Moderator: Redaktörer
Magnuz skrev:Diskotant skrev:Undrar varför evolutionen resulterat i att vi försetts med såväl inbillningsförmåga som benägenhet att tro på obevisade och otroliga påståenden. Nån biolog här?
Inbillningsförmågan tror jag är en produkt av att hjärnan i så hög grad måste tolka sinnesintrycken. Våra sinnesorgan är inga exakta mätinstrument och det krävs mycket och "kreativ" processning för att åstadkomma våra sinnesupplevelser utifrån sinnesorganens utdata. Inbillningen ger kanske ingen evolutionsmässig fördel, men den är inte heller så skadlig att den selekterats bort.
Svante skrev:
Jag tror iofs att det sprider en del mellan olika personer här. En del är mer benägna att "plocka isär" intrycken i beståndsdelar och kan tom vara oförmögna att se en helhet. Andra klarar inte att gräva ner sig i detaljerna.
...så, nu fick vi ännu fler spekulationer.
Goldfinger skrev:Likaväl som att konst ligger i betraktarens ögon, ligger ljud i betraktarens öron, jag menar alltså att det finns stora variationer i hur den enskilda individen bearbetar information och vilka slutsatser han/hon drar av den.
Diskotant skrev:Svante skrev:Ehh... Hur ska det kunna bli blint? Man vet ju vilken apparat man vrider på.
1. Universell fjärrkontroll?
Diskotant skrev:
2. Om det gäller slutsteg så vrider man väl på förstegets volymkontroll.
Diskotant skrev:
3. Man ger tecken till någon som vrider.
Diskotant skrev:
4. O.s.v.
phloam skrev:Svante skrev:
Jag tror iofs att det sprider en del mellan olika personer här. En del är mer benägna att "plocka isär" intrycken i beståndsdelar och kan tom vara oförmögna att se en helhet. Andra klarar inte att gräva ner sig i detaljerna.
...så, nu fick vi ännu fler spekulationer.
Bara en snabb spekulation; är inte detta någonting som kan märkas hos personer med olika slags "syndrom"? Jag tänker på att det visst var rätt många med sådant här i nån poll...
soundbrigade skrev:Fast man måste ju ha samma nivå under hela testet och inte skilda nivår för olika testobjektet - man kommer ju givetvis uppfatta 93dB som "bättre ljud" än 90,5dB.
Eliminera felkällorna, bygg inte in dem.
Diskotant skrev:soundbrigade skrev:Fast man måste ju ha samma nivå under hela testet och inte skilda nivår för olika testobjektet - man kommer ju givetvis uppfatta 93dB som "bättre ljud" än 90,5dB.
Eliminera felkällorna, bygg inte in dem.
Vaffördådå?
Vad är det för fel i metodiken att göra ett ANTAL test, varav ETT innehåller fri volymjustering av båda apparaterna. Så lyssnar man väl för det mesta? IMHO skulle det vara intressant att veta om en skillnad som man kan identifiera vid ett kalibrerat blindtest fortfarande går att identifiera vid "normalt rattande". Säg att jag har 2 olika förstärkare i vardagsrummet och jag jag sedan går in och lyssnar på musik utan att veta vilken som är inkopplad - jag slår på förstärkaren och väljer en angenäm lyssningsvolym. Det här upprepar jag sedan 20 gånger. Om jag inte klarar av att signifikant skilja de två apparaterna från varandra vid denna test, spelar det då någon roll vilken av dem som står i mitt vardagsrum?
subjektivisten skrev:Goldfinger skrev:Likaväl som att konst ligger i betraktarens ögon, ligger ljud i betraktarens öron, jag menar alltså att det finns stora variationer i hur den enskilda individen bearbetar information och vilka slutsatser han/hon drar av den.
Nja, läs Ingvars inlägg lite tidigare på sidan 5.
det finns även en träningseffekt med i bilden
Diskotant skrev:Svante skrev:Ehh... Hur ska det kunna bli blint? Man vet ju vilken apparat man vrider på.
1. Universell fjärrkontroll?
Svante skrev:Ok, hur hindrar du signalen att gå fram till den inaktiva förstärkaren? Om du inte gör det så kommer ena förstärkaren konsekvent att ge högre nivå och man får alltid dra ner när man växlar till den.
Diskotant skrev:
2. Om det gäller slutsteg så vrider man väl på förstegets volymkontroll.
Svante skrev:Ja, men balansen mellan de två slutstegen då? Den måste ju ställas in, eller hur?
Diskotant skrev:Diskotant skrev:Svante skrev:Ehh... Hur ska det kunna bli blint? Man vet ju vilken apparat man vrider på.
1. Universell fjärrkontroll?Svante skrev:Ok, hur hindrar du signalen att gå fram till den inaktiva förstärkaren? Om du inte gör det så kommer ena förstärkaren konsekvent att ge högre nivå och man får alltid dra ner när man växlar till den.
Den inaktiva förstärkaren är avstängd? Fjärrkontrollen går till ett servo som flyttas från det ena till det andra volymvredet. Man börjar alltid från noll/ljudlöst.Diskotant skrev:
2. Om det gäller slutsteg så vrider man väl på förstegets volymkontroll.Svante skrev:Ja, men balansen mellan de två slutstegen då? Den måste ju ställas in, eller hur?
Nä, man börjag från noll vid varje lyssning.
Svante skrev:Frågan är väl varför du vill ha med normalt rattande som en parameter?
Svante skrev:Nivåändring är en trivial parameter som påverkar resultatet mycket. Letar man efter andra skillnader är det naturligt att kalibrera bort nivån.
Svante skrev:Skillnader som du märker nån månad efter att du har köpt apparaten...![]()
Svante skrev:Man ska skala bort störande inslag i testsituationen och nivåjojjande är en av dem.
Goldfinger skrev:Jodå, det har jag gjort men är inte riktigt överens med honom i det fallet.
Diskotant skrev:Vad är det för fel i metodiken att göra ett ANTAL test, varav ETT innehåller fri volymjustering av båda apparaterna. Så lyssnar man väl för det mesta?
subjektivisten skrev:Goldfinger skrev:Jodå, det har jag gjort men är inte riktigt överens med honom i det fallet.
Har du gjort några studier i det? Eller har du några studier som backar det du påstår?
Diskotant skrev:Men, om man nu vill testa inverkan av nivåjojjande för att sätta de framtestade skillnaderna i perspektiv?
subjektivisten skrev:Diskotant skrev:Vad är det för fel i metodiken att göra ett ANTAL test, varav ETT innehåller fri volymjustering av båda apparaterna. Så lyssnar man väl för det mesta?
Nej, det är ju inte rättvist. Alltså, jag undrar om du missuppfattat detta.
Man kan har vilken volym som helst, BARA sålänge dom har samma volym.
Goldfinger skrev:Ok! Vore i alla fall intressant att fördjupa sig i hur testerna har utförts och vilka slutsatser man har dragit av olika resultat osv.
Diskotant skrev:Men, om man nu vill testa inverkan av nivåjojjande för att sätta de framtestade skillnaderna i perspektiv?
Svante skrev:Ja, visst, man kan göra den med skrikande barn i bakgrunden, med stereon i andra rummet, med ett par datorhögtalare och gud vet vad.
Svante skrev:Jag tycker nog ändå att det känsligaste testet är det intressantaste. Det garderar ju så långt det är möjligt mot den där "upptäckten efter en månad".
Svante skrev:...samtidigt som jag håller med dig, tror jag, om att man behöver vett och sans i hur mycket pengar man lägger på att sila mygg, när man har kamelhögtalare och dromedarrum.
Diskotant skrev:I det sammanhanget kändes nivåjustering och lyssningspauser ganska okontroversiella (svåra att undvika så att säga) .
Diskotant skrev:1. Vi har utfört ett nivåkalibrerat blindtest och fastställt att en skillnad mellan två förstärkare existerar.
DÄREFTER gör vi ett ANNAT test. Syftet med det andra testet är att testa den detekterade skillnadens relevans och detekterbarhet under "vardagsnärmare" förutsättningar. Jag har förstått att ljudnivån har stor inverkan på ljudupplevelsen och det är just därför som ett test där lyssnaren får ställa in nivån fritt vid varje lyssning känns intressant. Inte som ALTERNATIV till F/E-lyssning eller kalibrerade blindtest, utan som KOMPLEMENT.
Diskotant skrev:Svante skrev:Jag tycker nog ändå att det känsligaste testet är det intressantaste. Det garderar ju så långt det är möjligt mot den där "upptäckten efter en månad".
Den där upptäckten verkar dock f.n. vare sig sannolik (IMHO) eller bevisad.
subjektivisten skrev:Diskotant, Förstår inte vad du vill ha fram av det? Om du ska testa vilken bil som går fortast, vad väljer du?
1. Testar båda bilarna när dom går max på högsta växeln (=samma som nivåmatchning)
2. Testar ena på 2ans växel och den andra får köra max på högsta växeln (=samma som skita i nivåmatchning).
subjektivisten skrev:Så frågan är, vill du ha rätt resultat eller vill du ha resultat genom kasta en tärning?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 25 gäster