Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-11-24 17:46

Det var en djupt, och fint inlägg av dig Peter.

Intressant detta med hjärnskrynkligen hos Linn.
Sätter du likhetstecken mellan denna hjärnskrynkling och den faktabaserade retorik som finns här, på Faktiskt.se?

Man kan ju kanske tro det, då man läser mellan raderna.
Finns det ingen objektiv sanning inom ämnet hifi?

Vad tycker du?

V. H. Richard.
Senast redigerad av Richard 2007-11-25 19:50, redigerad totalt 1 gång.

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2007-11-24 19:19

Hmmm
Sätter du likhetstecken mellan denna hjärnskrynkling och den faktabaserade retorik som finns här, på Faktiskt.se?

Den gick inte och släppa :oops:

MVH
Lech :wink:

roren

Inläggav roren » 2007-11-24 21:35

Peter,

"Kärlek,Sanning,Högtalare,Musik"

trevligt med människior som filosoferar.

Trevlig läsning.

Hälsningar
Rolf

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2007-11-25 19:06

Richard,

om du skall använda dina öron inom hifi så är den objektiva sanningen inom hifi att du använder dig av din subjektiva hörsel inom hifi.

Faktabaserad retorik och hjärnskrynkling kan aldrig vara förenligt åtminstone om fakta är sanna. Linns s k "fakta" på den tiden var nog inte så faktabetonat som de försökte göra gällande. Jag menar, ett av deras "fakta" var ju att man inte fick ha svängande membran i samma rum som det spelas i för då tappar musiken och musikerna svänget.

Det var bara att bära ut högtalarna ur rummet. Men nu kommer det.

I konserthuset sitter det mikrofoner. Under min debatt med Göran påtalade jag att om högtalare påverkar så måste ju även membranen i mikrofonerna påverka. Dom tog mig på orden.

Enligt Linns nya "fakta" störde de svängande membranen i dessa mikrofoner musikerna så att dom kunde inte spela annat än falskt, musikerna alltså. Sen hörde jag att det var brevväxling från Göran Rudling till Konserthusledningen för att få bort dessa mikrofoner så musikerna kunde spela rätt igen.

Vad är då fakta? Det får du själv avgöra, men jag tycker att det måste finnas någon trovärdighet bakom fakta för att jag skall acceptera dom som fakta.

MvH
PS

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-11-25 19:35

Det låter ju förnuftigt, det du säger, Peter.
En subjektiv återgivning låter ju bra, subjektivt.
Låter det bra, är det väl bra, för individen.

Menar du att det verkligen gick till så tokigt , detta med mikrofonerna? Det låter ju helt otroligt !
Eftersom jag själv är musiker låter det verkligt annorlunda, för att säga det milt.

( Det är kanske en logiskt konsekvens av " single speaker demonstration ", där man som du skriver, bär ut de högtalare som inte är inkopplade, då man lyssnar på ett inkopplat par par - en smått förvriden uppfattning som leder till att armbandsur, och mikrofoner, skall plockas bort, annars låter det falskt, något som konstigt nog inte kan verifieras genom blindtest 8O ).

Tyckte du att Pink triangle var den bästa skivspelaren vid detta tillfälle? Har det senare kommit någon som enligt din subjektiva åsikt låter bättre än denna?

Om jag inte minns helt fel, påstod du att det var lättare att stampa takten med denna, än Linns LP 12:a, samt att alla övriga hifiattribut återgavs bättre, åtminstone om man får tro artikeln i Hifi&musik från 1983, tror jag det var.

Visst ligger du bakom konstruktionsarbetet bakom den D/A -omvandlare som Peter Forsell sålde, i början av 90-talet, och som hifipressen, åtminstone i sverige, var lyriska över.
( eller, kanske har jag fel här ).

Om jag inte har fel, vad anser du är viktigt för en lyckad cd-spelare konstruktion, är jitter något att oroa sig för, numera ?

Det vore ju verkligt trevligt att få höra litet åsikter från en veteran/legendar inom svensk hifi, som du ju är.

( Om du inte blir uttråkad av alla frågor, förstås ).

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2007-11-25 22:26

Richard

Min syn på subjektivt – objektivt är följande: All direkt kommunikation som sker via våra sinnen d v s smak, lukt, syn, hörsel och känsel blir subjektivt då det behandlas av vår hjärna d v s då hjärnan är mätinstrumentet.

Subjective:
Taking place within the mind and modified by individual bias; a subjective judgment
Philosophy of a mental act occurring entirely within the mind

Objective:
Undistorted by emotion or personal bias; based on observable phenomena.

Det objektiva registreras med ett annat mätinstrument än med den mänskliga hjärnan d v s maskinellt.

All information kan mänskligheten möjligtvis på något sätt uttrycka i objektiv form. En händelse är alltid objektiv innan händelsen kommer in i vår hjärna. Om en människa förnimmer denna händelse så är själva förnimmelsen subjektiv men själva händelsen är objektiv.
Allt jag skriver, även på detta forum, är tankar från min och/eller andras hjärna. Således är informationen helt subjektiv.

Men eftersom den står på forumet så är det objektivt att det står.

Ere nån som hajar? Jag begriper knappt själv, men roligt är det :-)

Då den objektiva händelsen på ett eller annat sätt når en människa så att denne människa förnimmer händelsen så har händelsen registrerats av vår hjärna. Denna registrering är alltid subjektiv även i det fallet att subjektivt = objektivt om det nu kan hända.

Händelsen i sig själv är fortfarande en objektiv händelse oavsett om den är registrerad av vår hjärna eller inte.

Kan det subjektiva och objektiva mötas d v s vara lika. Det tror jag men det kan i så fall bara ske på det andliga planet.

Richard skriver:
En subjektiv återgivning låter ju bra, subjektivt. Låter det bra, är det bra, för individen.

Jag skulle kanske uttrycka det så här om jag har förstått dig rätt:
En objektiv återgivning kan ju låta bra, subjektivt. Låter det subjektivt bra så är det objektivt sett bra för individen.

Motsatsparet objektivt – subjektivt är inte samma som motsatsparet rätt – fel eller sanning – lögn.

Är det invecklat? Det är faktiskt invecklat men det kan vara bra att dryfta frågan rent allmänt på en ny tråd så att man kan få definitionen klart för sig, eller mer klart för sig, vid debatt där subjektivt och/eller objektivt ingår.

Jag ansåg att Pink Triangle var den bästa skivspelaren i den prisklassen vid detta tillfälle.
Linn använde enkom ”att kunna marschera” som utslagsgivande parameter.
Det finns faktiskt andra takter i musik, även komplicerade sådana och då var det svårare att hålla takten med Linn ansåg jag. D v s jag spelade på Linns planhalva och attackerade med Linns egna vapen även om jag hade starka egna vapen.

Det var endast jag och ingen annan som var konstruktör till Peter Forsells D/A omvandlare; Forsell Air Reference DAC. Peter Forsell hade en ”enkel licens” som det heter. D v s han hade av mig köpt en rättighet att få använda sig av min teknik och av mina kretskort med komponenter för att sätta i sina höljen och marknadsföra detta under sitt varumärke Forsell.
I och med en ”enkel licens” så har jag friheten att sälja eller upplåta fler licenser eller att tillverka egna produkter med denna teknik.
D v s Forsell har ingen äganderätt att upplåta eller sälja min teknik. Jag har äganderätten.

Richard frågar:
Om jag inte har fel, vad anser du är viktigt för en lyckad cd-spelare konstruktion, är jitter något att oroa sig för, numera?

Jag anser att denna fråga är för omfattande att svara på för tillfället. Jag återkommer möjligtvis i ärendet. Jitter är aldrig bra utan alltid en fiende. Om man underskattar fienden så är han som närmast.

Artikeln i Hifi & Musik var senare än 1983.

MvH
PS

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-11-25 22:54

Tack för detta långa, trevliga svar!
På ett subjektivt sätt, har du ju objektivt rätt.
Jag tror att det är många här som ser fram emot fortsättningen, det är ju ett stycke hifihistoria som belyses här.

( Du har nog rätt, det kan vara 1984-85 också, minns inte så noga... )

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-11-25 23:35

Fantastiskt kul tråd detta!

Det är alltid roligt att höra de som själva var med beskriva sina upplevelser. Härom dagen hörde jag på radion att man på något ställe har anordnat föreläsningar med folk som var med och tog fram mobiltelefonen och andra prylar som vi idag uppfattar som relativt nya. Faktum är att de som var med och tog fram tekniken börjar bli gamla och tar ingen initiativ till att samla deras berättelser så förlorar vi en bit av vår historia - lite paradoxalt med tanke på att mycket av de senaste årens tekniska landvinningar har handlat om att förmedla information på olika sätt.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2007-11-26 00:04

JAG KOMMER ÄVEN ATT SNUDDA VID EN PERSON SOM VAR MED FRÅN BÖRJAN INOM ÄMNET COMMUNICATIONS.

HÅLL I ER. HAN VAR EN GÅNG VD FÖR SONAB.

HANS NAMN ÄR DR. HANS WAGNER, DEN BERYKTADE. DET FINNS EN OCH ANNAN SOM LÄSER DETTA SOM FÅR MASSOR MED BÄVANDE KÄNSLOR OCH DET KAN JAG NÄSTAN GARANTERA.

Han är 76 eller 77 år idag och still going strong.

MvH
PS

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2007-11-26 00:26

Jag hade egentligen tänkt gå vidare in på 80-talet men jag har beslutat att ge mer tid åt 70-talet. Där ligger så pass mycket information som fortfarande påverkar historien ända in till dags datum.

… Då man var ute och åt med Stig Carlsson var man nästan alltid privilegierad. Man var kungen på restaurangen. Jag minns speciellt en gång då vi gick på Prinsen. Stig hade där ett porträtt av sig målad av Slas. Stig var stammis där. För att bli insläppt var man tvungen att stå i kö i minst en halvtimme utanför entrén. Men aldrig med Stig. På vintern var det kallt ute. Det var fredag eller lördag och avlöningsdags. Jag tror att det var Stig, Bertil Alving, Wille Lilliehöök och jag som gick till Prinsen en osedvanligt kall afton och det var synnerligen lång kö utanför och kanske 15 minusgrader; svinkallt. Folk stod utanför och huttrade och knackade på dörren för att bli insläppta. Dom såg ut att lida. Jag tänkte, det här går aldrig väl. Stig fullkomligt armbågade sig fram i sluggerstil och vi andra hade bara att följa efter. Minerna från ”kreti o pleti” var minst sagt hotfulla. Komma här och trängas. Entrédörren öppnades direkt och vi blev insläppta utan omsvep d v s utan att ha väntat ens en ynka liten sekund och sedan slogs dörren igen mitt framför näsan på ”kreti o pleti”. Sådan var Stig; ständig VIP och med vassa armbågar. Sedan hördes det rop o gnäll utanför.

Visste ni att uttrycket ”kreti o pleti” är direkt taget från Hebreiska och Bibeln, rättare sagt från Talmud och betydelsen är ”lägre stående män”. Jag slog precis upp det för att hitta nån synonym men jag väljer att behålla ordvalet för det kom från hjärtat. I det moderna språket förstås med ”kreti o pleti” personer utan börd, bildning eller samhällsställning och det var precis så som de i kön utanför blev behandlade. Jag tyckte alltid det var hemskt men det var effektivt att gå ut och käka med Stig.

Utom en gång då vi gick på Källaren Bohemia. Det var en av mina favoritrestauranger. Dom hade fantastiskt vildsvin med kantarellsås. Det var nog den värsta restaurangupplevelsen jag nånsin haft. Maten var fantastisk som vanligt men Stig var på sitt värsta totaldemoniska humör och om någon tycker jag har häftigt temperament ibland då djävlar skulle ni ha varit med här. Då notan kom ville Stig ha den bättre specificerad. Det är väl ok men om man säger det på ett extremt arrogant och nedvärderande sätt till en lika temperamentfull Jugoslavisk kypare som dessutom kontrar på ett likt sätt som Stig, ja då brakar helvetet lös. Vi blev utslängda med dunder o brak. Snyft, aldrig mer vildsvin i kantarellsås. Fan Stig, kunde du inte hålla dig lite grann på mattan. Idag är det faktiskt ett väldigt roligt minne. :)

Åter till restaurangbesöket på Prinsen. Väl inne på Prinsen var det alltid varmt och skönt i förhållande till därute. Naturligtvis fick vi ju bästa bordet; vad annars? Dessutom beställdes bästa maten. Stig visste exakt vad man skulle beställa på varje ställe och vi var ute så ofta med Stig att allt tedde sig helt naturligt. Vi kunde beställa vad vi ville men det Stig beställde var aldrig fel. Det spelade ingen roll om det var Svensson & Butler eller Söders Hjärta, som ju var stamstället som Ingemar Ohlsson och Stig gick på.

Man träffade alltid Stig före måltid så man kunde grunda aftonen så att säga. Sen var det kaffe o lyssning hemma hos Stig. På 70-talet var det alltid Stig som bjöd på restaurang utom när han var ute med Ingemar Ohlsson.

Stig hade bra ekonomi på den tiden men Stigs ekonomi gick hela tiden utför. På 80-talet blev det mindre stjärnglans över krogarna och då betalade var och en för sig. Då var det den vegetariska restaurangen Annorlunda som gällde; den hette faktiskt så. Om man åkte dit klockan 20:15 så var man säker på att kunna göra Stig sällskap. Restaurangen stängde klockan 21:00, så det slog i stort sett aldrig slint med att träffa Stig. Stig fick nämligen lite överbliven mat som han kunde ta med sig hem.

Mellan 1986 och 1989 umgicks jag med en tjej som hette Maria. Vi var kompisar. Maria är vegetarian så vi gick ofta till restaurang Annorlunda för att äta och dessutom gillade hon Stig. Hon tyckte Stig var väldigt intressant och trevlig. Första gången som Maria och jag träffade Stig på Restaurang Annorlunda var Stig extremt Chevalierisk. Sånt där kunde Stig. Maria kände sig påpassad som en Drottning. Det blev en oerhört gemytlig afton.

På restaurang Annorlunda satt Stig nästan alltid ensam och åt. Den Gyldene tiden från restaurang Rendez Vous var definitivt förbi. Det såg faktiskt väldigt ensligt ut runt Stig. Inga av det gamla gardet fanns där och heller inga från den nuvarande stiftelsen Stig Carlsson. Maria och jag gick ofta dit. Man kunde se in i de stora fönstren om Stig fanns där och det var han som oftast vid den tiden. Vi gick då alltid in och nån gång smög vi oss obemärkt på bakifrån och vi verkligen trängde oss och knuffades fram till bordet för att överraska liksom. Stig blev alltid lika glad. Det var alltid trevligt att träffa Stig ute på restaurang förutom den gången vi blev utkastade från källaren Bohemia. Sen upphörde Restaurang Annorlunda.

På 90-talet var det kebab på Jerusalem som gällde. Den normala proceduren hos Stig efter måltid var Stigs kaffe som var en fullständig procedur i sig själv. Det maldes bönor hit o dit och kokades enligt arabisk gammal tradition. Stig hade en handkvarn som det tog evigheter att mala med.

Nånstans i denna tidsperiod kom Ingvar Öhman in i bilden och Ingvar blev förste kaffebönemalare. :) Ingvar tyckte det var jätteroligt o snurra på den där veven. Vi andra tyckte nog att det var skönt att slippa. 8) Det blev tradition så att säga. Jag måste tillägga att då Stig var ute med Ingemar Ohlsson så var det alltid Ingemar som bjöd, vad jag vet.

Men även kebab på Jerusalem blev för dyrt för Stig eftersom hans ekonomi var i ständigt tynande, så det blev en vegetarisk indisk restaurang på Sibyllegatan; Östermalm som gällde. Vinet hade utbytts mot milkshake. Belysningen på restaurangen var gräslig. Stig var alltid siste kund och hade sin sedvanliga ”doggy bag” med sig. Det blev kakor till kaffet och andra saker som Stig kunde bjuda på och mumsa på hemma. Jag tyckte alltid det var lite ledsamt men Stig var glad och nöjd och kände att både mat och dryck var jättenyttigt.

Då jag läser detta tycker jag det är lite sorgligt men läget var vad det var och det var bara att ”gilla läget” liksom. Det var också en av Stigs karaktärsdrag. Är det även SSCs karaktärsdrag månne?

Undertecknat
Peter Steindl

Användarvisningsbild
tyko

Inläggav tyko » 2007-11-26 03:55

Fantasitkt intressant att läsa din historia!
Nu har jag alldeles nyligen kommit hem efter att ha varit hos en annan man här i Schweiz och lyssnat på hans 2212:or samt hans 116. Den mannen är från Sydafrika och hörde för 30 år sedan 2212:or för första gången och nu 30 år senare har han lyckats köpa sådana.
Han (som inte talar svenska) är väldigt intresserad av hur serienumren fungerade och hur man ev kan uttolka när högtalarna är tillverkade utifrån dessa. Även stor undran över hur många OA2212 or som tillverkades finns. Den tredje intressanta frågeställningen är angående distribuitonen i Sydafrika. Hur startade den samt såldes det många Sonabhögtalare där?

Nu blir väl dessa frågor kanske lite malplacerade i just denna tråden....men va katten! :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-26 08:59

Gör sig nog ännu bättre på Carlssonforumet eller i forumdelen här om Carlsson - men det förvånar mig inte om vi får ett bra svar här också :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-11-26 10:11

Kaffekoppen skrev:Gör sig nog ännu bättre på Carlssonforumet eller i forumdelen här om Carlsson - men det förvånar mig inte om vi får ett bra svar här också :)

Ja, detta är ju en verkligt intressant berättelse.

V. H. Richard.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-26 10:21

Richard skrev:Ja, detta är ju en verkligt intressant berättelse.

V. H. Richard.

Och nu kan vi lämna den:

Kalejdokom skrev:Just nu ligger två Zachry BX-T10 (Ljudia) och väntar på att byggas in i ett fantastiskt projekt som planerats sedan i somras - projekt "OAK1124", eller "Larsendödaren" - K står för killer och 1124, enligt Carlssons nomenklatur, för 1 x subbas mot golv, 1 x bas, 2 x mellanregister samt 4 diskanter. Lådan ser ut som en förvuxen Larsen 6, men med 8" Scanspeak som bas, nämnda Zachry som subbas, dubbla 6,5" Peerless som mellanregister, Scanspeak 2905 som huvuddiskant och slutligen 3 x noname dome diskanter för ökad OA-faktor.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-11-26 11:49

Inte alls, jag tror att det är många som vill att peter skall fortsätta sin intressanta berättelse.

V. H. Richard.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-26 11:53

Sidospåret min kära Richard, sidospret! :lol:

Fast jag kan väl inte begära att du läser ordentligt ;)

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2007-11-26 11:54

Nu tror jag ni missförstår varandra med flit nästan... 8O
Tror Koppen (mer än de flesta kanske tom.) vill höra resten av Peters historia...
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-26 11:58

Så sant, visst vill jag det! Men mer än andra vet jag minsann inte. Det är många som borde dra på smilgroparna och gilla det som skrivs!

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-11-26 13:07

ingvar som kaffemalare det hade jag vilat se :lol:
jag undrar också hur det gick till när ingvar och stig möttes?
jag kan ju tänka mig att ingvar kom fram och påtalade förbättringar eller ifrågasatte något :wink:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-11-26 17:19

profbd skrev:ingvar som kaffemalare det hade jag vilat se :lol:
jag undrar också hur det gick till när ingvar och stig möttes?
jag kan ju tänka mig att ingvar kom fram och påtalade förbättringar eller ifrågasatte något :wink:

...kan föreställa mig att det inte hade varit så bra om de mötts via faktiskt.se... :lol:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-11-26 18:45

och vad är det med ljudfjollor och kaffedrickning?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-11-26 19:12

Intressant läsning, för första gången får man (jag) en bild av personen Stig Carlsson.

Ser fram mot fler delar.

KK: litar på dig. :wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2007-11-28 04:12

… Nu kommer vi in på den mer hårdkokta avdelningen men det är ju historia det också. Restaurangavdelningen är i princip avklarad. Det var ett sätt att umgås. På den tiden 72-77 gick jag på Teknis; KTH och gjorde ”lumpen” mitt under examensarbete 1976-77. Sen rann det ut i sanden och jag tog aldrig ut examen. Det var en härlig tid. Jag hade privilegiet att kunna bo hemma under lumpen och det var 6 minuter till VKÖ med pendeltåg.

De finns nog dom som helst skulle vilja glömma den del som jag nu kommer till men då det begav sig var det den krassa verkligheten. Nu är det historia som fortsätter in i nutid och som även kommer att påverka framtid. Så, det är inte inaktuella uppgifter på någe vis men desto mer kontroversiella.

Stig var alltid stammis på vissa ställen och han blev alltid ”polare” med de som antingen ägde restaurangen eller serverade. Stig tyckte om att vara uppskattad och vem gör inte det? Men hans strävan efter bra recensioner med uppskattning och respekt i England och USA tog ibland överhand framför Stigs egen vilja. Stig gjorde faktiskt en del förändringar på sina högtalare enkom just för att tillmötesgå kraven från hifiskribenter i USA och England.

I USA var det Harry Pearson på the Absolute sound som var av vikt. Vi runt Stig kallade honom för Harry Pärsson på det absoluta ljudet :-) IAR; International Audio Review med Peter Moncrieff i spetsen var den audioblaska som Stig i det längsta läste men det var aldrig där som Stig helst önskade rennomé.

HiFi News var den engelska hifiblaskan som Stig helst önskade rennomé hos. Det blev aldrig så utan snarast tvärtom. I England fick OA 2212 eller OA116 utmärkelse, det kan t o m ha varit båda högtalarna? Utmärkelsen var inte riktigt vad Stig hade tänkt sig.

Han fick the *Golden Turkey Award* d v s tidernas Gyllene Kalkonpris. Dom var inte nådiga i sin text. Högtalarna blev totalsågade för sina tokiga lösningar och naturligtvis dess uppfinnare Stig Carlsson likaså. Det var svårt att få något annat intryck av texten än att konstruktören måste ha haft hjärnsläpp då dessa högtalare konstruerades. Va, diskanterna pekandes mot tapeterna? Som om tapeterna hade öron! Fniss, fniss.

Detta skedde i och för sig efter Sonabs nedläggning av högtalarna så Sonab tappade inte någon försäljning men Stig tappade i stort sett allt. Det var ju inte bäddat för en enkel come back precis.

Nu är det är dags för lite eftertanke. Här hemma var Stig kung. I England var han av eliten klassad som pajas. Så är det bara. Hans högtalare har alltså blivit utnämnda som tillhörande världens sämsta skräphögtalare genom tiderna; som rena skämthögtalarna, och detta stod svart på vitt i Englands mest renommerade hifi tidning.
Hur kunde detta ske? Stig ryckte på axlarna som om inget hade hänt och även hans glada skratt kom fram. Hans ”glada” skratt var extremt hjärtligt. Det kom då uppgivenheten fanns, men även ödmjukheten; Stig var nere på jorden, en av oss andra. Men i Stigs ögon syntes nånting helt annat än det glada.

Stig hade kämpat hela livet för att få någon form av respekt från dom engelska och amerikanska hifi-skribenter som Stig i sin tur respekterade. Nu var Stig medveten om att loppet var helkört, åtminstone i England. Ytterligare en av hans visioner i livet var tillintetgjort.

Officiellt så ignorerade vi alla som umgicks runt Stig detta som om inget hade hänt. ”Det gör ingenting. Engelsmän är ju korkade och konservativa osv.”
Jag vet inte hur dom andra egentligen innerst inne tänkte vid detta tillfälle men jag anade slutet på en epok. Det kändes som en fullständig knock out för Stig i 3e ronden efter att ha totaldominerat i dom två första och lekt med fienden som när katten jagar sitt byte.

Nu kommer jag till den absolut centrala frågan. Vad var det med Stigs högtalare som gjorde dem så annorlunda? Antingen älskade man dom eller hatade dom. Dom väckte oerhörda känslor.

”Di tidiga reflexerna” pratade Stig om under sina sista år men han kunde aldrig förklara vad han egentligen menade. Det pratades millisekunder hit och dit, vid inspelning och vid avspelning. Det var lättare att förstå vad dessa reflexer gjorde vid inspelning men trots detta hade Bertil Alving ändå sina duster med Stig angående den själva djupa förklaringen av ”di tidiga reflexerna”.

Stig föreläste i ämnet en gång på Studio Blue, Claes Wettebrandts utbildningslinje: Ljudtekniker/Producentlinjen och detta var en alldeles förträfflig föreläsning enligt Claes. Den finns även dokumenterad. Det är en över två timmar lång ljudinspelad föreläsning med Stig. Jag har själv aldrig tagit del av denna och den skall bli oerhört spännande att få ta del av. Jag har pratat med Classe och det skall bli av vad det lider.

Jag kommer nu att ge en helt ny och kanske lite annorlunda synvinkel på Sonabs nedgång och fall. Det finns samband mellan kalkonpris och Sonabs fall men inte såsom man kan tro.
Det finns personer som jag haft mycket kontakt med och som var de absolut närmaste runt Stig då det begav sig i slutet på 60-talet och början på 70-talet och de har gett mig deras story. En av dessa är Dr. Hans Wagner, den beryktade. Han var VD för Sonab från 1969 till 73. Han var i princip hatad av alla; den stora syndabocken; Djävulen själv, egentligen var djävulen en hyvens prick i jämförelse med Hans Wagner enligt somliga. Ja, ”syndabockarna” äro oräkneliga runt Stig. Nu fortsätter samma visa i SSC och John Larsen står i skottgluggen. Frågan är om någon överhuvudtaget var eller är en syndabock? Hade Stig alla dessa fiender som många vill göra gällande? Alla letar syndabockar, frågan är om det inte är enklast för dom som letar, att hitta syndabocken i spegeln.

Bakom ridån dolde sig en enorm besvikelse från Stig Carlsson. Stig pratade i stort sett aldrig om Hans Wagner. Ämnet var hyperkänsligt och med kraftig tabustämpel. Det lilla som Stig ibland nämnde var inga vackra ord men det kom alltid ur frustration och det visste Stig med sig. Stig tyckte inte om att vara frustrerad. Det passade inte hans höga blodtryck. Därför var ämnet inte aktuellt att prata om. Dock var det med Hans Wagners insats som Stig överhuvudtaget skaffade sig en stark ekonomi på 70-talet. Det hus som Stig bodde i på Torkel Knutssonsgatan 15 var även det till stor del Hans Wagners förtjänst. Huset var bokat till Hjalmar Mehr, men Stig ville annorlunda. Vem var denne då Hjalmar Mehr?
Hjalmar Mehr, född 1910, död 1979, politiker (socialdemokrat), finansborgarråd i Stockholms stad 1958-66 och 1970-71, landshövding i Stockholms län 1971-77. (hela klara distriktet, snyft!
Hjalmar Mehr är för eftervärlden mest känd för rivningen av Stockholms innerstad som kulminerade med striden om almarna 1971. Massiva rivningar fortsatte dock hela under 1970-talet, om än i något mindre skala. Rivningarna i Stockholm och andra svenska städer gjordes av ideologiska snarare än ekonomiska skäl; många företrädare för näringslivet i Stockholm var till exempel kritiska till projekten. Liknande rivningsprojekt förekom inte i övriga Europa. Han var ju inte älskad precis.

Även här har jag en personlig anekdot. Jag gick i 8e klass i grundskolan. På den tiden skulle man prya två gånger. Först pryade jag på Åhlén & Holms administrativa dataavdelning. Det var bandstationer hit o dit. Det var helt otroliga maskiner, stora som hus. Troligtvis en tiondel av en iPod :-) i lagringskapacitet. Sen var det att prya som ritare på Gatukontoret. Det är helt otroligt men jag som fullständig gröngöling fick ansvaret att rita ingenjörsritningar på tunneln i Klaradistriktet. Det var första gången i mitt liv som jag ritade ingenjörsritningar. Jag viste inte ens vad jag höll på med men jag ritade som dom instruerade. Allt blev inte rätt på en gång men jag blev synad och fick göra om ritningarna tills det blev rätt. Jag trodde först att de skulle ta arbetsuppgiften ifrån mig så jag var ledsen men dom hade tålamod med mig. Jag skämdes då det blev fel men det var arbetsritningar som en KTH ingenjör hade varit stolt över. Idag är det tunneln som mynnar ut på Söderleden. Jag gick i 8an. Man kände i och för sig ansvaret men inte hela vidden av projektet. Jag hade ett ritningsrum i baracken hos överingenjören som på nått sätt fick förtroende för mig.

På den tiden gick bussarna från Nacka till Borgmästargatan i stället för Slussen som nu. Wallenberg ägde hela konkarongen. Man åkte på mornarna vid 5 tiden till ”jobbet”! Sen promenerade jag från Söder via Gamla Stan ända till Klara distriktet. Det var flera kilometer. På Mosebacke Torg fanns det på den tiden ett kondis och bageri som bakade bröd och allehanda godis som doftade himmelskt gott. Det var helt enkelt obeskrivligt fantastiskt. Dit tog jag en omväg och stannade varje morgon för att handla frukost som jag tog med mig till barackerna. Sen fick jag varm choklad då jag kom fram. Jättegott. Stämningen var fin. Det var på vintern så det var kallt och mörkt om mornarna. Allteftersom man åt frukost ljusnade det och blev varmare. Jag kommer ihåg alla adventsljus i barackerna. Det var fint. Att hela ski-en runt omkring skulle rivas hade jag ingen aning om. Året var 1967 eller 68.

Under Hjalmars tid som Landshövding i Stockholms län så gick Stig Carlsson ut som segrare som vanligt. I och med Dr. Hans Wagner fanns dom rätta kontakterna. Stig fick huset.

Det var denne Hans Wagner som under ett år expanderade Sonab från 11 anställda till 1100 anställda. Utvecklingsarbetet inom avdelningen ”Communications” slukade en hel del.
Vid den här tiden expanderade Sonab också med tillverkning i Japan. Hans W har berättat. Det fanns ett företag som hette och fortfarande heter Yamaha och de var villiga att ge sig in i hifi branschen. Sonab och Yamaha tecknade avtal. Sonab skickade dit ingenjörer som byggde upp en hifi avdelning på Yamaha med Classe Wanning i spetsen. Det var på detta sätt som hifi epoken startade för Yamaha. På Yamaha i Japan byggde Sonab mätrum för mätning av högtalare och elektronik och kvalitetskontroll och Yamaha stod för produktionslinorna. Den första produkten på Yamaha fabriken var Skivspelaren Sonab 75 S eller möjligtvis 85 S. Yamaha hade ingen tillverkning av hifi före denna skivspelare. Sonab hade mycket stora planer baserade på inhemsk marknadserfarenhet. Carlssonljudet skulle revolutionera hela världen och inte bara i Sverige.
Jag har i princip hört alla inblandades synvinklar i ärendet (även synvinklar från personer som aldrig ens varit närvarande på den tiden) och den nyktraste informationen är trots allt från Dr. Hans Wagner. Jag hade ganska mycket kontakt med Hans på 80-talet och under 90-talet.
Vem är då denne Dr. Hans Wagner? Svaret blir en blandning av engelska och svenska.

Dr. Hans Wagner holds a Masters degree in Chemical Engineering, an MBA degree from the Stockholm School of Economics and a Ph.D. from the Massachusetts Institute of Technology MIT.
Dr Wagner var en gång i tiden personlig rådgivare till Shahen av Iran. Sen kom Mullorna. Blev det bättre då? Det är både politik och religion och Gud vet vad så det är bäst att låta frågan vara obesvarad. Men jag låter den stå kvar ändå.
1963 to 1969, Dr. Wagner served as the Chief Operating Officer of Incentive AB, Sweden’s largest technical conglomerate. Många av er har kanske hört talas om Incentive gruppen.
1969 to 1973, Dr. Wagner served as the CEO of SONAB AB. Här var det som Hans kom in. Som ni ser så gjorde Hans Wagner sorti ur Sonab redan 1973 och det var då stadsföretag AB Sverige klampade på likt en elefant. Då var det svågerpolitik som gällde; Grabbarna kring Arne Geijer, d v s på högsta nivå. Geijer var LO-ordförande mellan 1956 och 1973. Ni har kanske hört talas om rimmet; Palme o Geijer, finfina grejer eller var det Nixons lakejer? jag skall försöka få fram alla turer runt den perioden. Jag har fått det helt och fullt förklarat en gång men måste fräscha upp minnet innan jag går ut med det i skrift.
1973 to 1977, Dr. Wagner served as the Assistant Secretary General of the United Nations Development Program situated in Teheran.
1977, Dr. Wagner is a Senior Partner of Omega Partners Ltd., a telecommunications consultancy firm, of which he was a founder of.
1984 to 1992, Dr. Wagner was a founder and served as chairman of Technophone, a mobile telephone manufacturer which was then the worldwide number three in sales prior to its acquisition by Nokia in 1991.
1995 to 2000, Dr. Wagner served as a strategic advisor to the management of LM Ericsson Mobile.
2002 November, Deputy chairman of M-Systems since.
2003 Dr Wagner has been chairman of Bamboo Multicasting, an Israeli company in the area of Mobile Infrastructure-Media equipment.
2005 Dr Hans Wagner became Chairman of Ki-Bi Mobile Technologies Ltd. since its admission to AIM.
2006 April Dr Wagner became chairman of Eyesquad GmbH, a German company in the area of optical improvement of cameras for mobile phones.

Som sagt, Wagner is still going strong. Hans är över 76. Man kan knappast beskylla Hans för att ligga på latsidan.
Senast vi sågs var då Hans år 2001 gjorde mig en tjänst och tog hem en flaska Dom Perignon av årgång 1975 från London där Hans hade sitt företag. Jag köpte flaskan via internet från en butik i London.

Den ingick i gängets berömda skumpaprovning. Ing Öhman var en i gänget av alla mina polare. Dom Perignon 75 var för övrigt Ingvars skumparekommendation. Han hade tidigare plöjt flera lådor av 75orna. Vilken lyx, jag lovar, mången skulle bli grön i ansiktet om dom visste vad vi egentligen höll på med. T o m James Bond skulle ha blivit grön av avund :-)

På 80-talet då jag hade Ljudbutiken AB fixade jag Hans Wagners stereoapparater i sin villa längst ut på Djurgården. Det fortsatte även in på 90-talet då vi gick igenom en del saker som jag tänkt patenskydda. Det ordnades möte där även Classe Wanning var med hos patentombudet. Tanken var att bygga in min speciella teknik i IC kretsar och sedan sälja konceptet till Philips. Sånt är Dr. Hans Wagner bra på. Kontaktnäten hade Hans redan. Efter en del research fann vi dock att det existerade ett gammalt utgånget patent för laddning av batterier som var slående lika. Så var det roliga slut. Tekniken fanns i min gamla D/A omvandlare och i den omvandlare som Peter Forsell marknadsförde under licensavtal, men detta är en annan historia som jag kanske skriver om senare.

Jag kommer ihåg en gång då jag var i London Och besökte Dr. Hans på hans kontor. Vi skulle ut o käka och Hans gillade jazzklubbar med käk. På skrivbordet hade Hans minst fem telefoner. Han hade ingen växel. Nu demonstrerade han fördelen med det. Han bad sekreteraren att plocka fram telefonnumren till de hetaste jazzklubbarna London. Hon kom med numren på en lapp. Sen hände följande. Hans ringde till alla klubbarna samtidigt. Då var och en svarade sa han bara. Please hold. Det var ju vänligt. Han sa i alla fall please. Men sen då alla hade svarat och snällt väntade i luren så började Hans ”budgivningen” :-) Han sa att han har besök och behövde bord. Har dom ett bra bord och till vilket pris? Han fick först svar från den ena. Sen sa han till nästa: Jag har fått pris från den o den, kan du ge mig ett bättre bud. Det hör till saken att alla i de andra lurarna kunde höra Hans budgivning med alla andra. Så höll han på, den gode Hans. Alla väntade snällt i luren medans Hans spelade ut alla mot varandra och till sist då han hade utmanövrerat alla och accepterat bästa budet så la han bara på d v s alla telefoner. Det var inte tal om att säga till dom andra att han inte skulle komma. Vem f-n tror dom att dom är att inte ge Hans Wagner, då han har besök, ett bra bud. Hans kunde liksom Stig den ”raffinerade” konsten i att ”jovialiskt” och ganska effektivt armbåga sig fram. Jag var helt chockad men vi fick ett bra bord :-)

Åter till 70-talet, Hans Wagner berättade en del från den tiden. På 70-talet pressade man Stig extremt hårt för att få… Jag förmodar att ni nu har fått nog och inte tål mer.

Undertecknat
Peter Steindl

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2007-11-28 04:28

Hej Tyko

Det såldes en del Carlssonhögtalare i Sydafrika. Distributören hette Heinz Zazcek. Tidigare på denna tråd har jag nämnt honom vid vårt besök på Östergök fiskrestaurang. Heinz var superentusiast och älskade Carlssonhögtalarna. Han kom upp till Stockholm och ville att Wilhelm Lilliehöök, jag och Stig skulle fortsätta tillverkningen. Det var ju helt omöjligt men vi hade jättetrevligt tillsammans då Heinz var i stan.

Vad anbelangar serienumren vet jag inte numreringsprincipen. Jag vet att högtalarna såldes parvis med L och R som slutbokstav bakom serienumret.

Jag vet inte heller hur många OA 2212 som såldes.

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-28 09:09

petersteindl skrev:Det pratas om symmetri. Jag skall redogöra för min synvinkel.

IngOehman skrev:
Det är symmetriskt. Ditt exempel är nämligen konstruerat på så vis att det inkluderar "den objektiva sanningen" (och därmed ett påstående om att det finns en sådan), och via denna "sanna verklighet" (som inkluderar förklaringen till att alla tyckte sig ha rätt, och tyckte (trodde) att det andra hade fel) illustrerar den att alla hade "lika rätt och lika fel". Exemplet definierar helt enkelt en symmetrisk situation, genom att det gör anspråk på att innehålla facit.

Ur min synvinkel så existerar det överhuvudtaget ingen symmetri på Sanningen, lika lite som det finns symmetri på Kärleken. Därför kan det inte existera någon symmetri i denna story sedd ur min synvinkel...

Likväl gör det det. :wink:

Däremot känner jag mig missförstådd när du skriver saker som antyder att jag skulle ha skrivit om sanningens symmetri. :? Det har jag inte. Kanske är det därför vi talar förbi varandra?

Den symmetri jag talar om som finns i din story eller rättare sagt ditt fingerade exempel är okunskapens symmetri. Alltså att dina spelfigurers okunskap i exemplet är likadana - men i olika riktningar relativt sanningen (hur det är).

I ditt exempel inkluderar du även "blicken från ovan" alltså "hur det är" (sanningen), således att okunskaps-asymmetrin blir extra tydlig.

Därför tycker jag exemplet är tveksamt*. I varje fall om det avser förklara verklighetens konflikter. I verkligheten, vid de tillfällen som jag råkat stå utanför och har sett det hela "från ovan" (det händer ju) ser jag nästan varje gång att okunskaperna är starkt asymmetriska. Det vill säga att det ofta är så att "en ser allt eller nästan allt, medan en annan ser lite eller rent av i syne". Den som ser lite eller i syne upplever sig först se sanningen, och när den bryter samman av rationella argument eller nya infallsvinklar (för att relatera till ditt exempel :wink: ) klängs det inte sällan fast vid en önskan om att det åtminstone skall vara en symmetrisk okunskap (den andra skall ha lika fel, för annars är det orättvist!). Den som påvisat felen beskylls för att sakna ödmjukhet och "tro sig sitta inne man sanningen", istället för att strunta i personerna (både sig själv och den som givit ny info) och titta på sakfrågan och konstatera att man vet något nu, som man inte visste nyss.

Nästan alltid uppstår konflikten då den som ser inget, lite eller i syne först vill diskutera, blir överbevisad, känner prestige och blir aggressiv. Ofta blir reaktionen personangrepp och/eller sanningsförnekande/nihilism. :(

Allt jag säger är att den som kan släppa prestigen slipper plågas av sanningsförnekandet (som ju faktikt bara drabbar den som klänger sig fast vid det som ett sätt att mildra fallet) och då kan man ta till sig de nya kunskaperna istället. :P Antingen sanningen/fakta i det specifika fallet, eller i varje fall den generella föreställningen att det kan finnas en sanning, även om den inte är given/känd (ännu) i varje situation. Men man kan ju faktiskt relatera till den agonostiskt tills den man ser det hela just från ovan. :P

Kort sagt: Genom att acceptera att osymmetrier är både vanliga (och att symmetrin i sig är ointressant, den har ju inget med sakfrågan att göra - bara med människorna som söker svaren) - liksom att sanningar kan finnas - kan man börja leta efter kunskap/sanningar, hela eller partiella. Och det är berikande eftersom det leder till framsteg. :P

Ännu kortare sagt: Jag vill göra reklam för vetenskapen! Det är en hyvens metod! :wink:

Vh, iö

- - - - -

*Inte tveksamt som en illustration på olika infallsvinklar och varför olika människor har svårt att förstå varandra ibland. Men tveksamt för att förklara konflikter. Det påminner mig helt enkelt om ordspråket "det är inte ens fel när två träter". Ibland är det det, så varför statuera ett påstående om motsatsen?
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-28 09:20

petersteindl skrev:Richard,

om du skall använda dina öron inom hifi så är den objektiva sanningen inom hifi att du använder dig av din subjektiva hörsel inom hifi.

Faktabaserad retorik och hjärnskrynkling kan aldrig vara förenligt åtminstone om fakta är sanna. Linns s k "fakta" på den tiden var nog inte så faktabetonat som de försökte göra gällande. Jag menar, ett av deras "fakta" var ju att man inte fick ha svängande membran i samma rum som det spelas i för då tappar musiken och musikerna svänget.

Det var bara att bära ut högtalarna ur rummet. Men nu kommer det.

I konserthuset sitter det mikrofoner. Under min debatt med Göran påtalade jag att om högtalare påverkar så måste ju även membranen i mikrofonerna påverka. Dom tog mig på orden.

Enligt Linns nya "fakta" störde de svängande membranen i dessa mikrofoner musikerna så att dom kunde inte spela annat än falskt, musikerna alltså. Sen hörde jag att det var brevväxling från Göran Rudling till Konserthusledningen för att få bort dessa mikrofoner så musikerna kunde spela rätt igen.

Vad är då fakta? Det får du själv avgöra, men jag tycker att det måste finnas någon trovärdighet bakom fakta för att jag skall acceptera dom som fakta.

MvH
PS

Håller med till 100%!

Nästa steg är att underkänna trumhinnorna också... :wink:

Menar nog att det huvudsakliga felet med Linn-retoriken är att den är
okunskapsbaserad. Det vill säga att den är (/var?*) låtsas-fysikalisk.

Den tog bara fasta på fysikaliska begrepp semantiskt, men inte på de
faktiska fysikaliska egenskaperna/parametrarna.

Ett membran är bara ett ord, och i den fysikaliska världen är det inte att
det HETER membran som avgör hur det påverkar, utan de fysikaliska
egenskaperna det har.

I de flesta rum står det massor av objekt som inte heter membran, men
som är resonerande ytor som påverkar ljudet i rummet väldigt mycket
mera än några mikrofoners membran, och faktiskt väldigt mycket mera
än några högtalarmembran också!

Vh, iö

- - - - -

*Kalle på High Fidelity på Karlavägen har jag inte hört några dumheter
från överhuvudtaget. Jag har såklart inte hört allt han sagt, men han
framstår för mig som en förnuftig person.

Edit1: Radbrytning. Edit2: Ett r ändrat till ett n.
Senast redigerad av IngOehman 2007-11-28 10:38, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2007-11-28 09:21

Nu kommer jag försent till skolan... Superintressant. Mer! :)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2007-11-28 09:22

petersteindl skrev:… Jag förmodar att ni nu har fått nog och inte tål mer.l

Icke sa nicke! 8)

/Erik

Användarvisningsbild
300b

Inläggav 300b » 2007-11-28 10:05

Mycket intressant läsning; väntar med nöje på fortsättningen.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-11-28 10:43

petersteindl skrev:Stig föreläste i ämnet en gång på Studio Blue, Claes Wettebrandts utbildningslinje: Ljudtekniker/Producentlinjen och detta var en alldeles förträfflig föreläsning enligt Claes. Den finns även dokumenterad. Det är en över två timmar lång ljudinspelad föreläsning med Stig. Jag har själv aldrig tagit del av denna och den skall bli oerhört spännande att få ta del av. Jag har pratat med Classe och det skall bli av vad det lider.

Det vore jättekul att få höra det! :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi