joakimfors skrev:
Varför gissa när det är beräknat till DR: 11.
Missade det, tycker albumet är lite väll basigt men dr11! Då får man nypa sig i armen. [emoji108]
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Moderator: Redaktörer
joakimfors skrev:
Varför gissa när det är beräknat till DR: 11.
petersteindl skrev:Lägger in denna länk här.
https://theproaudiofiles.com/compression-mistakes/
Tycker den är intressant. Den passar iofs i många trådar.
Med vänlig hälsning
Peter
Jason Moss skrev:... if you want to craft a modern-sounding mix, you’re gonna have to use it.
...om du vill skapa en mix som är med och krigar i Loudness Race, så måste du använda det.
Almen skrev:Jason Moss skrev:... if you want to craft a modern-sounding mix, you’re gonna have to use it.
Översättning:...om du vill skapa en mix som är med och krigar i Loudness Race, så måste du använda det.
JB skrev:petersteindl skrev:Lägger in denna länk här.
Med vänlig hälsning
Peter
Speciellt #5 är viktig, en mix som måste spelas på hög volym för att låta okej är en dålig mix.
Morello skrev:JB skrev:petersteindl skrev:Lägger in denna länk här.
Med vänlig hälsning
Peter
Speciellt #5 är viktig, en mix som måste spelas på hög volym för att låta okej är en dålig mix.
Lyssnar man på de senaste 25 åren av vansinneskomprimerad populärmusik, så kan man tycka att ovanstående inte är ett problem. Problemt är ju det faktum att majoriteten av den populärmusik som producerats efter cirka 1990 är så vansinneskomprimerad att ljudkvaliteten inte alls tillåter att man spelar starkt; på svag volym kan man emellertid stå ut med böset, men allra helst stänger jag av skräpet helt!
WhereNextColumbus skrev:petersteindl skrev:Lägger in denna länk här.
Med vänlig hälsning
Peter
Vad menar han när han skriver att kompression är en nödvändighet? Jag är inte så insatt i studio/inspelningsförlopp.
Kalejdokom skrev:Man blir ju SÅ sugen på att få höra hur det lät INNAN dom börja ratta... (tänker speciellt på fallet med Adele, men också generellt).
BORIS skrev: Att då applicera samma synsätt på tex körmusik eller en stråkkvartett som på en rock-sättning eller vad som helst med helt andra instrument och ljudideal är naturligtvis inte lämpligt.
Kalejdokom skrev:Åtta år sent in i matchen, men bättre sent än aldrig...![]()
Jag har under flera år följt diskussionen om mastringskomprimering utan att bry mig så särskilt mycket. Idag har jag jobbat hemma och försökte lyssna på Adele 25 i "lilla" anläggningen i arbetsrummet (närfältslyssning). Efter tre låtar fick jag nästan panik - trots sansad volym var ljudet stundom riktigt obehagligt och jag stängde av. Funderade ett varv och kom att tänka på Masvis. Kunde det möjligen bero på en "kass" master? Utan att förstå så särskilt mycket av Masvis, blev jag ändå lite chockad över graferna som kom ur analysen. Kan det verkligen vara sant att världens största och mest ansedda artister medvetet gör så här 2015? Eller är de omedvetna? Hur motiverar man en sådan master? Eller är det ok att det ska se ut så här? Jag kan ju inte säga att det distar, men någonting är det som gör att det låter illa och att man bokstavligen drar öronen åt sig. Det skär ju genom hela skallen! Är det så enkelt att man måste göra så här för att alla mobile device freaks ska köpa några skivor!?
petersteindl skrev:Kalejdokom skrev:Åtta år sent in i matchen, men bättre sent än aldrig...![]()
Jag har under flera år följt diskussionen om mastringskomprimering utan att bry mig så särskilt mycket. Idag har jag jobbat hemma och försökte lyssna på Adele 25 i "lilla" anläggningen i arbetsrummet (närfältslyssning). Efter tre låtar fick jag nästan panik - trots sansad volym var ljudet stundom riktigt obehagligt och jag stängde av. Funderade ett varv och kom att tänka på Masvis. Kunde det möjligen bero på en "kass" master? Utan att förstå så särskilt mycket av Masvis, blev jag ändå lite chockad över graferna som kom ur analysen. Kan det verkligen vara sant att världens största och mest ansedda artister medvetet gör så här 2015? Eller är de omedvetna? Hur motiverar man en sådan master? Eller är det ok att det ska se ut så här? Jag kan ju inte säga att det distar, men någonting är det som gör att det låter illa och att man bokstavligen drar öronen åt sig. Det skär ju genom hela skallen! Är det så enkelt att man måste göra så här för att alla mobile device freaks ska köpa några skivor!?
Japp, det är Faktiskt.io ett tvång att göra så där. Det kan alltså inte vara på något annat sätt. Det är bara att älska läget.
BORIS skrev:Visst var det generellt mer dynamiska inspelningar tidigare men det mesta i genrerna du nämner hade verkligen inte en crestfaktor på 15-20dB pre 1990.
Även risiga inspelningar låter bättre om man slipper effekterna av loudness war.BORIS skrev:Crestfaktorn är heller inte ett mått på hur bra det låter.
Kalejdokom skrev:Kanske inte läge att klaga, då Tom Coyne, som mastrat skivan, dog förra året endast 62 år gammal...
Edit: Sterling Sound (Coyne) har ju mastrat även Beyonce, Taylor Swift, Amy Winehouse, Marc Anthony, Backstreet Boys etc etc, så det är ju lite samma typ av musik. Skulle va intressant och kolla hur deras album mastrats.
Kalejdokom skrev:Åtta år sent in i matchen, men bättre sent än aldrig...![]()
joakimfors skrev:ottovonkopp skrev:Någon som är sugen på en mätning innan köp?
Låter sådär på Spottan.
https://open.spotify.com/artist/16kHhnN ... WlZjaJmNYw
[ Bild ]
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster