Fråga om F/E-lyssning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2008-07-31 22:25

petersteindl skrev:Almen, ett tungt lass vilar på dina axlar :wink:

Fast eftersom det är i Kina så måste det väl mer bli som att Almen vilar sina
axlar på det där tunga lasset. Och det kanske är bekvämt!

Vad var ämnet?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Re: Almen pekar på väsentligheter ang hifi-prylars storlek..

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-07-31 23:39

Greensleeves skrev:
Almen skrev:Jag tror inte det är en generell trend med litet och osynligt. Kolla bara på hur köken ser ut... För många är musik inte så viktigt, helt enkelt. Den skall finnas där, men kvaliten kan det kompromissas ganska mycket med (förutom att de flesta tror att dyrt=ljudkvalitet). Statusen ligger inte så mycket i hur det låter, utan hur litet och dyrt det är.

Ett fint och tänkvärt inlägg, Almen..! :wink:

Angående kök tycker jag det även går mot mindre. Dock inte mindre funktioner som du (Almen) skrev.
Håller på att bygga nytt o har bestämt kök. Ihopbyggt o kompakt ÄR det som gäller. Tex osynliga handtag o lyckor som är släta med minimal skarv (=ser ut som det inte finns luckor) är otroligt hett!
Dessutom vitvaror gömda bakom luckor. :wink:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-08-01 01:51

E skrev:
petersteindl skrev:Almen, ett tungt lass vilar på dina axlar :wink:

Fast eftersom det är i Kina så måste det väl mer bli som att Almen vilar sina
axlar på det där tunga lasset. Och det kanske är bekvämt!

Vad var ämnet?

Mvh E*

Jag minns inte. Det är för varmt :wink:

MvH
PS

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-08-01 02:03

:D :lol: :lol: :lol: :lol:

Fan grabbar, jag är nöjd med att magen har stabiliserat sig. Får se hur det blir med revolution och OS-medaljer.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Greensleeves

Äventyrligheter fordrar stabil mage...

Inläggav Greensleeves » 2008-08-01 02:18

Almen skrev::D :lol: :lol: :lol: :lol:

Fan grabbar, jag är nöjd med att magen har stabiliserat sig. Får se hur det blir med revolution och OS-medaljer.

Kul att du roas av vår stillsamma dialog på detta forum, i hemlandet Sverige... :)

Vad sedan gäller a) världsrevolution med start i Kina - ska verkligen en försynt och noga kalkylerande gentleman som du dra igång något så chansartat..? Ett projekt med så oviss utgång..? - och b) OS-medaljer, lär dylika aktiviteter kräva en stabil mage.

I själva verket, lär äventyr likt dessa kräva rena plåtkistan. :wink:
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Lite om trådens egentliga ämne...

Inläggav Greensleeves » 2008-08-01 02:27

E skrev:Vad var ämnet?

Om du till äventyrs vill styra upp alla olika skribenters olika tankebanor i denna vildvuxna tråd, önskar jag dig lycka till av hela mitt hjärta..! :)

I ett försök att bjuda på medmänsklighet, kan jag t.o.m. gå så långt att jag faktiskt försöker hjälpa till... få se nu... hm... jag vill minnas... att tråden... initialt... lär ha handlat om... någonting så oskyldigt som detta med... tja... det lär helt enkelt ha rört en oskyldig liten Fråga om F/E-lyssning... :wink:
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-01 08:02

Börjar faktiskt tro att det här kommer bli en långlivad tråd ;)

//Magnus som väntar på anticimex

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-08-01 10:12

Kaffekoppen skrev://Magnus som väntar på anticimex

Så pass stora magproblem? :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-01 13:13

När jag var i Kina helt nyligen, så var alla diskussionsforum spärrade
från internet.

Hur kan du vara mä oss därifrån? :o

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Greensleeves

Almen och det mediala...

Inläggav Greensleeves » 2008-08-01 15:14

IngOehman skrev:

från internet.

Ursäkta ett brutalt inhopp i din frågeställning till Almen, bäste Ingvar!, men jag tror det handlar om följande. Bortsett från att den försynte gentlemannen vi känner som Almen är kapabel att sopa rent på friidrottsbanorna, lite vid sidan av medeljplockandet initiera en världsrevolution syftandes till att avskaffa allsköns diktaturer, och oklanderligt sköta sina professionella åtaganden, är jag övertygad om att han... mäktar med så mycket mer... jag tror banne mig att Almen besitter djupare mediala krafter på ett sätt vi har svårt att verkligen förstå - krafter som ger honom möjlighet att via allsköns rymder... fri från normala begränsningar i tid och rum... helt frikopplad från sociala, kulturella och juridiska gränsdragningar... - kommunicera med omvärlden och med faktiskt.se...
Det tror jag bestämt.
8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-01 15:15

Aha, då förstår jag.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-08-01 15:29

sportbilsentusiasten skrev:
Greensleeves skrev:
Almen skrev:Jag tror inte det är en generell trend med litet och osynligt. Kolla bara på hur köken ser ut... För många är musik inte så viktigt, helt enkelt. Den skall finnas där, men kvaliten kan det kompromissas ganska mycket med (förutom att de flesta tror att dyrt=ljudkvalitet). Statusen ligger inte så mycket i hur det låter, utan hur litet och dyrt det är.

Angående kök tycker jag det även går mot mindre. Dock inte mindre funktioner som du (Almen) skrev.
Skrev jag det? Märkligt, det minns jag inte.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-08-01 15:32

Jag vet inte vad för övernaturliga krafter jag har, men de två veckor jag har varit i Kina har det inte varit några problem med forum på internet. Jag blir nästan rädd när jag läser om mig själv.

Eller så blir jag rädd för Greensleeves... 8O

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Re: Almen och det mediala...

Inläggav KarlXII » 2008-08-01 16:12

Greensleeves skrev:
IngOehman skrev:

från internet.

Ursäkta ett brutalt inhopp i din frågeställning till Almen, bäste Ingvar!, men jag tror det handlar om följande. Bortsett från att den försynte gentlemannen vi känner som Almen är kapabel att sopa rent på friidrottsbanorna, lite vid sidan av medeljplockandet initiera en världsrevolution syftandes till att avskaffa allsköns diktaturer, och oklanderligt sköta sina professionella åtaganden, är jag övertygad om att han... mäktar med så mycket mer... jag tror banne mig att Almen besitter djupare mediala krafter på ett sätt vi har svårt att verkligen förstå - krafter som ger honom möjlighet att via allsköns rymder... fri från normala begränsningar i tid och rum... helt frikopplad från sociala, kulturella och juridiska gränsdragningar... - kommunicera med omvärlden och med faktiskt.se...
Det tror jag bestämt.
8)

Jag kan inte tolka detta på något annat sätt än att Greensleeves har inside information om att Almen är i Kina för att konstruera och designa en helt ny typ av audiokablar. Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-01 16:59

IngOehman skrev:

från internet.

Vh, iö
Surfar internt via jobbet, dvs han ansluter mot internet via ett annat land kanske ;)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-08-01 20:32

Almen skrev:
sportbilsentusiasten skrev:
Greensleeves skrev:

Skrev jag det? Märkligt, det minns jag inte.

Almen skrev:Jag tror inte det är en generell trend med litet och osynligt. Kolla bara på hur köken ser ut. Skulle vilja se den partner som accepterar en liten kokplatta, en grå plastskärbräda samt fyra små grå plastknivar på väggen som köksutrustning. Nä, där får det minsann vara stort, dyrt, och massvis med rostfritt och ekträ.

Du utgår ifrån att litet innebär få funktioner. En liten kokplatta + det andra du skrev, är för mig "få funktioner".

Användarvisningsbild
Greensleeves

Spejsade stories som bot mot leda...

Inläggav Greensleeves » 2008-08-01 21:31

Almen skrev:Jag vet inte vad för övernaturliga krafter jag har, men de två veckor jag har varit i Kina har det inte varit några problem med forum på internet. Jag blir nästan rädd när jag läser om mig själv.

Eller så blir jag rädd för Greensleeves... 8O

Jag kan försäkra att jag är en fridsam själ, som vill inte vill någon någonting ont..! Bergsäkert :!:

Nå, varför skriver jag då dessa våldsamt "spejsade" storys som jag onekligen har skrivit, mitt i superseriösa trådar om hifi .. :?:
Tja... jag kan till och från tycka att tillvaron är lite händelsefattig... ingen riktig sprutt liksom... och när det är som mest trist... kan jag släppa fram barnasinnet... ett riktigt lättsinne... det gör att jag för en stund glömmer den stress vi alla har på oss från samhälle, omgivning och gud vet allt... jag har upptäckt att olika Internetforum ger rikliga möjligheter att... liksom... bygga upp den ena fantasifulla historien efter den andra... även om en del ställer sig frågande inför denna ansats... jag brukar dock försöka att vänta till någon annan har kastat den lättsinniga handsken innan jag går igång själv... ungefär så... vad sedan dessa historier beträffar, brukar jag ta mig friheten att i dessa lite grann - kanske en smula för mycket..! - väga in och skriva in diverse signaturer som finns på det aktuella forumet... ett oerhört tilltag, det medges..! :oops:
Tja... i enlighet med detta... såg jag en möjlighet att i denna tråd börja låta tankarna vandra... kanske inbillade jag mig blott att denna möjlighet fanns... måhända var jag tankemässigt förvirrad... i så fall får jag be om ursäkt..! Hm... :?
... Upprinnelsen till mitt intensiva fantiserande torde ha varit den gode Peter Steindls formulering: Falun gong kanske? :roll: Eller vad det nu heter. Almen kanske skall kolla in live då svenskarna tar minst 25 guldmedaljer i friidrott på OS :mrgreen: ...

När jag väl läst detta spann tankarna i gång... Falun Gong... förbjudet av det kinesiska kommunistpartiet den 20 juli 1999... samtidigt hade jag sett ett nyhetsinslag i Svt där regimen meddelade att alla ev regimprotester under OS ska ske i strikt tilldelade och kontrollerade "prostestrutor"... vilket jag är naiv nog att tror kommer att bädda för trubbel... det kommer sannolikt att finnas många frigjorda, kaxiga och frihetsälskande ungdomar från hela världen i Kina under olympiska spelen... skulle verkligen dessa nöja sig med att deras ev protesterande ska ske på vissa tider inom vissa rutor..? Skulle inte tro det..!

Vid denna tidpunkt började nog mitt undermedvetna grunna på hur jag ev skulle kunna skriva om allt detta, och även skapa en koppling till faktiskt.se... Plötsligt såg jag ljuset: Almen! Den fantastiska gemensamma nämnaren... en välutbildad, intelligent, företagsam representant för västerlandet... från "friidrottsstaden" Göteborg... på plats i Kina... under OS... med tillgång till Internet... tja... så började tankarna spinna... någon kunde naturligtvis sagt... hrm, Greensleeves... det finns sannolikt andra forum för sådant däringa allmänt, spejsat, politiskt snack, inte sant?! Tja... påpekandet vore förvisso riktigt... men... det är alltid lätt att vara efterklok... och kanske ska jag vara det i det här fallet... i så fall får jag rodna hela dagen lång... puh..! :oops: :oops: :oops:

För att gå vidare - när jag nu har försökt redogöra för upprinnelsen till alla mina spejsade stories (herregud vad jag skriver..!) - och om jag käckt ska fortsätta med lite resonerande och fabulerande... undrar jag lite försiktigt, bäste Almen... hade jag något så rätt när jag fabulerade om att du möjligen besitter diverse mediala krafter... vågar jag t.o.m. tänka en såpass djärv tanke att du rentav kan vara ett medium i dig själv... ett medium med helt och hållet oanade och mäktiga krafter..? 8O

Nu slutar jag... tack för ordet..! :mrgreen:

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-08-01 21:52

Greensleeves:
Jösses!

8O :lol: :D :)
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-08-01 22:01

Har varit i Shanghai en tre/fyra gånger inom 2 år.
Om man ansluter via ett företagsLAN går det att surfa som vanligt. Ivarjefall vårt.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Tillbaka till huvudspåret, perhaps..?

Inläggav Greensleeves » 2008-08-01 22:14

Frodrak skrev:Greensleeves:
Jösses!

8O :lol: :D :)

Tja, vi får hoppas att jag inte har "krossat" tråden helt och hållet... :oops: ... och därutöver går det måhända att tillägga att, det nu, såhär på trådens sida numero 50, kanske är läge för de tekniskt kunniga att lite försiktigt ta tag i trådens huvudspår, nämligen Fråga om F/E-lyssning...

... Eller ska vi få uppleva att även de tekniskt kunniga börja med diverse spejsade resonemang..? Rent av ett veritabelt fabulerande..? Då kanske det är läge att bli rädd på allvar..! ;)
Senast redigerad av Greensleeves 2008-08-01 22:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-01 22:15

Tycker dina inlägg var mycket bra. Det är ju sådana där saker man vill veta.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Greensleeves

En gör så gott en kan...

Inläggav Greensleeves » 2008-08-01 22:20

IngOehman skrev:Tycker dina inlägg var mycket bra. Det är ju sådana där saker man vill veta.

Tack! :D
För oss som inte är tekniker direkt, gäller det ju att försöka bidra till det förnämliga forumet faktiskt.se på andra vis... så gott vi kan... :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-24 17:51

Humorn slutar aldrig på MHB. Nu har visst Svante, phon mfl bekräftat att F/E lyssning har massa fel och problem. :lol:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-24 18:31

subjektivisten skrev:Humorn slutar aldrig på MHB. Nu har visst Svante, phon mfl bekräftat att F/E lyssning har massa fel och problem. :lol:

Alltså, det har den ju, men de är färre än för de flesta andra metoder att göra lyssningstest.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-24 18:44

Det är en jäkla skillnad att vara medeten om problemen/begränsningarna än att inte vara det.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-24 19:07

Ja, och det är en jäkla skillnad på mindre problem och stora problem. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-08-24 20:56

subjektivisten skrev:Ja, och det är en jäkla skillnad på mindre problem och stora problem. :)

Ja, och det är en djäkla skillnad på stora och små problem jämfört med viktiga och mindre viktiga problem. Stort är inte alltid lika med viktigt ;-)

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-25 01:30

Svante skrev:
subjektivisten skrev:Humorn slutar aldrig på MHB. Nu har visst Svante, phon mfl bekräftat att F/E lyssning har massa fel och problem. :lol:

Alltså, det har den ju, men de är färre än för de flesta andra metoder att göra lyssningstest.

Vilka fel skulle det vara?

Begränsningar är väl inte en synonym till fel, eller?

En begränsning med F/E-lyssning är t ex att resultatet inte ger någon
ledtråd till vad apparaten kostar. Den typen av begränsningar finns det
många. Men "fel"? :?

Nej, det är en felfri metod, även om man förstås måste förstå den för
att veta vad den ger svar på.

Andra metoder, tänker främst på "koppla in, lyssna och tyck-metoden"
saknar den kvaliteten. Snarare är det som så, att man, när man förstår
dem - inser att de inte ger några entydiga svar alls om just apparatens
egenskaper*. :( Dessförinnan tror många att de faktiskt ger dem svar,
som därför bara blir bedrägliga och ofta leder till val som leder till att
man blir missnäjd, vilket nya val som leder till nya val...

En viss skillnad onekligen.

Vh, iö

- - - - -

*Men en sak ger de förstås svar på - hur apparaten beter sig på just
det använda programmaterialet, tillsammans med alla de andra just nu
använda apparaterna i kedjan.

Fast frågan är varför man anser att det är ett svar som har något med
just den testade apparaten (kanske ett RIAA-steg) att göra? Det enda
man hör är ju summan av alla apparaterna, där inspelning och rum
också ingår.

Det är därför lika relevant att påstå att man får veta hur grammofon-
förstärkaren låter i en kedja bestående av den använda vinyl-spelaren,
pickuplasten + phonokabeln till RIAA-steget, försteget, interconnect-
kabeln till slutsteget, slutsteget, högtalarkablen, högtalaren, lyssnings-
rummet med den soffan man sitter i - som att påstå att det är soffan
(med kringutrustning) man hör, och testar.

Den som tror på att man kan höra och därför tycker att det är rimligt att
skriva om hur EN apparat i en kedja låter, genom att lyssna på den på
så vis, borde passa på att skriva tester om alla de andra apparaterna i
kedjan på samma gång, för det borde väl gå att välja att höra hur dom
låter lika gärna.

Lycka till...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-25 08:20

Ok, byt "fel" mot "svagheter".
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-08-25 08:56

Håller med IÖ i sina kombinationsexempel.
Men jag har en fråga på det;

Har ni träffat på förstärkare som inte går att höra skillnad på i F/E-lyssning ändå bete sig olika med vanliga högtalare eller för all del ovanliga högtalare som last?
T.ex. har alltid en "ohörbar" förstäkare varit ohörbar med en elektrostat som last? Eller oavsett ljudvolym? Kanske med extremt lättdrivna högtalare så finns en skillnad men inte annars? etc etc.

mvh/Harry

edit: stavfel
Senast redigerad av Harryup 2008-08-25 13:38, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi