En stillsam natt på jobbet, så jag tog en tur på Euphonia...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-25 22:16

FBK skrev:Jag har inga sådan saker som du kallar för flum och kommer aldrig att ha, men jag håller inte heller på att ösa galla över alla andra som väljer att köpa dessa saker. Säger som mayro, detta är en hobby inte en jakt på liv eller död som det verkar vara för en del.

Det är ingen jakt på liv och död men tycker det är beklämande att folk luras till köpa dyra saker som inte gör ett enda dugg. Lika lite som att folk blir lurade att köpa bantningspiller som inte funkar.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-25 22:43

subjektivisten skrev:
FBK skrev:Jag har inga sådan saker som du kallar för flum och kommer aldrig att ha, men jag håller inte heller på att ösa galla över alla andra som väljer att köpa dessa saker. Säger som mayro, detta är en hobby inte en jakt på liv eller död som det verkar vara för en del.

Det är ingen jakt på liv och död men tycker det är beklämande att folk luras till köpa dyra saker som inte gör ett enda dugg. Lika lite som att folk blir lurade att köpa bantningspiller som inte funkar.

Medhåll!

Om jag tolkar inlägget rätt.. tror du uttryckte dig fel dock. :)

/Peter

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-26 00:21

subjektivisten skrev:Det är ingen jakt på liv och död men tycker det är beklämande att folk luras till köpa dyra saker som inte gör ett enda dugg. Lika lite som att folk blir lurade att köpa bantningspiller som inte funkar.

Är du den barmhärtige samariten ? :D
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-26 00:30

Piotr skrev:
Dr_Tinnitus skrev:
Piotr skrev:
Därför att jag många ggr hört skillnad på kablar och du säger att det är nys, trams och fantasi. Sånt brukar reta upp mig lite men det går snart över ska du se. :)

/Peter, med öppet sinne!

Ok, men då bara måste jag fråga... :wink:

Du ær inte sugen på att sopa hem $1 000 000 då, genom att gøra Randis test? Ett blindtest under kontrollerade former.

Eller, om du inte vill av någon anledning, så kanske du kan førklara varfør ingen inom hifi-branschen eller hifi-hobbyn ænnu vågat anta den utmaningen och bevisa att de hør skillnad på ljudet med eller utan någon valfri grunka som ska ge så stor skillnad enligt reklamen? Tænker då på Shakti, klisterlappar på høgtalarna och en massa annat. Ja du førstår nog var jag menar va...?

Dr Tinnitus

Äh vad är väl pengar. Min lycka i livet kommer från mjuka värden.. hälsa å kärlek du vet. :)

Okej, allvarligt. Jag vet inte i detalj vad som erbjuds av Randi men det finns en del problem. Randi lär inte vilja flyga till mig och jag kan näppeligen ta med mig min anläggning till US för att bevisa för honom. Kablar är systemavhängigt. En viss kabel kan ge problem med självsvängning i en förstärkare pga. för hög kapacitans eller dålig terminering och instrålad HF tex. vilket ger ökad distortion. Jag har alltså ingen aning om vilka effekter det har varit fråga om. Det kan vara så att R-C-L påverkat, och då mest troligt L, helt enkelt har rullat av diskanten hörbart när det gäller högtalarkablar. En tillräckligt hög resistans i en ht-kabel ger med en typisk högtalare en krokig frekvensgång motsvarande den effekt man får på kurvan av en typisk rörförstärkare och kan således vara hörbar av den anledningen.

Reklamen garvar jag alltsom oftast åt och shakti m.m. tror jag inte alls på.

Har också testat div. fötter och underlag på min elektronik men inte hört ett smack i skillnad. Vill också tilllägga (tre st. l) att jag gjort en del blindtester på elektronik och jag brukar "höra det jag hör" så att säga.

/Peter

Om du læser igenom reglerna før Randis test så kommer du att får reda på att man måste klara ett førtest først, innan du får gøra det egentliga testet før sjælva millionen.

Førtestet kan man i princip gøra hemma hos sig sjælv, och man får sjælv vara med och utforma sjælva testet. Dock ska av Randi godkænda kontrollanter och testfunktionærer finnas på plats, vilka kan vara troværdigt folk från Sverige. Det man ska komma øverens om ær vad som aks ræknas som ett godkænt resultat, hur testet ska utformas och genomføras så att inga møjligheter før slumpen eller annan yttre påverkar (medveten eller omedveten) kan påverka testet och resultatet. Enkelt uttryckt, att inga møjligheter før fusk finns.

Sen kan jag ju tænka mig att man kanske inte godkænner att testa en 0,001 m2 kabel mot en 10,0 m2 kabel, helt enkelt før att den tunna kabeln ær før klen før att fungera som tænkt. Det blir som att testa en syltunn 10 m elkabel till 4 100W extraljus mot en på 10 m2. Klart som fan att det blir synbar skillnad på ljus, vilket ær helt enligt fysikens lagar och dærfør inget mærkligt eller paranormalt.

Klarar man detta førttest så ær næsta steg det riktiga testet før millionen.

Jag kan væl sæga att det finns vældigt många och læsværda ansøkningar till førtestet på Randis sida, men vældigt få kommer ens førbi den førsta gallringen. Det finns många knæppgøkar hær på jorden så det ær som sagt læsvært att gå igenom ansøkningarna.

Några få har verkigen gjort ett riktigt førtst, men ingen har ænnu klarat det de påstått sig klara, nær det gjorts under kontrollerade former, som de varit med och utformat och godkænt sjælva.

Sist hær i Sverige så var det væl Carina Landin, ett medium, som påstod sig kunna veta om en dagbok skrivits av en man eller kvinna bara genom att hålla dagboken i handen utan att se den. Hon gick bet så det sjøng om det och givetvis kom bortførklaringarna som ett brev på posten efteråt... Det finns en hel del att læsa om detta test på nætet.

Det var lite info om Randis test till dig.

I øvrigt så verkar du ju ha en tæmligen sund hållning till kablar och annat i denna hobby :D

Dr Tinnitus

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-26 01:06

MichaelG skrev:Dr Tinnitus; Menar du att det inte finns hörbara skillnader mellan olika kablar till en hifianläggning? Detta stämmer inte alls med mina erfarenheter. Jag har hört (om inte annat) frekvensmässiga skillnader i såväl diskant som bas mellan olika kablar. Visserligen är skillnaderna ganska små. Och ofta (=mellan många sorters kablar) hör åtminstone jag inga skillnader alls. Men vissa kablar tycker jag har en egen klangkaraktär. Och detta hörs.

Eller är det bara de klangliga skillnaderna mellan olika nätkablar du är skeptisk till? I så fall tycker vi samma.

Hälsn. Michael

Nja, jag tror jag måste førklara mig lite.

Under många år så har jag sjælv varit hifi-intresserad, och har en hyfsad anlæggning hemma, om æn ingen high end værsting vad det nu ær...

Jag har i många åt køpt allahanda hifiblaskor och læst massor med tester av allt møjligt, kablar med givetvis. I dessa tester så skrivs det ju næstan alltid som om det ær lætt att høra skillnader, att det ær tydliga skillnader och ofta himla stora skillnader mellan strømkablar høgtalarkablar signalkablar.

Så långt ær ju allt bra, bara att gå och hanldla sig en testvinnare eller två då....?

Men, sen visar det sig att så fort kablar testast riktigt kontrollerat, så verklar alla dessa tidigare så lætthørda ljudskillnader inte kunna prickas in. De riktigt kontrollerade testerna får ett resultat som man lika gærna hade kunna fått bara genom att slå tærning, ingen specifik kabel sticker ut øver någon annan i detta tester. Och hittills så har jag faktiskt inte sett ett enda riktigt kontrollerat seriøst test dær man verkligen prickat in någon kabel bland andra kablar. Detta fast det sker i vartenda ett av alla de tester som tidningar gør, som folk gør sjælva hemma m.m.

Då måste man ju stælla sig frågan, varfør blir det så? Att så fort det testas riktigt seriøst och kontrollerat så får folk vældiga problem att høra det de annars sæger sig høra så lætt, de går pløtsligt bet. Ær det då fel på det kontrollerade testet, eller de egna enklare testerna? Vad ær mest sannolikt?

Sen kommer ju givetvis en liknelse med test av medium och liknande. De sæger sig kunna utføra en massa mærkliga saker utan problem, men nær de testas kontrollerat så går de bet, och då kommer allehanda mer eller mindre krystade bortførklaringar till varfør de misslyckades i ett kontrollerat test. Jag har sett samma sak alla gånger kablar har testats seriøst och kontrollerat och folk har gått bet.

Så, med detta som grund så ær nog min ståndpunkt att ljudskillnaden mellan olika (men fortfarande før ændamålet rent tekniskt tillræckligt bra) kablar inte alls ger de stora lættdetekterade ljudskillnaderna som så oerhørt många påstår att de gør, och att de hør. Snarare att de eventuella skillnader som kanske kan finnas ær så oerhørt små att de inte ær hørbara. Och att ev. upplevda ljudskillnader mer troligt ær ett resultat av placebo och egna førvæntningar av något slag. Alltså skapas skillnaden mentalt och finns inte i verkligheten.

Nu kanske det låter lite kaxigt av mig att påstå det, men om jag skulle ha kæpprætt fel, varfør finns det vad jag vet inga riktigt kontrollerade tester som visar motsatsen, att folk verkligen kan skilja mellan olika kablar i riktiga blindtester? Hade jag verkligen helt fel så skulle det finnas sådana tester i otal, men det finns det inte, jag tror inte det finns ett enda faktiskt. Ær inte det mærkligt?

Se bara på det nætkabeltest jag lænkade till tidigare, och som jag fortfarande undrar om det ær någon som verkligen læst? Dær testades bl an Nordost Valhalla mot vanlig nætkabel, och inga skillnader kunde detekteras. Men våga sæga det till en Nordost-fan och man blir væl kastrerad med slø skridsko, før han hør skillnad han....

Ett litet generllt tillægg, alltså inte riktat direkt till dig.

Man får lætt intrycket att folk inom ljudhobbyn ser blindtester som ett djævulens påfund, nåt de inte vill ha med att gøra. Varfør får man fråga? Før blindtester ær ju mer eller mindre standard inom en hel massa olika branscher och forskning m.m. Helt enkelt dærfør att man vet att mænniskans sinnen inte alltid ær att lita på, och dærfør måste man testa saker och ting i rediga blindtester før att på så vis få en bekræftelse på att man verkligten har hittat rætt och ær på rætt spår.

Så varfør ær då inte det bra inom jludhobbyn? Vill folk inte veta, och få det helt bekræftat att den produkt de tænker køpa verkligen ger det resultat de førvæntar eller tycker sig høra?

Vad ær det før fel att stå och lyssna på några høgtalarkablar i priset 500 kr til 25 000 kr, och tycka att den dær kabeln før 25 000 kr den låter sagolikt bra tycker jag. Och så tar man med sig den snikbilliga och den dyra och gør ett riktigt kontrollerat test, vilket visar att då kan man inte høra skillnad mellan de två och pricka in någon av dem øver den andra. Vad betyder då det? Jo att man antagligen inbillade sig tidigare att den dyra var bættre. Samt att man då lika gærna kan spara 20 000 kr och gå hem med den billiga om den nu inte ær så jækla ful att man inte vill ta i den med tång.

Kan någon finna nåt negativt i det exemplet ovan? Varfør skulle ett blindtest vara av ondo i det fallet? Ær det inte bra att få reda på att man kan spara 20 000 kr?

Kort, varfør ær riktiga blindtester erkænda och accepterade, och anses nødvændiga inom i princip alla andra områden. Men i det nærmaste upplevs som bannlysta inom ljudhobbyn?

Inte så att jag vill ha en lag som sæger att alla alltid måste blindtesta allt och jæmt. Utan att folk fattar att blindtester ær viktiga och många gånger behøvs før att kontrollera och bekræfta om vi verkligen hør det vi tycker ocss høra. Ett utomordentligt verktyg att ta till før att få vetskap istællet før att gå omkring och tycka och tro. Att folk inom ljudhobbyn inte baktalar blindtester och talar illa om det och hånar det.

Dr Tinnitus

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-26 01:07

Dahlqvist skrev:
subjektivisten skrev:shakti stenarna är så korkat att jag skäms för kalla mig audiofil med sånt skit.

Jag tycker inte att det är särskilt mycket mer korkat än någon annan företeelse inom hifi - många påstående saknar ju helt grund. Isåfall måste du ju skämmas över det mesta som hävdas av hifi-tillverkarna. Shakti skiljer sig möjligtvis i grad från annat som erbjuds men inte i slag. Tillverkaren berättar sagor som får köparna att må bra. Och när man mår bra låter allting mycket bättre. Det som är speciellt med Shakti är att man har tagit bort allt vad ljudpåverkan heter och har bara kvar sagan. Därför framstår den som mer skruvad än vad den egentligen är.

/D

Yes, ljuvlig beskrivning så sant... :D

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr_Tinnitus 2007-04-26 01:09, redigerad totalt 1 gång.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-26 01:08

Martin skrev:Jag är stolt audiofil som tar avstånd från bullshitprylarna. Jag vill visa att det även finns audiofiler som inte tror på sådant. :)

Trevligt trevligt.

Dr Tinnitus

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-26 01:17

Mayro skrev:
subjektivisten skrev:
mats skrev:aha du har fått ett uppdrag från din messias?

Nej, men för 4-5-6 år sedna så trodde jag hifi nirvanat var via flumhifi, som såklart kosta massa pengar. Idag vet jag bättre.

Så du menar att för du är sagoligt korkad och går på enkla finter på onoff av ungdomsäljarna där så är sedan din uppgift att tro andra är lika korkade. Samt att du är utsänd att rädda dom.. :lol:

Asså. Du är hela du ett stort skämt.. Och din syn på vår HOBBY är fan rent sjuk.. Fatttar du? Detta är en hobby.

Hmm..... Du låter en smula gramse tycker jag mig skønja....?

Varfør det? Bara før att det ær en hobby så ær det væl inte olagligt eller helt fel att fortfarande ha åtminstone en halv fot kvar i verkligheten och med en stortå på vetenskapen? Eller menar du att all hobby måste vara en verklighetsflykt långt bortom vetenskap och fysikens lagar? Om så, då måste jag nog sæga att modellflygarna ær ena jæklar att tur som får sina modeller att flyta mest hela tiden..... :D

Men, samtigigt så kanske jag kan hålla med dig lite, att en hobby kan få vara lite "frihet" med. Men om det måste betyda flum så tror jag att jag avstår, ja om det inte handlar om ølhævarhobby før då blir det ju flum av naturliga skæl om man sæger så... :)

Trots allt ær væl i alla fall merparten av vår hobby att få bæsta mojliga och realistiska ljud. Och før att nå det så tror jag nog vetenskapen och fysikens lagar har oerhørt mycket mer att ge oss æn flum. Eller tror du nåt annat?

Dr Tinnitus

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-26 01:34

AVR4000 skrev:Shaktistenen måste vara en av de roligaste produkterna som lanserats. Det jag gillar mest är informationen om att en motor blir starkare och ger bättre prestanda om man använder en sådan sten. Det finns ju rent av nöjda ägare som talat om denna förbättring.

Detta mirakel förefaller slå allt. Jag funderar fortfarande på om en Shaktisten kan få en vanlig hederlig spårvagn (förutom bil) att accelerera snabbare, ge mjukare inbromsning, öka toppfarten och annat trevligt. Förutom att den ger bättre ljud i stereon.;)

Vissa produkter är uppenbart omöjliga och jag vill nästan påstå att man får lyssna på nytt om man anser sig höra skillnad. Det räcker med att blunda, lägga stenen på stärkaren och lyssna, därefter tar man bort den medan musiken spelar (fortfarande med slutna ögon) och hör om ljudet förändras. Ett litet enkelt "miniblindtest" s.a.s.

Sen har vi væl æven Shaktis Variotune, hette de inte så "klædhængarna"? Nej fan, de hette Hallograph.

Æven dær så breddes det på nåt otroligt i reklamen, och folk som testat hørde all værldens skillnad. Men tar man sig en liten kik på dessa klædhængare och anvænder lite sunt førnuft så borde det ringa en klocka någonstans...

På dessa klædhængare så sitter det tre vertikala vågformade stavar i formation. De ær monterade på en høg pedistal och hålls i position av två bumerangformade stycken.

Nu sæger jag så hær, att klart som fan att dessa kan fungera rent teoretisk, dærfør att ljudvågorna måste ju faktiskt træffa dessa træbitar. Men man kan ju førstå att huvudingrediensen i den påstådda makaløsa ljudførbættringen, ær tænkt att vara de tre vågformade pinnarna. Men, ær det inte rætt uppenbart att av den totala frontarean på hela konstruktionen så ær dessa tre pinnar i minoritet. Foten pedistaler och bumerangerna ær har minst lika stor frontarea, men verkar inte vara utformade på något magiskt vis før vælljudets befræmjande. Ser man sen till konstruktionens totala area runt om så blir ju pinnarna ænnu med i underlæge. Så, om nu någon ljudpåverkan øver huvud taget sker och stor nog att bli hørbar (i blindtester givetvis... :D Vilket jag tvivlar stark på) så kan man ju undra om det inte ær hela klædhængaren som fixar det och att de tre pinnarna mest ær kosmetika? Kanske nåt annat i hemmet kan fungera lika bra? Blommor t ex?

Kikar man på rediga och seriøsa akustiska hjælpmedel som diffusorer och absorbenter, så ser man att det i princip alltid handlar om att ha stor verksam yta mot ljudet, så stor som møjligt oftast. Men Hallograph verkar gå åt motsatt håll med så liten yta som møjligt. Kanske de annammat Homeopatins (trams och humbug æven det...) teser, att ju svagare blandning ju starkare verkan.......

Dr Tinnitus, något trøtt i fingrarna efter att ha betat av dagens skørd.... :D

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-26 07:18

Dr Tinnitus,

kan nämna att jag har två staplar med RPG basabsorbenter från golv till tak i två hörn samt sex st. stora diffusorer från Svanå dessutom en del annan inredning såklart som är till gagn för ljudet. Akustiken är no1, högtalarna no2 osv. Med normalt livligt vardagsrum och typiska stereopryttlar så hörde jag inte ett jota i skillnad på kablar.

Skillnaderna är små men klart hörbara i vissa fall. Finns naturligtvis ingen prestige heller i detta från min sida vilket borde framgå av mina inlägg.

/Peter

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-04-26 09:35

Dr_Tinnitus skrev:Och att ev. upplevda ljudskillnader mer troligt ær ett resultat av placebo och egna førvæntningar av något slag. Alltså skapas skillnaden mentalt och finns inte i verkligheten.

Nu kanske det låter lite kaxigt av mig att påstå det, men om jag skulle ha kæpprætt fel, varfør finns det vad jag vet inga riktigt kontrollerade tester som visar motsatsen, att folk verkligen kan skilja mellan olika kablar i riktiga blindtester?

Alltså, i princip håller jag med dig om det mesta du skriver. Du verkar ha en sund skepsism till woodoo inom hifi-sfären, men jag tror att bland annat IÖ varit inblandad i test där hörbara skillnader mellan olika kablar (minns ej om det var signal- eller högtalarditon) kunde detekteras.

Det är ju inte heller på något sätt ologiskt att kablar med olika elektriska egenskaper vilkas inverkan på signalen är enkla att mäta också skulle vara hörbara. Däremot är det kanske så att längre än EKK (högtalarkabel) eller RG62 (signalkabel) kommer man inte vad gäller opåverkan av signalen oavsett hur många 1000-lappar man lägger upp.

Finns det ingen hörbar skillnad, så är den dyrare kabeln lika bra. Finns det en hörbar skillnad, så färgar den dyrare kabeln mer är en slutsats man skulle kunna dra i så fall.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-26 10:34

MichaelG skrev:
Mayro skrev:Asså. Du är hela du ett stort skämt.. Och din syn på vår HOBBY är fan rent sjuk.. Fatttar du? Detta är en hobby.

Asså, jag kanske också är ett stort skämt. Men jag tycker det är bra när olika sanningar inte alltid får stå oemotsagda. Även om det handlar om en hobby. :oops:

Hälsn. Michael

Jaha. Du var inte intreserad av svaret utan ville bara rycka in och dela bördan med subjektivisten ser jag..

Jag frågade dig OM du anser att du också aggerar som subjektivisten gör :?:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-26 10:38

Mayro skrev:Asså. Du är hela du ett stort skämt.. Och din syn på vår HOBBY är fan rent sjuk.. Fatttar du? Detta är en hobby.

Jaha, måste man lägga hjärnan i träda för det? :lol:

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-04-26 10:45

Mayro skrev:Jaha. Du var inte intreserad av svaret utan ville bara rycka in och dela bördan med subjektivisten ser jag..

Åh, ursäkta. Detta missade jag. :oops:

Jag uppfattade dig som att du hoppade på Subjektivisten för de åsikter han har. I många fall delar jag dessa åsikter, vilket i så fall gör mig lika påhoppningsbar.

Men om det var det sätt på vilket Subjektivisten ibland framför sina åsikter på du hoppade på, så backar jag. Om det är detta du menar, så uppfattar jag inte att jag agerar på samma sätt.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-26 11:01

MichaelG skrev:
Mayro skrev:Jaha. Du var inte intreserad av svaret utan ville bara rycka in och dela bördan med subjektivisten ser jag..

Åh, ursäkta. Detta missade jag. :oops:

Jag uppfattade dig som att du hoppade på Subjektivisten för de åsikter han har. I många fall delar jag dessa åsikter, vilket i så fall gör mig lika påhoppningsbar.

Men om det var det sätt på vilket Subjektivisten ibland framför sina åsikter på du hoppade på, så backar jag. Om det är detta du menar, så uppfattar jag inte att jag agerar på samma sätt.

Hälsn. Michael

Jag vet inte hur du skriver in dina högst egna omtolkanden i en rätt solklar formulering. Men bra att du i alla fall INTE anser dig aggera som subjektivisten gör. Då behöver jag väl inte skriva att det inte gällde dig heller antar jag. Det hajar du säkert ändå gissar jag om du inte medveten igen omtolkar in saker..

sedan en sak. Jag hoppar inte på NÅGON som inte gjort sig förtjänt av det någonsin.. Varken dig eller subjektivisten.. men han bär sig förbannat illa åt ofta som fan och skall då ha detta stoppat i halsen eftersom han har nåt skyddsnät från att få semester här vilket flera verkar ha..

Den helpartiska semesterutdelningen gäller enkom mig . och om du tittar noga så kommer du se den delas ut igen exakt lika partiskt som förr..Skulle förvåna mig mycket om detta ändras till användas som opartiskt verktyg mot folk som verkligen BORDE ha sem..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-26 11:02

Hetsporren skrev:

nej

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-04-26 11:18

Mayro skrev:Jag hoppar inte på NÅGON som inte gjort sig förtjänt av det någonsin..

Detta är en åsikt som nog inte delas av samliga. Det är detta som är ett av problemen med att över huvud taget hoppa på någon - ibland blir det fel. Det kan ju ha hänt att du har misstolkat någon!

Uppenbarligen missförstod jag ett tidigare inlägg av dig. Detta gjorde jag inte medvetet men du känner ändå att du behöver svara med taggarna utåt. "Jag vet inte hur du skriver in dina högst egna omtolkanden i en rätt solklar formulering" - uppfattar jag inte som ett trevligt sätt att reda ut ett missförstånd på.

Hälsn. Michael

Ps. Jag försöker vara korrekt och trevlig i mina inlägg för det tror jag gynnar samtalsklimatet och jag uppskattar när någon påpekar när jag misslyckat i denna intention.

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2007-04-26 11:33

Man bör vara skeptisk men ibland tycker jag det går för långt. Det har gått för långt när man t.ex försöker bortförklara betydelsen av en apparats konstruktion, komponentval o.dyl. Eller när man stolt proklamerar att den perfekta apparaten kommer från No Name made in China och att denna ljuvliga produkt som kan köpas på Rusta eller ÖoB slår en massa apparater inriktade mot välljud.

Vad det gäller tweaks upplever jag det som tämligen uppenbart vad som fungerar respektive inte fungerar. Avskärmning, akustikbehandling och liknande är logiskt: det fungerar.

Däremot mirakelkurer som sägs uträtta stordåd genom att lyfta kabeln från golvet, volymratt i trä, shaktistenar och liknande: det faller uppenbart på sin egen orimlighet.

Vad det gäller kablage är min uppfattning att det finns skillnader - till en viss kvalitetsgräns. Går man över den gränsen är skillnaderna avsevärt lägre. Detsamma gäller apparater. Störst skillnader får man i prisklassen upp till 20.000 kronor (från 0-20.000 kronor). Över detta belopp/komponent blir skillnaderna mindre även om de finns. Det är större skillnad på en förstärkare för 2000 kontra 20.000 kronor än 20.000 till 100.000 kronor enligt min bedömning. Även om det finns skillnader.

Det vore intressant att få en förklaring till på vilket sätt en shaktisten förbättrar ljudet från en apparat respektive ökar ett fordons prestanda. Det låter sådär mystiskt när man får reda på att den "suger upp" strålning.

PS. När man trimmar spårvagnar med shaktistenar bör stenen placeras på instrumentpanelen, så nära kontrollern som möjligt. En positiv bieffekt jag tror att man får, genom voodoo, är att elbromsen blir effektivare och verkar i lägre fart än föra applicering av stenen. DS

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-26 12:52

En shaktisten noggrant utplacerad på spåret är nog det som skulle kunna påverka spårvagnen mest.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-26 13:05

MichaelG skrev:
Mayro skrev:Jag hoppar inte på NÅGON som inte gjort sig förtjänt av det någonsin..

Detta är en åsikt som nog inte delas av samliga. Det är detta som är ett av problemen med att över huvud taget hoppa på någon - ibland blir det fel. Det kan ju ha hänt att du har misstolkat någon!

Uppenbarligen missförstod jag ett tidigare inlägg av dig. Detta gjorde jag inte medvetet men du känner ändå att du behöver svara med taggarna utåt. "Jag vet inte hur du skriver in dina högst egna omtolkanden i en rätt solklar formulering" - uppfattar jag inte som ett trevligt sätt att reda ut ett missförstånd på.

Hälsn. Michael

Ps. Jag försöker vara korrekt och trevlig i mina inlägg för det tror jag gynnar samtalsklimatet och jag uppskattar när någon påpekar när jag misslyckat i denna intention.

OM du söker vara trevlig så torde du aldrig gå in och stödja en person som bär sig så illa åt som subjektivisten gör hela tiden överallt mot alla som inte anser som honom. Inte bara här utan på även andra forum också. Där får han iofs välbehövlig semester som tur är..Så enkelt är det. utan håll dig då med ditt egenutnämnda trevliga sätt förmer än lägga dig i med support.. ..

Sedan då jag misstolkat någon så torde det inte vara en hemlighet att jag bett många ggr öppet om ursäkt för det.. Detta har jag även gjort för folk INTE skall kastas ut från forum där JAG deltagit med diskutioner som gjort folk utkastade....

Så snacka du om omtolkanden den dagen du kan säga DU gör detsamma någonstans.någongång någonsin... Eller har civilkuraget att ryta ifrån dummheter folk säger i stället för som här stödja dom..

Snacka går med sedan att uppfylla sin egenprofetsia om sin trevlighet är en annan sak.. Lär dig detta så kan du sedan snacka om mig och med mig om min evetuella moral eller misstolkande där jag inte gjort rätt för mig... och då har jag här utryckt mig trevligt samt sakligt endast..Som besvarat ditt påhopp om att jag inte försöker aggera trevligt samt rätt då det erfordras..

Hajar du tro? Ja det återstår att se..

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-04-26 13:09

Hetsporren skrev:

:mrgreen:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-26 13:09

Mayro: Varför kommer du hit ibland och är arg och otrevlig?

I all välmening.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-04-26 13:10

Mayro skrev:Hajar du tro?

Nej, jag gör nog inte det. Vi ser nog för olika på saken för att komma varann närmare just nu.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-26 13:16

Mayro, Mayro... Att du börjar gräla med en trevlig prick som MichaelG säger mera om din förmåga att missförstå och misstolka än om något annat.

Hur får du ihop
Mayro skrev:Jag hoppar inte på NÅGON som inte gjort sig förtjänt av det någonsin
med
Sedan då jag misstolkat någon så torde det inte vara en hemlighet att jag bett många ggr öppet om ursäkt för det..
:?:
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-26 13:22

Eller när man stolt proklamerar att den perfekta apparaten kommer från No Name made in China och att denna ljuvliga produkt som kan köpas på Rusta eller ÖoB slår en massa apparater inriktade mot välljud.

Så kan ske då kopian faktiskt är lika bra som orginalet.. det händer till o med att det kan vara den sk "kopian" som är orginalet. 8O

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-26 13:26

MichaelG skrev:
Mayro skrev:Hajar du tro?

Nej, jag gör nog inte det. Vi ser nog för olika på saken för att komma varann närmare just nu.

Hälsn. Michael

det gör vi säkert INTE. bara det att du valde att gå in och stödja felaktigt beteende och sedan då jag reagerar går du på om mitt aggerande. Då får du svar

Det står jag för.

Men sedan ser jag ditt slut då jag läser igen att det INTE var som jag läste det du menade.. Så därför ber jag om ursäkt för delvis missförstånd av dig. Så aningen för mycket spetts satte jag dit..
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2007-04-26 13:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-26 13:28

Almen skrev:Mayro, Mayro... Att du börjar gräla med en trevlig prick som MichaelG säger mera om din förmåga att missförstå och misstolka än om något annat.

Hur får du ihop
Mayro skrev:Jag hoppar inte på NÅGON som inte gjort sig förtjänt av det någonsin
med
Sedan då jag misstolkat någon så torde det inte vara en hemlighet att jag bett många ggr öppet om ursäkt för det..
:?:

och du kan väl helt hålla dig utanför va.. du har noll med detta att göra..

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-04-26 13:34

Mayro skrev:Så därför ber jag om ursäkt för delvis missförstånd av dig.

OK! No hard feelings. :)

//Michael

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-26 13:35

Martin skrev:Mayro: Varför kommer du hit ibland och är arg och otrevlig?

I all välmening.

I all välmening . Jag är varken arg eller otrevlig. men jag besvarar folk såsom dom titulerar mig. men jag svarar rakt och inte inlindat. Så mina inlägg kan SE värre ut därför. men egentligen vara rena drmmen av vänlighet mot det motparten INLINDAT skriver..

jag pallar inte med sådant fjollandeande .. Det är inte min stil.. Jag ger raka besked direkt så vet man utan tvekan var jag står..

Sådant kallas intigritet i verkligen livet av flertalet.. En del andra känner sig underlägsna sådant och söker hävda sig.. Då ofta med just inlindat småtramsande.. :lol:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-26 13:37

Hetsporren skrev:

Det är inte musiken som är hobbyn. Det är inte hifi-utrustningen. Det är inte Shakti. Inte f/e. Eller rör.

Det är själva TJAFSET om allt detta som är själva hobbyn, har inte fattat det!? :P

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi