Moderator: Redaktörer
Tjaa, jag har just nu inga LTS-rekommenderade produkter, så jag vet inte... Däremot sneglar jag på de rön som framkommit i LTS lyssningstester inför en framtida uppgradering. Är det "ja" eller "nej"?Callisto skrev:Fråga : Hur många anser F/E-lyssning vara viktig för att "hitta rätt produkter" till sitt ljudsystem.
Anser även ni som svarar "ja" på frågan ovan att tonkontroller är viktiga, bra eller nödvändiga. Använder ni gärna tonkontroller om produkten har det?
Mycket tacksam för svar på mitt inlägg
Almen skrev:Sedan måste väl man känna litet som försöksperson också, jag menar om man sitter och tokgissar utan att egentligen höra någon skillnad så vet man ju det, precis som man vet om om man är helt säker på skillnaden. Det däremellan är dock en gråzon...
Almen skrev:Tjaa, jag har just nu inga LTS-rekommenderade produkter, så jag vet inte... Däremot sneglar jag på de rön som framkommit i LTS lyssningstester inför en framtida uppgradering. Är det "ja" eller "nej"?Callisto skrev:Fråga : Hur många anser F/E-lyssning vara viktig för att "hitta rätt produkter" till sitt ljudsystem.
Anser även ni som svarar "ja" på frågan ovan att tonkontroller är viktiga, bra eller nödvändiga. Använder ni gärna tonkontroller om produkten har det?
Mycket tacksam för svar på mitt inlägg
Det är nog ja: min nuvarande förstärkare har inga tonkontroller, så jag kan inte svara entydigt på den frågan heller.Men visst finns det tillfällen när jag skulle kunna tänka mig att smyga in litet tonkontroll, om jag hade haft någon. "bra", då.
Dahlqvist skrev:Almen skrev:Sedan måste väl man känna litet som försöksperson också, jag menar om man sitter och tokgissar utan att egentligen höra någon skillnad så vet man ju det, precis som man vet om om man är helt säker på skillnaden. Det däremellan är dock en gråzon...
Detta är en springande punkt som också Öhman har berört. Men det handlar snarare om intuition, expertis eller "handpåläggning" än om statistik. Statistik gör det inte möjligt att välja bort en viss persons svar ur poolen av avgivna svar i efterhand. Om man vill behålla personen när han eller hon svarar tillräckligt mycket rätt så får man också behålla vederbörande när han eller hon svarar otillräckligt mycket rätt.
/D
Almen skrev:Dahlqvist: Jag förstår inte riktigt vad av det jag skrev som du har invändningar emot.
Om vi tar lyssningen som Svante refererar till, så har jag för mig att siffran "40 korrekta gissningar av 40" nämndes. Spelar det då någon roll om Svante hade varit ensam om det, eller om alla försökspersoner (fyra, fem, fler?) fick resultatet?
Almen skrev:Man kan väl inte bortse från möjligheten att en person har bättre perceptionsförmåga än andra?
Brickman skrev:Almen:Jag tyckte detta ämne var väldigt intressant i början men nu börjar jag bli lite fundersam. Är det så att detta sätt att testa om apparater färgar varför används det inte mer i tex forum som detta??? jag kan förstå att hifipressen inte använder det av många olika orsaker men här borde det ju finnas personer som F/E testar på löpande band.
Almen skrev:Om vi tar lyssningen som Svante refererar till, så har jag för mig att siffran "40 korrekta gissningar av 40" nämndes.
Max_Headroom skrev:Almen skrev:Om vi tar lyssningen som Svante refererar till, så har jag för mig att siffran "40 korrekta gissningar av 40" nämndes.
Vem orkar sitta och test-lyssna med samma ljud 40ggr?
Svante skrev:Max_Headroom skrev:Almen skrev:Om vi tar lyssningen som Svante refererar till, så har jag för mig att siffran "40 korrekta gissningar av 40" nämndes.
Vem orkar sitta och test-lyssna med samma ljud 40ggr?
Moahahaha...Det plågar jag mina studenter med varje år. De brukar nog avge ungefär 100 svar inom loppet av en timme. Det är stor risk att de förstör sin favoritlåt så att de inte vill lyssna på den mer.
Max_Headroom skrev:Man ska ju ha ganska halvdålig musik när man lyssningstestar. Annars sitter man bara och lyssnar på musiken och kan inte koncentrera sig på ljudet.
Max_Headroom skrev:Man ska ju ha ganska halvdålig musik när man lyssningstestar.
Dahlqvist skrev:Almen skrev:Dahlqvist: Jag förstår inte riktigt vad av det jag skrev som du har invändningar emot.
Om vi tar lyssningen som Svante refererar till, så har jag för mig att siffran "40 korrekta gissningar av 40" nämndes. Spelar det då någon roll om Svante hade varit ensam om det, eller om alla försökspersoner (fyra, fem, fler?) fick resultatet?
40 av 40, då spelar det ingen roll för statistiken om tre andra inte får någon serie som är statistiskt signifikant. 40 av 40 räcker plenty. Men 7 av 7 eller 9 av 9 då? Det verkar vara mer rimliga serielängder under hög koncentration och då börjar vi närma oss kritiska brytpunkter för gängse signifikansnivåer (5% eller 1%).
Svante skrev:Max_Headroom skrev:Man ska ju ha ganska halvdålig musik när man lyssningstestar.
Nja, ska och ska.
Nja, skall man hårdra det så är ett F/E-lyssningstest till för att detektera färgningar, inte för att ha kul. Frågan är ju "Kan vi detektera färgning av ljudet, och hur yttrar det sig i sådana fall?", inte "Låter det kul?".Bill50x skrev:För det handlar faktiskt inte om att koncentrera sig på ljudet utan på musiken. Vad är några dB hit eller dit i frekvensgången om det ändå inte svänger och låter kul?
Almen skrev:Sju gissningar låter alldeles för litet, tycker jag spontant.
Almen skrev:Det ser man ju ibland när folk blindtestat hemma, och skriver "Första gången gick det inte så bra, 2 av 7 rätt, men andra gången gick det bättre, 4 rätt av 7." Det är för mig ganska ointressanta siffror att använda till något av värde.
Almen skrev:Minst 20 skulle jag som amatör säga.
som verkar vara en vanlig invändning mot blindtest i allmänhet och F/E-lyssning i synnerhet, kondenserad sålunda: "Om vi gör ett blindtest så kommer ju ni som inte hör skillnad att förstöra genom att säga att ni inte hör skillnad även om ni gör det."Om det är så att flera av deltagarna i en F/E test kommer till olika slutsatser av en F/E test vad händer då? kan dom det om testen utförts rätt??
Almen skrev:Nja, skall man hårdra det så är ett F/E-lyssningstest till för att detektera färgningar, inte för att ha kul. Frågan är ju "Kan vi detektera färgning av ljudet, och hur yttrar det sig i sådana fall?", inte "Låter det kul?".Bill50x skrev:För det handlar faktiskt inte om att koncentrera sig på ljudet utan på musiken. Vad är några dB hit eller dit i frekvensgången om det ändå inte svänger och låter kul?
Det är litet som att kritisera någon som lägger nytt golv i vardagsrummet med argumentet "I vardagsrummet skall man ha kul, umgås och dricka vin!".
Kul har man sedan.
Morello skrev:Buddy Rich kunde sin rytmik - apparaterna kan ingenting i den frågan.
Bill50x skrev:...man kanske inte lyssnar efter om rytmiken behålls. Och det är klart, har man en refe... grundanläggning som slirar så kommer ingen apparat i världen kunna "reparera" detta. Man vet alltså inte om den testade apparaten är bra på rytmik eller inte.
Bill50x skrev:Du missförstod mig. Vad jag menar är att i f/e-lyssningar och a/b-tester tenderar man att i första hand att lyssna efter klangfärg, dynamik och dist. Men att man kanske inte lyssnar efter om rytmiken behålls. Och det är klart, har man en refe... grundanläggning som slirar så kommer ingen apparat i världen kunna "reparera" detta. Man vet alltså inte om den testade apparaten är bra på rytmik eller inte.
Det var detta jag avsåg med "om det låter kul". Nu är det ju många som anser att elektronik inte kan låta olika rytmiskt, i motsats till Linn-folket, så det är ju lite kontroversiellt....
/ B
Flint skrev:Jag har konstruktionsmässigt letat mycket i det här och gjort massor med praktiska prov och funnit att hur prylarna uppför sig under två Hz påverkar rytmkänslan.
Flint skrev:Jag pratar om alla i en apparat förekommande tidskonstanter både vad gäller signalvägar och drivande nätdel.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 31 gäster