Spelar du CD via........

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Spelar du dina CD-skivor via:

Omröstningen slutade 2007-08-08 08:13

CD-spelare
56
42%
DVD-spelare
46
34%
Skivan i dator
1
1%
Lagrade på Hårddisk och spelade via dator
31
23%

Antal röster : 134

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-03 20:39

Magnuz skrev:
Richard skrev:Det kan ju vara så att de flesta på detta forum inte har så ljudmässigt höga krav, eftersom dom ju, som du skriver, väljer hörbart sämre produkter än vad som finns att kringgå.

Fast när du skriver "hörbart sämre" och "inte har så ljudmässigt höga krav" använder du din egen smak som rättesnöre. Om man undersöker vad folk tycker om olika apparaters ljudliga prestationer kommer man snart fram till att det finns nästan lika många åsikter som lyssnare. Alltså är det ganska meningslöst att prata om apparater i termer av generellt bättre eller sämre om det bara är baserat på lyssna-och-tyck.

Så sant.

Det bästa är praktiska erfarenheter.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-03 20:49

Min erfarenhet oavsett om det är subjetivt att t.ex. en dvd blommar inte ut en kontrabas på ett bra sätt. En bättre CD klara detta på ett klart bättre vis om jag jämför med hur en kontrabas låter på riktigt, Trummskinn,gitarr eller liknande. På elektrisk musik är det ju följsamheten och drivet som tydligt är skillnaden och djup,bredd och tygd. Om nu DVD på ett "transparent rätt" sätt spelar rätt mot inspelningen men inte låter rätt mot verkligheten då väljer jag verkliogheten som referens. Jag vill inte påstå att jag till fullo förstår erat sätt att tänka. Jag försöker numer utan att bråka ialla fall vilket är ett framsteg. :)

Jag lirar ju själv gitarr och grabben lirar trummor och flera musiker i omgivningen med sax,trumpet, orgel, Piano, kontrabas you name it. Jag vill gärna utgå ifrån verkligheten när jag lyssanar.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-03 21:04

meanmachine skrev: Om nu DVD på ett "transparent rätt" sätt spelar rätt mot inspelningen men inte låter rätt mot verkligheten då väljer jag verkligheten som referens.

...

Jag lirar ju själv gitarr och grabben lirar trummor och flera musiker i omgivningen med sax,trumpet, orgel, Piano, kontrabas you name it. Jag vill gärna utgå ifrån verkligheten när jag lyssnar.

En sund inställning. Jag lyssnar själv hellre på något som låter verkligt än plågar mig igenom det "korrekta"...

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-05-03 21:10

Bill50x skrev:Jag lyssnar själv hellre på något som låter verkligt än plågar mig igenom det "korrekta"...

Samma här. Lyckligtvis verkar "det korrekta" och det som låter verkligt sammanfalla i mitt fall. :wink: Det jag vänder mig emot i den här diskussionen är att det så lätt blir hårresande generaliseringar. Det finns hundratals CD- och DVD-spelare som alla låter olika i någon mån. I de fall jag själv har testat har jag aldrig kunnat säga att CD-spelare låter si och DVD-spelare så, utan det skiljer från spelare till spelare. Vissa CD-spelare har av mig upplevts som bättre än vissa DVD-spelare, medan andra upplevts som sämre.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-05-03 21:19

Richard skrev:Bild och musikkretsarna i en DVD har helt separat elektronik/chips.
Teoretiskt sett är det snarare större risk för störningar mellan ljud och bildelektroniken.

...jämfört med risken för störning mellan bild- och ljudkretsar i en dedikerad cd-spelare? :lol:

Speciellt om dessa , nästan alltid, drivs av en gemensam, stör-stark, switchad närdel.

Nätdelen är väl inte speciell för en cd- eller dvd-spelare. Snarare för prisklassen. Jämför inte en 5000kr cd-spelare med en 1500kr när du kollar på komponenter (även om de kan vara samma).
/J

Cygnus resurectum

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-05-03 22:03

Min dvd har "cd-mode" vilket gör att man stänger av alla bildkretsar, den laddar dessutom fort som fan, är tyst bortsett ett litet tickande ljud.
Spelar dvd-a, sacd. Fixar allt! Kort o gott en grym maskin! 8) cam dvd89 = KÖP!

Läste jag denon 2105, pioneer 668 någonstans?
hmm. När det gäller denon 2105 så är det främst förstegsdelen som är av intresse. Många kör med något fett separt steg till....ja ja allt är lts-rekommendationer, vetenskapligt ni vet?

Ni som känner er oerhört provocerade av att billiga dvd-spelare kan låta bra, hur förklarar ni den relativt höga röstningsnivån för dvd-spelare. Det skiljer ju ca 10 röster mot cd, knappast någon siffra som styrker ert resonemang om att dvd=skit som cd-spelare. Nog om det, vi kommer nog inte längre i diskussionen. Bara man är nöjd själv så! :D
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2007-05-03 22:06

Min HTPC är högljudd, uppstart tar flera minuter och CD-spelaren är en DVD-brännare. Tur att jag även har en SoundBridge som streamar från servern i källaren...

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-05-03 22:10

bomellberg skrev:Min HTPC är högljudd, uppstart tar flera minuter och CD-spelaren är en DVD-brännare. Tur att jag även har en SoundBridge som streamar från servern i källaren...

ÄR det du som röstat på cd i dator?
fy!!! 8)
Faktiskt.se=mobbarforum

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-03 22:28

JeLe skrev:Nog om det, vi kommer nog inte längre i diskussionen. Bara man är nöjd själv så!

För min del är jag inte intresserad av att frälsa någon annan utan mer nyfiken och väldigt intresserad av hur man tänker och varför? :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2007-05-03 22:32

Kommer inte ihåg om jag röstade på "Skivan i dator" eller "Från hårddisk", men om man ska vara korrekt bör det väl vara "Skivan i dator" om jag någon gång hanterar en CD rent fysiskt. I de flesta fall är det dock en rip som streamas från en hårddisk.

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-05-03 22:36

meanmachine skrev:För min del är jag inte intresserad av att frälsa någon annan utan mer nyfiken och väldigt intresserad av hur man tänker och varför? :)

Tänker?
Varför?
Jo bästa ljud till så långt pris som bara möjligt!
klockrent! Hade jag haft mer pengar så hade jag garanterat haft en cd-spelare för kanske 10kkr, bara för själva känslan. Håller med dig, det är jobbigt att man ibland försöker frälsa varandra. Men när man väl har den rätta tron så blir man nöjd o glad. :wink: God natt!
Senast redigerad av JeLe 2007-05-03 22:37, redigerad totalt 1 gång.
Faktiskt.se=mobbarforum

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2007-05-03 22:36

meanmachine skrev:
JeLe skrev:Nog om det, vi kommer nog inte längre i diskussionen. Bara man är nöjd själv så!

För min del är jag inte intresserad av att frälsa någon annan utan mer nyfiken och väldigt intresserad av hur man tänker och varför? :)

Jag har kommit att prioritera lättillgängligheten och enkelheten väldigt högt. Med en SoundBridge/Squeezebox är ALL din musik ALLTID väldigt NÄRA.

Som jag tidigare sagt, jag har aldrig spelat så mycket musik som nu. Det finns andra saker (rummets inverkan och framför allt efterklangstiden) som gäckar mig mer än musikkällan. Är det en mp3:a eller en flac-fil som jag spelar upp? Ingen aning...

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2007-05-03 23:18

Lagrade på hårddisk och spelade via dator eller Squeezebox, de flesta CD jag köper snurrar bara en gång och det är när de rippas, om de inte hamnar i bilens CD-växlare efter det :).

Det verkar som att andelen som slutat snurra plast har växt lite sedan augusti...

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-04 00:57

JeLe skrev:Tänker?
Varför?
Jo bästa ljud till så långt pris som bara möjligt!
klockrent! Hade jag haft mer pengar så hade jag garanterat haft en cd-spelare för kanske 10kkr, bara för själva känslan. Håller med dig, det är jobbigt att man ibland försöker frälsa varandra. Men när man väl har den rätta tron så blir man nöjd o glad. God natt!

Sant.

God Natt. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-04 04:56

Richard skrev:Det kan ju vara så att de flesta på detta forum inte har så ljudmässigt höga krav, eftersom dom ju, som du skriver, väljer hörbart sämre produkter än vad som finns att kringgå. T.ex. Denon 2105, Pioneer 668 mm. Prisvärda apparater med hyfsat bra ljud. Om man lyfter ögonen något, och inte sitter nöjd, finns det dock ljudmässigt bättre apparater än dessa, som kommunicerar ett musikaliskt budskap på ett bättre sätt, enligt min erfarenhet.

Detta är ett skämt va? På vilket sätt skulle dessa produkter vara klart sämre än ormolje hifins produkter? Nu vill jag inte ha några subjektiva åsikter, det är meningslöst, jag kan säga att en Walkman från 1982 är bättre än alla CD spelare, utan rent objektivt mer korrekt ljud.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-04 04:59

meanmachine, Jag undrar om du har olika brännare för CD-R och DVD-R? För om det är så att det omöjligen kan byggas apparater som klarar av två saker samtidigt så borde det vara samma med brännare.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-05-04 07:15

subjektivisten skrev:meanmachine, Jag undrar om du har olika brännare för CD-R och DVD-R? För om det är så att det omöjligen kan byggas apparater som klarar av två saker samtidigt så borde det vara samma med brännare.

Nu e jag inte MM (tack o lov :wink: ) Men jag tycker jämförelsen haltar.

Teoretiskt: I en DVD och i en CD för samma pengar borde man kunna lägga lite mer resurser på ljudet i en ren CD.

Pengarna som går till alla kontakter (en av de största extrakostnaderna skulle jag tro) på en DVD, bildkretsar, osv kan användas till något bättre avstörning i trafon, lite bättre utgångssteg och tex något bättre intern skärmning i en ren CD.

Praktiskt: Det görs fler DVD-spelare, vilket gör att priset kanske kan bli lägre. Och de allra flesta har andra, större, problem i återgivningen än de små skillnader det är mellan en vettig CD och en DVD.

Så handhavande eller förmågan att spela många format torde vara en viktigare fråga, för de flesta av oss, än absolut tryffelklass :wink: på ljudet. Då det i normalfallet, för vettiga spelare, handlar om 98* eller 99*, medans högtalare och rum inte presterar bättre än 50-90*.

Suboptimering är sällan av godo.

*Jag har använt begreppet "tyffelklass" förvirrande nära begreppet "tryffelskala". Jag har ingen aning om de reella talen och den ursprungliga skalan, utan försöker mig på en jämförelse som med siffror kan underlätta förståelsen av mitt resonemang.

100 är givetvis toppklass, och torde vara synnerligen svårt att uppnå. dessutom gäller 80/20 regeln fullt ut. dvs, 80% av resultatet uppnås vid 20% av insatsen. Det är dom sista 20% som verkligen kostar på.**

**Detta sista stycke är givetvis fullständigt skitsnack, och jag bara hittar på.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-04 07:56

tvett skrev:
Richard skrev:Bild och musikkretsarna i en DVD har helt separat elektronik/chips.
Teoretiskt sett är det snarare större risk för störningar mellan ljud och bildelektroniken.

...jämfört med risken för störning mellan bild- och ljudkretsar i en dedikerad cd-spelare? :lol:

Speciellt om dessa , nästan alltid, drivs av en gemensam, stör-stark, switchad närdel.

Nätdelen är väl inte speciell för en cd- eller dvd-spelare. Snarare för prisklassen. Jämför inte en 5000kr cd-spelare med en 1500kr när du kollar på komponenter (även om de kan vara samma).

Du har felciterat mig, fullt medvetet, vilket är oerhört lågt, men att vänta av ett litet troll.

.... jämfört med risken för störning mellan bild-och ljudkretsar i en dedikerad DVD-spelare? ( så skall det stå )

Alla DVD:s under 10000:- har en simpel, dålig, switchad nätdel.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-04 08:13

Subjektivisten.

Du har ett resonemang jag inte får ihop. Du talar hela tiden om vad som är objektivt rätt vilket du hävdar är skivan. Detta är tydligen något gängse detta här på faktiskt att man ser sina egna tankar som objektivt rätt och i detta kan då tydligen vilken skkitapparat som helst vara världsbäst mendan dyra fina apparater är ormolja. Ok om det får vara så då om man spelar sina skivor i sina fina perfekta DVD-spelare och hållerkäft eftersom man ju tydligen nått nirvana och har kommit på en sanning utöver alla andra oupplysta. Men detta gnäll på CD/DVD skivor och dåliga inspelningar och trams. Ingen ände på detta gnällande om hur pissigt det låter. Jag säger att jag varit där och med en vettig CD så helt out of the blue låter dessa pissiga inspelningar OK och jag gnäller inte för det finns ingen anledning efter som det nu låter så bra. Då kan du komma med din töntiga Walkmanliknelse eftersom allt subjektivt tydligen är skräp medan dina fina objetiva tankar är de rätta fastän det låter skräå tydligen. 8O

Jag förstår inte. Därav min oerhörda nyfikenhet över detta som är det objektivt rätta. :?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-05-04 09:00

meanmachine - det är väl ett tekniskt/logiskt resonemang som ligger bakom det.

Eftersom inte skivor spelas in / produceras på något enhetligt sätt, så kan man inte hitta en universell transformation som måste göras (förutom de som rör stereosystemavkodningen som sker i högtalarna) för att återge inspelningen.

Sålunda är det original vi har att förfoga den informationen som finns på skivan (eller vad nu för media det rör sig om).

Att anser att en korrekt funktion är för spelaren att omvandla informationen så som den är lagrad till en elektrisk signal enligt alla konstens regler utan att tillföra eller dra ifrån något är objektivt BORDE ingen ha några invändningar emot.

Huruvida man sedan subjektivt föredrar en spelare som blivit "voiced" för en annan klang har inte med saken att göra - man kan mycket väl tycka att den gör ett bättre jobb än en som enbart sköter den tekniska uppgiften.

Denna "voicing" är något som görs ute i hifitillverkarsvängarna, jag har läst en intervju någongång med Bob Carver (Carver sedan Sunfire...) där han berättar om bl.a. det stadiet. Det tar säkert stor tid i utvecklingsarbetet och fördyrar definitvt produkten och har säkert del i hur produkten kan placeras kostnadsmässigt på marknaden. En annan tillverkare som skall göra något billigt kan bestämma sig för att strunta i att göra någon "voicing" och bara ta det tekniska konstruktionen rakt av i produkten och då händer det ibland att det blir väldigt "objektivt bra". Är man då ute efter en produkt på de premisserna så uppstår den besynnerliga situationen att en billig produkt kan rankas bra mycket högre än riktigt dyra och handpålagda produkter - så länge det är de tekniskt objektiva resultatet som är referensen i bedömningen.

Gör man en "voicing" på en apparat som gör att den ändrar signalen på ett sådant sätt att de flesta dåliga inspelningar blir behagligare att lyssna på, så finns det definitivt en marknad och ju bättre man klarar denna bedriften - ju mer kan man logiskt sett ju ta ut för det också.
En apparat är dock ingen tankeläsare och kan sålunda inte stänga av sin "voicing" när den inte behövs - exempelvis på extremt bra inspelningar... därför kommer dessa att modifieras också - men det blir då bort ifrån det optimala istället.

Alltså finns det ett val... vill man försöka rätta till en stor mängd mindre bra inspelningar på bekostnad av perfektionen hos de bästa inspelningarna, eller väljer man att leva med felen för att få sitt nirvana när inspelningarna är på sitt bästa. Medelvärdesmaximering eller optimering. Kunna spela bra alltid eller kunna spela bäst om möjligheterna finns.

Att finna den "perfekta voicingen" är inget som det finns en teknisk anledning bakom utan det blir en teknisk implementation av en subjektiv bedömning hos konstruktör(er), möjligtvis en iterativ process via erfarenhet och kundfeedback.

Att komma väldigt nära en opårverkande signalhantering är tekniskt mycker mer väldefinierat, beräkningsbart, testbart och mätbart.

Lek nu med tanken att man ger "fel" sorts apparat till någon för provlyssning, testning eller mätning... och låt folk på ett forum debattera med varandra utan att vara medveten om divergensen... :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-04 09:19

Nattlorden skrev:Alltså finns det ett val... vill man försöka rätta till en stor mängd mindre bra inspelningar på bekostnad av perfektionen hos de bästa inspelningarna, eller väljer man att leva med felen för att få sitt nirvana när inspelningarna är på sitt bästa.

Intressanta tankar och håller med till viss del. Men en sak jag inte klara avär att den perfekta spelare då skulle vara Pioneer Dv-668. Detta faller hela resonemanget på. Det är här jag blir total lost.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-05-04 09:44

meanmachine skrev:Intressanta tankar och håller med till viss del. Men en sak jag inte klara avär att den perfekta spelare då skulle vara Pioneer Dv-668. Detta faller hela resonemanget på. Det är här jag blir total lost.

Fast nu är det ju inte frågan om att det är den perfekta spelaren, det är frågan om den hittils bästa vi känner till. Det bör finnas fler, men vi lider brist på kompetenta testare för att kunna få en stor inventering av marknaden gjord.

(Personlig not - har både 668 och PD-S06... jag tycker subjektivt att 668 låter bra mycket bättre än PD-S06)

Ett annat problem är ju att när man väljer kurs så bör man välja hela anläggningen i ett svep. Har man skaffat sig en (ev. voicad) anläggning med en voicad CD-spelare i och troligtvis låter det på ett sätt man gillar. Tar man nu en spelare av andra skolan och kopplar in, så kommer den att ta bort de voiceningarna man hade och gillade man dem så kommer man ju att tycka illa om att de försvann. Eventuellt hade man kanske voiceningar i CD-spelaren som kompenserade för annat i anläggningen och då kommer dessa inte längre att maskeras utan komma i full blom... och då skyller man lätt dessa på den nytillkomna spelaren också.
Så, skall man gå från en skola till en annan, så byter man lämpligast allt på en gång. En stegvis utbytning kan uppvisa mindre gynnsamma egenskaper.

Säg att man sitter med ett kallt slutsteg och har rättat till det med ett varmt försteg... så sitter man och det låter trivsamt. Byt en av dessa mot något hyffsat ofärgat och du kommer plötsligen att ha en färgning i systemet. Hur vet man var felet är? Det är så mycket lättare att säga att det nytillkomna är dåligt än att inse att man hade felet sedan innan.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-04 15:15

" Voicing" och " Sound shaping " är samma sak. Används av nästan alla hifitillverkare, så sant.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-04 15:24

subjektivisten skrev:
Richard skrev:Det kan ju vara så att de flesta på detta forum inte har så ljudmässigt höga krav, eftersom dom ju, som du skriver, väljer hörbart sämre produkter än vad som finns att kringgå. T.ex. Denon 2105, Pioneer 668 mm. Prisvärda apparater med hyfsat bra ljud. Om man lyfter ögonen något, och inte sitter nöjd, finns det dock ljudmässigt bättre apparater än dessa, som kommunicerar ett musikaliskt budskap på ett bättre sätt, enligt min erfarenhet.

Detta är ett skämt va? På vilket sätt skulle dessa produkter vara klart sämre än ormolje hifins produkter? Nu vill jag inte ha några subjektiva åsikter, det är meningslöst, jag kan säga att en Walkman från 1982 är bättre än alla CD spelare, utan rent objektivt mer korrekt ljud.

Det finns förvisso många " ormoljeprodukter " , det har du helt rätt i.
Men, det finns också bra musikprodukter som inte bara heter Denon
och Pioneer.

Produkter som bevisligen, i F/E test, låter mycket bättre är ju Benchmark DAC 1, Nad 208, div. sentec elektronik, Holografic audio, Bryston mfl.

Det finns många till, både billigare och dyrare.

Sedan finns det många produkter som kommunicerar musiken på ett bättre sätt än ovanstående. Men detta är ett subjektivt tyckande från min sida.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-04 16:17

Nattlorden för mitt resonemang bättre än mig så jag håller tyst 8)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-05-04 17:04

Kan inte svara på tråden då mitt svar är tveeggat!

Just nu spelar jag jävligt mycket (all musik) från CD-spelare. Detta då jag inte orkar koppla om till något annat varje gång något annat ska spelas, samt att min filserver är jättenere. Men när min filserver är jätteuppe och jag har rättat till min inkoppling så lägger jag in alla mina skivor på servern och spelar från den istället: alltså via HDD.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-05-04 23:14

Om du skulle söka på lasselite och nin (subjektivisten) på HF, så skulle du hitta exaktemente samma diskussion som du och subjektivisten för nu.

Med det sagt, så ska man veta att S tagit till sig tanken, men föredrar ett varmt och skönt rörljud, gärna levererat från en vinylspelare.

Även om du lär sig att resonemanget håller, så kommer ingen försöka ta ifrån dig dina preferenser (möjligtvis få dig att prova något annat).

Subjektivisten: Du, och jag, har gjort en jävla resa sedan dess att vi stångades på HF. Jag var väl ungefär som dr T, och du som MM. Tänk om någon kunde lära av historien :wink:

Respekt Mannen :D
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-05-05 06:34

Nattlorden; Himla snygga resonemang i inläggen här ovan! :D

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-05-05 09:32

Richard skrev:
tvett skrev:

Du har felciterat mig, fullt medvetet, vilket är oerhört lågt, men att vänta av ett litet troll.

.... jämfört med risken för störning mellan bild-och ljudkretsar i en dedikerad DVD-spelare? ( så skall det stå )

Ok? Vi kikar:

Richard skrev:
Bill50x skrev:
meanmachine skrev:Vadå för resurser? Skulle bildhanteringen gynna musikupplevelsen?

Nejdå. Eller ja kanske. Jag kan ju inte elektronikkonstruktion å så, men tex lasern i en DVD-spelare behöver större precision eftersom "spåren" är smalare. Frekvensomfånget i interna kretsar behöver vara större pga bildbehandling. Osv. Rent teoretiskt skulle dessa större krav på avspelningen kunna bidra med bättre ljud.

Eller?

/ B

Bild och musikkretsarna i en DVD har helt separat elektronik/chips.
Teoretiskt sett är det snarare större risk för störningar mellan ljud och bildelektroniken. Speciellt om dessa , nästan alltid, drivs av en gemensam, stör-stark, switchad närdel.

Edit: du har rätt så tillvida att själva bildelektroniken behöver en stor bandbredd för att inte bilden ska bli dålig.

Richard skrev:Du har felciterat mig, fullt medvetet, vilket är oerhört lågt, men att vänta av ett litet troll.

Jag hittar ingen "medveten" felcitering, stycket om bandbredd kommenterades inte. Att du inte skrivit något som du menade att skriva kan inte ses som en felcitering. Att du utan anledning kallar mig troll istället är trevligt. Jag kanske missat något?

Alla dvd´s under 10kkr har dåliga switchade nätdelar? Rätt kategoriskt uttalande där tusenlappar nämns, ovanligt :roll: . Är det inte intressantare att jämföra dvd mot cd i samma prisklass, det är ju trots allt det tråden handlar om, dvd- vs cd-spelare.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2007-05-05 10:05

Av gammal och ohejdad vana brukar jag ju tillhöra skeptikerna. Men bland det knappt 10 tal olika apparater jag jämfört verkar det klart så att CD klarar CD avspelning bättre än vad en DVD spelare gör ljudmässigt.

Orsaken har nog ingenting med störning eller switchade nätdelar att göra utan det faktum att ljud DACen i en DVD skall klara en mängd olika format medelst konvertering och CD DACen är gjord för ett specifikt.

Nu finns det vissa DVD som har en separat CD DAC. Vilket verkar förnuftigt.

Sten R

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi