Hur ska jag bli vän med Grannen? Innervägg? Tips Tack

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Hur ska jag bli vän med Grannen? Innervägg? Tips Tack

Inläggav Nattlorden » 2014-04-07 22:36

Svante skrev:Altt dela av väggar så att de två ytorna inte står i mekanisk kontakt med varandra är väl en klassiker?

Dock är inte en total vägg med tre ytor nödvändigtvis bättre än en med två, så det kan vara läge att ta ned existerande gipsvägg först, gärna dubblera grannens gips bakifrån om man vågar, antar det får bli med lim, och så isolera upp emellan.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

rotel2

Inläggav rotel2 » 2014-04-07 22:51

Om man vänder på frågan;

Hur mycket (o)ljud ska man som granne kunna stå ut med mellan kl 09:00-21:00 ?

Om man tänker på ex villa områden vid sommartid, så dundrar i alla fall min grannar runt med sina gräsklippare ända fram till kl 22:00. Vilket är helt ok för mig.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-08 08:34

rotel2 skrev:Om man vänder på frågan;

Hur mycket (o)ljud ska man som granne kunna stå ut med mellan kl 09:00-21:00 ?

Om man tänker på ex villa områden vid sommartid, så dundrar i alla fall min grannar runt med sina gräsklippare ända fram till kl 22:00. Vilket är helt ok för mig.

Ge gammeltanten öronproppar istället.
Hos mig börjar kommunens gubbar 07.30 med motorsåg att fälla stort träd som skymmer någons utsikt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-04-08 10:48

Svante skrev:
Johan_Lindroos skrev:Detta är allvarliga saker som jag inte vill att läsare på Faktiskt ska tro att saker och ting blir bra bara för att ha läst sig till råd från icke-kunniga forumtips. Särskilt i denna tråd finns mängder av rena felaktigheter (ett fåtal saker kan vara korrekta men då vid specifika fall), då är det bättre att läsare inte litar på NÅGONTING skrivet i denna tråd.
:idea:

...fast i brist på riktiga akustikkonsulter måste man ju ändå få diskutera. Jag tror att ingen litar på allt som står på Faktiskt. Och givetvis måste den som ger sig in i ett bygge förstå att det inte finns några garantier för att man har läst på ett forum.

Angående extravägg utanför en för dåligt ljudisolerad vägg av gips mellan två lägenheter; jag har en kompis som hade just det, han satte upp en extravägg utan kontakt och blev nöjd. Att dela av väggar så att de två ytorna inte står i mekanisk kontakt med varandra är väl en klassiker?

Svante, tyvärr faller nu även ditt inlägg in under sådana förslag som inte är bra att genomföra på eget bevåg. :wink:

Det är olika åtgärder man gör för att tilläggs(ljud)isolera en massiv vägg eller en befintlig dubbelväggskonstruktion. Din kompis gjorde något som inte är att rekommendera. Och det är ingen "klassiker" som du vill påstå. :idea: :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-04-08 21:06

FÖRTYDLIGANDE

Till alla er som redan hunnit slänga upp en massa gips i lägenheten lite hipp som happ: SLUTA

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2014-04-09 09:50

Johan_Lindroos skrev:
Svante skrev:
Johan_Lindroos skrev:Detta är allvarliga saker som jag inte vill att läsare på Faktiskt ska tro att saker och ting blir bra bara för att ha läst sig till råd från icke-kunniga forumtips. Särskilt i denna tråd finns mängder av rena felaktigheter (ett fåtal saker kan vara korrekta men då vid specifika fall), då är det bättre att läsare inte litar på NÅGONTING skrivet i denna tråd.

...fast i brist på riktiga akustikkonsulter måste man ju ändå få diskutera. Jag tror att ingen litar på allt som står på Faktiskt. Och givetvis måste den som ger sig in i ett bygge förstå att det inte finns några garantier för att man har läst på ett forum.

Angående extravägg utanför en för dåligt ljudisolerad vägg av gips mellan två lägenheter; jag har en kompis som hade just det, han satte upp en extravägg utan kontakt och blev nöjd. Att dela av väggar så att de två ytorna inte står i mekanisk kontakt med varandra är väl en klassiker?

Svante, tyvärr faller nu även ditt inlägg in under sådana förslag som inte är bra att genomföra på eget bevåg. :wink:

Det är olika åtgärder man gör för att tilläggs(ljud)isolera en massiv vägg eller en befintlig dubbelväggskonstruktion. Din kompis gjorde något som inte är att rekommendera. Och det är ingen "klassiker" som du vill påstå. :idea: :wink:

Varför skulle det vara dåligt? Vad är det som kan bli sämre? Mer ljud som leds in i golv och tak?
Jag förstår att ett heltäckande svar inte är möjligt, men kan du ge ett exempel på vad som kan hända när man bygger partiellt "rum i rum" så som jag tolkade Svantes inlägg.

Har man problem med flanktransmissioner så kan jag tänka mig att effekten blir ingenting och det vore lite trist.
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-07 18:09

Svante skrev:

Det är klart att man får diskutera.

Fast jag förstår ändå den frustration som jag tror Johan känner.

Att kanske ha ont om tid så man inte hinner gå igenom sakerna i tillräckligt detalj för att det skall framgå tydligt varför sådana här saker inte kan hanteras med tumregler, och VERKLIGEN inte ha tid att gå igenom dem på akustikutbildningsnivå, men ändå känna pressen av att av ansvarsskäl känna sig tvingad att säga ifrån, kan vara rätt så frustrerande. :?

När inlägg skrivs i såpass påtagligt självsäker ton (pekar inte på någon specifik inläggare nu, men jag har sett i varje fall några) att den med självinsikt som läser det och inte själv vet så mycket (kanske ungefär lika mycket som den som uttrycker sig sådär självsäkert?) kan de luras att tro att den självsäkre vet vad han talar om.

Och då är det ändå rätt bra att någon säger ifrån kan jag tycka. Att Johan själv arbetat många år som akustiker och träffat på många utförda "tumregellösningar" och alltså verkligen vet hur fel det kan bli, gör att det säkert känns ännu mera förtvivlat att se tumregelråd delas ut.

Jag tror alla kan föreställa sig hur det känns för en läkare som ser tumregelråd för någon krämpa (som kan vara allvarlig) delas ut. Det finns inga enkla tumregelråd som fungerar när problemet är komplicerat, inte om de kommer från läkaren heller. Det som fungerar är att se till att få en diagnos - att börja med att lära sig problemet.

Jag talar inte om det du skrivit i tråden Svante. Det var inte så värst tumregelmässigt, snarare grundläggande, och det är ju bra, även om jag kan tycka att det nästan borde vara förbjudet att rita ekvivalensschema av det där slaget utan att ha med förlusterna. Ett schema utan förluster säger ju att det inte går att ljudisolera alls, i varje fall vid vissa frekvenser.

Men åter till det problem som Johan aktualiserade: Kanske borde alla som ger råd utan att själv vara insatta, börja med en brasklapp av något slag? Eller klargöra att komplicerade åtgärder som dessa bör bara vidtagas av dem som vet med sig att de har kunskapsgrund tillräckligt för att verkligen kunna följa resonemangen.

Man behöver helt enkelt förstå begrepp som mekaniskt och akustisk impedans, effekt, energi, mobilitet, massa, fjädring, dämpning... Inte bara känna till dem - utan verkligen förstå vad de är och hur de reaktiva egenskapena samverkar både diskret och distribuerat, för att kunna hantera denna sorts problem. Annars blir det lätt bara pannkaka av alltsammans.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Föregående

Återgå till Generellt om hifi