Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Öppetfönster-lyssning är en filosofisk inställning/ambition som kan styra hur man vill hantera de enkoder- dekorderprocesser som är interfejs mellan den komplexa verkligheten före inspelningskedjan och inspelningskedjan själv, respektive inspelningskedjan och den komplexa akustiska verklighet som man försöker rekonstruera i rummet. (Enkoder = Mikrofoner, deras placering och delar av omgivingen, Dekoder = Högtalare, deras placering och omgiving, ungefär.)
Transparens-begreppet däremot, är främst* applicerbart inom själva kedjan som består av en räcka transmissionslänkar, vars uppgift kan vara (om man är anhängare av filosofin/ambitionen att inte ändra signalen genom kedjan) att släppa igenom signalen utan att ändra den. Även det en ambition alltså.![]()
Vh, iö
- - - - -
*Men ingenting hindrar naturligtvis att man tala även om total transparens genom hela kedjan, inklusive enkoder- och dekoderdelarna. Enär dessa delar inte är informationsförlustfria, är det dock nödvändigt att introducera subjektiva bedömningar då.
(Exempelvis kan någon tycka att det är bättre att satsa på hörlurslyssning, live-härmning än att sträva efter öppet fönster-lyssning- även om de allihopa är överens om att de vill ha en transparent kedja.)
Wolfie skrev:Idag dricker jag bara öl... O funderar på varför min 208:a krånglar.
Nu funkar den igen efter att ha varit avstängd sen i morse, men
brusar/brummar förfärligt mycket. Knepigt det där.
Tror min 208:a hatar mig
Wolfie skrev:Jag lödde igår, fast det blev ingen öl då (fast en efteråt!)![]()
Nämligen filtren till Strauss pi60 och i14.
Det blev bra, det blev sent o det funka.![]()
Idag dricker jag bara öl... O funderar på varför min 208:a krånglar.
Lust skrev:Wolfie skrev:Idag dricker jag bara öl... O funderar på varför min 208:a krånglar.
Jag tröttnade och sålde av mitt efter tredje reparationen.
Inget jag ångrar, utan tvärtom.
IngOehman skrev:Nu gäller det bara att trimma upp tomgångsströmmen en liten smula, så disten blir så låg som jag vill ha den. Det behövs märkvärdigt lite. Den går fortfarande knappt ljummen. Det är mycket märkligt att den inte trimmas till ett vettigt värde från fabrik.![]()
IngOehman skrev:Jag skulle i och för sig kunna ge mig på att berätta lite om Stig Carlssons idéer om hur öppet fönster-lyssning kan åstadkommas. De skiljer sig en del från mina, men de adresserar trots det samma problem, och fungerar de också!Det som skiljer är att de oundvikliga kompromisserna är lite annorlunda prioriterade. Som jag sagt så många gånger förr: Världen är stor - det finns plats för många tankar i den!
Det enda som ibland tar för stor plats är tanklösheter.
Tror att det får bli ett specialevenemang i Carlssons ära i å fall. Diskussioner om sådant på ett internet-forum tycks ställa till med mera problem än det hjälper någon.Den här tråden har ju innehållit en del komponenter som inte varit direkt uppmundrande.
Därför var ditt inlägg extra välkommet Stefan!![]()
paa skrev:Denna frågan försvann tydligen när sidan bläddrades fram:
Kan vi se fram emot en ny LTS/Carlsson-träff?
IngOehman skrev:Så idag köpte jag en 2307! Den har blivit märkvärdigt billig.![]()
Nu gäller det bara att trimma upp tomgångsströmmen en liten smula, så disten blir så låg som jag vill ha den. Det behövs märkvärdigt lite. Den går fortfarande knappt ljummen. Det är mycket märkligt att den inte trimmas till ett vettigt värde från fabrik.![]()
paa skrev:Denna frågan försvann tydligen när sidan bläddrades fram: Kan vi se fram emot en ny LTS/Carlsson-träff?
Kaffekoppen skrev:Ja....hmm.... tror det...
Kaffekoppen skrev:paa skrev:Denna frågan försvann tydligen när sidan bläddrades fram: Kan vi se fram emot en ny LTS/Carlsson-träff?
Mitt svar dög alltså inte???Kaffekoppen skrev:Ja....hmm.... tror det...
Kaffekoppen skrev:paa skrev:Denna frågan försvann tydligen när sidan bläddrades fram: Kan vi se fram emot en ny LTS/Carlsson-träff?
Mitt svar dög alltså inte???Kaffekoppen skrev:Ja....hmm.... tror det...
Chris_Lymme skrev:Uj. Det trodde jag var svar på min fråga om transparens är en nödvändig förutsättning för öppet fönster.
Svar någon?
paa skrev:Chris_Lymme skrev:Uj. Det trodde jag var svar på min fråga om transparens är en nödvändig förutsättning för öppet fönster.
Svar någon?
Jag tror "öppet fönster" mer är fråga om återgivningsperspektiv från högtalarna, "holografiskt" är ett kodord. "Transparent" handlar väl oftare mer om distorsionsprodukterna, och då huvudsakligen från apparaterna.
Men, allt hänger förstås ihop, för totalupplevelsen!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster