Wilson Audio WATT / Puppy 8

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-02 21:20

Nattlorden skrev:
Det har inte funnits under den tiden jag kollat på CV någon modell som specificerats att kunna spela subbas.... inte ens de subbasar de haft på programmet. Vid en koll nu, så är där en modell (215) som är spec:ad ned till 24Hz... Vilket är acceptabelt men inte mer - speciellt som man påstår sig bra på bas.. 18 vore rimligare att klara i så fall.

På hifiklubben i Malmö höll vi på att skaka ned innertaken med Snell C/IV... däremot CV 1515 kunde inte alls ge några påtagliga resonanser i de lågra registren.

Vilken som kunde spela högst är en annan fråga.

CV ÄR bra på bas Vance Dickason skriver "The more I listen to the Cerwin-Vega Stroker Pro 15, the more I like it. It is the best all-around large-format subwoofer that I have tested by a large percentage."
http://www.caraudiomag.com/testreports/ ... subwoofer/

Alltså CV 1515 är inga original Cerwin högtalare utan konstruerade och byggda av DALI!

Jämförelsen haltar ändå mer eftersom den danska CVn knappast drevs med något tillräckligt kraftigt slutsteg.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-02 21:25

Rain skrev:Vilken modell är det?

En modell som är byggd i USA och tydligen kvalar i som äkta CV vilket inte andra gör så dessa måste vara bra då? :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-02 21:26

meanmachine skrev:
Rain skrev:Vilken modell är det?

En modell som är byggd i USA och tydligen kvalar i som äkta CV vilket inte andra gör så dessa måste vara bra då? :)

Men det finns tydligen ingen modell som heter så...

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-02 21:28

Eftersom att jag äger dem så vet jag ju vad de heter..

Bild

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-02 21:33

Magnuz skrev:
Rain skrev:Jag undrar om du någonsin har hört en CV högtalare driven av en bra förstärkare..

Vad är en bra förstärkare enligt dig?

Jag antar att du egentligen vet om att CV liksom Bose och en del andra märken (rättvist eller ej) betraktas som ett skämt inom hifi-världen.

En bra förstärkare är så klart en som är mogen uppgiften, att driva en högtalare med 2x15"-basar med ett fjössteg är ju ett skämt bara det.

Att Bose och Cv ses som skämt är ganska lustigt eftersom CV som sagt är bättre på att återge basregistret dynamiskt än de flesta s.k. hifihögtalare jag menar det räcker ju med att ha hört ett trumset på riktigt för att inse att de flesta s.k. hifihögtalare är bluff som inte alls klarar att få till den där baskaggeknuffen som fanns vid inspelningstilfället det gör däremot CV och JBL m.fl.
Bose sätt att med sina högtalare spela med rummet var revolutionerande och långt före sin tid, att Bose ses som ett skämt beror nog mer på avundsjuka från andra tillverkareoch att Boses högtalare inte direkt är superprisvärda, men dåligt låter deras högtalare inte.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-07-02 21:35

Kolla, en 1 tums basreflexport 8O
Tänk vilken mullrande bas det kommer ut där...

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-02 21:42

meanmachine skrev:Eftersom att jag äger dem så vet jag ju vad de heter..

Ser ju ut att vara välbyggda lådor..kan du fota beteckningen också?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-07-02 21:55

Och paranojan, sprider sig sakta, likt en arla dimma, över Faktiskt.se

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-07-02 22:24

Äh, inget att hetsa upp sig över. Rain gör så gott han kan för att skapa debatt. Han påminner lite om Flint, men Flint är mycket smartare.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-02 22:45

Ja, det borde väl vara klarlagt att Rain inte är seriös.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-02 22:52

subjektivisten skrev:Ja, det borde väl vara klarlagt att Rain inte är seriös.

Jag är nog seriösare än du är...och smartare än Sanny...

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-07-02 22:53

:mrgreen:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-07-02 22:58

Goa gôbbar ! :D

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-07-03 03:14

Nu är ni väl ändå lite hårda mot Cerwin Vega?
De håller sig till sin stil och bygger schyssta rockburkar där även bl a. elektronisk musik går att avnjuta på ett utmärkt sätt.
Många, även dyrare hifiburkar låter ju ofta lika mycket som en fis i rymden i basregistret.
Cerwin är inte konstruerade och utger sig heller inte för att vara det ultimata redskapet man spelar kammarmusik eller annat skräp på... :wink:
Högtalarna passar alla lika lite som exempelvis amerikanska bilar (V 8),rörstärkare, öl, whisky och hårdrock passar alla.. (som dock passar rätt bra ihop) Skulle de inte vara önskade av kundkretsen och sålde dåligt skulle de nog inte produceras så länge till..

Skit i att allt ska överanalyseras och vara så superkorrekt återgivet hela tiden.. njut av livet istället..(och kom nu inte dragandes med att det inte alls går att njuta av livet utan Pip) :D

Infogar en fin liten bild också..
Bild
Och detdär med att cerwin inte skulle kunna bas?.. Ett gammalt talesätt dyker upp i huvudet. "Som fan läser bibeln.."

Hur mycket information brukar det finnas under 24Hz eller ens 30-40hertz för den delen i den typ av musik som manglas ut av NRJ och POWER 24/7? Musikstilar som denna typen av högtalare ofta används till.

Förresten angående WATT / Puppy eller hur det nu stavas.. De har jag inte hört men de fyller säkert en funktion hos de som köper de. Elementen som ingår har jag hört i en form eller annan. Focaldiskanten är alldeles säkert totalhemsk enligt vissa men jag tycker att de låter rätt bra faktiskt.se.
Det innebär dock inte att jag inte tycker att exempelvis Scan-speaks eller Seas diskanter låter bättre men det är en annan historia.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-07-03 07:05

Eftersom jag då hört Cervin Vega (flera modeller) och Wilson Audio (flera modeller, framförallt av WATT / Puppy serien) så verkar jag vara en av verkligt få som verkligen har erfarenhet i denna jämförelse. Cervin Vega har mycket långt kvar innan dom kan räknas till vettiga återgivare. Punkt.
Best Regards
Bamsefar

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-03 08:12

Roligt att han nämnde Stroker-basen som ju är en bil-bas. Inte direkt känd för sina infra-lågbasegenskaper. Dessutom brukar den ju gärna vilja ha minst runt 2000 Wrms för att komma till sin rätt med sin låga känslighet på 86dB. Kostar väl dessutom ca 9500 spänn för ett 15"-element.

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-07-03 08:14

subjektivisten skrev:
Floyd skrev:Förbluffande ofta används piP som referens i alla möjliga olika diskussioner. De har en sanslös förmåga att dyka upp överallt...Undrar varför...

:roll:

Kolla vem som drog in dom.

Det var meanmachine som drog in dem som referens denna gång.

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-07-03 08:24

Sanny_X skrev:Floyd

Har du hört dem? Då vet du. :)

Med tanke på att de i nästan alla högtalartrådar förr eller senare används som referens oavsett prisklass på de högtalare de jämförs med, måste de ju uppenbarligen vara en av världens bästa högtalare någonsin... :roll:

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-07-03 08:29

subjektivisten skrev:Ja, det borde väl vara klarlagt att Rain inte är seriös.

Ja usch ja....Den människa som vågar hävda att en högtalare som CV har något den är bra på....Nä det går ju inte alls för sig, då blir man genast stämplad som oseriös och/eller mentalpatient. Här inne är det oftast oseriös som gäller, snart kommer väl "troll" fram också.

Här inne på Faktiskt.se dessutom. Nä, öppna en burk surströmmimng i Europas fiiiinaste parfymbutik. Straffbart.

Nä för h-vete, CV har aldrig utgett sig för att vara nån seriös HiFi-burk som mäter perfekt.

Men det är extremt oseriöst att ignorant bara blunda för CV:s fördelar och spotta på dem som vågar framhäva dem.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-07-03 08:38

Läste just en annons i Stereophile där Wilson presenterade sina precisionssvarvade portar ur solida aluminiumblock... men då undrar man samtidigt, om dom nu lägger ned så mycket tid på portarna, varför är dom inte ens rundade? Har aldrig sett en port med rundade mynningar på en Wilson-högtalare. Sen får man väl säga att dom är grovt underdimensionerade också. Tex. modellen Duette (som visserligen låter trevligt) har väl bara en 2" port till ett långslagigt 8"-element.

Varför!?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-03 08:49

Floyd skrev:Men det är extremt oseriöst att ignorant bara blunda för CV:s fördelar

Om någon persenterar några fördelar så skall vi definitivt ta ställning till dem.

( Cool-faktorn vid hemmadisco räknas inte, detta är ett hifi-forum )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-03 09:16

så bara för att det är ett såkallat hififorum så får man absolut inte tycka cerwin vega är bra? Cerwin vega är skapat för att återge musik med tryck och dynamik. Det gör dom för övrigt med många andra högtalare också. Jag har hört Cerwin vega under ordnade former drivna med classe på hifiklubben. Dessa kördes med jämförelse med en b&w burk för run 100 papp. Det var helt sjukt vad man kunde spela djupbas med Cerwin vegan och detta utan att det ens ansträngde den nämnvärt. b&wn var bra också men orkade inte med riktigt samma saker på både gott och ont

EDIT: Skrev en del hårda ord som jag tar tillbax.
Senast redigerad av dwain1 2007-07-03 14:21, redigerad totalt 1 gång.
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-03 09:25

Jag mätte vid ett tillfälle på CV 18 " stroker- det är kanske etav det sunkigaste baselement jag haft förmånen att studera. 8O

Att påstå att CV överglänser bättre modeller från B&W säger mer om skribenten än om högtalarna.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-03 09:28

Morello skrev:Att påstå att CV överglänser bättre modeller från B&W säger mer om skribenten än om högtalarna.

Medhåll. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-03 09:44

Edit: inlägget var onödigt
Senast redigerad av dwain1 2007-07-03 14:22, redigerad totalt 1 gång.
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-03 09:50

dwain1 skrev: Vem är det som bestämmer om saker och ting är hifi eller ej?

Det är jag. Trodde det framgått tidigare...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-03 10:00

Jag fattar fortfarande inte varför MER bas per automatik är bättre bas? Oavsett om det är från 40Hz och uppåt så är det skitbra om det är MYCKET.. Att sen andra mindre högtalare spelar betydligt lägre i frekvens tas ingen hänsyn till, det e ju på så låg volymnivå.

Det e lite 15-årings-symptom när allt upp till 100Hz ska ligga 12dB högre i nivå än allt annat.. Men visst det dunkar och vibrerar och sjunger i fönster och garderober men är det bra?

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-07-03 10:03

dwain1 skrev:Ehh jag skrev att den lät bättre i basområdet.

Noterat, men inte mindre felaktigt denna gången precis som den första gången du skrev det.
Se BengtO's inlägg ovan. Den säger mycket vad det handlar om.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-03 10:06

Ljudia har väl i många år sålt högtalar-kit som påminner lite om CVs högtalare.. En massa spånskiva fyllt med stora basar, mellanregister och nån liten diskant. Ett betydligt prisvärdare sätt att få den typen av ljud tycker jag. T.ex http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ ... 0&cart_id=

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-03 10:14

Floyd skrev:Ja usch ja....Den människa som vågar hävda att en högtalare som CV har något den är bra på....Nä det går ju inte alls för sig, då blir man genast stämplad som oseriös och/eller mentalpatient. Här inne är det oftast oseriös som gäller, snart kommer väl "troll" fram också.

Grejen är att Rain i ett antal trådar tagit i princip alla hifinördars favorithatobjekt i försvar (NS10, SM57, Californication, CV, B&O...) Det verkar nästan lite osannolikt att det ska vara en slump, eller hur?

dwain1 skrev:så bara för att det är ett såkallat hififorum så får man absolut inte tycka cerwin vega är bra?

Det är klart man får tycka, man får tycka precis vad som helst. Däremot lär man bli emotsagd om man hävdar personliga preferenser (t.ex. "låter bättre i basområdet") som om de vore fakta.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi