Bryston VS verkligheten

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-06-08 08:02

Rydberg skrev:
Bamsefar skrev:Garantin som Bryston sedan har ändrat på till det sämre är en annan historia. Nu är det noterbart svårare att åberopa garantin, never mind omkostnaderna för att utnyttja garantin är monumentalt för stora pga importörens geografiska placering.

Eller också skickar man ett par mail, funkade bra sist. Tycker inte man ska va för snabb att såga en leverantör, ingen är perfekt och de ska driva sin firma med avkastningskrav etc, det måste man ha i åtanke och vara ödmjuk inför. Kanske så att vissa är lite för mycket "prinsessan på ärten" också ;)

Snackar skit gör du, den nuvarande importören har blåst eller försökt blåsa fler än mig - det är ingen hemlighet.

Jag stämde importören och fick tillbaka mina pengar. Men det skall då sjutton inte behövas, att hålla på att stämma en importöre pga utfästelse att man har rätt att returnera produkten - vilket sedan inte visade sig stämma - trots att importören själv hade författat både avtalet i sig och skrivit in just detta med full returrätt. Att sedan produkterna isig som skulle vara nya och enbart uppackade, i själva verket var f.d. demo prylar med mycket högt slitage, att manualer och testprotokoll fattades, att samtliga kablar och i över huvudet taget allt utom själva enheterna i sig fattades är antagligen helt normalt om man skall tro dig. Men framförallt är det antagligen helt normalt att kvittot, som då är garantibevis, fattas och att importören TOTALVÄGRAR att skriva ut ett nytt kvitto med dumma bortförklaringar som att kvittot inte går att skriva ut från PCn och en massa andra dåliga bortförklaringar - ja allt detta är säkert helt normalt. Och sådana som du accepterar säkert sådana här bortförklaringar enbart för att ställa in sig....

Så princessa på ärten kan du vara själv !!!
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2008-06-08 14:52

V.S.B. 8)

Edit: Jag hade enbart Bryston som företag i åtanke o inte dess importör. Den senare har jag också varit i kontakt med och mitt intryck är allt annat än gott :(
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-06-08 15:56

Rydberg skrev:Edit: Jag hade enbart Bryston som företag i åtanke o inte dess importör. Den senare har jag också varit i kontakt med och mitt intryck är allt annat än gott :(

Jag kan också avslöja att när jag tog kontakt med Bryston direkt, företaget och tillverkaren således, så intog de först en vänlig ställning, men efter ett par dagar när de talat med importören och han ljugit så gott han kan / kunde (här någonstans så hotade importören mig med att jag försvårade för hans affärer och att jag skulle bli åtalad...) så påstod de ungefär samma sak, att man inte skulle få kvitto, att manual inte ingår och att mätprotokollet kunde de fixa fram en kopia (vilket iofs senare kom till mitt förfogande, men inte med hjälp av importören utan enbart för att jag tog kontakt med dem. Men garantikvittot på vad som skulle ha varit splitter nya saker - nej det skulle jag inte få...

Att Bryston sedan mörkar det faktum att man ändrat både på ingångs och utgångsfiltret (på 14B SST) plus ytterligare en punkt i konstruktionen är väl underordnat.

I det stora hela kan man säga att Bryston i grund och botten har en vettig konstruktion, och att de "glömde" ändra lite saker, och att de sedan väljer att inte tala om det för kunderna.

Jag menar det är ju normalt produktutveckling att en produkt blir bättre och bättre för varje delserie de gör - man talar givetvis inte om det för slutkund eftersom det a) riskerar att skapa en uppgraderingsomgång av existerande produkter eller b) att folk dumpar sina existerande produkter och sedan köper nya vilket sänker andrahandsvärdet eller något liknande....

Ja man kan glida omkring som man behagar - jag tycker att Bryson uppfört sig konstigt, men att importören (TAA Import A/S) framförallt är riktigt urkassa och inte talar sanning mer än absolut nödvändigt om ens då.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2008-06-09 18:38

philip skrev:
Tack Johan, ett vettigt svar ang Hypex, jag bugar och bockar. :P

Några följdfrågor.

1, distortionen minskar faktiskt mellan 10-20 kHz, du menar att den ökar kraftigt över 20k? på vilket sätt påverkar det lyssningen?

2, vid 20k är impedansen ca 0,15 ohm, är det dåligt? vad är en bra siffra? Skulle det vara svårt att driva ett par pi60s med den utimpedansen?

3, hur kan bandbredden vara hörbar? de mäter ju mer eller mindre perfekt vid 20Hz till 20khz?

Här kommer svar på:

1)
Distorsionen anges till 0,05% för att det används ett låpassfilter vid mätningen som ska ge distorsionen ett lägre siffervärde så att det ska se finare ut i databladet. Om man då bortser från att det är en lite snedvisande mätmetod så tycker jag ändå att distorsionen är för hög eftersom det ju är lätt att hitta en linjärförstärkare (t.ex. av "AB-typ") som uppvisar mycket lägre distorsion ändå, även mätt bredbandigt. Alltså, jag är inte jätteimponerad av mätvärdet. Observera att jag nu bortser helt från eventuellt hörbarhet, det är fullt möjligt att disten trots allt inte hörs, men det måste till andra metoder för att lyssningstesta sådant.

2)
0,15 ohm (dämpfaktor = 53) är inte jättedåligt men inte jättebra heller. Man skulle kunna säga att en dämpfaktor på runt 100 är önskvärd om man vill vill vara relativt immun för hörbarhet av olika frekvensgångsvariationer beroende på högtalarimpedanser. Jag vet inte vad pi60s har för impedanskurva, men det är nog relativt hög vilket torde innebära mindre känslighet för hög utimpedans. Vad jag vet så finns pi60s att köpa med konjugatlänkar vilket linjäriserar dess impedans, då kan även rörsteg med ännu högre utimpedans funka fint.

3)
I databladet står att -3 dB-punkterna ligger vid 10 Hz och 50 kHz. Om nu filterfunktionen är som de vanligtvis ser ut, så ger det inte helt rak frekvensrespons inom 20 Hz till 20 kHz, exempelvis kan då avvikelsen vara några tiondels decibel vid 20 Hz eller 20 kHz vilket är hörbart (man brukar säga att hörgränsen går runt 0,1 dB för nivåskillnad). Jag har varit med på blindtester då vi kunnat detektera hörbarhet av lågpassfilter med -3 dB-punkt vid 3,5 Hz exempelvis. Många tror det är ohörbart, men det är bevisat att det går att hörbart detektera. Du skriver att steget mäter (frekvensresponssmässigt) "mer eller mindre perfekt vid 20Hz till 20khz". är det något exempel som du har då? jag bara menar att "mer eller mindre perfekt" kan vara lite otydligt rent tekniskt. Hursomhelst skulle det vara kul att se en kurva på frekvensresponsen.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-07-04 12:49

Eftersom det fanns en länk till en recension av Bel Canto hos 6moons, tänkte jag bidra med vad Stereophile kom fram till vid lyssning och mätning.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-04 14:51

IngOehman skrev:
philip skrev:Jag är alltså INTE intresserad av att diskutera F/E (eftersom jag inte anser att det är en lämplig metod - det är en HELT annan diskussion)

Tänk dig att någon frågade dig om vilka fönsterglas som är de mest genomsläppliga och opåverkande?

Och du svarade att det har du funnit att de bästa glasen är Nisses glas av sorten DSRI*, som är extremt planslipade, okolorerade och dessutom ar-behandlade så att man slipper reflexioner i ytorna.

Tänk dig då att den som frågat dig säger - jag förstår inte alla de där orden, men jag har läst på ett forum med idel kända personer att de bästa glasen är Ubbes glas, som görs av återanvända ölflaskor. De väger lika mycket som vanligt glas, och jag kan inte se att det är något som mäter annorlunda, de är lika tjocka också.

Då berättar du följande: Jag har provat glasen genom att titta ut igenom dem, och sedan har jag öppnat fönstret och jämfört med hur det ser ut utan det där glaset i blickvägen. Med Nisses förster av typ DSRI så gick det knappt att se någon skillnad! Jag kallar testmetoden M/U tittning, alltså med och utan.

Tänk dig då att den som frågade dig säger: Jag är alltså INTE intresserad av att diskutera M/U (eftersom jag inte anser att det är en lämplig metod - det är en HELT annan diskussion).

Tänk dig sedan att han fortsätter: Som jag sa tidigare så mäter Ubbes glas minst lika bra, de väger lika mycket och är lika tjocka. Och det måste ju finnas någon anlednng till att de som är så duktiga att de är kända över hela världen nu byter till Ubbes glas! De vet ju hur man tittar!

Då svarar du att mätningarna är selekterade så att de inte skall visa tillkortakommanden med Ubbes glas. Man använder helt enkelt en mätnorm för återanvända ölflaskor som inte visar felen. Hur mycket de väger säger ingenting om hur de släpper igenom ljus, men eftersom Ubbes glas är gjorda av gamla återänvända ölflaskor så mäts de med en snällare mätnorm.

Haha, vilken underbar historia. Nu gillar jag ju inte analogier, men den här analogin höll faktiskt.

Historien fångar precis det som F/E syftar till att undersöka (förstås).

Man kan iofs späda på den med att man har blå solglasögon på sig, och då är det ju faktiskt så att den där svagt gula rutan gör att bilden man ser genom fönstret ser mer naturlig ut med ölglaset än med superglaset. Med ölglaset blir färgtonen varmare, superglaset ger en så hård och kall bild.

Å andra sidan ser verkligheten hård och kall ut genom ett par blåa solglasögon också. Kanske ska man inte ha blå solglasögon om man vill se en naturlig bild. Det är ju trist att måsta införa kalibrering mellan solglasögon och fönsterglas.

(för att vara övertydlig med analogin: blå solglasögon skulle kunna motsvara en högtalare eller mikrofon som är hissad i diskanten, tex.)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi