Moderator: Redaktörer
Är det inte också så att de flesta studioalbum man lyssnar på inte har något riktigt "originalljud". De består väl egentligen bara av ett antal sammanmixade separata spår av olika instrument och sång vilka tillsammans bildar en illusorisk helhet av en hel grupp som spelar. Det innebär ju att man redan, hur verkligetstrogen ens anläggning än är, ändå bara lyssnar på en illusion.
Erol skrev:Är det inte också så att de flesta studioalbum man lyssnar på inte har något riktigt "originalljud". De består väl egentligen bara av ett antal sammanmixade separata spår av olika instrument och sång vilka tillsammans bildar en illusorisk helhet av en hel grupp som spelar. Det innebär ju att man redan, hur verkligetstrogen ens anläggning än är, ändå bara lyssnar på en illusion.
Erol skrev:Jag kryssade trean. Jag vet inte hur det lät när inspelningen gjordes så jag har ändå ingen referens att relatera till. Bara jag får ut största möjliga upplevelse av mitt lyssnade när jag sitter i soffan så är jag nöjd.
Är det inte också så att de flesta studioalbum man lyssnar på inte har något riktigt "originalljud". De består väl egentligen bara av ett antal sammanmixade separata spår av olika instrument och sång vilka tillsammans bildar en illusorisk helhet av en hel grupp som spelar. Det innebär ju att man redan, hur verkligetstrogen ens anläggning än är, ändå bara lyssnar på en illusion.
Vee-Eight skrev:Men när det gäller live-inspelningar då? Har man inte rätt till att det skall låta trovärdigt?
Vee-Eight skrev:Men när det gäller live-inspelningar då? Har man inte rätt till att det skall låta trovärdigt?
Flint skrev:Jag tycker att det mesta låter bättre på skiva än i verkligheten. Inte sk. klassisk musik, men resten. Är då skivan mer korrekt än verkligheten? Eller borde skivorna låta sämre?
Flint skrev:Jag tycker att det mesta låter bättre på skiva än i verkligheten. Inte sk. klassisk musik, men resten. Är då skivan mer korrekt än verkligheten? Eller borde skivorna låta sämre?
Naqref™ skrev:Förutom att jag glömde ett inte , avser synthen verkligen det?
Flint skrev:Callisto skrev:Har du lyssnat hur det lät i studion. Svårt att uttala sig annars.
Syftar på livemusik i verkligheten. Inte många av oss vanliga dödliga som är med när knoppfler lirar in i studio.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 40 gäster