Bluff eller Sanning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-18 22:16

paa skrev:Nån som vet vad som hänt med LTS forum?
LTS forum skall avvecklas. Inom kort kommer inte nya inlägg kunna läggas.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-18 22:19

Svante skrev:
MP skrev:Grattis till ordförandeskapet Kaffekopp :)

Instämmer, jag tror det blir jättebra!
Tack! Det är skönt att veta att det finns kunniga och intresserade medlemmar i perferin som har förtroende.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-18 22:53

Dahlqvist
Om man lyfter över frågan till ditt eget område: Skulle 20 personer från gatan kunna höra vad det är för fel på en motor eller måste man vara tränad? Är det bara att lyssna eller måste man provocera motorn på ett visst sätt för att kunna tar reda på vad som är felet? Måste man ha hört felet förr? Måste man vet hur en motor fungerar? Inte vet jag, men jag har mina misstankar. Jag litar nog mer på min bilmekaniker än på en psykoakustiker i just detta fall. Gäller det högtalare blir det nog tvärt om.

Det där var ju iofs rätt fyndigt skrivet :lol:

MP
Påhopp ? Idiotförklarar folk ??

Ingalunda

Hur kan du få det till det ??

Du missar poängen men tar den igen snart.

Sen är det tråkigt när man tillägger F/E teste varje gång.
Du måste nog sätta dig inte i hur det fungerar.
Det är tråkigt att man tillägger denna kommentar varje gång någon ifrågasätter ett mönster. Hmmm Som en muslim som ifrågarsätter mohammeds auktoritet blir hänvisad...Ja du har nog inte förstått koranen och behöver sätta dig in i den bättre :wink:

Ok boys hänger ni med nu då. Skippa liknelsen med Halcro och andra saker eftersom ni hängde upp er på allegorierna.

Skall man företräda vetenskap skall man vara väldigt ofärgad och väldigt ödmjuk eftersom vetenskap är en variabel som hela tiden ändar sig. Det som är sanning idag är lögn imorgon. Man får som företrädare av vetenskap inte lägga in personliga åsikter vilket görs här nu och då.
Detta kommer att såra människor.
Om man ger sig på människor skall man inte göra detta ivetenskapens namn för då hettar jag till. Religion ,vetenskap och politik är det som mest av allt sårar människor. Här säger en kille att han går ifrån forumet för att han är less på hur man behandlar en del och ingen märker nått utan hakar upp sig på när jag säger ifrån och poängterar hur lite vetenskapen ibland har att stå på.

GRATTIS KK kul och för den delen även om jag bråkar så gillar jag er så ingan missförstånd på den punkten :wink:

Och eftersom ingen annan har gett KK en blomma gör jag det

Bild

Sen ber jag om ursäkr för mina dåliga citat. skall fatta hur det fungerar någon gång. :oops:
Senast redigerad av meanmachine 2007-03-18 23:33, redigerad totalt 5 gånger.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-18 22:56

tvett skrev:meanmachine behöver lära sig hur man citerar korrekt. Det var Petterson som lekte döende svan, inte meanmachine. Det är väl inget elakt sagt att meanmachine borde sätta sig in i F/E ordentligt?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-18 23:14

Tvett nu fattar jag inget på två trådar du gjort inlägg i har du druckit 8)

Men tackar för meddelandet om hur man gör. Idioter skall talas med på idioters vis :lol:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-03-18 23:21

meanmachine skrev:Tvett nu fattar jag inget på två trådar du gjort inlägg i har du druckit 8)

Du har fuckat upp citaten så de är helt obegripliga. Det är det han menar. Fixa dem plis.

Du är inte ensam av det i tråden och det stör mig att vissa citerar saker som är fel i syntaxen och gör det hela än svårare att följa. Man kan tolka det hela enligt policyn att man förvanskar citat och det är inte tillåtet så om inte bot och bättring visas från alla så riskerar era inlägg att ryka i sin helhet. :twisted:

Om man är osäker så kan man använda förhandsgranska-knappen och då kanske vissa hinner läsa igenom sina inägg en extra gång...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-18 23:41

Sorry mr Admin min okunnighet är svår. Skall försöka lära mig hur man skriver inlägg.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-03-18 23:48

Nu är det lugnt MM! Keep up the good work! :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-03-18 23:51

Kaffekoppen skrev:

Fortsatt OT:
Fast nu fungerar det och vissa i styrelsen borde läsa där ibland. 8)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-19 00:21

Hua...

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-03-19 01:50

meanmachine skrev:Du missar poängen men tar den igen snart.
Sen är det tråkigt när man tillägger F/E teste varje gång.

Helt obegriplig mening, vad menar du ? 8O

meanmachine skrev:Som en muslim som ifrågarsätter mohammeds auktoritet blir hänvisad...Ja du har nog inte förstått koranen och behöver sätta dig in i den bättre

Vi diskuterar inte koranen. Religion och religiösa påhopp är för övrigt inte tillåtet på forumet. Läs regelverket

meanmachine skrev:Skall man företräda vetenskap skall man vara väldigt ofärgad och väldigt ödmjuk eftersom vetenskap är en variabel som hela tiden ändar sig. Det som är sanning idag är lögn imorgon. Man får som företrädare av vetenskap inte lägga in personliga åsikter vilket görs här nu och då.
Detta kommer att såra människor.

Så du räknar mig som en företrädare för vetenskap ? :P :D
och jag får inte heller ha åsikter ? :lol:

meanmachine skrev:Om man ger sig på människor skall man inte göra detta ivetenskapens namn för då hettar jag till. Religion ,vetenskap och politik är det som mest av allt sårar människor.

Varför gör du då religiösa påhopp som nyss och förringar vetenskap som du gör gång på gång i dina inlägg ?
(stryker under för tydlighetens skull)

meanmachine skrev:...utan hakar upp sig på när jag säger ifrån och poängterar hur lite vetenskapen ibland har att stå på.

Du får förkasta vetenskap hur mycket du vill för mig men älta det inte hela tiden det blir bara tjatigt och många hakar nog upp sig på just det.
Senast redigerad av MP_inaktiv 2007-03-19 01:54, redigerad totalt 2 gånger.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Leo

Inläggav Leo » 2007-03-19 01:52

Är inte dessa
http://www.akkelisaudio.com/images/lifters2.jpg
misstänkt lika dessa

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1252&iItemId=76436

De första kostar ca 200 för tolv stycken och på biltema ca 60 för tolv stycken.

Fast då kan man ju köpa de billigare för att ge sken av att man har köpt en dyr produkt....

Hursomhelst är de svåra att få på i fjädringen på en bil, kanske är lättare att ha på golvet, tills man ska damsuga eller snubblar på sladden....

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-19 01:57

Du har rätt MP

Det var inte dig jag blev het på så vill inte vara arg på just dig .

Leo.
Mycket observant och ett roligt tillskott i denna tråd :D

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-03-19 02:07

Du får vara arg på mig om du har något skäl till det, bara du funderar på varför du blir arg och upplyser mig om det. :)
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2007-03-19 08:58

Kaffekoppen skrev:

Varför då ?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-19 09:02

Beslut av årsmötet. Det kanske återuppstår som föreningsinternt forum framöver, men om detta vet jag idag intet.

Det fanns inte intresse av att driva det forumet vidare och då är det bättre att avveckla det.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-03-19 09:46

meanmachine skrev:Det där var ju iofs rätt fyndigt skrivet :lol:

Jag såg hellre att du förstod poängen, men det kanske var det du menade. Vad "iofs" hade där att göra förstår jag inte - vad är invändningen?

För övrigt bör man vara försiktig med att tolka in allt för mycket relativism i sin tolkning av vetenskaplig kunskap. Det är ju så att det normalt sett är forskarna själva som falsifierar sina egna resultat, inte lekmän. Vad gäller ödmjukhet så kan väl falsk sådan vara nyttig när man försöker övertyga andra. Att vara tvehågsen inför sina resultat är dock bara skadligt om man är forskare. Om resultaten är trovärdiga så är det vad vi har att gå på. Att vi vet att nya rön troligen kommer att efterträda de nuvarande är inget vettigt skäl att misstro den för närvarande bästa tillgängliga kunskapen - det är den enda vi har. Men det är inte samma sak som att man inte välkomnar omprövning och replikation. Inomvetenskaplig "ödmjukhet" (blääh!) är direkt skadligt. I "idéernas kamp" måste någon människa företräda en idé - den kan inte sprida sig själv. En tvehågsen advokat är inget att ha - nej fullt spett skall det vara. Att man av retoriska skäl gärna vill framstå som "ödmjuk" och balanserad för att kunna övertyga är en annan sak. Falsk ödmjukhet - det är grejor det! Men att misstro sin egen kunskap till den grad att man inte kan övertyga andra om sin uppfattning är direkt skadligt för kunskapsutvecklingen.

/Disig

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-03-19 11:44

Kaffekoppen skrev:Beslut av årsmötet. Det kanske återuppstår som föreningsinternt forum framöver, men om detta vet jag idag intet.

Det fanns inte intresse av att driva det forumet vidare och då är det bättre att avveckla det.

Hoppas hemsidan vaknar till liv i stället, för man kan ju lika gärna annonsera möten och happenings där som på forumet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-19 11:45

meanmachine skrev:Sen är det tråkigt när man tillägger F/E teste varje gång.
Men det är ju du som frågar om F/E-lyssning! Blir du förvånad när jag tycker att du skall försöka förstå hur F/E-metodiken är upplagd innan du kritiserar den?

vetenskap är en variabel som hela tiden ändar sig. Det som är sanning idag är lögn imorgon.
Kan du ge exempel på detta? I modern naturvetenskap talar man väldigt litet om "sanning" och "lögn" - möjligtvis i matematik och logik.

Här säger en kille att han går ifrån forumet för att han är less på hur man behandlar en del och ingen märker nått utan hakar upp sig på när jag säger ifrån och poängterar hur lite vetenskapen ibland har att stå på.
Om man kritiserar vetenskap så måste man göra det med vetenskapliga argument. Man kan inte komma och säga "Ni har fel för att jag tycker det" utan att förvänta sig mothugg.

Jag tror att ett misstag du gör är att blanda ihop resultaten av olika tester. Att jämföra Stereophile och LTS sätt att lyssna på utrustning är ogörligt eftersom de gör det på olika sätt. Det är ungefär som att säga att Teknikens Värld har fel om de kritiserar Audi TT för att ha dåligt drag på treans växel, eftersom Elle Interiör har skrivit att Audi TT är den perfekta bilen.
"We cannot become happy, we can only be happy. Because this is it. This isn’t a rehearsal for anything; this is the show."

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-19 11:56

paa skrev:
Kaffekoppen skrev:Beslut av årsmötet. Det kanske återuppstår som föreningsinternt forum framöver, men om detta vet jag idag intet.

Hoppas hemsidan vaknar till liv i stället, för man kan ju lika gärna annonsera möten och happenings där som på forumet.
Det lovar jag att det kommer ske under första halvan av verksamhetsåret.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-19 11:57

paa skrev:

Det lovar jag att det kommer ske under första halvan av verksamhetsåret.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-19 13:20

Almen

Mannen du har i alla fall humor :)

Vetenskapliga fakta ändar hela tiden ingen konstigt med detta. Evolutionen är ett exelmepl och eftersom du är så fyndig tar jag ett fyndigt exempel. För 100-år sedan var man vetenskapligt övertygad om att Svarta var mellanformen mellan apor och människor men ingen håller väl med om detta idag skulle jag tro. Men det är en bissar historisk sak idag ett mörkt kapittel i vetenskaplig historia men det som gick ut hårt då fick skämmes :wink:

Sen räknas väl STEOPHILE in som Tekinkens Värld in som Elleinterjör ellerhur även om det var väldigt roligt att dra den liknelsen. 8)

LTS är en oberoende organisation vilket ger dem andra förutsättnignar och de gör ett bra jobb tycker jag.

Sen är det vetenskapen som skall förklara sig inte de troende. Så är det alltid. Tar man ordet sanning i sin mun så axlar man oket av förklaring och inte tvärt om. PUNKT.

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-19 13:28

meanmachine skrev:LTS är en oberoende organisation vilket ger dem andra förutsättnignar och de gör ett bra jobb tycker jag.

Sen är det vetenskapen som skall förklara sig inte de troende. Så är det alltid. Tar man ordet sanning i sin mun så axlar man oket av förklaring och inte tvärt om. PUNKT.
Tack! Det är därför det sällan framställs av föreningen som om allt är sant, vi försöker bara använda metoder som kommer så nära "sanningen" vi ser möjligt och har resurser till. Sen försöker vi ha kul tillsammans också ;)

Kan påtala att Almen dessutom är osedvanligt trevlig.

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-03-19 13:40

meanmachine skrev:Vetenskapliga fakta ändar hela tiden ingen konstigt med detta. Evolutionen är ett exelmepl och eftersom du är så fyndig tar jag ett fyndigt exempel. För 100-år sedan var man vetenskapligt övertygad om att Svarta var mellanformen mellan apor och människor men ingen håller väl med om detta idag skulle jag tro. Men det är en bissar historisk sak idag ett mörkt kapittel i vetenskaplig historia men det som gick ut hårt då fick skämmes :wink:

Jag tror du måste ha några saker klart för dig.

1. Det är forskningens uppgift att finna ny kunskap, men det betyder inte att vetenskapliga fakta ändras hela tiden. Ibland gör de det, men det var mycket länge sedan den vetenskapliga faktagrund som konstruktionen av audiokomponenter vilar på ändrades i någon betydande grad. Däremot är nog kunskapen om hur hörselsinnet uppfattar och tolkar ljud inte lik aväl utforskat, men HiFi-tidsskrifterna besitter knappast några djupgående kunskaper i detta avseende.

2. Exemplet med svarta är mycket missvisande. Ett forskningsresultat blir inte vetenskapligt för att en person med vissa akademiska titlar uttalar sig. Ett forskningsresultat kan anses vetenskapligt om det framtagits med en, i förhållande till den ställda frågan, godtagbar metodik. När det gäller uppfattningen att svarta skulle vara en mellanform mellan apor och människor finns det såvitt jag vet inte ett spår av godtagbar metodik bakom detta. Snarare uppvisar den uppfattningen en metodik som har mer likheter med HiFi-pressen än sund vetenskap.
Senast redigerad av niklasz 2007-03-19 13:43, redigerad totalt 2 gånger.

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-03-19 13:41

meanmachine skrev:Sen räknas väl STEOPHILE in som Tekinkens Värld in som Elleinterjör ellerhur även om det var väldigt roligt att dra den liknelsen.

Visserligen tycker jag att Teknikens Värld har sjunkit i standard under flera år, men mer saklig än Stereophile är den nog allt.

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-03-19 13:55

meanmachine skrev:Sen är det vetenskapen som skall förklara sig inte de troende. Så är det alltid. Tar man ordet sanning i sin mun så axlar man oket av förklaring och inte tvärt om. PUNKT.

Det här får ju lite märkliga konsekvenser. Antag att du funderar på en Halcroförstärkare. Du läser ett test i LTS och du läser en artikel i Stereophile. Eftersom LTS utger sig för att använda vetenskapliga metoder kräver du att de skall förklara. Emellertid finns det praktiska skäl – exempelvis utymmesbegränsningar i tidsskriften – som gör att inte varenda aspekt kan förklaras in i minsta detalj. Följer du då hellre Stereophile, som du inte ställer lika höga förklaringskrav på? Vad skulle i så fall bli vinsten med det?

Jag tycker man skall vara kritisk mot utsagor oavsett om de anges vara vetenskapliga eller inte. Men kanske man allra först (åtminstone i fråga om HIFI) skall vara kritisk mot sina egna sinnen.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-03-19 13:56

meanmachine skrev:Sen är det vetenskapen som skall förklara sig inte de troende. Så är det alltid. Tar man ordet sanning i sin mun så axlar man oket av förklaring och inte tvärt om. PUNKT.

Jo. Men i fas två, när "sanning" ifrågasätts, så är det den som ifrågasätter, eller hävdar osanning som ska förklara varför. Jag tror att vi är i fas två 8)

PS

Sen är det lite kul med diskussionen ang LTS forum, i en tråd som heter "Bluff eller sanning"... Tycker väl att det förtjänar en egen tråd.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-19 14:02

lasselite skrev:Sen är det lite kul med diskussionen ang LTS forum, i en tråd som heter "Bluff eller sanning"... Tycker väl att det förtjänar en egen tråd.
Sant. Helt fel. Men det är ingen diskussion, utan var en fråga som hamnade lite fel kanske. Den är besvarad och frågan avklarad. Åter till ämnet :)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-03-19 14:07

meanmachine skrev:Sen är det vetenskapen som skall förklara sig inte de troende. Så är det alltid. Tar man ordet sanning i sin mun så axlar man oket av förklaring och inte tvärt om.

Så länge "troende" inte förväxlar tro med vetande så verkar detta en rimlig ordning. Det är enligt min egen erfarenhet dock så att forskare brukar var mycket försiktiga i att göra utfästelser om sanningen eftersom man är väl medveten om "oket" Snarare är det så att tvivlet är en ständig följeslagare för den gode vetenskapsmänniskan.

För övrigt biter sig din vetenskapskritiska hållning sig själv i svansen. Utan att vidgå det faktamässiga innehållet ger ditt rasbiologiska exempel för handen att vetenskapen har en viss uppfattning idag som skiljer sig från den som fanns för hundra år sedan. Vad säger då att dagens uppfattning är den rätta. Kanske pendeln svänger tillbaka - nya rön och sånt. Vi kanske borde ha en mer öppen syn på det hela och hälsa de som omfattar åsikten att en del människor egentligen är halvapor som nytänkande. För man kan ju aldrig veta när fakta ständigt ändrar sig. Eller?

/D

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-19 15:29

meanmachine skrev:Vetenskapliga fakta ändar hela tiden ingen konstigt med detta. Evolutionen är ett exelmepl och eftersom du är så fyndig tar jag ett fyndigt exempel. För 100-år sedan var man vetenskapligt övertygad om att Svarta var mellanformen mellan apor och människor men ingen håller väl med om detta idag skulle jag tro. Men det är en bissar historisk sak idag ett mörkt kapittel i vetenskaplig historia
Ditt exempel har aldrig varit vetenskapliga fakta. Vad får dig att säga så? Bara för att någon säger att något är vetenskap är det inte det - Lysenko var inte vetenskapsman hur gärna han och Stalin än ville det. Huruvida något är vetenskap avgörs genom att granska metodik, relevans i frågeställningar, hur reslutat redovisas, återupprepbarhet, falsifieringsmöjligheter, och liknande faktorer. Allt detta sammantaget ger då argument för att man eventuellt kan kalla ett tillvägagångssätt för vetenskapligt.

Notera att jag tidigare har uttryckt mig som så, att F/E-lyssning i sig inte är vetenskap, men att man kan utforma det på ett vetenskapligt sätt.

Sen är det vetenskapen som skall förklara sig inte de troende.
Det beror ju enbart på att poängen med vetenskap är att ställa frågor som det eventuellt går att få svar på, till skillnad från tro och vidskepelse.

Men visst, ställ några relevanta frågor, då. Utgående från F/E-metodiken, vad är det du vill veta?
"We cannot become happy, we can only be happy. Because this is it. This isn’t a rehearsal for anything; this is the show."

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi