meanmachine skrev:Detta är applicerbart på all typ av hobby? Detta idiotföklarar allt från frimärkssamlare till flugfiskare.
Nä, jag tycker det finns en tydlig skillnad mellan andra hobbysar (flugfiske & frimärksamling) och dyra prylar (klockor t ex) och dessa dyra kablar & tweaks som florerar i hifi-branschen. Ingen kan väl förneka att kablarna först och främst marknadsförs (och prissätts)
för att de ska ha en positiv inverkan på ljudet?
Även om någon här skulle likställa prissättningen på en exklusiv och etstiskt tilltalande kabel med prissättning på en dyr & exklusiv arbandsklocka, kan du aldrig få en tillverkare av den dyra kabeln att gå med på att det endast handlar om exklusivitet, status och en tilltalande design (estetiskt/status-egenskap). Tillverkaren kommer att hävda att kabeln främst är framtagen för att ge ett så bra ljud som möjligt (teknisk egenskap)!
M a o hävdar kabeltillverkaren tekniska företräden för sina produkter - tekniska egenskaper som
går att verifiera men där man i de allra flesta fall misslyckas med detta. Detta tycker jag är ett bedrägligt beteende!
Frågar du däremot urmakaren vad det är som gör att Rolexen kostar vad den gör kommer han inte att säga att den håller tiden bättre eller är vattentåligare (tekniska egenskaper) än en Casio för en trehundring, utan framhålla just exklusivitet och estetiska värden.
Detta gör det också svårt som konsument att "se igenom" vad det egentliga handlar om inom kabel- & tweakbranschen inom HiFi. Ska du inte lita på vad hfi-pressen & handlaren säger när man hävdar att det finns tekniska egenskaper bakom den höga prissättningen av en kabel? När du köper en dyr, exklusiv klocka så kan man förmoda att du som kund är väl medveten om att den höga prislappen är satt med tanke på exklusivitet, status och estetik. Detta kan man inte förmoda när samma kund lägger en ansenlig summa på kablar, eftersom detta inte är vad som basuneras ut av tillverkare och handlare!
Därför tror jag det finns en speciellt uppvärmd plats avsedd för kabelnasare i livet efter detta