Prislapp oväsentlig!?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-09 17:11

Deltaga är helt okej, men från det till att klampa in som en elefant i en porslinsaffär det är en helt annan sak.

Verkade klart panikartat brådstörtat att slänga sig in i diskussionen utan att ha registerat sig korrekt enligt forumets stadgar på det viset.
Någon som viskat att det pågick en diskussion?

Ser gärna att Sladd deltager i diskussionen på faktiskt... typ överallt. Brandsläckning angående egna produkter bör dock skötas med försiktighet. Det är förmodligen skadligare att göra det än att låta bli.

Rena sakfel bör gärna rättas, självklart.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Sladd

Inläggav Sladd » 2006-03-09 17:14

Vissa områden är tabu.
Inom andra kan man säga nästan vad som helst utan att någon blinkar.

Problemet är att inom det tabubelagda området så dödar tystnaden fler än orden.

En gång var Hetsporren nästan folkilsk. Sedan gick han ut med sina problem och blev hur snäll som helst. Nu är han på hugget igen, därav min fråga.

Är allt OK är det. Det var ju knappast någon hemlis och inget som jag avslöjat. Om Hetsporren tagit illa upp så ber jag om ursäkt.

Hetsporren har en lååång tradition att skapa just den här typen av trådar om just mig/Hificonsult/Bladelius eller angränsande. Det gör måhända att det snabbt blir en smula mer eldfängt än i andra trådar.

Han tycker att jag skall hålla mig borta från dessa trådar och jag tycker nog att de är väldigt onödiga. Att de inte handlar om något annat än gammal hederlig antagonism är ju uppenbart för alla jag känner, både vänner och ovänner.

Han får aldrig något skit härifrån, inga attacker, inga konstiga trådar om hur han skriver, om han har speciella egenheter för sig, kör mot rött eller what ever.

Men vi skall stå och säga "lycka till" när han behöver uppmuntras

Vi skall säga "fy farao vad starkt av dig, stå på dig" när han berättar om sina bekymmer

vi skall säga "självklart är du välkommen upp till butiken" när han frågar via mail om han är välkommen

Vi skall säga "självklart gräver vi ned stridsyxan" när han vill det.

Däremellen går det här jädrans dissandet och misstänliggörandet igång igen... Klart man blir ohyggligt trött på honom!

Ibland undrar jag vad allt detta handlar om. Egentligen. Nu har han hållt på i 4 år.

mvh

.
Arrangör av Nordens största mässa för Ljud och Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-09 17:23

Sladd - om en förändring skall bli bestående så måste man lära sig att släppa historia bakom sig.

Skall man betrakta varje ny tråd och varje ny post med ALL historik från en person sedan tidernas begynnelse så kan aldrig en förändring till det bättre slå igenom.

Är stridyxan nedgrävd vid ett tillfälle så dör all historik innan dess. Det borde väl vara en självklarhet.

Skall hetsporren vara förbjuden att ta upp ett ämne (som vem som helst skulle kunnat ta upp!) bara för att det rör sig i trakterna av dina produkter? Var inte yxan nedgrävd?

Det kan inte vara så att du fortfarande är överkänslig och därför tolkar in lite väl mycket? Jag hade inte en tanke på att det var något påhopp på Advantage/Bladelius eller ditt företag förrän du dök in och drog upp det...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 17:28

Oavsett tidigare historik så skall man nog tänka igenom på vilket sätt man säger saker. Och det är bra att du ber om ursäkt. Men det känns som en efterkonstruktion. I mina öron.

Faktum är att Hetsporren varit tämligen tillbakadragen i tråden.

Det faktum att du är trött och irriterad på honom gör att jag tvivlar på att dina uttalande om hans tidigare missbruk var sagt i ett gott syfte. För mig är det ytterst tveksamt.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 17:30

Sladd skrev:Men vi skall stå och säga "lycka till" när han behöver uppmuntras
Vi skall säga "fy farao vad starkt av dig, stå på dig" när han berättar om sina bekymmer
vi skall säga "självklart är du välkommen upp till butiken" när han frågar via mail om han är välkommen
Vi skall säga "självklart gräver vi ned stridsyxan" när han vill det.
Däremellen går det här jädrans dissandet och misstänliggörandet igång igen... Klart man blir ohyggligt trött på honom!
Ibland undrar jag vad allt detta handlar om. Egentligen. Nu har han hållt på i 4 år.

Vi skall, vi skall, vi skall... Vem tvingar dig, jag? Om du inte gillar mig så behöver du inte välkomna mig i butiken (har vart där en gång de senaste åren och det kändes inget vidare), du behöver inte heller stötta mig eller bry dig något alls om vad jag gör och inte gör. Är du paranoid på nåt sätt? Jag har ogillat dig starkt i fyra år, det stämmer. Som så många andra som blivit illa behandlade av dig, på den tiden du hade makt att styra upp forum och slänga ut de kritiska röster som yppades.

Men vad har allt detta med denna tråd att göra? Den handlar ju ytterst om hifi-recensenternas trovärdighet, inte om din trista butik eller om ditt blänkande sortiment.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2006-03-09 17:30

Sladd, nu får du ge dig.

Det är du som står för påhoppen i denna tråd. Hetsporren har INTE smutskastat Bladelius. Som jag ser det är det du som gräver upp en massa groll.

Visst har hetsporren varit folkilsk. Felet du gör är att du tror att det är riktat mot dig. Flera andra har fått sig skopor av sleven, flera andra har kanske även - precis som du - hällt bensin på elden. Gudarna ska veta att det inkluderar mig.

Men det förändrar inte det faktum att han har bättrat sig och är en stor tillgång för faktiskt i mina ögon.

Det kanske vore läge för dig att sluta diskutera hetsporren och återgå till tråden. Det är ett vanligt knep att sluta diskutera sakfrågan och börja diskutera personen istället när argumenten tryter.

It takes two to tango. Och det var inte hetsporren som kastade första stenen.

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-09 17:31

Nattlorden skrev:Sladd - om en förändring skall bli bestående så måste man lära sig att släppa historia bakom sig.

Skall man betrakta varje ny tråd och varje ny post med ALL historik från en person sedan tidernas begynnelse så kan aldrig en förändring till det bättre slå igenom.

Är stridyxan nedgrävd vid ett tillfälle så dör all historik innan dess. Det borde väl vara en självklarhet.

Skall hetsporren vara förbjuden att ta upp ett ämne (som vem som helst skulle kunnat ta upp!) bara för att det rör sig i trakterna av dina produkter? Var inte yxan nedgrävd?

Det kan inte vara så att du fortfarande är överkänslig och därför tolkar in lite väl mycket? Jag hade inte en tanke på att det var något påhopp på Advantage/Bladelius eller ditt företag förrän du dök in och drog upp det...

En korkad höna med fågelvirus fattar detta finns kopplat till säljled självklart.. den har ju rätt uppenbara förgreningar OM topic skall anses ha underlag...

Och finns det "muta så finns det mutare".. och mig veterligen så är consulterna dom som "styr" advantage väl i sverige. :?: .

så självklart det kommer reaktion från consulterna..

Jag kan bara markera att man behöver inte skriva ordet ino ens här förän man får attaker på sig...

Så.. att det komm en reaktion är solklar.. Att det blev korkat är en annan sak.. men Sladd bad om ursäkt för det..

Nu skippar jag tråden... detta är för mycket bara just nu.. Fikat väntar.. :lol:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-09 17:47

Mayro skrev:Jag kan bara markera att man behöver inte skriva ordet ino ens här förän man får attaker på sig...

Precis. Alla dumheter påpekas, oavsett vilket märke det gäller. :D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 17:49

Mayro skrev:Jag kan bara markera att man behöver inte skriva ordet ino ens här förän man får attaker på sig...

Det måste väl vara mig du tänker på :-) Nu var det ju bara för att klargöra att reglerna gällde alla. Det framgick hoppas jag, eller var jag otydlig?
Mayro skrev:Så.. att det komm en reaktion är solklar.. Att det blev korkat är en annan sak.. men Sladd bad om ursäkt för det..
Jag tror han insett att det var riktigt korkat inlägg. Det har du rätt i. Men ursäkten var kändes inte så uppriktig som man kunde hoppats på.
Mayro skrev:Nu skippar jag tråden... detta är för mycket bara just nu.. Fikat väntar.. :lol:
Fika är gott.

Om ett företag känner sig påhoppat är att göra ingenting ofta det bästa.

Faktum är att för mig handlade tråden inte om recensenten eller produkten i sig - utan om fenomenet. Jag hade inte ens läst recentionen innan Sladd visade sin upprördhet. Och det var då det framgick för mig varför den recentionen användes som exempel. Den är ju så tydlig ;-)

Läs den Mayro, den kunde använts som radioreklam om den nu inte bara var två sidor lång!!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 17:50

Sladd skrev:Om Hetsporren tagit illa upp så ber jag om ursäkt.

Missade denna rad. Tyvärr är den ursäkten vatten värd, bara så du vet.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-09 18:44

Läs den Mayro, den kunde använts som radioreklam om den nu inte bara var två sidor lång!!

hahaha... Jo.. Jag hade faktiskt inte läst den jag heller.. Fattade inte raderna stog där via länk...

Ja.. vad skall man säga.... :lol: :lol: :lol:

Inte för jag anser det ger skäl att starta en "jakttråd" direkt.. 8)

Helt ärligt. Jag har faktiskt aldrig sett en liknande recention någonsin fast jag faktiskt har sett rätt mycket genom åren...Så för mig skulle denna läsning göra mig ytterst ytterst försiktig samt ännu mer nogrann att verkligen själv lyssna på det som recenseras....

Nej fan .. jag pallar inte mer. :? . Detta va ju för sjutton humor ju.. :lol:

ja jäklar i min låda.. :lol: :lol:

haha... sant.. jag klarar inte mer.. jag vet inte riktigt vad att säga.. 8O

Jag måste bara fixa så jag får på något sätt utvärdera en sådan stärkare själv nån gång...

ja jäklar... :lol: :lol:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 18:51

:-)

Ser fram emot en recention Mayro!

Vad du än skriver så litar jag mer på ditt omdöme ;-)

:-) :-)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-09 19:09

Ja herregud.. För en gång skull blev jag helt mållös... Maken till "svårsmält" deg av "ordmassa" har jag nog aldrig sett...

Helt ärligt så blev jag helt stum av förvirring.. Så bra kan inget vara helt enkelt 8O . Eller :?: :?: ..

Jag får bara inte ihop det i min numera klart begränsade hjärna.. Mina hjärnceller kan i vanliga fall sortera ut lite via trolighet.. Men här lämnar allt ju endast ett rosa skimmer så alla referencpunkter formligen försvinner...

Min referens som är just krell 450 w mcx monoblock får ju stryk enligt testen..

Och DÅ jäklar skall det vara nåt utomjordiskt bra kan jag säga...I alla fall om man talar om en biostärkare dessutom..

Ja.. vad ska man säga...

garanterat tror jag att en recention ifrån mig INTE skulle se ut så där.. Men den skulle förmodligen sälja mycket mer eftersom man som köpare inte kände sig larvig som gått på det som skrivs..Då polarna sågade ens nyinköp...

fast igen.. Detta är inget jag vet.. Men mina celler klarar inte sortera denna info helt enkelt...Den är alldeles för overklig för min hjärna tyvärr.. :lol:

Användarvisningsbild
snooker

Inläggav snooker » 2006-03-09 19:13

Hej..

Jag postar inte så mycket men njuter av att läsa dock :).

Så här från sidan om litegranna så tycker jag att den största anledningen till att det spårar ur som det har gjort i denna tråd är att vissa skriver i "besk" ton.

Man kan ju skriva samma sak på massa olika sätt.

/Mats

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 19:15

Vi länkar väl till recensionen igen då, om nu alla
inte förstod att det låg en länk i första inlägget:

http://www.hificonsult.se/uploads/recensioner/grendel_fabulost_odjur.pdf

Fabulöst odjur!
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-03-09 19:16

kaffekoppen undrade
Hej!

Vad fick dig att vara tveksam till testet?
(jag har inte sett det själv)

jag har sett hs 50 vid ett tillfälle(i ö:s källare)
när det var mycket rörelse i bilden hände det konstiga saker(pilscenen i hero)
jag såg screndoor och pixlar
men jag reserverar mig för att inte ingvar har rätt mjukvara i maskinen
och sedan vet inte jag hur han har den inkopplad(men jag antar att han kör hdmi)
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 19:21

Tack!

Du verkar riktigt kunnig på området. Får höra av mig till dig när det är dags :-)

Japp, Ingvar kör HDMI.

Han lyckades för övrigt skrämma skiten ur tjejen med en scen ur (?) när en person dras upp i himmlen. Det var riktgit kul att se :-)

Sladd

Inläggav Sladd » 2006-03-09 19:25

Ett litet bekymmer för undertecknad är att recension skrevs innan jag fanns på Hificonsult. Missförstå mig rätt, vi gillar såklart denna och den har förmodligen sålt många Grendlar åt oss. Att recensenten skulle vara köpt kan jag dementera rätt av.

Men idag är det ju jag själv som har 100% koll på allt sådant här. Det är faktiskt en väsentlig skillnad och känns bättre.

Mayro:

Såklart du får låna en Grendel. Jag kommer dock att skruva i ett kondensatorbankkort.

mvh

.
Arrangör av Nordens största mässa för Ljud och Bild

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 19:30

Sladd,

Mayro skall ha en liten blintesttillställning. Skulle det vara möjligt att han kan låna steget då?

Se: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=10603

Mayro,
Skulle det vara okej för dig?
Senast redigerad av Kaffekoppen 2006-03-09 19:32, redigerad totalt 1 gång.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 19:31

Sladd skrev:Jag kommer dock att skruva i ett kondensatorbankkort.

Oj, vad spännande. Du gör verkligen vad som helst för att ragga kunder?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 19:34

Hetsporren,

Det är helt okej om han gör detta tycker jag.

Det kommer ge perspektiv på recentionen iallafall.

Kan vara kul med ett blindtest mellan detta steg och något för halva priset...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-09 19:35

WOW!!!! Detta var roliga saker att läsa Sladd......Ja herregud.. Riktigt roligt.. Detta skall krönas med att jag först provar här.Skall se till att det omgärdas med bara bra grejor. Sedan tar jag kostnaden att endast för mer säker bedömmning åka till Sthlm och utprova med Krell MCX 450 w monoblock samt KSA 300 s som jämförelseobjekt....

och då via att driva basarna med ett par och panelerna med två par exakt som testen säger man gjort hos Peter....

Detta ska bli oerhört roligt.. :)

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-03-09 19:37

kaffekoppen den sekvensen visade han för mig med den skrämde en arbetskamrat ordentligt

ruby är en bra proj tror jag
subjektivisten har visat fina screnshots på ett annat forum
fast en god 8tumare eller 9tumare spöar nog den på en del områden
en sak är säker framtiden är digital
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-09 19:40

Tidpunkten då det är dags att stänga denna tråd är nu kommen. Anledningen står tidigare i rött, och jag anser således att denna tråd inte sedan dess utvecklats till det bättre.

Bild
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Föregående

Återgå till Generellt om hifi