MichaelG skrev:Dr Tinnitus; Menar du att det inte finns hörbara skillnader mellan olika kablar till en hifianläggning? Detta stämmer inte alls med mina erfarenheter. Jag har hört (om inte annat) frekvensmässiga skillnader i såväl diskant som bas mellan olika kablar. Visserligen är skillnaderna ganska små. Och ofta (=mellan många sorters kablar) hör åtminstone jag inga skillnader alls. Men vissa kablar tycker jag har en egen klangkaraktär. Och detta hörs.
Eller är det bara de klangliga skillnaderna mellan olika nätkablar du är skeptisk till? I så fall tycker vi samma.
Hälsn. Michael
Nja, jag tror jag måste førklara mig lite.
Under många år så har jag sjælv varit hifi-intresserad, och har en hyfsad anlæggning hemma, om æn ingen high end værsting vad det nu ær...
Jag har i många åt køpt allahanda hifiblaskor och læst massor med tester av allt møjligt, kablar med givetvis. I dessa tester så skrivs det ju næstan alltid som om det ær lætt att høra skillnader, att det ær tydliga skillnader och ofta himla stora skillnader mellan strømkablar høgtalarkablar signalkablar.
Så långt ær ju allt bra, bara att gå och hanldla sig en testvinnare eller två då....?
Men, sen visar det sig att så fort kablar testast riktigt kontrollerat, så verklar alla dessa tidigare så lætthørda ljudskillnader inte kunna prickas in. De riktigt kontrollerade testerna får ett resultat som man lika gærna hade kunna fått bara genom att slå tærning, ingen specifik kabel sticker ut øver någon annan i detta tester. Och hittills så har jag faktiskt inte sett ett enda riktigt kontrollerat seriøst test dær man verkligen prickat in någon kabel bland andra kablar. Detta fast det sker i vartenda ett av alla de tester som tidningar gør, som folk gør sjælva hemma m.m.
Då måste man ju stælla sig frågan, varfør blir det så? Att så fort det testas riktigt seriøst och kontrollerat så får folk vældiga problem att høra det de annars sæger sig høra så lætt, de går pløtsligt bet. Ær det då fel på det kontrollerade testet, eller de egna enklare testerna? Vad ær mest sannolikt?
Sen kommer ju givetvis en liknelse med test av medium och liknande. De sæger sig kunna utføra en massa mærkliga saker utan problem, men nær de testas kontrollerat så går de bet, och då kommer allehanda mer eller mindre krystade bortførklaringar till varfør de misslyckades i ett kontrollerat test. Jag har sett samma sak alla gånger kablar har testats seriøst och kontrollerat och folk har gått bet.
Så, med detta som grund så ær nog min ståndpunkt att ljudskillnaden mellan olika (men fortfarande før ændamålet rent tekniskt tillræckligt bra) kablar inte alls ger de stora lættdetekterade ljudskillnaderna som så oerhørt många påstår att de gør, och att de hør. Snarare att de eventuella skillnader som kanske kan finnas ær så oerhørt små att de inte ær hørbara. Och att ev. upplevda ljudskillnader mer troligt ær ett resultat av placebo och egna førvæntningar av något slag. Alltså skapas skillnaden mentalt och finns inte i verkligheten.
Nu kanske det låter lite kaxigt av mig att påstå det, men om jag skulle ha kæpprætt fel, varfør finns det vad jag vet inga riktigt kontrollerade tester som visar motsatsen, att folk verkligen kan skilja mellan olika kablar i riktiga blindtester? Hade jag verkligen helt fel så skulle det finnas sådana tester i otal, men det finns det inte, jag tror inte det finns ett enda faktiskt. Ær inte det mærkligt?
Se bara på det nætkabeltest jag lænkade till tidigare, och som jag fortfarande undrar om det ær någon som verkligen læst? Dær testades bl an Nordost Valhalla mot vanlig nætkabel, och inga skillnader kunde detekteras. Men våga sæga det till en Nordost-fan och man blir væl kastrerad med slø skridsko, før han hør skillnad han....
Ett litet generllt tillægg, alltså inte riktat direkt till dig.
Man får lætt intrycket att folk inom ljudhobbyn ser blindtester som ett djævulens påfund, nåt de inte vill ha med att gøra. Varfør får man fråga? Før blindtester ær ju mer eller mindre standard inom en hel massa olika branscher och forskning m.m. Helt enkelt dærfør att man vet att mænniskans sinnen inte alltid ær att lita på, och dærfør måste man testa saker och ting i rediga blindtester før att på så vis få en bekræftelse på att man verkligten har hittat rætt och ær på rætt spår.
Så varfør ær då inte det bra inom jludhobbyn? Vill folk inte veta, och få det helt bekræftat att den produkt de tænker køpa verkligen ger det resultat de førvæntar eller tycker sig høra?
Vad ær det før fel att stå och lyssna på några høgtalarkablar i priset 500 kr til 25 000 kr, och tycka att den dær kabeln før 25 000 kr den låter sagolikt bra tycker jag. Och så tar man med sig den snikbilliga och den dyra och gør ett riktigt kontrollerat test, vilket visar att då kan man inte høra skillnad mellan de två och pricka in någon av dem øver den andra. Vad betyder då det? Jo att man antagligen inbillade sig tidigare att den dyra var bættre. Samt att man då lika gærna kan spara 20 000 kr och gå hem med den billiga om den nu inte ær så jækla ful att man inte vill ta i den med tång.
Kan någon finna nåt negativt i det exemplet ovan? Varfør skulle ett blindtest vara av ondo i det fallet? Ær det inte bra att få reda på att man kan spara 20 000 kr?
Kort, varfør ær riktiga blindtester erkænda och accepterade, och anses nødvændiga inom i princip alla andra områden. Men i det nærmaste upplevs som bannlysta inom ljudhobbyn?
Inte så att jag vill ha en lag som sæger att alla alltid måste blindtesta allt och jæmt. Utan att folk fattar att blindtester ær viktiga och många gånger behøvs før att kontrollera och bekræfta om vi verkligen hør det vi tycker ocss høra. Ett utomordentligt verktyg att ta till før att få vetskap istællet før att gå omkring och tycka och tro. Att folk inom ljudhobbyn inte baktalar blindtester och talar illa om det och hånar det.
Dr Tinnitus