Moderator: Redaktörer
Martin skrev:Jag sa inte att det inte spelade någon roll för ljudet. Bara att det inte nödvändigtvis spelar roll. Men om man nu ska ha en sån länk utifall att den skulle behövas så är vet väl bättre att den funkar så bra som möjligt, vad är annars poängen med att ha den?
IngOehman skrev:1. Lådan på magen är ingen konjugatlänk. Det är ett filter som sitter där för att ändra signalen. Kabeln ifråga är inte en transmissionslänk, utan den är konstruerad så att den skall ändra signalen.
Jag har haft ett par av dom högtalarkablarna hemma (reference) men dom gjorde i mina öron ett klart sämre jobb än Supra sword som också egentligen är för dyra
Sanoj skrev:Jag har haft ett par av dom högtalarkablarna hemma (reference) men dom gjorde i mina öron ett klart sämre jobb än Supra sword som också egentligen är för dyra
Då kan du ju oxå vara med i tävlingen och vinna miljoner dollars..eftersom du uppenbarligen oxå kan höra skillnad på olika kablar, Lucky you
![]()
Eller menar du att du är en sån där idiot som lurades till att det var skillnad på olika kablar![]()
Hur var det nu![]()
// Jonas
.
Precis, insikt är viktigt. Jag har en kompis som brände cirka 150 000 kr på olika bluffprodukter från Transparent. Idag är alla sålda(delvis via Esoterisk i Uppsala). Man lär så länge man lever.
Sanoj skrev:Räknas det som dyrkabel eller billigkabel så att jag slipper oroa mig för att jag är lurad.
// Jonas
Sanoj skrev:Sedermera visade sig att de upplevda förbättringarna var ren inbillnig, varför kablarna avyttrades (några via Hifimagasinet och några via Esoterisk hifi).
Så vad var bluffenHan testade väl kablarna och tyckte att de var värda pengarna
![]()
// Jonas
.
Morello skrev:Precis, insikt är viktigt. Jag har en kompis som brände cirka 150 000 kr på olika bluffprodukter från Transparent. Idag är alla sålda(delvis via Esoterisk i Uppsala). Man lär så länge man lever.
Timbre skrev:Morello skrev:Precis, insikt är viktigt. Jag har en kompis som brände cirka 150 000 kr på olika bluffprodukter från Transparent. Idag är alla sålda(delvis via Esoterisk i Uppsala). Man lär så länge man lever.
Ja, vägen till hifinirvana kan vara krokig...Han skulle naturligtvis ha slitit loss lite gammal nätkabel från nå'n rivningskåk, fått undan elektroniken ut i garderoben och satsat rubbet på högtalarna. Blev han ändå inte nöjd går det ju alltid att spara ihop till lite akustikkonsultation.
Timbre skrev:Ja, vägen till hifinirvana kan vara krokig...Han skulle naturligtvis ha slitit loss lite gammal nätkabel från nå'n rivningskåk, fått undan elektroniken ut i garderoben och satsat rubbet på högtalarna. Blev han ändå inte nöjd går det ju alltid att spara ihop till lite akustikkonsultation.
Timbre skrev:Morello skrev:Precis, insikt är viktigt. Jag har en kompis som brände cirka 150 000 kr på olika bluffprodukter från Transparent. Idag är alla sålda(delvis via Esoterisk i Uppsala). Man lär så länge man lever.
Ja, vägen till hifinirvana kan vara krokig...Han skulle naturligtvis ha slitit loss lite gammal nätkabel från nå'n rivningskåk, fått undan elektroniken ut i garderoben och satsat rubbet på högtalarna. Blev han ändå inte nöjd går det ju alltid att spara ihop till lite akustikkonsultation.
phloam skrev:
Kablar i sig är ju rätt ointressanta som prylar betraktat, men de tycks ha en förmåga att ställa vissa frågor inom hifi-världen på sin spets. En kabeldebatt utan kablar, typ
en intressant fråga är varför så gott som alla studios - även vansinnigt påkostade sådana - använder lakritssnören mellan sina komponenter?
phloam skrev:Men egentligen, istället för att diskutera just kablar hit o dit, borde det inte en gång för alla hållas en generell debatt där man reder ut saker som placeboeffekter, psykologisk inverkan osv?
Jag tycker det vore jätteintressant. Kablar i sig är ju rätt ointressanta som prylar betraktat, men de tycks ha en förmåga att ställa vissa frågor inom hifi-världen på sin spets. En kabeldebatt utan kablar, typ
boyafraid skrev:en intressant fråga är varför så gott som alla studios - även vansinnigt påkostade sådana - använder lakritssnören mellan sina komponenter?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], hcl och 34 gäster