Moderator: Redaktörer
Isidor skrev:DrJukiba,
Preprint 5740 "The Significance of Phase as an Auditory Cue" har åtminstone koppling till ämnet och slutsatserna beräftar också mycket riktigt det jag hela tiden poängterat:
"The results indicate that localisation remains strong in the presence of large phase shifts."
Det sägs alltså att lokaliseringen av ljud är stark trots stora fasskift, d.v.s. att fasskiften inte ger någon nämnvärd påverkan.
Om man vill driva linjen att fasavvikelser är ett problem för högtalare finns det betydligt bättre papers att hänvisa till, bl.a. Lipshitz et al ovan. Problemet är att man inte ens i dessa papers lyckas visa att fasavvikelser i en praktisk lyssningsmiljö med musiksignaler är hörbart annat än i extremfall.
Isidor - menar du att det gjorts några vetenskapliga studier på undermedveten hörsel/känslobildning?
CHC skrev:Audiomanikern skrev:A* har länge undrat huruvida "eq" är ngn slags kombination av
mängder med olika samt varierbara filter? eller, ngt helt annat?
Vänligen använd begriplig svenska. Vad har dina asterisker med sakfrågan att göra?
mvh/CHC
Isidor skrev:DrJukiba,
Jag har bara tillgång till ett sammandrag av detta paper, men det tycks mig vid en närmare granskning som om man talar om fasskillnader mellan två kanaler, vilket naturligtvis är en helt annan sak (jmf påverkan på ljudbilden om man ansluter ena kanalen med motsatt polaritet). Titeln på detta paper ("The Significance of Phase as an Auditory Cue") tyder starkt på att så är fallet.
Nagrania skrev:"fasen blir mindre betydelsefull eftersom signalen är fasvriden flera gånger i studion."
Det viktiga är att man har en så lika fasgång mellan alla ingående elementen i en högtalare. Redan här blir det omöjligt eftersom alla högtalar element vrider fasen olika beroende på frekvensen....där till kommer dom pasiva delningsfiltren.(eletroniska filter är bättre) Till sist fasvridningen som uppstår i effekt-slutstegen.Jag undrar verkligen vad någon menar med att fasen vrids flera gånger om i musikstudion. Varför skulle den göra det? dagens studio elektronik har kanske en fasvridning på 5 grader. Där emot så kan man ha högre fasvridning om man spelar in analogt.
CHC skrev:Johan_Lindroos skrev: Det är klart hörbart om högtalarsystemet/lyssningsrummet är behäftat med olinjär andratonsdistorsion.
Was?????? Har lyssningsrumment olinjär andratonsdist?????Speciellt kan sådant höras på ljud som är ickesymmetriska i sin ursprungssignal såsom trumpetljud som i tidsplanet består av små "pulser".
Vadå PULSER????
Jag pratar också om psykoakustisk bra musikåtergivning (dvs det man hör i örat) och inte om tekniskt bra musik-/ljudåtergivning, ...såklart.Jag vet inte om du menar det så, men det kan vara att vi har en principskillnad här... för jag talade inte om musikåtergivning utan om musikuppfattning. Dvs. processen inne i skallen... inte om storleken på fysikaliska parametrar vid ljudavlämnandet på högtalarsidan.
patrikf skrev:Hej!
Har ett par frågor kring detta i högtalarperspektiv, som jag känner att jag har lite luddigt begrepp om. Jag har hört högtalare som har uppgivits vara tidskorrekta i från låg mid och uppåt, och det var magiskt!
Är faskorrekt och tidskorrekt samma sak? Annars, har det ett samband?
För att uppnå tidskorrekthet om man använder en flervägskonstruktion bör väl de ljudalstrande ytorna ha samma avstånd till lyssnaren? Hur blir det då med sweetspot? Elementplacering på baffel etc? Går det att uppnå fullrangeåtergivning som är tids/ faskorrekt?
//Patrik
CHC: istället för att märka ord och vara allmännt jobbig* så kanske du kan komma med nåt smart angående sakfrågan?
Isidor skrev:Johan har helt rätt. Faskorrekt återgivning är ingen viktig egenskap för en högtalare. Psykoakustisk forskning har visat att fasavvikelserna för icke faskorrekta högtalare inte är hörbara under normala lyssningsförhållanden. Det är dock min uppfattning, i likhet med IÖ:s, att känsliga lyssnare under extremt gynnsamma förutsättningar kan uppfatta mycket diffusa skillnader även med musik. Dessa skillnader har dock ingenting alls med perspektiv- eller "soundstage"-återgivning att göra och är så små att de tveklöst är försumbara i jämförelse med övriga parametrar.
Det är också en total missuppfattning att en ideal punktkälla skulle kunna reproducera ljudfältet vid mikrofonpositionerna bättre än någon annan utstrålningsprincip. I praktiken är det snarare tvärtom eftersom punktkällan med sin stora spridning färgar reproduktionen maximalt med reflektioner från lyssningsrummet.
Att vissa högtalare presenterar en hygglig ljudbild även för lyssningspositioner långt ut mot sidorna beror huvudsakligen på spridningsegenskaperna. Det är tyvärr en urgammal myt att faskorrekta högtalare skulle ge fördelar vid återgivning av perspektiv, placering o.s.v.
CHC skrev:Johan_Lindroos skrev:Skrammelljud är något som man som akustiker inom bilindustrin jobbar mycket med, liksom det även är mycket tidsödande att hitta orsaker till skrammel. Om man tar tio bilar från rullbandet som borde vara identiska, så kan skrammel uppträda vid helt olika frekvenser och nivåer.
Av ovan sagda får vi alltså veta att bilindustrin jobbar mycket med skrammel-ljud eftersom det tar lång tid att hitta dom. Är inte det ena en logisk följd av det andra?![]()
brumel skrev:4) Fasgången och rumsakustiken kan korrigeras på digital väg.
1)Frekvensgång är viktigast och med det menas både on och off axis.
2) Fasgången är inte så viktig förutom vid delningsfrekvensen där de olika elementen överlappar varandra.
3) Rumsakustiken bidrar med allvarliga fel som maskerar andra obetydliga fel.
4) Fasgången och rumsakustiken kan korrigeras på digital väg.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster