Stora vinyltråden! Nöjd med AT OC9 Mk3

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

danfra

Re: Stora vinyltråden! JUST NU: Thomas testar oljor

Inläggav danfra » 2016-11-04 17:20

Har sett tråden.
Man blir inte direkt klokare...

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-11-04 21:20

Men då är du väl klok nog. :D

Fast det skulle ju hjälpa om det var något specifikt som du undrade över.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

danfra

Inläggav danfra » 2016-11-04 22:19

Konkret så undrar jag om den den nya AT150SA är minst lika bra som AT150MLX.
Undrar om Shibata slipningen är bättre. Boron eller aluminium är väl mest en akademisk fråga. Det är ju implementationen som är intressant.
För mig skulle plast funka bara det fungerar bra.
Hade tänkt prova en AT150MLX som alternativ till OM40 som jag har. Mest för att det är kul att jämföra.
Spårar den lika bra? Mätningar vore kul att se. :D

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-11-04 22:42

danfra skrev:Konkret så undrar jag om den den nya AT150SA är minst lika bra som AT150MLX.
Undrar om Shibata slipningen är bättre. Boron eller aluminium är väl mest en akademisk fråga. Det är ju implementationen som är intressant.
För mig skulle plast funka bara det fungerar bra.
Hade tänkt prova en AT150MLX som alternativ till OM40 som jag har. Mest för att det är kul att jämföra.
Spårar den lika bra? Mätningar vore kul att se. :D

Tyvärr tror jag att många pickuptillverkare vill öka vinstmarginalen och gör enklare konstruktioner, trenden har jag sett tidigare. Shure, AT, Ortofon.
Shibata är den äldsta "fine-line" och enklare/billigare att göra än MR-nålar.
Aluminimum är också billigare, bor och beryllium försvinner. Endast safir återstår utöver aluminium.

Märkligt när vinylen säljer mer, men tror att det är få tillverkare som styr vad som finns tillgängligt i form av diamanter och armrör (Namiki).

http://www.namiki.net/product/jewel/dia/

AT150MLX är bra, så skynda innan den försvinner från hyllorna. AT150SA är en steg ner, IMO.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

danfra

Inläggav danfra » 2016-11-04 23:11

Då skyndar jag!

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2016-11-07 21:56

När jag jobbade som biografmaskinist i min ungdom kom jag i kontakt med en kille som hette Tryggve Svenson. Han jobbade med biografljud åt SF. Han menade att fotoceller gav en olinjär förstärkning och var inne på att man inte skulle förstärka spänningen "mv" utan istället lägga in en motkoppling och köra med strömförstärkning "ma" . Kommer ihåg att Tandberg använde sig av samma princip som tydligen gick ut på att utgången på försteget skulle ligga i motfas och att signalen från utgången skulle matas till ingången så att spänningen på ingången alltid blev 0 Mv.
Hittade ett urklipp från Filminstitutets tidning Teknisk meddelande http://www.filmsoundsweden.se/backspegel/ts42_3.html
Jag tyckte att hanns försten var vida överlägset andra försteg som användes på biografer eftersom ljudet hade större dynamik och var mycket tydligare. Dessvärre var vi många som funderade på om killen var hörselskadad eftersom diskanten på Sf biograferna han byggt om hade alltför vass diskant.
Någon som har koll på om hans koppling skulle fungera på en skivspelar picup? Kommer ihåg att jag byggde ett riafilter som byggde på samma princip. Motiveringen skulle vara att det bara går att få en bra riia kurva om man kopplade utgången mot ingången.

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2016-11-08 22:54

Thomas_A skrev:AT150MLX är bra, så skynda innan den försvinner från hyllorna. AT150SA är en steg ner, IMO.

Nu blev jag också lite sugen. AT150MLX går att få för 2500 kr på eBay, ska man slå till?

danfra

Inläggav danfra » 2016-11-08 23:48

Känns lite knepigt när en säljare ligger mer än 1000kr lägre än alla andra... Kan man lite att det är äkta vara? Från Hong Kong...Sen tillkommer ju Tull och skatt. Hittade en i Tyskland vilket gör att man slipper strulet iom att det ör inom EU.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-11-09 00:16

Endast nålen, 299.00 € moms å annat betalt: https://www.thakker.eu/en/needles/audio ... us/a-6118/ . . . typ.

Edit: :oops:
Senast redigerad av Laila 2016-11-09 00:47, redigerad totalt 1 gång.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

danfra

Inläggav danfra » 2016-11-09 00:29

Nålen ja! Hela kitet med hus går på 399€....

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-11-09 00:44

Slarv av mig, sorry* . . . typ. :oops:

*Editerat tidigare inlägg.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-11-09 05:03

Jag hade varit lite orolig för att få eventuell andrasortering eller liknande när man beställer väldigt billiga pickuper långväga ifrån.

Även nya pickuper kan ha en hel del spridning tyvärr. Handlar man via en riktig auktoriserad försäljare så har du förmodligen bättre och enklare möjligheter att få ett nytt exemplar om du upptäcker något fel.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

danfra

Inläggav danfra » 2016-11-09 09:13

Syftar du på Hong Kong eller Thakker i Tyskland? Thakker verkar seriösa ...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-11-09 10:09

Vinylcalle skrev:Jag hade varit lite orolig för att få eventuell andrasortering eller liknande när man beställer väldigt billiga pickuper långväga ifrån.

Även nya pickuper kan ha en hel del spridning tyvärr. Handlar man via en riktig auktoriserad försäljare så har du förmodligen bättre och enklare möjligheter att få ett nytt exemplar om du upptäcker något fel.

MvH Carl

++++1

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-11-10 04:28

danfra skrev:Syftar du på Hong Kong eller Thakker i Tyskland? Thakker verkar seriösa ...

Jag tänker främst på butiker i asien då det är här dom verkligt stora prisskillnaderna brukar kunna finnas.
Thakker är säkert seriösa men som alla webbaserade butiker så är ju servicen begränsad.

Många kunder jag stöter på i jobbet tjänar otroligt mycket på att vi många gånger uppmärksammar dom på viktiga aspekter vid montering och liknande. Människor som aldrig ägnat en tanke åt att det kan vara viktigt hur en pickup monteras, inte bara att den sitter fast med 2 skruvar och når ner till skivan.
Ofta erbjuder vi dom att för en låg kostnad montera och justera in pickupen.

Andra kunder går omkring och letar nålar till pickuper som inte varit i produktion på 30 år. I värsta fall hamnar dom hos en gammal radiohandlare som säljer någon sunkig gammal piratnål. I bästa fall hamnar dom hos en duktig hifihandlare som kan erbjuda ett modernt alternativ.

Det finns många vinster med en fysisk butik.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-03-05 04:31

Sätter liv i denna tråden igen.
Jag söker en ny pickup till min Denon DL59L. Ej OM-40, då jag redan har den på flera spelare.
Prioriteringen är:
1. Så låg distorsion och brus som möjligt.
2. Spårar riktigt bra.
3. Håller en rimlig "rak" frekvensgång.

Det vill säga, hellre tar jag lite krokigare frekvensgång om jag får lägre distorsion.

MM eller MC spelar ingen större roll. Begagnade hus funkar också, men nya nålar bör går att få tag på.

Jag skulle även eventuellt vara intresserad av en ny pickup på min Mørch DP-8 arm (4 grams armröret). Samma prioriteringar som vid DL59L.

En separat fråga, påverkar spårningen även avspelningen av skivor "hot" diskant (nyare musik) och musik med hög amplitud på skivan?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-03-05 04:40

music4ever skrev:Sätter liv i denna tråden igen.
Jag söker en ny pickup till min Denon DL59L. Ej OM-40, då jag redan har den på flera spelare.
Prioriteringen är:
2. Spårar riktigt bra.

Det vill säga, hellre tar jag lite krokigare frekvensgång om jag får lägre distorsion.

MM eller MC spelar ingen större roll. Begagnade hus funkar också, men nya nålar bör går att få tag på.

Jag skulle även eventuellt vara intresserad av en ny pickup på min Mørch DP-8 arm (4 grams armröret). Samma prioriteringar som vid DL59L.

En separat fråga, påverkar spårningen även avspelningen av skivor "hot" diskant (nyare musik) och musik med hög amplitud på skivan?

Som jag ser det så blir de två svaren på din fråga:

Ja och ja.

Jag kan inte råda om pickup, för det blir för dyrt. :|

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-03-05 04:46

petersteindl skrev:Som jag ser det så blir de två svaren på din fråga:

Ja och ja.

Jag kan inte råda om pickup, för det blir för dyrt. :|

Med vänlig hälsning
Peter

Tack. Jag misstänkte det. Lyssnar en hel del på nya vinyler med ny musik och det kan låta orent i vissa partier.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-03-05 09:55

music4ever skrev:Sätter liv i denna tråden igen.
Prioriteringen är:
2. Spårar riktigt bra.

En pickup jag aldrig hört, men tycker verkar intressant och skulle funderat på i din spelare är Denon 103R.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-03-05 12:27

Finns det distorsionmätningar på DL103R? Vill minnas att jag läste vanligt DL103 fixade tortyrtestet +18dB, klarar även DL103R det?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2017-03-05 12:42

DL-103 har mkt låg dist. Dock tror jag det är en av få PUs som passar en lågmassearm.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-03-05 16:26

Thomas_A skrev:DL-103 har mkt låg dist. Dock tror jag det är en av få PUs som passar en lågmassearm.

Inte glömt ett inte . . . typ ?

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-03-05 17:31

Thomas_A skrev:DL-103 har mkt låg dist. Dock tror jag det är en av få PUs som passar en lågmassearm.

Det låter intressant, speciellt om den kan spåra +18dB spåret. Hur lastar man den bäst för bäst frekvensåtergivning?

Hur är det med Denon DL-103R, Shure V15 med S.A.S nål, och Audio Technica AT 150 MLX samt AT-OC9 MK III? Någon av dessa som skulle vara ett bra val i Denon DL59L arm eller eventuell i min 4 grams Mørch DP-8 arm?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2017-03-05 18:45

Laila skrev:

Inte glömt ett inte . . . typ ?

Just det, my bad. "Inte passar en lågmassearm" ska det vara...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-03-05 23:52

Jag hittade en intressant diskussion om DL-103 i Rega-armar:
https://forum.audiogon.com/discussions/ ... -rb700-arm
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-03-06 20:06

På Denon så kan man byta ut till en S-formad armrör, så man kan ha tyngre pickuper.
denonarm.png
denonarm.png (281.22 KiB) Visad 7383 gånger

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2017-03-06 23:48

S-röret dyker upp på ebay då och då. Tänk på att du måste ha andra motvikter till det röret.
Här syns det raka med sin viktmonterad, och s-röret med sina vikter:
Bild
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-03-09 23:54

Någon som har en åsikt?

music4ever skrev:Hur är det med Denon DL-103R, Shure V15 med S.A.S nål, och Audio Technica AT 150 MLX samt AT-OC9 MK III? Någon av dessa som skulle vara ett bra val i Denon DL59L arm eller eventuell i min 4 grams Mørch DP-8 arm?

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2017-03-10 04:31

Jag gillar vanliga DL-103 (har en men som sällan används numera), aldrig hört DL-103R. Skillnaden är materialet i spolarna och därav också internimpedans. Om DL-103R är bättre, lika bra eller sämre än vanliga DL-103 är nog inte helt självklart.
Det är en pickup som enligt förståsigpåare ska sitta i jättetunga tonarmar, förmodligen är detta en myt som byggts upp tack vare dåliga kunskaper om hur komplians specificeras. DL-103 bör funka bra i medeltunga till tunga armar.

AT-OC9 upplever jag som för ljus och skarp i karaktären för min smak.

Övriga har jag ingen egen erfarenhet av.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2017-03-10 11:39

music4ever skrev:Någon som har en åsikt?

music4ever skrev:Hur är det med Denon DL-103R, Shure V15 med S.A.S nål, och Audio Technica AT 150 MLX samt AT-OC9 MK III? Någon av dessa som skulle vara ett bra val i Denon DL59L arm eller eventuell i min 4 grams Mørch DP-8 arm?

Alltså, en Shure V15V(x) med en JICO SAS i en Moerch DP-8 är en topp-kombo.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi