Jag saknar kabeltrådar!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-03-11 15:40

Kaffekoppen skrev:Ja, det är sant. Vart avlämnar jag min medalj?

Ok, det får bli villkorligt, du har utan dröjsmål backat. Bara det är värt en medalj.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-03-11 15:46

Han står med stort tålamod ut med en rad påhopp från ett håll här vilket är värt en medalj. Jag är i stockholm under torsdagen och hade jag haft tid skulle sökt upp koppen!
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-11 16:18

meanmachine skrev:Han står med stort tålamod ut med en rad påhopp från ett håll här vilket är värt en medalj.

Påhopp? Ja, om du kallar att ifrågasätta bristande logiskt resonemang för påhopp så är det väl ett påhopp.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-03-11 16:37

Almen skrev:
meanmachine skrev:Jag har svårt för att förstå att man inte kan gilla hela konceptet.
Vi märker det. Har du svårt att förstå att en Formel 1-förare inte är intresserad av lull-lull på sin bil?

Men är det inte ofta så att prestanda är liktydigt med lull-lull? För den prestandahungrige vardagsbilisten är en F1-bil superlull-lull rakt igenom, s.a.s.

Det är samma sorts fåfänga i grund och botten, vill jag påstå. Att optimera kablar efter prestanda eller efter lull-faktor. Varför skulle det vara mer riktigt att optimera efter bara en av dem?

Huvudsaken är ju att man är nöjd själv, det är ju det man säger till alla med inte så väldigt optimerade anläggningar...

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2008-03-11 17:05

Jag tycker det är ett roligt sätt att "prägla" sitt system med häftiga kablar.

Att de låter bättre tycker jag ju, kanske inte prisvärt men det är helhetsintrycket som gör det. Och de ser snygga ut samt matchar anläggningen estetiskt minst sagt. Sen kan man ju som jag köpa en Audioquest-skylt och hänga på väggen :oops:

Här och där verkar det vara lite "skamligt" att ha lagt ut en massa pengar där det inte skulle ha gjort så mycket nytta ljudmässigt. Vad är det för j___a hi-fi inställning?

Det ska så noga och strikt väljas produkter med cd/dvd, förstärkare och elektronik så då är det kul och lulla till det med lite kablar, multifjärrkontroller och snygga hi-fi möbler. Optimeringar alltihop!.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-11 17:06

phloam skrev:Men är det inte ofta så att prestanda är liktydigt med lull-lull? För den prestandahungrige vardagsbilisten är en F1-bil superlull-lull rakt igenom, s.a.s.
Nej, absolut inte - tvärtom. En F1-bil har minimalt med lull-lull.

Varför skulle det vara mer riktigt att optimera efter bara en av dem?
Tjaa, det kan ju diskuteras vad som är mer riktigt - att optimera efter prestanda eller efter utseende. Det valet är ju subjektivt. :)

Jag försökte bara förklara för MM varför man väljer det förra.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-11 17:06

Subjektivisten,

Det du anser vara en logisk kullerbytta anser andra lättförståeligt. Så är det ibland. Jag lyckas inte få just dig att förstå, och det accepterar jag. Det finns ingen prestige från min sida att du tycker min liknelse, eller ens mitt förhållningssätt är rätt. Det står dig fritt.

Eftersom vi i grunden tycker precis likadant, åtminstone har jag alltid uppfattat det så när det gäller det tekniska, så ser iallafall jag den här diskussionen rätt meningslös.

Du får göra som du vill, men så länge någon gjort ett medvetet (du förstår det begreppet hoppas jag) val så ser jag ingen anledning att klanka ner på dem. Det är mitt förhållningssätt till andra människor. Du behöver inte dela det, utan det står dig fritt att göra som du vill.

Det är mycket roligare och konstruktivt att ge råd och tips till dem som funderar på att göra ett inköp. Där kan man göra reell nytta till skillnad från när man kritiserar någon som redan gjort ett inköp man kanske inte skulle gjort själv. Kan du hålla med om det? Iallafall är det så jag fungerar. Jag hjälper hellre än talar om för andra att de gör fel. Mina råd och mina lösningar får den jag ger dem till värdera och det står dem fritt att ta emot dem eller förkasta dem.

Om någon vill betala multum för en kabel av andra orsaker än dess tekniska kvalitet är det väl ett fritt val?

Om någon köper en kabel och förespråkar den för en egenskap som man inte kan se är det ju en annan sak. Då kan man påtala att det känns fundersamt - när det gäller det tekniska - inte det estetiska. Att däremot kräva BT i alla lägen är ju rätt meningslöst, utan man får ta den test de gjort för just det som den är - med det värde man kan tillskriva den. Precis som iallafall jag gjorde med din högtalarjämförelse. Inte klankade jag ner på den även om jag aldrig skulle gjort så själv!

En del ser sin utrustning som mer än tekniskt presterande. De ser den lite som livskvalitét, både ljudmässigt och estetiskt. De kanske är beredda att ta en högre kostnad för det - precis som den som är beredd att betala mer för en tavla. Det är okej. Det är inte ett förhållningssätt jag har, men så länge de inte tillskriver det en fysikalisk funktion som inte existerar finns väl ingen anledning att skriva dem på näsan? Det tycker inte jag - vad tycker du?

Jag har inget intresse av att göra någon ledsen som tycker att de köpt en snygg kabel - bara för att jag kanske tycker att en CT100 kabel med Biltemakontakter (eller helst en kontakt med fjädrande jord eftersom jag rycker och sliter ibland), eller en Supra Ply är bättre. Kablen är deras Van Gogh och de är kanske himla nöjda med den.

Skulle någon förespråka någon mycket underlig tingest och tillskriva den "haksläppnande" egenskaper är jag rätt skeptiskt inställd. Jag är kritiskt lagd till min natur. Lurendrejeri är jag extremt allergisk mot, och det är nog ingen hemlighet.

Här är förresten en sådan sak som jag reagerat mot:
http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=4364

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-11 17:12

ThePreTor1aN skrev:Jag tycker det är ett roligt sätt att "prägla" sitt system med häftiga kablar.

Att de låter bättre tycker jag ju, kanske inte prisvärt men det är helhetsintrycket som gör det. Och de ser snygga ut samt matchar anläggningen estetiskt minst sagt. Sen kan man ju som jag köpa en Audioquest-skylt och hänga på väggen :oops:

:)

Självklart kan man hänga ett gäng snygga kablar på väggen om man tycker det är snyggt!

Jag är ju inte direkt övertygad om att det verkligen låter bättre med häftiga (just för att de är häftiga alltså) kablar, men jag kan definitivt förstå dem som tycker att det kan se snyggare ut! Det är ju inte ovanligt att man ser de som köper kabelstrumpor till sina hemgjorda kablar och får dem att se riktigt, riktigt mycket bättre ut - och det kan ju ha ett värde i sig - även om det tillför sipp till ljudåtergivningen :)

Själv gömmer jag kablarna istället eftersom för mig tillför en synlig kabel bara ytterliggare en dammsamlande yta ;)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2008-03-11 17:14

Kaffekoppen skrev:Om någon vill betala multum för en kabel av andra orsaker än dess tekniska kvalitet är det väl ett fritt val?

Jag tror ärligt talat ingen som köper dyra kablar (flera tusen kr metern) gör det enbart för att de tycker kablarna är snygga (detta säger jag av erfarenhet, jag har talat kabel alldeles för många timmar med folk). De gör det för att de tror att de dyra kablarna kommer lyfta deras anläggning rent ljudmässigt. Att vissa hellre köper en estetisk tilltalande kabel för 10kkr istället för en ful för 10kkr är en annan fråga.
Class only looks like arrogance from below.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-11 17:24

Jag är tveksam till det med, men det står dem ju fritt att göra det om de skulle vilja ;)

Som sagt, det centrala är medvetna val och där finns det nog stora brister.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-03-11 17:32

Du förstår inte, det är matchning av komponenter som gäller, då gäller inte egenskaper som resistans och kapacitans! Dyrkablarna förljer andra fysikaliska regler som kan harmonisera mellan apparater och fixa till helheten!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-11 17:35

Du har nog rätt i att den alternativa fysikaliska verkligheten har jag svårt att förstå.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-03-11 17:37

"1) ALLT går att bevisa med hjälp av siffror och mätningar. Så är det inte, och så kommer det aldrig att bli. Vetenskap är bra till mycket, men det är ingen allsmäktig sanning som många verkar tro. Det finns gott om fenomen och upplevelser som varken går att mäta eller förklara. Varför måste välljud vara undantaget?"

Jag gick in på den där tråden Kaffekoppen länkade till för några inlägg sedan, den om saltburken... Tycker det här citatet ovan är väldigt roligt och ett vanligt argument som dyker upp då och då. Det här blir nästan lite OT, men å andra sidan har väl tråden varit på väg mot det området några gånger redan?

Hur som helst så antar jag att det ligger någonslags "forskning" bakom lurendrejeriprodukter, de brukar ju i alla fall marknadsföras i ordalag som ska få det att låta så. Men vad för slags forskning går det att bedriva utan dokumenterade mätningar? De menar alltså att de gissat rätt. Men hur vet de när de träffat rätt?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-11 17:48

Kaffekoppen skrev:Om någon vill betala multum för en kabel av andra orsaker än dess tekniska kvalitet är det väl ett fritt val?

Vem har hindrat folk från göra det? Men du kan ju visa vilka trådar dyrkabelsköpare skriver att dom köper dom för de utseendet och inte att dom låter bättre än vanliga kablar?

Håller fortfarande inte med din jämförelse, eftersom den haltar rejält enligt mig.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-11 17:51

shifts skrev:Hur som helst så antar jag att det ligger någonslags "forskning" bakom lurendrejeriprodukter, de brukar ju i alla fall marknadsföras i ordalag som ska få det att låta så. Men vad för slags forskning går det att bedriva utan dokumenterade mätningar? De menar alltså att de gissat rätt. Men hur vet de när de träffat rätt?

Jo, det är en klassiker. Har flera gånger frågat folk som säger detta hur dessa bolag kan göra en serie som låter lika om:

*man inte man mäta sig till ljudet.
*om man inte vet vad som förbättrar ljudet.

Får aldrig svar. 8)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-11 18:50

subjektivisten skrev:Vem har hindrat folk från göra det? Men du kan ju visa vilka trådar dyrkabelsköpare skriver att dom köper dom för de utseendet och inte att dom låter bättre än vanliga kablar?
Jag vet inga trådar om det. Men jag vet folk som gör det. Det finns många esteter och musikintresserade utanför forumvärlden.
subjektivisten skrev:Håller fortfarande inte med din jämförelse, eftersom den haltar rejält enligt mig.
Det är cool.

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-03-11 18:57

Håller med Ola (Rydberg)
Det finns ingen som bestämmer sig att betala 130 000 kl för en högtalarkabel bara för den ser bra ut. Det är mervädet man är beredd att batala för. Mervärdet är den förväntade förbättring av återgivningen. Där har vi kärnfrågan.
Vi är alltså tillbaka på punkt noll. Har någon kabel för 100-200 kkr (för att ta till en extrem) någonsin visat sig överlägsen en enkel men korrekt designad kabel, t.ex EKK? (högtalare)
Om ja, så är jag beredd att ändra uppfattning, ärligt.

Sedan har vi frågan om respekt för personer som köper 100 KKR kabel enkom av estetiska aspekter, dvs medvetna om att dessa kablar inte innebär ljudförbättring. Som sagt, jag tror inte att sådana personer finns. För det andra om dessa funnes, så skulle de knappast kunna påräkna respekt från mig.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-11 18:59

Jag har aldrig talat i termer om sådanna summor ber jag att få påpeka.

Jag har inte nämt någon summa alls för den delen. För mig är en högtalarkabel över 100:- metern en dyr kabel, eller en signalkabel över tusenlappen.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-03-11 19:11

Kaffekoppen skrev: (som svar till subjektivisten).

. . . . Precis som iallafall jag gjorde med din högtalarjämförelse. Inte klankade jag ner på den även om jag aldrig skulle gjort så själv!

Hur skulle du ha gjort ? :)

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2008-03-11 20:14

Jag har två par högtalarkablar.

Ett par Supra ply och ett par Xindak FS-1. Köpte kinakablarna i ett svagt ögonblick av en bajrare boendes på västkusten. Kostar visst 2500:- nya. Det gav inte jag :wink: . En tusing tycker jag nog att dom är värda bara på sitt dyrutseende fast det gav jag inte heller :D

Jag hör ingen skillnad på kablarna men viss är ju Xindak snyggare i alla fall 8)

Bild

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2008-03-11 20:16

ThePreTor1aN skrev:Här och där verkar det vara lite "skamligt" att ha lagt ut en massa pengar där det inte skulle ha gjort så mycket nytta ljudmässigt. Vad är det för j___a hi-fi inställning?

Det är helt riktigt, jag kan (tyvärr - men ändå med tilltagande inslag av missantropi) se ner på folk* som vägrar att tänka. Eller snarare, hävdar att de tänkt efter men där resonemanget går till baka på något som "det säger sig självt" eller "det vet man ju".

Visst är det skamligt att lägga stora pengar på något där kostnaden närmast är omvänt proportionell mot kvaliteten. Man kan så klart ha lyssnat på råd och låtit bli att tänka efter själv. Fast det är ju en rätt slapp attityd.

Det blir ju smått fånigt det hela också, när effekten av att flytta huvudet några centimeter är ojämförligt mycket större än att byta mellan två kopparkablar med ungefär samma area och längd.

Amit

* I första hand avser jag med "folk" mig själv. Men som man behandlar sig själv behandlar man ju ofta andra...

Användarvisningsbild
PEGE

Inläggav PEGE » 2008-03-11 20:38

Birger skrev:Jag har två par högtalarkablar.

Ett par Supra ply och ett par Xindak FS-1. Köpte kinakablarna i ett svagt ögonblick av en bajrare boendes på västkusten. Kostar visst 2500:- nya. Det gav inte jag :wink: . En tusing tycker jag nog att dom är värda bara på sitt dyrutseende fast det gav jag inte heller :D

Jag hör ingen skillnad på kablarna men viss är ju Xindak snyggare i alla fall 8)

Bild

Har ett par likadana, och har de av samma skäl som du.

Är det inte sämre så är det väl bra nog, svårare än så är det inte.

Sedan vad man betalar, så är det väl efter vad man har råd med, i de flesta fall.
Moderator Hififorum.nu

Jag vet inte, jag tror inte, men jag är här........

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2008-03-11 21:19

Jag öppnade mina OA14 för 25 år sedan och tyckte att kablaget såg lite klent ut. Istället för att bara byta det interna kablaget fram till kontakterna så köpte jag 2 + 2 m kabel - 25 kr/m- och lödde fast direkt på filtret. Sedan insåg jag att förstärkaren hade lika klent kablage bakom terminalerna så jag lödde fast andra ändan av kabeln på kretskortet. Inte så praktiskt om man behöver möblera om, men jag upplevde ett rejält lyft i ljudkvaliteten. Som ni försår av beskrivningen inte testat blint. Tror inte att detta var enbart placebo.

(I nuvarande anläggning långa kablar med krympslang, strumpa och bananer. Hemknåpat för an rimlig kostnad.)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2008-03-11 21:21

PEGE skrev:
Birger skrev:Jag har två par högtalarkablar.

Bild

Har ett par likadana, och har de av samma skäl som du.

Är det inte sämre så är det väl bra nog, svårare än så är det inte.

Sedan vad man betalar, så är det väl efter vad man har råd med, i de flesta fall.

Medvetna val är svår att kritisera, jag tycker båda ovanstående skribenter resonerar väldigt förnuftigt. Själv har jag EKK men ändå har jag lagt ett par hundralappar på en strumpa så att de ska se lite roligare ut och det tycker jag var en vettig investering. Jag skulle förvisso mycket väl ha råd med kablar för mer men jag lägger hellre pengarna på ett i mitt tycke vettigare sätt.

Det jag kan vända mig emot är när folk mer eller mindre blir lurade till att göra korkade val i tron att de gör ett vettigt val. Upplys folk på ett juste sätt om de sedan ändå gör vad vi här kanske tycker är korkat har jag svårt att se att man ska kritisera det.
Class only looks like arrogance from below.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-11 22:31

Rydberg skrev:Upplys folk på ett juste sätt om de sedan ändå gör vad vi här kanske tycker är korkat har jag svårt att se att man ska kritisera det.
Me agree!

satsvear

Inläggav satsvear » 2008-03-11 22:44

Jag måste väl lägga mig till en av dem som har lite dyrare kablar. Fick en demolyssning på ett par högtalare som tillsammans med elektroniken, satte min prick över i:et.

De frågade om jag hade kablar, så svarade jag att saknar högtalarkablar och fick köpa ett par lite dyrare, nypris 3500kr. Dock betala jag mindre för kablar + förstärkare än förstärkaren igentligen kostade så tyckte det var ok.

Signalkablar kör jag Ekk eller vafasiken det är.

// Sat

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-03-11 22:50

Signalkablar kör jag Ekk eller vafasiken det är.
Det var feta signalkablar. :wink: Det kanske är sådana sssk (sämsta sortens signalkablar) du menar, dvs vanliga lakritssnören? Som jag tycker är rätt bra ändå. :)
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
PEGE

Inläggav PEGE » 2008-03-11 23:04

Har inga problem med att folk hör skillnad mellan olika kablar, det är ju inte mitt problem, bevisbördan måste ligga hos den som hör/eller inte hör någon skillnad, om det nu finns någon avvikelse mot gängse norm.

Och vad är normen?
Moderator Hififorum.nu

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-11 23:12

Tja, jag har heller inget problem med att andra hör skillnader, men tycker det är intressant att höra deras funderingar kring hur och varför de hör skillnader.

Ibland finns det mycket fantasifulla ideer kring kablar och jag funderar ofta hur det kan komma sig - vad har gjort att det finns de som tror att kablar kan ha sådan avörande betydelse för återgivningen avaktat all annan återgivningsutrustning?

Och varför är det ett så "hett" ämne?

Användarvisningsbild
PEGE

Inläggav PEGE » 2008-03-11 23:24

Kaffekoppen skrev:Tja, jag har heller inget problem med att andra hör skillnader, men tycker det är intressant att höra deras funderingar kring hur och varför de hör skillnader.

Ibland finns det mycket fantasifulla ideer kring kablar och jag funderar ofta hur det kan komma sig - vad har gjort att det finns de som tror att kablar kan ha sådan avörande betydelse för återgivningen avaktat all annan återgivningsutrustning?

Och varför är det ett så "hett" ämne?

Kaffekoppen, vi är överens vad det gäller kablar..... :)

Och varför kablar ska vara ett hett ämne?

Ja, något ska väl vara "hett" :) .
Moderator Hififorum.nu

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi