Moderator: Redaktörer
danfra skrev:Konkret så undrar jag om den den nya AT150SA är minst lika bra som AT150MLX.
Undrar om Shibata slipningen är bättre. Boron eller aluminium är väl mest en akademisk fråga. Det är ju implementationen som är intressant.
För mig skulle plast funka bara det fungerar bra.
Hade tänkt prova en AT150MLX som alternativ till OM40 som jag har. Mest för att det är kul att jämföra.
Spårar den lika bra? Mätningar vore kul att se.
Thomas_A skrev:AT150MLX är bra, så skynda innan den försvinner från hyllorna. AT150SA är en steg ner, IMO.
Vinylcalle skrev:Jag hade varit lite orolig för att få eventuell andrasortering eller liknande när man beställer väldigt billiga pickuper långväga ifrån.
Även nya pickuper kan ha en hel del spridning tyvärr. Handlar man via en riktig auktoriserad försäljare så har du förmodligen bättre och enklare möjligheter att få ett nytt exemplar om du upptäcker något fel.
MvH Carl
danfra skrev:Syftar du på Hong Kong eller Thakker i Tyskland? Thakker verkar seriösa ...
music4ever skrev:Sätter liv i denna tråden igen.
Jag söker en ny pickup till min Denon DL59L. Ej OM-40, då jag redan har den på flera spelare.
Prioriteringen är:
1. Så låg distorsion och brus som möjligt.
2. Spårar riktigt bra.
3. Håller en rimlig "rak" frekvensgång.
Det vill säga, hellre tar jag lite krokigare frekvensgång om jag får lägre distorsion.
MM eller MC spelar ingen större roll. Begagnade hus funkar också, men nya nålar bör går att få tag på.
Jag skulle även eventuellt vara intresserad av en ny pickup på min Mørch DP-8 arm (4 grams armröret). Samma prioriteringar som vid DL59L.
En separat fråga, påverkar spårningen även avspelningen av skivor "hot" diskant (nyare musik) och musik med hög amplitud på skivan?
petersteindl skrev:Som jag ser det så blir de två svaren på din fråga:
Ja och ja.
Jag kan inte råda om pickup, för det blir för dyrt.![]()
Med vänlig hälsning
Peter
music4ever skrev:Sätter liv i denna tråden igen.
Jag söker en ny pickup till min Denon DL59L. Ej OM-40, då jag redan har den på flera spelare.
Prioriteringen är:
1. Så låg distorsion och brus som möjligt.
2. Spårar riktigt bra.
3. Håller en rimlig "rak" frekvensgång.
Det vill säga, hellre tar jag lite krokigare frekvensgång om jag får lägre distorsion.
MM eller MC spelar ingen större roll. Begagnade hus funkar också, men nya nålar bör går att få tag på.
Jag skulle även eventuellt vara intresserad av en ny pickup på min Mørch DP-8 arm (4 grams armröret). Samma prioriteringar som vid DL59L.
En separat fråga, påverkar spårningen även avspelningen av skivor "hot" diskant (nyare musik) och musik med hög amplitud på skivan?
Thomas_A skrev:DL-103 har mkt låg dist. Dock tror jag det är en av få PUs som passar en lågmassearm.
Thomas_A skrev:DL-103 har mkt låg dist. Dock tror jag det är en av få PUs som passar en lågmassearm.
Laila skrev:Thomas_A skrev:DL-103 har mkt låg dist. Dock tror jag det är en av få PUs som passar en lågmassearm.
Inte glömt ett inte . . . typ ?
music4ever skrev:Hur är det med Denon DL-103R, Shure V15 med S.A.S nål, och Audio Technica AT 150 MLX samt AT-OC9 MK III? Någon av dessa som skulle vara ett bra val i Denon DL59L arm eller eventuell i min 4 grams Mørch DP-8 arm?
music4ever skrev:Någon som har en åsikt?music4ever skrev:Hur är det med Denon DL-103R, Shure V15 med S.A.S nål, och Audio Technica AT 150 MLX samt AT-OC9 MK III? Någon av dessa som skulle vara ett bra val i Denon DL59L arm eller eventuell i min 4 grams Mørch DP-8 arm?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], mrk och 35 gäster