mats skrev:Flint skrev:En sundare HiFi-marknad skulle skapas om omsättningen ökade. Alltså om alla bytta sin fina anläggning lite oftare. Då såg aktiekapitalavkasningsinkomsttagarna att här finns det en ökande marknad, den ska vi investera mer i. Om man som kund vill förbättra klimatet för kvalitets-HiFi (vad det nu är, det får väl konsumentverket avgöra i framtiden enligt Svante) så skall man handla mer och oftare i det skiktet.
Hm låter tvärtom som Ingvar tycker (Jag menar IÖ vår gamle vän). Han tycker det är trist att behöva byta apparater hela tiden. Bestämd dig för tusan och njut av musiken.
Du missförstår mig, som vanligt.
Jag har aldrig varit drabbad. Jag byter apparater ytterst sällan. Problemet att byteskarusellen finns drabbar mig dock när jag i sällsynta fall behöver köpa en apparat, eftersom byteskarusellens motor är att ständigt nya modeller lanceras - som aldrig är varken ordentligt genomtänkta eller ordentligt genomarbetade!
I en sund värld blir apparaterna mer och mer genomtänkta för varje årtionde. Inte svårare och svåarare att använda, och det blir mer och mer troligt att de inte användas på bästa sätt hos användarna.
mats skrev:Om jag har sagt något fel Ingvar så hojta till. Men jag är ganska säker du inte att gillat scenariet som Flint beskrev, eller cyklar jag med tant Agda nu

Du är ute och cyklar, som vanligt.

Jag har bett dig att sluta tolka det jag skriver förut, och gör det nu igen. Det blir ju alltid fel. Det är bättre att du låter bli helt .
Det jag skrivit står ju där att läsa för de som önskar. Du behöver inte försöka "berätta för andra vad det jag skriver betyder". Varje gång du gör det visar det sig att du inte förstått vad jag skrivit, så låt hellre bli.
Du har halvt rätt i en sak dock, nämligen att jag inte är överens med Flint. Jag håller helt med honom om att hifi-marknaden skulle må bra av# större omsättning, men jag håller verkligen
inte med om att det borde ske genom att hifi-intresserade skall byta apparater oftare.
Det borde ske genom att FLER blir hifi-intresserade (eller snarare musikåtergivningskrävande, för vem vettig är intresserad av apparaterna?) och det kan bara ske genom att det ger något att vara det. Det behövs bättre apparater (de får gärna vara dyrare och bytas åtskilligt mera sällan) och framförallt behövs det mera välgjorda fonogram. Den negativa ljudkvalitetstävling som rasat de senaste 15 åren måste få ett slut!
mats skrev:Flint skrev:mats
Ja, jag vill stimulera med konsumtion i rätt prissegment (prissegment - kan man säga så?) och Ingvar vill belägga marknaden med regler och restriktioner.
VAA? Vad konstigt Ingvar vill ha regler och restriktioner. Jag trodde han trodde på friheten att inte ha regler och restriktioner, det är hans tumme.

Flint har helt fel. Jag avskyr regler och restriktioner.
Mats bör, om han vill veta vad jag vill, läsa det jag skriver (och försöka att INTE misstolka det). Läs inte vad andra skriver att jag vill. Det vet det inte.
Gemensamma standarder handlar om överenskommelser. Ärlig marknadsföring kan uppstå med hjälp av en kritisk press, som talar klarspråk om att företag talar osanning i sin annonsering.
Konsumenterna är redan skyddade med en lagstiftning som hindrar marknadsförare att tala osanning. Denna lagstiftning används yttert sällan, så det är ett trubbigt verktyg.
Om jag fick som jag ville skulle den lagstiftningen helt kunna tas bort! Så länge den finns hindrar den medborgerligt curage dock (så är det alltid - finns det en lag och ett straff slås moralen ut, för den behövs ju inte längre) så en lagstiftning sm finns för att skydda medborgarna från att bli bedragna bör användas när den finns. Annars finns ingen skydd alls.
Jag är för frihet och mot tvång, men det måste självklart finnas mekanismer som hindrar ondska från att sprida sig, om man vill att ondskan skall drabba oskyldiga så lite som möjligt.
Orsaken till att jag ogillar lagar och tvång är att jag har tron och förhoppningen att det i en helt fri värld blir så, att "goda"mekanismer som hindrar ondska (såsom marknadsföringslögner) växer fram helt av sig själv - helt enkelt för att de behövs, och alla vill ha dem! Bedragare avslöjas, eftersom alla inser att de gör folk illa.
Vh, iö
- - - - -
#Frågan om vad som är "en välmående bransch" är inte lätt att besvara dock... Är den en som sysselsätter så många människor som möjligt, eller är det en som med sina produkter gör så många som möjligt lyckliga (både de som tillverkar dem och de som köper dem)?
Om alla i hela landet köpte en sunkig plast-hifi-apparat två gånger per år på grund av att de hela tiden går sönder, och varje gång man köper en ny så får man lära sig från början hur apparaten skall manövreras

, och varje gång har de förbättra några saker, men ställt till med lika många nya fel.
Vore det bra?
Ja, det vore förstås bra om man vill att de tillverkande företagen skall tjäna mycket pengar och kunna anställa många människor, men skulle de anställdas arbete verkligen vara välanvänt? Det är inte kul varken att göra saker som ingen bli glad över, eller att köpa saker som man inte blir glad över.
Om istället alla i hela landet köpte en tio gånger så dyr hihi-apparatur, som dessutom höll minst tio år, och varje gång man gör en sådan nyinvestering så bleve man glad över hur genomtänkt den nya apparaten är. Den manövreras på samma sätt som den förra som man hade, den har utvekclats tekniskt så att den presterar bättre, och den har tillägnat sig alla de system-landvinningar som åren givit. Kanske är den rent av nära på identisk med den som fanns tio år tidigare (den kan till och med heta samma sak). Vore det bra?
Tja... Det skulle betyda att hifi-branchen (givet samma antal köpare) skulle omsätta bara hälften så mycket pengar i sålda apparater räknat. Men transporterna skulle gå ned (bra för miljön) mängden sopor som producerades skulle gå ned (bra för mijön), alla som jobbade med konstruktion eller tillverkning av appraterna skulle känna att de hade ett mycket mera meningsfullt jobb och framförallt: Det skulle bli väldigt mycket roligare att använda sin hifi-anläggning därhemma, för den skulle ju vara bättre!
De enda som inte skulle bli nöjda är de som gillar just att byta apparater, och som tycker att det skall ändra sig dramatiskt varje gång man byter något. Då kanske det är trist att det så sällan kommer några nya att byta till, och att utvecklingen är inriktad på små förbättringar snarare än stora förändringar.
Som bonus skulle jag tro att försäljningen faktikt skulle öka dramatiskt om hifi-branshen skulle gå i den i mina ögon sundare riktningen, men det är bara min gissning det. Min inuition är dock utmärkt!

Hittills (snart ett halvt sekel) har jag inte haft fel någosin.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).