Kabeldebatt! Vad har jag nu gjort!?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-07-01 00:23

Jag sa inte att det inte spelade någon roll för ljudet. Bara att det inte nödvändigtvis spelar roll. Men om man nu ska ha en sån länk utifall att den skulle behövas så är vet väl bättre att den funkar så bra som möjligt, vad är annars poängen med att ha den?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-01 00:26

Martin skrev:Jag sa inte att det inte spelade någon roll för ljudet. Bara att det inte nödvändigtvis spelar roll. Men om man nu ska ha en sån länk utifall att den skulle behövas så är vet väl bättre att den funkar så bra som möjligt, vad är annars poängen med att ha den?

men det säljer ju bättre om låddan sitter så den ser dyr ut? förstår väl alla :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-01 00:31

1. Lådan på magen är ingen konjugatlänk. Det är ett filter som sitter där för att ändra signalen. Kabeln ifråga är inte en transmissionslänk, utan den är konstruerad så att den skall ändra signalen.

En konjugatlänk måste sitta i änden av kabeln för att fungera. Konjugatlänkar används dock bara av kabeltillverkare som är fysikaliskt insatta, så en dylik är inte att förvänta från ormoljetillverkare.

2. Om Sanoj talar sanning är han att gratulera, eftersom det betyder att han kan deltaga i det gamla amerikanska "höra-kabel-vadet", vinna det, och kassera in en massa pengar!

Kul att du upplever att du kan höra skillnad. Vågar du visa att du kan det även utan att behöva sitta med facit i handen när du hör, så är du rik! :P

Berätta när du vunnit.

Vh, iö

- - - - -

PS. För att vadet skall gäller krävs dock att kabeln skall klara att uppfylla vissa basala tekniska parametrar. Den får alltså inte vara hur usel signalförmedlare som helst, således att den bevisningen färgar genom att den inte släpper igenom musiksignalen med rimligt låg teknisk förvrängning.

Jag vet inte om denna kabel skadar signalen för mycket för att vara underkänd, men de flesta (även rätt usla kabel-konstruktioner) klarar faktiskt de gränser som satts upp av vadets upphovsman. :P

Trots detta har det genom åren inte varit någon enda som hört sina kablar i blindtest och kasserat in pengarna. Lite lustigt med tanke på hur extremt väl* de hör skillnaderna när de vet vilken kabel det är som spelar...

*Så väl att de "inte behöver blindtesta"...
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2006-07-01 01:05

IngOehman skrev:1. Lådan på magen är ingen konjugatlänk. Det är ett filter som sitter där för att ändra signalen. Kabeln ifråga är inte en transmissionslänk, utan den är konstruerad så att den skall ändra signalen.

Om jag kommer ihåg rätt från deras website är lådan ("nätverket") där för att se till att alla deras kablar skall ha samma karakteristik oavsett längd (inom samma kabelfamilj. Således bör den tillsammans med kabelns längd och tjocklek göra att de alla för samma uppförande.

(sanoj kan säkert rätta mig och jag fattat fel)

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-07-01 08:51

Om Sanoj talar sanning är han att gratulera

Tack.

Kul att du upplever att du kan höra skillnad.

Åhh, tackar igen. Visst är det härligt att finna insikt i hifins värld. Berätta gärna när du nått dit..

// Jonas

.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-07-01 08:53

Man häpnar ibland över människans förmåga att lura sig själv.
Sanoj är säkert jättenöjd och glad. Gladare är väl kanske butiken där han handlade och lyckligast är väl tillverkaren till dessa "kabelunder". Att knåpa ihop dessa kablar kostar en spottstyver om man ser till materialet dom använder.

Jag har haft ett par av dom högtalarkablarna hemma (reference) men dom gjorde i mina öron ett klart sämre jobb än Supra sword som också egentligen är för dyra 8)

Just denna helg håller jag på att fixa till ett par EKK med bra kontakter. Jäkla jobbig och styv kabel att joxa med. Hoppas att den ljudmässigt är värd det.

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-07-01 09:05

Jag har haft ett par av dom högtalarkablarna hemma (reference) men dom gjorde i mina öron ett klart sämre jobb än Supra sword som också egentligen är för dyra

Då kan du ju oxå vara med i tävlingen och vinna miljoner dollars 8O ..eftersom du uppenbarligen oxå kan höra skillnad på olika kablar, Lucky you :wink:

Eller menar du att du är en sån där idiot som lurades till att det var skillnad på olika kablar :lol:

Hur var det nu :?:

// Jonas

.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-07-01 09:23

Jajamensan. Jag kan (ibland) höra skillnad på kablar. Lucky me 8)

Fast det lär jag nog inte vinna några pengar på är jag rädd..

Oftast är det väldigt svårt att höra skillnad när man testar hemma och helst blint. I detta fallet så var vi två personer hemma och kunde grundligt lyssna och jag var den som tydligast hörde skillnad. Vi var överens om att transplaranskabeln var lite mera otydlig, diffus jämte Supran.

Jag har även testat ett par Nordost red dawn hemma för jag tyckte att dom såg häftiga ut :oops:

Jag lämnade tillbaks dom för jag upplevde dom som tunnare i ljudet än dom kablar jag hade då.

Kul ändå sanoj att du är så lycklig för att ha blivit så blåst men som sagt så får du säkerligen gratis kaffe i Alingsås resten av livet :wink:

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-07-01 09:45

..men som sagt så får du säkerligen gratis kaffe i Alingsås resten av livet

Lite synd då jag inte dricker varken kaffe eller te :wink:

Vi har för övrigt samma ljudmässiga erfarenhet av Red Dawn.

// Jonas

.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-07-01 11:57

Sanoj skrev:
Jag har haft ett par av dom högtalarkablarna hemma (reference) men dom gjorde i mina öron ett klart sämre jobb än Supra sword som också egentligen är för dyra

Då kan du ju oxå vara med i tävlingen och vinna miljoner dollars 8O ..eftersom du uppenbarligen oxå kan höra skillnad på olika kablar, Lucky you :wink:

Eller menar du att du är en sån där idiot som lurades till att det var skillnad på olika kablar :lol:

Hur var det nu :?:

// Jonas

.

Precis, insikt är viktigt. Jag har en kompis som brände cirka 150 000 kr på olika bluffprodukter från Transparent. Idag är alla sålda(delvis via Esoterisk i Uppsala). Man lär så länge man lever. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-07-01 12:05

Precis, insikt är viktigt. Jag har en kompis som brände cirka 150 000 kr på olika bluffprodukter från Transparent. Idag är alla sålda(delvis via Esoterisk i Uppsala). Man lär så länge man lever.

Vad var bluffen :?: Kom det inget ljud ur dom :?:

Sen tycker jag det är ganska beklagligt med folk som griper historier ur luften för att få det att se bättre ut av typen "ja känner en person som köpte Krell för flera miljoner o han var typ rålurad på dessa ormoljeprylar..ööhh ..för dom kostar ju bara 10 spänn i materialkostnad..öhh"
Vad köpte han och vad var han missnöjd med?

// Jonas

.

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-07-01 12:09

Jag glömde även att fråga:

Köpte han grejor för 150000kr utan att testa hemma först om han tyckte det var värt pengarna :?: 8O 8O :lol:
...he he, du sa att han var en av dina polare ja.

// Jonas

.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-07-01 12:29

Han köpte bland annat sju meter XLR-kabel ur ref-serien samt tillhörande högtalarkablar (biwire) och en del andra kablar. Bland annat två olika digitalkablar(en XLR och en RCA) för hutlösa summor.

Sedermera visade sig att de upplevda förbättringarna var ren inbillnig, varför kablarna avyttrades (några via Hifimagasinet och några via Esoterisk hifi).

Ang lådan:

En del kablar har filterverkan och inte del har inte det. I de enklare modellerna sitter/satt en RC-länk(helt felaktigt placerad dessutom) och på de extremdyra hade man även kostat på sig en spole. Dessa filter har mig veterligen sin knäpunkt långt utanför audioområdet.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-07-01 13:04

Sanoj skrev:Räknas det som dyrkabel eller billigkabel så att jag slipper oroa mig för att jag är lurad.
// Jonas

Är du mest oroad för att det är dyrkabel, eller billigkabel, som du betalat 29.000:- för?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-07-01 13:13

Sedermera visade sig att de upplevda förbättringarna var ren inbillnig, varför kablarna avyttrades (några via Hifimagasinet och några via Esoterisk hifi).

Så vad var bluffen :?: Han testade väl kablarna och tyckte att de var värda pengarna :?:

// Jonas

.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-01 14:08

Sanoj skrev:

Så vad var bluffen :?: Han testade väl kablarna och tyckte att de var värda pengarna :?:

// Jonas

.

det är ju faktiskt väldigt lätt att låta sig luras av placebo...

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2006-07-01 14:22

Morello skrev:Precis, insikt är viktigt. Jag har en kompis som brände cirka 150 000 kr på olika bluffprodukter från Transparent. Idag är alla sålda(delvis via Esoterisk i Uppsala). Man lär så länge man lever. 8)

Ja, vägen till hifinirvana kan vara krokig... :? Han skulle naturligtvis ha slitit loss lite gammal nätkabel från nå'n rivningskåk, fått undan elektroniken ut i garderoben och satsat rubbet på högtalarna. Blev han ändå inte nöjd går det ju alltid att spara ihop till lite akustikkonsultation.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-01 14:23

Timbre skrev:
Morello skrev:Precis, insikt är viktigt. Jag har en kompis som brände cirka 150 000 kr på olika bluffprodukter från Transparent. Idag är alla sålda(delvis via Esoterisk i Uppsala). Man lär så länge man lever. 8)

Ja, vägen till hifinirvana kan vara krokig... :? Han skulle naturligtvis ha slitit loss lite gammal nätkabel från nå'n rivningskåk, fått undan elektroniken ut i garderoben och satsat rubbet på högtalarna. Blev han ändå inte nöjd går det ju alltid att spara ihop till lite akustikkonsultation.

har även du kommit till insikt ? :D

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-07-01 14:32

Vi människor tilltalas ju av det estetiska. De flesta, eller troligtvis all män attraheras ju av en vacker kvinna. Man ser lätt förbi ev brister hos en sådan just bara för att hon är vacker. Ibland kan det ta tid att inse.

En kvinna med "normalutseende" eller mindre vacker dito, kan ju många ggr ha kvaliteter som är helt outstanding, så med tiden blir även dessa kvinnor vackra. man ser till helheten.

Även framgångsrika människor, artister, skådisar osv har en stor attraktionskraft på väldigt många.

Detta fenomen kan man nog även överföra på dyrkablar och andra högt prissatta och snygga prylar. Det är strålglansen som förblindar oss!

Klart att en snygg och exklusiv kabel låter bättre! :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-07-01 15:42

Timbre skrev:Ja, vägen till hifinirvana kan vara krokig... :? Han skulle naturligtvis ha slitit loss lite gammal nätkabel från nå'n rivningskåk, fått undan elektroniken ut i garderoben och satsat rubbet på högtalarna. Blev han ändå inte nöjd går det ju alltid att spara ihop till lite akustikkonsultation.

Jag anar en attack mot the dark side...
Blir faktiskt lite häpen över insinueringen att pengarna skulle vara bättre investerade i (dyr)kablar än i akustikåtgärder, eller inte egentligen!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-07-01 17:40

Timbre skrev:

Han köpte faktiskt akustikkonsultation, förstärkare och högtalare innan kablarna. :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-07-01 17:51

Men egentligen, istället för att diskutera just kablar hit o dit, borde det inte en gång för alla hållas en generell debatt där man reder ut saker som placeboeffekter, psykologisk inverkan osv?

Jag tycker det vore jätteintressant. Kablar i sig är ju rätt ointressanta som prylar betraktat, men de tycks ha en förmåga att ställa vissa frågor inom hifi-världen på sin spets. En kabeldebatt utan kablar, typ :)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-07-01 17:57

phloam skrev:

Kablar i sig är ju rätt ointressanta som prylar betraktat, men de tycks ha en förmåga att ställa vissa frågor inom hifi-världen på sin spets. En kabeldebatt utan kablar, typ :)

Anledningen till att just kablar är ett "hett ämne", är väl just att de inbillade skillnaderna knappast är mätbara, eller att man på ett annat vetenskapligt sätt kan påvisa hörbara eller icke hörbara skillnader!

Var och en är ju salig på sin tro.
:)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-07-01 22:04

Ursäkta att jag låter som en pappegoja men..

klart att det är fråga om hörbara skillnader mellan olika kablar, även med parametrar som rimligtvis inte borde förändra signalen hörbart... tänker här på RCL.

Det enda som jag inte har klart för mig är om det faktiskt är så att kablar kan ha hörbar distortion eller om det alltid eller oftast är fråga om tex. högtalarkabelns shuntkapacitans som lägger krokfot på slutsteget. Mer huvudbry får jag kanske (när jag tänker efter) på när det kommer till signalkablar som rimligtvis bör ha än mindre påverkan på signalen än högtalarditon.

Har hört klar skillnad på båda typer av kablar (högtalar resp. signal). Tycker dock att det är helt orimligt med ormoljepriser. Sunda välljudande kablar kan lätt tas fram till de priser som IÖ nämner i post ovan.

/Peter

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2006-07-01 22:25

en intressant fråga är varför så gott som alla studios - även vansinnigt påkostade sådana - använder lakritssnören mellan sina komponenter?

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-07-01 22:50

en intressant fråga är varför så gott som alla studios - även vansinnigt påkostade sådana - använder lakritssnören mellan sina komponenter?

http://transparentcable.com/products/re ... epros.html

8) 8) 8)

// Jonas

.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2006-07-01 22:57

ja menar du att..

http://transparentcable.com/products/reviews/thepros.html skrev:just 3 examples

..på något vis skulle stå i motsats till..

boyafraid skrev:så gott som alla

?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-02 00:11

Vill bara till försvar för några inläggare (som kommit med sunda inlägg, men även gjort anspråk på att ha hört skillnad mellan olika kablar) klargöra att man självklart kan höra skillnad mellan olika kablar. Det enda som krävs är ju att de skall vara tillräckligt dåliga (minst den ena).

Det är ju därför som den gamla utmaningen man kan bli rik på, ställer vissa krav på prestanda för att man skall kunna vinna pengar på att visa sig kunna skilja på kablar i blindtest.

Utmaningen har ju inte kommit till för att "bevisa att allt är lika", utan bara för att visa att det som ger hörbara skillnader också är lätt mätbart. Motståndarna till den idén brukar ju göra anspråk på att veta att det finns massor av egenskaper som ger hörbara effekter, trots att de inte visar sig i vanliga mätningar.

Den som vill visa att det finns en massa hörbarheter som inte visar sig när man tillgriper vanliga mätningar kan således visa detta genom att visa att man kan höra skillnad mellan kablar trots att mätningar visar är skapligt lika varandra (någon som minns kraven för den som vill vinna pengarna?).

Ännu efter hur många år det nu är, har INGEN kvitterat ut pengarna...

Vh, iö

- - - - - -

PS. Även jag har detekterar hörbara färgningar i några fall, från absurt högt prissatta ormoljekablar, men det har hittills alltid gått att förstå varför de hördes, genom att titta på resultaten från några genomförda enkla mätningar på dem.

Att vara "kabeltroende" kan således näppeligen vara synonymt med att veta att det går att höra skillnad mellan kablar, för det fattar ju varenda (nomalbegåvad) kotte att man kan, om skillnaderna är tillräckligt stora.

De "kabeltroende" är snarare dom som inte tror att man kan kartlägga kablar med hjälp av mätinstrument (eller till och med tror sig veta att man inte kan det), eftersom det "finns en massa egenskaper som man hör, men som man inte kan se i mätningar".

Den kabeltroende litar således inte på att en kabel som beter sig fysikaliskt invändingsfritt är ett lämpligt val. Man kan således omskriva kabeltroende som en sorts icke-vetande. De som vet behöver ju inte tro. :wink:

Det bör stå var och en fritt att tro som de vill - likaväl som det bör stå var och en fritt att misstro dem som tror på saker som det inte finns rationella skäl* att tro på.

*Skäl som håller för en logisk granskning.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-02 02:09

phloam skrev:Men egentligen, istället för att diskutera just kablar hit o dit, borde det inte en gång för alla hållas en generell debatt där man reder ut saker som placeboeffekter, psykologisk inverkan osv?

Jag tycker det vore jätteintressant. Kablar i sig är ju rätt ointressanta som prylar betraktat, men de tycks ha en förmåga att ställa vissa frågor inom hifi-världen på sin spets. En kabeldebatt utan kablar, typ :)

Ja, visst är det det det handlar om. Placebo.

Anledningen att kablar är så intimt förknippade med placebodebatten i hifisvängen är att det med få undantag kan förväntas att det inte ska finnas någon hörbar skillnad. När ändå folk säger sig göra det behöver man fundera över testmetoderna och just kabelfenomenet lämpar sig särskilt väl för att slipa metoderna.

Det påminner mig lite om en statistiker jag känner som blev anlitad i försök om parapsykologi. Vetenskapen har ju ännu inte funnit bevis för tex telepati, och när de utförde telepatiexperiment ställde det rätt stora krav på de statistiska metoderna. Parapsykologi var alltså ett utmärkt ämne att slipa metoderna med. Svaga samband som beror på metodfel visar sig ju inte förrän man undersöker något där det verkligen inte finns några samband alls.

På samma sätt är det med blindtester och kablar. Lyssnar man öppet introducerar man ett metodfel; man tillåter annat än ljudet påverka omdömet om ljudet. Eftersom det inte finns några hörbara samband alls om kabeln bara är någorlunda vettig, så kommer metodfelen att börja synas och misstolkas som verkliga skillnader.

Ska man undersöka det osannolika måste man ställa stora krav på testmetodiken, annars blir undersökningen värdelös. Så är det bara.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2006-07-02 11:39

boyafraid skrev:en intressant fråga är varför så gott som alla studios - även vansinnigt påkostade sådana - använder lakritssnören mellan sina komponenter?

Va, stämmer detta?
eller vänta, jag tar tillbaks min motfråga. Måste först fråga: Vad är "lakritssnören"?

PS. Jag har ingen aning om hur det är i verkligheten i studios, men jag hoppas verkligen att dom har koll på sina kablar.

//Michael

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi