Har du bytt "Hifi-åsikt" nån gång?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-25 10:11

Vee-Eight skrev:Mayro, Subjektivisten:

Personliga påhopp och gliringar sänker både er och alla andras trevnad. Vv sluta.

Hörrödu där. :evil: . Säg inte åt mig som vanligt igen utan ta problemet där det ligger för en gång skull.

Ibland kan man faktiskt aggera mot en enskild utan att ge båda tillsägelser. Jag söker förbannemig inga bråk någonstans. Men en liten fjant med stöddig attetyd sitter och vässar..

Så gör han dessutom rätt brett mot flera om du tittar..
men men. Nu är detta ert ansvar att styra upp. JAG skall inte besvara snorvalpen mera.
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-25 12:00

Mayro skrev:Hörrödu där. :evil: . Säg inte åt mig som vanligt igen utan ta problemet där det ligger för en gång skull.

Detta borde väl förklara vart problemet ligger...
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-06-25 12:07

Naqref™ skrev:Ah! En kabeldebatt! Precis vad som behövs i sommarvärmen. :P

Sorry för OT. :oops:

Ja kabeldebatter har jag aldrig läst om. :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-06-25 12:38

Mayro skrev:BRA kablar förhöjer upplevelsen anser jag ovidkommande pris.. Och ibland är dom billiga och ibland är dom kostsammare...

Mayro... man skall inte ställa högtalarna ovanpå kabeln! Men visst förhöjer de upplevelsen ifall man gör så. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-25 13:03

Undrar vad det är som är så känsligt.... hifi-åsikt eller kabelval? ;)

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-06-25 13:36

subjektivisten skrev:Vad menar du med förhöjer? Dom påverkar ljudet till låta "bättre" alltså?

Som en sann LTS-lärjunge anser du väl att luften ska transportera ljudet till högtalarna istället för någon meningslös kabel som ändå bara färgar ljudet?

Då blir det ju minimal påverkan menar jag.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-25 15:47

Floyd skrev:Som en sann LTS-lärjunge anser du väl att luften ska transportera ljudet till högtalarna istället för någon meningslös kabel som ändå bara färgar ljudet?

Då blir det ju minimal påverkan menar jag.

LTS-lärjunge? :lol:
Nej, var en enkel fråga vad man menade med "förhöjer". Antar det mer har med utseende och sånt att göra då.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-06-25 16:09

personligen kan jag nog säga att min grundläggande idé inte förändrats. Inte i princip iaf. Ändå från det att jag tog mig från "öö det låter så häftigt" (nåja.. 8) ) så har jag varit av den bestämda åsikten att hifi handlar om reproduktion av informationen på skivan inget annat. Informationen på skivan är den enda referens man bör jämföra med. Låter det onaturligt på skivan ska det således låta onaturligt i rummet också. Inget skit om att det låter verkligt osv. Låter Ibanezgitarren som en sunkig 200kr skolgitarr på skivan så ska den fantamig låta så när den tagit sig genom systemet också!

Sen hur det tett sig rent praktiskt så har jag ju ändrat mig lite genom åren. Från den första hifiblaskesynvinkeln till Linn till nån slags obestämd mindre kritisk ståndpunkt. Jag håller med om mycket av det LTS säger men förstår även rena subjektivister. Dock är det oftare den förre som känns mer intressant i mina öron, iaf av de system jag lyssnat på.

Mer obskyra saker är ju sådant som "metall är bättre än papper", "det ska vara minst 10kvmm kabel", "slutet är bättre än basreflex" och en hel del andra sådana dumheter som man fått lära sig av med :)
Men så länge man håller sig öppen för alla möjligheter kan man nog inte hamna fel. Sen är det väl så att sålänge man är nöjd så är det väl skitsamma vilken skräp man lyssnar på? Kom bara inte och pracka på mig DITT skräp :wink:
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-06-25 16:41

Har väl inte bytt åsikt om hur det ska låta,men vägen dit fick man lite nya perspektiv om när man började läsa iö:s teser i molten i mitten på 90 talet.Man var inne på dyr kablar m.m. I början funderade man vad det var för en konstig prick som menade på att man skulle använda telefontråd till högtalare.Men ju mer man läste & började prova själv så började man inse att han hade helt rätt, bytte mitt dyra Pass aleph5 mot ett par beggade PA9:or för några tusen lappar & som lät mycket stabilare.Sen dess har iallafall jag tyckt att allt som iö & molten har rekomenderat låtit bra,helt enkelt naturligt utan en massa konstigheter.Köpte en ortofon OM40 på 80 talet & tyckte att den var helt fantastisk,långt innan jag visste vem iö var,vad man däremot inte visste var HUR bra den var,utan man skulle ju uppgradera givetvis, med sämre resultat så klart,för att inte tala om priset förstås.Såna misstag slipper man när man läser molten tycker iallafall jag.
vh Raimo.[/u]

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-25 21:32

Kraniet skrev:... så har jag varit av den bestämda åsikten att hifi handlar om reproduktion av informationen på skivan inget annat. Informationen på skivan är den enda referens man bör jämföra med.

Rent teoretiskt en helt OK åsikt. Problemet är att vi inte vet hur fonogrammet låter. Eller hur det är tänkt att låta hemma hos gemene man. Mycket få mixar/mastringar är (troligen) gjorda för de riktigt kompetenta anläggningarna utan för att låta bra hemma hos "Mr Average". Hur det ska låta hemma är då knappast det som finns på skivan.

/ B

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-06-26 02:01

Bill50x skrev: Problemet är att vi inte vet hur fonogrammet låter. Eller hur det är tänkt att låta hemma hos gemene man. Mycket få mixar/mastringar är (troligen) gjorda för de riktigt kompetenta anläggningarna utan för att låta bra hemma hos "Mr Average". Hur det ska låta hemma är då knappast det som finns på skivan.
/ B

Vi och man, ska nog användas med försiktighet här.

För min egen del, har jag varit med vid högklassiga inspelningar av akustisk musik och även själv åstadkommit en del godkänt.
Sedan kunnat avnjuta masterbanden (oredigerat, okomprimerat) i anläggningen hemma och därvid känt mig tämligen nöjd med realismen.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-26 04:13

Nä nu subjektivisten får du faktiskt säga var mayros provokation som du reagerar på började. Jag personligen ski¤#r i var mayros eller andras väg till nirvana ligger eller går. Var och en blir salig på sin pryl juh!? Vikten av att vara LTS lärjunge kan man ju alltid ha sina synpunkter kring. Men faktun är att det finns olika skolor innom hifi rent filosofiskt och det ska vi vara taksamma för enbart ju.

Nähä...... nu har jag sett tre episoder av den suveräna 80-tals serien "kampen om Colorado", som jag förövrigt tycker pulveriserade macahan serien, men ej har visats igen på riks TV. Mao är det efter en halv låda vin nu dags för slafen, vi hörs Mayro, Subjektivisten och alla andra musiclovers här på forumet...........Natti!
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-26 10:23

subjektivisten skrev:
Mayro skrev:Hörrödu där. :evil: . Säg inte åt mig som vanligt igen utan ta problemet där det ligger för en gång skull.

Detta borde väl förklara vart problemet ligger...
Jag tycker Mayro har rätt.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-26 20:32

Jag tycker att subjektivisten hycklar minst.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-26 22:02

Ragnwald skrev:
Bill50x skrev: Problemet är att vi inte vet hur fonogrammet låter. Eller hur det är tänkt att låta hemma hos gemene man. Mycket få mixar/mastringar är (troligen) gjorda för de riktigt kompetenta anläggningarna utan för att låta bra hemma hos "Mr Average". Hur det ska låta hemma är då knappast det som finns på skivan.
/ B

Vi och man, ska nog användas med försiktighet här.

För min egen del, har jag varit med vid högklassiga inspelningar av akustisk musik och även själv åstadkommit en del godkänt.
Sedan kunnat avnjuta masterbanden (oredigerat, okomprimerat) i anläggningen hemma och därvid känt mig tämligen nöjd med realismen.

Jag är så försiktig så :-)

Och det är bara att gratulera till dina fina inspelningar. Men akustiska inspelningar är inte speciellt vanliga idag och att hitta goda inspelningar bland resten är inte lätt! Men oavsett hur inspelningen/fonogrammet låter, vi andra som bara lyssnar har ju i flertalet fall ingen som helst möjlighet att jämföra vad som finns på disken med hur det lät vid inspelningstillfället. Oavsett vilken kvalitetsnivå fonogrammen håller så har vi ingen aning om hur de egentligen låter.

För övrigt har ju flera hävdat att man (tex) måste komprimera trummorna för att det ska låta bra. Låta bra i vaddå kan man fråga sig. Och vad menas med låta bra?

Som jag ser det anpassas såväl inspelningar, mix som mastring efter en tänkt uppspelningsmiljö. Så troligen är ljudet på fonogrammet inte tänkt att "låta som det låter" utan "låta bra" hos genomsnittskonsumenten. Alltså ännu mindre anledningen att det ska "låta som på skivan".

/ B

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2007-06-27 11:19

Bill50x skrev:... Som jag ser det anpassas såväl inspelningar, mix som mastring efter en tänkt uppspelningsmiljö. Så troligen är ljudet på fonogrammet inte tänkt att "låta som det låter" utan "låta bra" hos genomsnittskonsumenten. Alltså ännu mindre anledningen att det ska "låta som på skivan"./ B

För mig som är totalnovis låter detta hemskt. I min enfald, trodde jag att om jag inhandlade stereoprylar och kablar som låt neutralt, skulle jag via min hifi få en god uppfattning om hur det faktiskt lät vid inspelningstillfället.
Icke så.
Jag får tydligen, åtminstone i vissa fall, höra det ljud som studiotekniker & skivbolag har bestämt ska finnas på masterbandet. Alldeles oavsett hur mycket detta ljud än kan tänkas avvika från det ljud som musikerna frambringade under inspelningen...

Jag känner att jag inte mår riktigt bra nu. Känner mig en smula däckad liksom. Tror faktiskt att jag skulle behöva en stor bamsekram från Ingvar Öhman eller Kaffekoppen eller någon annan LTS:are/älskare av god musikåtergivning... för att orka komma igen liksom... och åter få upp intresset för high musical fidelity...

Tja. Jag får försöka hämta krafterna i sommarsolen.

Med vänliga hälsningar,
Greensleeves
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-27 11:56

Bill50x skrev:För övrigt har ju flera hävdat att man (tex) måste komprimera trummorna för att det ska låta bra.
Tror jag inte någon hävdat så kategoriskt. Däremot har bland annat jag sagt att det i vissa sammanhang låter bra att göra så. Beror naturligtvis helt och hållet på typ av musik, typ av instrument, kompositörens och instrumentalistens intentioner, etc...
Låta bra i vaddå kan man fråga sig. Och vad menas med låta bra?
I lyssningen i studion (eventuellt kompletterat med testlyssning i externa anläggningar), och "låter bra" jämfört med icke-komprimering så klart.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Greensleeves

En trött novis reflexioner...

Inläggav Greensleeves » 2007-06-27 18:23

Det verkar vara svårt det här med teknik, inspelnings- och hifiteknik, faktorer i lyssningsrum, egen förmåga att urskilja bättre ljudåtergivning från sämre... svårt...

Mvh,
Greensleeves
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-27 18:57

Att inte använda någon som helst komprimera trummorna vid metal (death/trash) skulle nog inte låta bra alls.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-27 20:55

subjektivisten skrev:Att inte använda någon som helst komprimera trummorna vid metal (death/trash) skulle nog inte låta bra alls.

Varför inte?

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-27 21:21

Nej, skulle tro det skulle bli rörigt med tanke på hur fort det går och mycket möjligt att hela tiden blir olika kraft i slagen.

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2007-06-27 22:22

Klart man har fått revidera sin åsikt om vissa saker vad gäller HiFi.
Det är ju bara en hobby inte någon fanatisk religion.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-28 09:47

subjektivisten skrev:Nej, skulle tro det skulle bli rörigt med tanke på hur fort det går och mycket möjligt att hela tiden blir olika kraft i slagen.

Men det är väl det som är själva essensen i musiken, att det låter olika högt?

/ B

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-06-28 10:42

jom8993 skrev:Klart man har fått revidera sin åsikt om vissa saker vad gäller HiFi.

Är det inte?

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-06-28 11:01

jom8993 skrev:Klart man har fått revidera sin åsikt om vissa saker vad gäller HiFi.

Jo, för vissa förefaller det vara en fanatisk religion... :roll:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-28 11:31

Bill50x skrev:
subjektivisten skrev:Nej, skulle tro det skulle bli rörigt med tanke på hur fort det går och mycket möjligt att hela tiden blir olika kraft i slagen.

/ B

Inte om det kanske är skillnader på 10 db mellan strändiga smatter.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-28 17:55

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Inte om det kanske är skillnader på 10 db mellan strändiga smatter.

10 dB dynamik kan väl inte vara något problem, eller missuppfattar jag dig?

/ B

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2007-06-28 18:00

I minimalism (som på många sätt är olikt black metal) så är det ju dessa små skillnader jätteviktiga. Förstår inte varfär detta inte applicerar på black metal. Eller menar du att black metal band inte kan spela, och därför behöver hjälp att jämna ut "felen"? (ingen kritik, vill också veta hur du tänker).

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-28 18:21

Men det är inte så konstigt egentligen. Som kompositör, arrangör, musiker eller prducent vill man att det skall låta på ett visst sätt. Musiken skall ge en speciell känsla, och ibland får man det genom att applicera kompression på trummor, bas, gitarr, eller sång, eller vilket annat instrument som helst.

Lyssna till exempel på beatleslåtar som Revolution eller Good Morning, Good Morning. Extrem kompression på vissa instrument, som ger just den känsla som eftersträvas.

I minimialism kan jag mycket väl tänka mig att man skulle kunna använda kompression för att undvika styrkevariationer och i stället betona rytmiska förskjutningar.

Det är dumt med fasta regler när det handlar om musik.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2007-06-28 18:30

Almen skrev:Det är dumt med fasta regler när det handlar om musik.

Ja, det är en bra inställning. Jag kan inte komma ihåg om du skrivit om din inställning till Hi-Fi, Almen, men vill bara påpeka till alla som förespråkar transperans. Är målet att ha en transperans stereo och höra allt som finns på skivan, då får man också ta vad som finns där. Och inte klaga på varken musikerna, producenten, eller mastrararna heller för den delen. Dom har gjort sin val - och du får acceptera skivan som den låter. Vi vill alla ha välljud, men hur man kommer dit är olika. Jag skulle gärna vilja en stereo som återgav all musik med hög realism, dock ett orealistiskt mål då få skivor jag äger har låtit sådana, men det är iallafall från denna ståndpunkt jag väljer mina prylar.

P.s.

fast jag förstår inte vad du menar med "styrkevariationer och i stället betona rytmiska förskjutningar."... styrkevariationer är ju just rytm.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi