MasVis - masteringsvisualisering

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav ottovonkopp » 2018-02-04 22:45

joakimfors skrev:
ottovonkopp skrev:
joakimfors skrev:
[ Bild ]

Tack, gissar på dr 8?

Varför gissa när det är beräknat till DR: 11. ;)

Missade det, tycker albumet är lite väll basigt men dr11! Då får man nypa sig i armen. [emoji108]

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Less is more, end the loudnesswar!

Hegel H90, Larsen 4.2, Squeezebox Touch.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-02-05 09:05

petersteindl skrev:Lägger in denna länk här.
https://theproaudiofiles.com/compression-mistakes/
Tycker den är intressant. Den passar iofs i många trådar.

Med vänlig hälsning
Peter

Vad menar han när han skriver att kompression är en nödvändighet? Jag är inte så insatt i studio/inspelningsförlopp.
Häpp!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2018-02-05 09:09

Jason Moss skrev:... if you want to craft a modern-sounding mix, you’re gonna have to use it.

Översättning:

...om du vill skapa en mix som är med och krigar i Loudness Race, så måste du använda det.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-02-05 09:53

Almen skrev:
Jason Moss skrev:... if you want to craft a modern-sounding mix, you’re gonna have to use it.

Översättning:

...om du vill skapa en mix som är med och krigar i Loudness Race, så måste du använda det.

... eller:
Om du vill skapa (snickra ihop) en modernt ljudande mix så måste du använda det (det syftar i det här fallet på kompression).

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2018-02-05 10:20

Ja, jag översatte inte bara till svenska utan även till vad det egentligen betyder. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-02-05 10:48

JB skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Speciellt #5 är viktig, en mix som måste spelas på hög volym för att låta okej är en dålig mix.

Lyssnar man på de senaste 25 åren av vansinneskomprimerad populärmusik, så kan man tycka att ovanstående inte är ett problem. Problemt är ju det faktum att majoriteten av den populärmusik som producerats efter cirka 1990 är så vansinneskomprimerad att ljudkvaliteten inte alls tillåter att man spelar starkt; på svag volym kan man emellertid stå ut med böset, men allra helst stänger jag av skräpet helt!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2018-02-05 12:20

Morello skrev:
JB skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Speciellt #5 är viktig, en mix som måste spelas på hög volym för att låta okej är en dålig mix.

Lyssnar man på de senaste 25 åren av vansinneskomprimerad populärmusik, så kan man tycka att ovanstående inte är ett problem. Problemt är ju det faktum att majoriteten av den populärmusik som producerats efter cirka 1990 är så vansinneskomprimerad att ljudkvaliteten inte alls tillåter att man spelar starkt; på svag volym kan man emellertid stå ut med böset, men allra helst stänger jag av skräpet helt!

En bra mix ska såklart även gå att spela högt, men masterkompressor är ju bara en del av det moderna soundet, hur man EQar alla spår har nog mer betydelse för hur högljudd/jobbig slutmixen upplevs att lyssna på. Har du tex väldigt mycket djupbas i mixen och masterkomprimerar så mycket det bara går så kommer det ändå inte låta speciellt högt eftersom bas tar väldigt mycket plats i mixen. Ett sätt att få en mix att låta högt är ju att lägga mycket av energin i frekvenser som örat upplever som jobbiga, på bekostnad att man inte kan spela speciellt högt istället.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-02-05 13:47

Jo, men det enskilt största problemet i populärmusikindustrin är den förbannade vansinneskompressionen i masteringledet, vilken drabbat majoriteten av all populärmusik under styvt 25 års tid.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2018-02-05 18:14

Åtta år sent in i matchen, men bättre sent än aldrig... :)

Jag har under flera år följt diskussionen om mastringskomprimering utan att bry mig så särskilt mycket. Idag har jag jobbat hemma och försökte lyssna på Adele 25 i "lilla" anläggningen i arbetsrummet (närfältslyssning). Efter tre låtar fick jag nästan panik - trots sansad volym var ljudet stundom riktigt obehagligt och jag stängde av. Funderade ett varv och kom att tänka på Masvis. Kunde det möjligen bero på en "kass" master? Utan att förstå så särskilt mycket av Masvis, blev jag ändå lite chockad över graferna som kom ur analysen 8O . Kan det verkligen vara sant att världens största och mest ansedda artister medvetet gör så här 2015? Eller är de omedvetna? Hur motiverar man en sådan master? Eller är det ok att det ska se ut så här? Jag kan ju inte säga att det distar, men någonting är det som gör att det låter illa och att man bokstavligen drar öronen åt sig. Det skär ju genom hela skallen! Är det så enkelt att man måste göra så här för att alla mobile device freaks ska köpa några skivor!?
Bilagor
adele_hello.png
adele_hello.png (48.76 KiB) Visad 6664 gånger

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2018-02-05 18:23

Ytterligare ett fullbordat "mästerverk" . . . åsså undrar några varför jag ids lyssna på
gammal sketen vinyl . . . typ. 8O
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-02-05 18:28

Ja alltså, det där albumet är olyssningsbart bös. Man får sänka så mycket att det till slut blir helt tyst.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2018-02-05 18:39

WhereNextColumbus skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Vad menar han när han skriver att kompression är en nödvändighet? Jag är inte så insatt i studio/inspelningsförlopp.

Att inte använda någon typ av kompressor när det gäller moderna genrer skulle i många fall bli “spretigt“ och i det närmaste olyssningsbart. Att det är ett skällsord på faktiskt där det per automatik är en nedgradering i ljudkvalitet har inte mkt med verkligheten att göra. Det finns oändliga varianter i hur en kompressor verkar ljudligt där många är av godo medan andra är av ondo. Det går alltså inte att dra någon slutsats vad gäller ljudkvalitet endast med informationen att en kompressor använts vid inspelningen.

Man ska också komma ihåg att många av de största anti-kompressions-ivrarna på faktiskt har sin musikaliska hemvist i klassisk musik av olika slag (andra har inte sin hemvist någonstans musikaliskt och är egentligen inte särskilt intresserade av musik) men gemensamt är att många av dem vet i ärlighetens namn inte ett smack om något annat, varken hur det “ska“ låta eller varför det låter som det gör. Att då applicera samma synsätt på tex körmusik eller en stråkkvartett som på en rock-sättning eller vad som helst med helt andra instrument och ljudideal är naturligtvis inte lämpligt.
Senast redigerad av BORIS 2018-02-05 18:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2018-02-05 18:42

Man blir ju SÅ sugen på att få höra hur det lät INNAN dom börja ratta... (tänker speciellt på fallet med Adele, men också generellt).

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2018-02-05 18:57

Kalejdokom skrev:Man blir ju SÅ sugen på att få höra hur det lät INNAN dom börja ratta... (tänker speciellt på fallet med Adele, men också generellt).

Men skulle det inte gå att ta en diskussion med skivbolaget i det här fallet? Du som har köpt skivan, skicka ett mail och bifoga graferna samt din upplevelse av hur det låter. Musiken borde ju rimligen inte behöva sån komprimering och nivåhöjning för att nå fram till den tilltänkta målgruppen?

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2018-02-05 19:40

Problemet med Adele låten är att den typen av musik verkligen inte passar med tokkomprimering och rejäl boost i mellanregister och diskant (så tur för mig att jag knappt lyssnar på pop), medans tex metal och kostig elektronisk musik som jag lyssnar mest på ska låta lite mer "in-your-face", men med en smörballad med så pass cleant sound och när det är EQat så hennes röst låter burkigt och peakdistar när hon tar i... det låter verkligen inte snyggt med den typen av musik, notera även hur djupbasen fick stanna hemma då den förmodligen tog för mycket plats i mixen och ändå inte hörs i 97% av anläggningarna låten kommer att spelas upp i.

Användarvisningsbild
Rockdude

Inläggav Rockdude » 2018-02-05 20:26

BORIS skrev: Att då applicera samma synsätt på tex körmusik eller en stråkkvartett som på en rock-sättning eller vad som helst med helt andra instrument och ljudideal är naturligtvis inte lämpligt.

Före ca. 1990 hade det mesta som gavs ut på skiva en crestfaktor på 15+ dB, inte sällan runt 20dB. Synth, Hardcore, Gangstarap, Death Metal - you name it. Dom förstod väl inte bättre på den tiden. Men bättre lät det...

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2018-02-05 21:00

Visst var det generellt mer dynamiska inspelningar tidigare men det mesta i genrerna du nämner hade verkligen inte en crestfaktor på 15-20dB pre 1990. Crestfaktorn är heller inte ett mått på hur bra det låter. Om du tycker det lät bra go nuts men dina påståenden här har du bara dragit rakt ur röven (möjligtvis med undantag att de inte förstod bättre men det kan säkert diskuteras...)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-02-05 21:08

Kalejdokom skrev:Åtta år sent in i matchen, men bättre sent än aldrig... :)

Jag har under flera år följt diskussionen om mastringskomprimering utan att bry mig så särskilt mycket. Idag har jag jobbat hemma och försökte lyssna på Adele 25 i "lilla" anläggningen i arbetsrummet (närfältslyssning). Efter tre låtar fick jag nästan panik - trots sansad volym var ljudet stundom riktigt obehagligt och jag stängde av. Funderade ett varv och kom att tänka på Masvis. Kunde det möjligen bero på en "kass" master? Utan att förstå så särskilt mycket av Masvis, blev jag ändå lite chockad över graferna som kom ur analysen 8O . Kan det verkligen vara sant att världens största och mest ansedda artister medvetet gör så här 2015? Eller är de omedvetna? Hur motiverar man en sådan master? Eller är det ok att det ska se ut så här? Jag kan ju inte säga att det distar, men någonting är det som gör att det låter illa och att man bokstavligen drar öronen åt sig. Det skär ju genom hela skallen! Är det så enkelt att man måste göra så här för att alla mobile device freaks ska köpa några skivor!?

Japp, det är Faktiskt.io ett tvång att göra så där. Det kan alltså inte vara på något annat sätt. Det är bara att älska läget.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2018-02-05 21:20

petersteindl skrev:

Japp, det är Faktiskt.io ett tvång att göra så där. Det kan alltså inte vara på något annat sätt. Det är bara att älska läget.

Skriv till skivbolaget och se vad de säger! Hörde på låten nu bara via Spotify och det låter ju helt hemskt!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2018-02-05 21:27

David mot Goliat... men tanken är lockande.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2018-02-05 21:36

Jo med tanke på att 25 sålde nästan 18 milj ex första året och är ett av senare tids absolut bäst säljande album är dom säkert sugna på att se över produktionen när det kommer mail från en faktiskt-medlem.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-02-05 21:37

Låten har 2,2 miljarder hits på tuben.

Verkar inte helt impopulär.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2018-02-05 21:48

Kanske inte läge att klaga, då Tom Coyne, som mastrat skivan, dog förra året endast 62 år gammal...
Edit: Sterling Sound (Coyne) har ju mastrat även Beyonce, Taylor Swift, Amy Winehouse, Marc Anthony, Backstreet Boys etc etc, så det är ju lite samma typ av musik. Skulle va intressant och kolla hur deras album mastrats.

Användarvisningsbild
Rockdude

Inläggav Rockdude » 2018-02-05 21:59

BORIS skrev:Visst var det generellt mer dynamiska inspelningar tidigare men det mesta i genrerna du nämner hade verkligen inte en crestfaktor på 15-20dB pre 1990.

Du må gilla tokkomprimering hur mycket du vill, men du kan inte ändra på historien. Det är ett faktum att det ligger till som jag säger. Är det så illa ställt att du bara hört remastringar?
BORIS skrev:Crestfaktorn är heller inte ett mått på hur bra det låter.
Även risiga inspelningar låter bättre om man slipper effekterna av loudness war.

I Boris fall tror jag att jag talar för döva öron.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-02-05 22:08

Rättvisande?

Bild
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2018-02-05 22:11

Sången fångade uppmärksamheten,
instrumentalt mätt på pumpandet.

Shatterer of words

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2018-02-05 22:14

petersteindl skrev:Låten har 2,2 miljarder hits på tuben.

[ YouTube ]

Verkar inte helt impopulär.

Nä, men finns det någon här som kan skriva ner basstämman . . . typ ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2018-02-05 22:19

Kalejdokom skrev:Kanske inte läge att klaga, då Tom Coyne, som mastrat skivan, dog förra året endast 62 år gammal...
Edit: Sterling Sound (Coyne) har ju mastrat även Beyonce, Taylor Swift, Amy Winehouse, Marc Anthony, Backstreet Boys etc etc, så det är ju lite samma typ av musik. Skulle va intressant och kolla hur deras album mastrats.

Spelar väl ingen roll om albumet varit mastrat av Moder Teresa själv - det låter skit och det är skit. XL Recordings heter tydligen bolaget och de är en del av nåt som heter Beggars Group.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-02-06 03:22

Jag tror att den främst anledningen till att den låter illa är kanske inte främst den dynamiska komprimeringen, utan hur förhöljt ljudet är mellan 1kHz-3kHz, och även högre än det. Nog det som är det största problemet.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2018-02-06 09:25

joakimfors skrev:
ottovonkopp skrev:Någon som är sugen på en mätning innan köp?

Låter sådär på Spottan.

https://open.spotify.com/artist/16kHhnN ... WlZjaJmNYw

[ Bild ]

hm! Köpte flac-versionen på nätet och efter lite aktivt lyssnande i soffan så låter det inte riktigt ok. Tycker sången distar en del och även gitarren ibland. Men jag blev ändå inte lyssningstrött som jag blir av rejäl dynamik-komprimering eller vad det nu är som sabbar det mesta av dagens rock\pop inspelningar.

Eller så har jag bara fått guldöron på äldre dar.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi