Svante skrev:IngOehman skrev:Nej det finns ingen signifikant skillnad mellan interferensen mellan två högtalare och den mellan en högtalare och dess spegelbild - varken mätmässigt eller hörmässigt.
Däremot finns det signifikanta skillnader mellan de interferenser som uppstår när två källor interfererar och när flera än två gör det (både mätmässigt och hörmässigt).
Vh, iö
Hmm, hur går det ihop med ditt loge-tänk.
Det går perfekt ihop.

I själva verket är ju loge-tänkande sprunget ur de erfarenheter som kommit av studier av fenomenen.
Svante skrev:Alltså, jag är förstås helt med på att det inte är någon skillnad på ljudet från en högtalare med en totalreflekterande vägg bakom, och två högtalare utan vägg, där den bakre högtalaren är placerad där spegelbilden från väggen blev.
Exakt, och det var ju det jag kommenterade.
Svante skrev:Men i ett rum, som jag kliver in i och sätter mig i den knarrande soffan, harklar mig och därmed lär mig rummets akustiska egenskaper. Nog kommer upplevelsen av den ensamma högtalaren med bakvägg (som ju inte bara reflekterar högtalaren) och ett rum utan bakvägg och två högtalare (varav den ena står ute på gräsmattan) att vara olika?
Med reservation för att du använder det i akustiksammanhang förbjudna ordet "bakvägg" (är det väggen bakom högtalaren eller väggen bakom dig?

) så är svaret att väggen bakom högtalaren ger en påtagligt hörbar kamfilterfärgning om den inte dämpas väl i det frekvensregister där utsläckningar kan uppstå, i synnerhet om flera utsläckningar tillåts uppstå.
Väggen bakom lyssnaren är en helt annan sak eftersom den dels är skiljbar från ljudbilden (genom vår riktningshörsel, utan att vi behöver harkla oss för att lära oss rummet), och att den därtill sällan "agerar ensam", det vill säga dominerar helt över reflexerna från sidoväggar och tak.
Tvärtom blir "logens 4 reflexioner" i regel ett gytter som bildar tonkurveegenskaper utan några lätt urskiljbara kamfilterklanger. Det motsatta gäller högtalarväggens (och ibland golvets) reflexioner. De är förvisso ofta två, vilket är bättre än en, men de kommer i så olika tid fram till lyssnaren (och från så lika riktning) att de inte sällan uppfattas som två skilda (i frekvens) kamfilterproblem, om de inte omhändertagits akustiskt.
Som jag skrev:
"Däremot finns det signifikanta skillnader mellan de interferenser som uppstår när två källor interfererar och när flera än två gör det (både mätmässigt och hörmässigt)."Det skall tolkas som att omringande multipla reflexioner är SIGNIFIKANT mindre destruktiva (eller rättare sagt påverkande, för i vissa fall är det positiv påverkan det handlar om, i varje fall subjektivt) än enstaka eller få reflexioner från ljudbildshållet. Tittar man på effekterna av reflexerna från det omgivande rummet i frekvensledd, ser man ju att det närmast blir en brusliknande tonkurva, vilket är förhållandevis harmlöst.
Svante skrev:Hela idén med logetänket är väl ändå att vi lär oss egenskaperna för rummet vi sitter i och bortser ifrån dem när vi lyssnar. Därmed blir bortseendet som en omedveten kompensation och den blir ju olika i de två fallen, och därmed borde även intrycket bli olika i de två fallen?
Eller?
Mnjae... Både ja och nej.
Att det blir olika i de båda fallen är självklart om du med "de två fallet" talar om "två högtalare omedelbart bredvid varandra" respektive "en högtalare framför lyssnare och en reflexion från väggen bakom lyssnaren". Det är ju helt olika geometrier!
Men det var inte de geometriska skillnaderna som frågan handlade om. Jag kommenterade bara påståendet från PatrikF om att två högtalares interferens skiljer sig från den mellan en högtalare och dess reflexion.
Det gör de inte! Inte på det allra minsta lilla vis.
Däremot kan självklart en interferens låta olika beroende på var man är placerad jämfört med de två källorna (
oavsett om den andra är en reflexion eller om det är ännu en högtalare driven av samma signal). Det borde man inte ens behöva nämna.
Hursomhelst: Huvudorsaken till att logetänkandet är användbart har inte att göra med att man lär sig rummet, utan poängen är att det om man föreställer sig lyssningrummet som en loge - blir lättare att förstå vilka reflexioner som är farligare och vilka som är mindre farliga - de farligaste är ju de som kommer från de riktningar för ljudbilden sprungar!
Ty dessa är "ologiska" - det kan ju inte reflekteras ljud i någon större utsträckning från ett stort hål (som ju högtalaruppställningen - enligt vissa filosofier - är satta att skapa intycket av), ju!
Att vi "lär oss vårt rum" och därför lättare kan bortse ifrån det är ju inte en primärmekanism, utan en sekundär: En som beror just på vår hörsels sätt att registrera ljud. Men det är inte en egenskap som är vänsentlig för att förklara varför reflexioner från andra håll än framifrån är mindre harmfulla - det räcker med att titta på hörselns riktningsdiskrimineringsförmåga (och haas m.m...) för att inse att det blir så.
Logetänkandet är alltså inte alls avsett att förklara något, det är bara en illustration som kan hjälpa till att förutsäga hur en uppställning kan upplevas. En verklig loge har ju alla erfarit, och eftersom en sådan (givet hänsynstagande till alla stereosystemets egenskaper) är jämförbar (inte identisk) med det man kan åstadkomma i ett lysningsrum, är det lätt att blunda och föreställa sig hur det kommer att låta i olika typer av rum, om man ser rummet som en loge.
Svante skrev:Kanske hoppar jag in i en diskussion här och kanske min kommentar därmed är för lösryckt för att passa in. Men jag tycker ändå att frågan är intressant.
Visst. Dina frågor gav mig chans att förtydliga mig. Tack!
Hellre dina vettiga frågor än en massa okunniga gissningar från en person som inte respekterar andras erfarenheter utan misstror saker, inklusive av vänlighet förmedlade kunskaper, på helt lösa boliner och utan genomtänkta argument - men som likväl kräver att andra skall respektera hans grundlösa spekulationer, okunniga babbel och amatörmässiga vilja att göra tumregelframställningar av allt, så inget blir sant...
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).