MichaelG skrev:Vilka mål man har med sin anläggning är ju olika för olika personer och inte mer eller mindre OK. Vissa har "så korrekt återgivning som möjligt" som mål. Andra har som mål att det skall "klinga så naturtroget som möjligt" om skivorna därhemma. Ytterligare andra tycker att det skall "låta så bra som möjligt".
Detta är tre helt olika mål som kan resultera i ett val av samma anläggning. Men det kan lika gärna resultera i tre helt olika anläggningar. Allt beroende på musikaliska och klangliga preferenser.
Någon ansåg tidigare i tråden att om två anläggningar återger musiken på olika sätt, så är den ena mer korrekt än den andra. Så kan det ju vara, men det kan ju lika gärna vara så att de kompromissar på olika sätt. Om ingen av anläggningarna återger till 100% korrekt men den enas största fel är en avrullning i basen vid 50 Hz, medan den andres största fel är en hörbar betoning i diskantområdet, är det ju svårt att säga vilken som är "bäst" (=mest korrekt återgivande). Det beror ju på. Däremot går det säkert att säga vilken som passar mig (eller dig) bäst!
Hälsn. Michael
Vad jag har märkt är att om de olika smakmänniskorna du beskriver allihop får sätta sig vid en jävligt bra stereoanläggning i ett väldigt bra lyssningsrum, så är jag ganska säker på att de allihop väljer den anläggningen. När ljudet blir såpass bra så finns inga tvivel vad som är bra eller dåligt, musiken flödar in i sinnen på ett så fint sätt att det inte finns några tvivel. Det "lilla problemet" är att 99,5% (cirka?) av audiofiler inte ens har hört sådan anläggning, varför jag tror att dessa ändlösa diskussioner på nätet aldrig tar slut, folk tenderar till att aldrig vara nöjda och med den rättan, de har ju upplevt störande moment i sina anläggningar. Problemet är bara att elliminera dessa störande moment... Och det räcker inte att bara byta apparater, tyvärr.