Öppet fönster vs livehärmining

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-26 18:33

Ja....hmm.... tror det...

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-09-26 18:38

Vi kanske kan få lite input från Öhman när han och PatrikF har vevat klart?

:roll:
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2007-09-26 18:42

IngOehman skrev:Öppetfönster-lyssning är en filosofisk inställning/ambition som kan styra hur man vill hantera de enkoder- dekorderprocesser som är interfejs mellan den komplexa verkligheten före inspelningskedjan och inspelningskedjan själv, respektive inspelningskedjan och den komplexa akustiska verklighet som man försöker rekonstruera i rummet. (Enkoder = Mikrofoner, deras placering och delar av omgivingen, Dekoder = Högtalare, deras placering och omgiving, ungefär.)

Transparens-begreppet däremot, är främst* applicerbart inom själva kedjan som består av en räcka transmissionslänkar, vars uppgift kan vara (om man är anhängare av filosofin/ambitionen att inte ändra signalen genom kedjan) att släppa igenom signalen utan att ändra den. Även det en ambition alltså. :wink:

Vh, iö

- - - - -

*Men ingenting hindrar naturligtvis att man tala även om total transparens genom hela kedjan, inklusive enkoder- och dekoderdelarna. Enär dessa delar inte är informationsförlustfria, är det dock nödvändigt att introducera subjektiva bedömningar då.

(Exempelvis kan någon tycka att det är bättre att satsa på hörlurslyssning, live-härmning än att sträva efter öppet fönster-lyssning- även om de allihopa är överens om att de vill ha en transparent kedja.)

Repetition, någon?

/en john

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-09-26 18:50

Ser inget svar på min följdfråga om transparens är en nödvändig förutsättning för öppet fönster. Om det inte är tillåtet att ställa följdfrågor så förstår jag att PatrikF blir frustrerad.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2007-09-26 18:52

:oops: Var inte min avsikt att antyda det. Sorry.

/en john

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-09-26 18:55

Tråden hålls låst medan jag jag dricker öl och löder lite. Om patrikf och IÖ känner för att irritera varandra vidare efter det så kommer den första som antyder något beskt att få 1v semester. idioter...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-09-26 21:07

Att dricka öl och löda lite är absolut bättre än att dricka lite öl och löda.

Nu skulle jag hjärna höra lite om sambandet mellan transparens och öppet fönster. Rönnbär

:)
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2007-09-26 21:14

vad har du lödit Naggan 8)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-26 21:15

Tror han simulerat nageltrång!
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-09-26 21:57

Jag lödde igår, fast det blev ingen öl då (fast en efteråt!) :D

Nämligen filtren till Strauss pi60 och i14.

Det blev bra, det blev sent o det funka. :lol:

Idag dricker jag bara öl... O funderar på varför min 208:a krånglar.
Nu funkar den igen efter att ha varit avstängd sen i morse, men
brusar/brummar förfärligt mycket. Knepigt det där.
Tror min 208:a hatar mig :lol:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-09-26 22:05

Wolfie skrev:Idag dricker jag bara öl... O funderar på varför min 208:a krånglar.

Jag tröttnade och sålde av mitt efter tredje reparationen.

Inget jag ångrar, utan tvärtom.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2007-09-26 22:25

Wolfie skrev:Jag lödde igår, fast det blev ingen öl då (fast en efteråt!) :D

Nämligen filtren till Strauss pi60 och i14.

Det blev bra, det blev sent o det funka. :lol:

Idag dricker jag bara öl... O funderar på varför min 208:a krånglar.

förmodligen en svettsloppa på smörgfilten

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-09-26 22:41

Lust skrev:
Wolfie skrev:Idag dricker jag bara öl... O funderar på varför min 208:a krånglar.

Jag tröttnade och sålde av mitt efter tredje reparationen.

Inget jag ångrar, utan tvärtom.

Kanske var jag som fick ditt ex då? :lol:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-09-26 23:45

Har ni börjat att jaga varandras ex nu också... 8O

8)
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-27 01:09

:lol:

Kan nämna att jag (peppar, peppar...) inte haft några problem med mina nuvarande två 208:or. Däremot hade jag en för länge sedan som jag sålde (penningbrist :oops: ) och som gick sönder efter bara någon eller ett par dagar hos den nya ägaren :( . (Självklart bekostade jag reperationen.)

Min 2105:a har däremot fungerat prickfritt - ända tills jag tror det var i förrgår. :( Poff se den.

Så idag köpte jag en 2307! Den har blivit märkvärdigt billig. :P

Nu gäller det bara att trimma upp tomgångsströmmen en liten smula, så disten blir så låg som jag vill ha den. Det behövs märkvärdigt lite. Den går fortfarande knappt ljummen. Det är mycket märkligt att den inte trimmas till ett vettigt värde från fabrik. :?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-09-27 07:33

Min 2105 fungerar fortfarande prickfritt. Tror jag i alla fall. Eller ja, förutom
att den ger ifrån sig lite brum på högtalarutgångarna till surround-burkarna
då.

Fick ett erbjudande på två st större Bryston monosteg härom dagen, men
det är nog för mycket pengar ändå tyvärr....
Hade det inte varit för den där jäkla badrumsrenoveringen som pågår just
nu så hade jag slagit till. :?
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-27 14:29

IngOehman skrev:Nu gäller det bara att trimma upp tomgångsströmmen en liten smula, så disten blir så låg som jag vill ha den. Det behövs märkvärdigt lite. Den går fortfarande knappt ljummen. Det är mycket märkligt att den inte trimmas till ett vettigt värde från fabrik. :?

Det är inte så att det är variationer mellan olika exemplar? "Handpåläggning" kostar alltid pengar....

/ B

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-09-27 14:58

Alltså, jag håller med Öhman om tomgångs strömmen, den borde ställas
lika på alla exemplar från fabrik.
Det kallas kvalitetskontroll.

Trodde i min enfald att faktiskt alla seriösare tillverkare såg till att tomgångs-
strömmar (tillika vilopunkter) ligger enligt spec. innan de skickar ut
produkterna.
Inga anknytningar

Maarten

Inläggav Maarten » 2007-09-27 15:10

Vem har sagt att den varierar? Har sett (här) att den är låg?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-27 16:23

IngOehman skrev:Jag skulle i och för sig kunna ge mig på att berätta lite om Stig Carlssons idéer om hur öppet fönster-lyssning kan åstadkommas. De skiljer sig en del från mina, men de adresserar trots det samma problem, och fungerar de också! :P Det som skiljer är att de oundvikliga kompromisserna är lite annorlunda prioriterade. Som jag sagt så många gånger förr: Världen är stor - det finns plats för många tankar i den! :wink: Det enda som ibland tar för stor plats är tanklösheter.

Tror att det får bli ett specialevenemang i Carlssons ära i å fall. Diskussioner om sådant på ett internet-forum tycks ställa till med mera problem än det hjälper någon. :? Den här tråden har ju innehållit en del komponenter som inte varit direkt uppmundrande.

Därför var ditt inlägg extra välkommet Stefan! :P

Denna frågan försvann tydligen när sidan bläddrades fram:
Kan vi se fram emot en ny LTS/Carlsson-träff?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2007-09-27 17:23

paa skrev:Denna frågan försvann tydligen när sidan bläddrades fram:
Kan vi se fram emot en ny LTS/Carlsson-träff?

Ja, det fattas ju en. Om jag inte missminner mig var det ju tanken att det skulle bli en till, med 70-talarna och framåt. Har sett fram emot det länge!

Conny

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-09-27 21:08

IngOehman skrev:Så idag köpte jag en 2307! Den har blivit märkvärdigt billig. :P

Nu gäller det bara att trimma upp tomgångsströmmen en liten smula, så disten blir så låg som jag vill ha den. Det behövs märkvärdigt lite. Den går fortfarande knappt ljummen. Det är mycket märkligt att den inte trimmas till ett vettigt värde från fabrik. :?

Aha ! Låter som något jag borde göra med min då - när jag väl fått tillbaka den från service vill säga (displayen vart svart, och componentingångarna fungerade inte.......). Min Denon AVR-2307 har fler fel än mina 5 st NAD-208or tillsammans....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-09-27 21:25

Jag tycker det var lustigt att 2105 gick sönder sådär med ett poff. Min gjorde det två gånger på kort tid. Det olustiga den gången var att den "auktoriserade verkstaden" den gången kallade mitt handhavade och/eller kablage för bidragande orsak. Usch. Vem ska man kränga en 2105 till? Den lär ju gå sönder............igen. :( Andrahandsvärde borde ju ligga runt 50 spänn.

oj vad OT. Sorry!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-28 12:43

paa skrev:Denna frågan försvann tydligen när sidan bläddrades fram: Kan vi se fram emot en ny LTS/Carlsson-träff?

Mitt svar dög alltså inte???

Kaffekoppen skrev:Ja....hmm.... tror det...

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-09-28 13:26

Kaffekoppen skrev:
paa skrev:Denna frågan försvann tydligen när sidan bläddrades fram: Kan vi se fram emot en ny LTS/Carlsson-träff?

Uj. Det trodde jag var svar på min fråga om transparens är en nödvändig förutsättning för öppet fönster.

Svar någon?
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-28 13:29

Kaffekoppen skrev:

Ursäkta mig, men jag väntade mig att Ingvar skulle svara, och det du skrev såg ju väldigt vagt ut, och låg dessutom efter nästa inlägg, men när man sätter det i samband med att det faktiskt är LTS ordförande som säger "tror det" så får det ju lite mer tyngd än vid bara första påseendet!
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-28 13:38

Chris_Lymme skrev:Uj. Det trodde jag var svar på min fråga om transparens är en nödvändig förutsättning för öppet fönster.

Svar någon?

Jag tror "öppet fönster" mer är fråga om återgivningsperspektiv från högtalarna, "holografiskt" är ett kodord. "Transparent" handlar väl oftare mer om distorsionsprodukterna, och då huvudsakligen från apparaterna.
Men, allt hänger förstås ihop, för totalupplevelsen!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-09-28 16:44

paa skrev:
Chris_Lymme skrev:Uj. Det trodde jag var svar på min fråga om transparens är en nödvändig förutsättning för öppet fönster.

Svar någon?

Jag tror "öppet fönster" mer är fråga om återgivningsperspektiv från högtalarna, "holografiskt" är ett kodord. "Transparent" handlar väl oftare mer om distorsionsprodukterna, och då huvudsakligen från apparaterna.
Men, allt hänger förstås ihop, för totalupplevelsen!

Det trodde jag också men Öhman säger att jag har missförstått och att "öppet fönster" inte beskriver ljudbilden utan en teknisk ambition att öppna ett fönster till inspelningen genom att eliminera ljudförstörande element (om jag förstår det rätt).
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-09-28 20:04

öhum, host.. jo om man, som jag, följer debatterna här lite sporadiskt och slarvigt spå blir det ju ibland lite underligt.

Jag trodde först att man behövde en doktorsgrad i kompenserade T/I-tradingeffekter och vertikala pinna-effekter för att förstå vad öppet fönster är. Sedan fick jag lära mig att öppet fönster är en ambition som går ut på att det är en öppning in till inspelningsvärlden man vill åstadkomma, eftersom det är det som stereosystemet medger.

Det låter ju ungefär som de resonemang som fanns då ”stereo” var nytt, och är väl knappast kontroversiellt. Begreppet öppet fönster skulle då kunna användas för att definiera ”vanlig” stereo i motsats till försök att sträcka sig längre, t.ex. Stig Carlssons ortoaukustiska ambitioner eller konsthuvudstereo.

Om man frågar någon oförberedd hur han/hon vill att det ska låta om sin stereo hemma får man kanske svaret ”- jag vill att det ska låta som i verkligheten” . Nu är det ju kanske inte självklart och många inspelningstekniker kanske har insett det. Om man t.ex. sitter i en konsertlokal och lyssnar på en symfoniorkester så är ljudet ganska diffust, det mesta ljudet är reflekterat ljud, en mindre del direktljud (1/9-del enligt någon). Lyssnar man på en orgel i en stor stenkyrka..., ja det är egentligen ingen rolig akustisk miljö. Lyssnar man på Rolling Stones på Ullevi är det å andra sidan nästan enbart direkljud.

Vad jag menar är bara att det inte är självklart hur lyssning och inspelning bör vara gjord för att passa i en hemmamiljö, det kan ju tänkas att man vill lyssna på en symfoniorkester på ett annat mer tydligt sätt hemma. Kanske vill man ha mer ”rymd” i en liveinspelning med Stones. Kanske är det svårt att förstå vad jag menar, kanske skulle detta kunna vara en intressant debatt om inte alla hukade sig för chefsideologens flugsmälla, kanske ska jag hålla tyst.

Med vänlig hälsning
berma

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-09-28 20:24

:D :D :D

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi