste spara ihop lite pengar innan då jag nu precis investerat i högtalare. Får göra så som du skriver fram tills att jag har en annan förstärkare. Att döma av bilden, som ni ju kan se ovan; tycker ni det ser ut att sitta några pluggar där? För i mitt tycke ser det fanimej inte ut som det i alla fall.

dannybrascoe

Inläggav dannybrascoe » 2017-02-14 21:49

Fralle skrev:
IngOehman skrev:Det FINNS förstärkare med polskruvar som inte är opluggbara. Kanske är din en sådan?

Vh, iö

Jag misstänker att det är så, tyvärr. Förstärkaren kommer att bytas ut mot något bättre i sinom tid, men jag måste spara ihop lite pengar innan då jag nu precis investerat i högtalare. Får göra så som du skriver fram tills att jag har en annan förstärkare. Att döma av bilden, som ni ju kan se ovan; tycker ni det ser ut att sitta några pluggar där? För i mitt tycke ser det fanimej inte ut som det i alla fall.

Bor nere vid åsen. Är långt ifrån Hi-Fi expert men ibland behövde man nya ögon.

dannybrascoe

Inläggav dannybrascoe » 2017-02-14 21:50

Citerade fel citat.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-02-14 23:23

dannybrascoe skrev:Citerade fel citat.

Förstod nästan dä, men du kan ju alltid skicka ett PM till Fralle så att han vet att du
kanske kan kika förbi å ev fixa biffen(om han bjussar på en fika eller så ?) . . . typ. :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2017-02-15 02:04

Dåså.... då har jag skaffat polyolefin-isolerad 1.5 kvadrats solid koppar kabel, 3 m naturläder och kontakter...

Skall tillverka stansverktyget för läderbiten och pressdyna med logga sen är det bara att tvinna :)

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi