GP vs. Ormolja...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-12 23:20

phloam skrev:Du argumenterar som om hifi-köpare skulle stå ovanför detta beteende och helt enkelt luras att verkligen tro att dyrkabel är bättre och köper den bara därför. Så enkel anser jag att verkligheten inte är.

Jag väntar ännu på dina bevis att folk köper kablar för uteseendet och inte ljudet dom påstås ge.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-10-12 23:21

phloam skrev:
subjektivisten skrev:Sicken skitsnack! Jag vet om MÅNGA personer som sparat och t o m tagit lån för köpa svindyra kablar. Så nog fan drabbar det folk som inte har det bra ställt.

Men om det nu är så, så gäller väl det massor av annan konsumtion? Du har antagligen sett programmet Lyxfällan? Folk har köpbehov som "måste" tillfredställas och de motiverar ofta vansinnesköpandet med att de verkligen behöver den där espressomaskinen eller plasmatv'n därför att den är lite bättre än det de har osv. De VILL ha kvasiargument för att ursäkta sin överkonsumtion. Lurade? Inte enligt mig. Utnyttjade? Offer? Ja.

Du argumenterar som om hifi-köpare skulle stå ovanför detta beteende och helt enkelt luras att verkligen tro att dyrkabel är bättre och köper den bara därför. Så enkel anser jag att verkligheten inte är.

Bara en skarpsynt kille/tjej talar på detta "VIS" (lite dubbelfyndigt där på slutet) :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-10-12 23:21

subjektivisten skrev:
phloam skrev:Du argumenterar som om hifi-köpare skulle stå ovanför detta beteende och helt enkelt luras att verkligen tro att dyrkabel är bättre och köper den bara därför. Så enkel anser jag att verkligheten inte är.

Jag väntar ännu på dina bevis att folk köper kablar för uteseendet och inte ljudet dom påstås ge.

Den bevisbördan torde ju hamna på dig eftersom du anklagar!?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-10-12 23:22

subjektivisten skrev:
AVR4000 skrev:Som jag skrev. Skillnaden var extremt liten men med ytterst koncentrerat lyssnande på vissa delar av en låt kunde det anas en skillnad av typen "svag nyansskillnad" och "troligen inte hörbar med annan musik". Om jag säger såhär, ljudet med fjädring eller utan var till 99,9 % identiskt. 0,1% skiljde sig och för mig innebär det obetydligt men i vissa lägen hörbart. Men ljudskillnaden var så liten att som jag skrev, jag hade värderat den till 10 kronor.

Då skillnaden i detta fall är så liten är den i alla normala lyssningssituationer omärkbar och därmed inget som kan argumenteras i köpform. Det finns ingen som helst anledning att köpa bänken med denna skillnad som argument. Skillnaden är som sagt för liten och märks enbart vid extremt koncentrerat lyssnande på vissa partier i vissa låtar.

Ja, men vid blint test så kanske man inte hade hört denna skillnad alls. Just det jag påpekade.

Precis och är man seriös (och inte bestämt sig för miraklet) även vid öppen lyssning kommer man fram till att skillnaden är extremt minimal och inget att bry sig om, än mindre basera inköpsbeslut på.

Nästa steg blir väl diskussionen om de enorma skillnaderna en volymratt i trä ger.;)

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-10-12 23:22

Det är förstås upp till var och en att köpa vad som helst för sina slantar. Men om man köper ngt i förvissning att tingesten tillför ett mervärde i form av bättre ljudåtergivning medan det inte gör det så är det en annan femma. Vill man ha feta kablar för att det ser coolt ut utan att bry sig om ljudet så är det förstås upp till var och en.
Problemet för mig är att många killar (ja just det, killar) med normala inkomster (spara, försaka) köper kablarna för ett antal tusen i förvissning att deras stereo kommer att låta bättre. Och stereon låter verkligen bättre... tills man vaknar upp. Titta på olika "säljes" sajter, det kryllar av kabelannonser*. Och det går inte att komma med argumentet att begagnade bilar som säljs också sjunker i pris. Bilar slits, knappast kablar.
Och Faktiskt är faktiskt det enda forum där det kan sägas. Jag säger det, fast jag inte är med i faktisktmaffian (tack MM).
*Jag vet, det kan vara en "uppgradering" som är orsaken till försäljning fast jag tvivlar. Faktiskt har faktiskt ett inflytande även på medlemmar i andra fora. Det är därför som man ofta kan läsa oförsonliga kommentarer.
Jag förstår mkt väl att det inte känns bra att läsa en sådan tråd om man råkar vara ägare till en eller flera kablar som det pratas om här. Men då har man flera val: att inte läsa, att bita ihop tänderna, att gå in i debatten med öppet sinne, att gå in i debatten i försvarsställning, att fundera.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-12 23:22

meanmachine skrev:Den bevisbördan torde ju hamna på dig eftersom du anklagar!?

haha driver du eller?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-10-12 23:23

JanBanan skrev:
Pudelns kärna är väl om Furutech verkligen hävdar några ljudmässiga förbättringar? Kan någon bidra med en länk till någonstans på deras sajt där detta påstås för denna kabel? I annat fall kan vi avfärda GP-artikeln som gallimatias.

Hmm då blir det kanske lite som med den ökända Rolex'en... de behöver inte hävda sånt, för kunden fyller själv i de bitarna :mrgreen:

Om man gör nätkablen i rosa och krokodilskinn med lite briljanter så kanske man kan nå ett helt nytt kundsegment!? ;)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-10-12 23:26

subjektivisten skrev:
meanmachine skrev:Den bevisbördan torde ju hamna på dig eftersom du anklagar!?

haha driver du eller?

Vad då? Det var ju du som anklagade hela hifisläktet att köpa endast på ljudförbättringar! eller? Det står att läsa i din post iaf. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-10-12 23:30

dimitri skrev:Det är förstås upp till var och en att köpa vad som helst för sina slantar. Men om man köper ngt i förvissning att tingesten tillför ett mervärde i form av bättre ljudåtergivning medan det inte gör det så är det en annan femma. Vill man ha feta kablar för att det ser coolt ut utan att bry sig om ljudet så är det förstås upp till var och en.
Problemet för mig är att många killar (ja just det, killar) med normala inkomster (spara, försaka) köper kablarna för ett antal tusen i förvissning att deras stereo kommer att låta bättre. Och stereon låter verkligen bättre... tills man vaknar upp. Titta på olika "säljes" sajter, det kryllar av kabelannonser*. Och det går inte att komma med argumentet att begagnade bilar som säljs också sjunker i pris. Bilar slits, knappast kablar.
Och Faktiskt är faktiskt det enda forum där det kan sägas. Jag säger det, fast jag inte är med i faktisktmaffian (tack MM).
*Jag vet, det kan vara en "uppgradering" som är orsaken till försäljning fast jag tvivlar. Faktiskt har faktiskt ett inflytande även på medlemmar i andra fora. Det är därför som man ofta kan läsa oförsonliga kommentarer.
Jag förstår mkt väl att det inte känns bra att läsa en sådan tråd om man råkar vara ägare till en eller flera kablar som det pratas om här. Men då har man flera val: att inte läsa, att bita ihop tänderna, att gå in i debatten med öppet sinne, att gå in i debatten i försvarsställning, att fundera.

Jag tycker detta var ett sunt resonemang, Jag saknar dock respekten för passionen och spänningen och jakten på kicken som finns samt mystiken som ju även finns här. Jag tror ibland att faktiskt är så NYTKER att de å andra sidan faller i andra diket (kabelivrarna är i den andra) och då faller allt ihop till ett ställningkrig som, vi som läst historien vet, ingen vinner.

Här är man på negativ placebo medan den andra sidan är på possitiv placebo och stoltheten mellan lägren har byggt en mur som ej går att bräcka.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-10-12 23:36

subjektivisten skrev:

Bevisa då å din sida att det verkligen ENBART är pga ljudet som vissa köper kablar för många tusen.

Fråga dig samtidigt; har du sett en enda dyrkabel som inte varit designad för att se just dyr och välljudande ut? Vilken i så fall?

Jag kan bevisa det rätt lätt genom att här och nu marknadsföra en kabel som enligt mina guldöron* och mina guldöronkompisar låter helt fantastiskt men tyvärr ser ut som vit lampsladd invirad i hushållsfolie och ducktape. Hur många hade köpt tror du?

* lol

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-12 23:44

phloam, Innar jag svarar på dina frågor så får du faktiskt svara på min fråga. Tröttsamt med folk som smiter undan när det inte passar dom.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-10-12 23:46

subjektivisten skrev:phloam, Innar jag svarar på dina frågor så får du faktiskt svara på min fråga. Tröttsamt med folk som smiter undan när det inte passar dom.

Right back at yah! :wink:

hifiguru@spray.se

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-10-12 23:46

phloam skrev:Bevisa då å din sida att det verkligen ENBART är pga ljudet som vissa köper kablar för många tusen.

Fråga dig samtidigt; har du sett en enda dyrkabel som inte varit designad för att se just dyr och välljudande ut? Vilken i så fall?

Jag kan bevisa det rätt lätt genom att här och nu marknadsföra en kabel som enligt mina guldöron* och mina guldöronkompisar låter helt fantastiskt men tyvärr ser ut som vit lampsladd invirad i hushållsfolie och ducktape. Hur många hade köpt tror du?

Det finns de som köper ERS-papper och virar runt sina vackra kablar och får dessa att se ut som s**t.
OK, det var ett extremt exempel. Nej, Subjektivisten kan inte bevisa att alla köper dyra kablar enbart för ljudets skull*. Fast skulle du kunna bevisa att någon (även om han köpte kabeln enbart för utseendets skull) inte säger att ljudet har blivit bättre?**
*Det kan ingen
** det går att bevisa, det räcker att hitta en enda
phloam skrev:Jag kan bevisa det rätt lätt genom att här och nu marknadsföra en kabel som enligt mina guldöron* och mina guldöronkompisar låter helt fantastiskt men tyvärr ser ut som vit lampsladd invirad i hushållsfolie och ducktape. Hur många hade köpt tror du?

* lol

Det är redan gjort (EKK)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-10-12 23:51

dimitri skrev:bevisa att någon (även om han köpte kabeln enbart för utseendets skull) inte säger att ljudet har blivit bättre?**
*Det kan ingen

Jag har köpt dyr kabel endast för looken. Det heter Purist Audio elementa. Beggad 1000:- men ändock. Det är ingenting jag ens testat för att se om det är bättre. Så Phloam har ju rätt då? :)

hifiguru@spray.se

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-10-12 23:53

MM, du räknas inte, din motvalskärring.
(skämtar)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-10-12 23:56

dimitri skrev:MM, du räknas inte, din motvalskärring.
(skämtar)

Jag har å andra sidan även köpt kablar i förhoppning om underverk (back in the days) men de som ändå "lät" bäst var nog de jag tillverkade själv av silvertråd å annat skräp (gullfiber och trädårdsslang) :oops: Troligen för att det var så skoj att göra dem :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2008-10-13 00:15

Själv bor jag i en villa som byggdes i mitten på 60 talet och jag kan konstatera att spänningen stundtals kan svaja ordentligt när grannen drar igång tvättmaskinen. Frågan är om en dyr kabel skulle förbättra ljudet när det finns flera hundra meter skit kabel fram till mitt hus.
Själv tror jag att en liten låda med några batterier och en omformare som omvandlar växelspänning till likspänning och sedan via batteriet omvandlar likspänningen till ren växelspänning skulle ge ett bättre resultat.
Alternativet är att köpa in en miniversion av banverkets roterande omformare som används för att mata ut el till järnvägen. Eller så kan man bygga en själv av en 230 volts motor som via ett svänghjul driver en generator.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-10-13 00:18

Helmut skrev:Själv bor jag i en villa som byggdes i mitten på 60 talet och jag kan konstatera att spänningen stundtals kan svaja ordentligt när grannen drar igång tvättmaskinen. Frågan är om en dyr kabel skulle förbättra ljudet när det finns flera hundra meter skit kabel fram till mitt hus.
Själv tror jag att en liten låda med några batterier och en omformare som omvandlar växelspänning till likspänning och sedan via batteriet omvandlar likspänningen till ren växelspänning skulle ge ett bättre resultat.
Alternativet är att köpa in en miniversion av banverkets roterande omformare som används för att mata ut el till järnvägen. Eller så kan man bygga en själv av en 230 volts motor som via ett svänghjul driver en generator.

Eller om man likriktar strömmen och lagrar den i stora kondensatorbatterier!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2008-10-13 00:34

paa skrev:
Helmut skrev:Själv bor jag i en villa som byggdes i mitten på 60 talet och jag kan konstatera att spänningen stundtals kan svaja ordentligt när grannen drar igång tvättmaskinen. Frågan är om en dyr kabel skulle förbättra ljudet när det finns flera hundra meter skit kabel fram till mitt hus.

Eller om man likriktar strömmen och lagrar den i stora kondensatorbatterier!

Ahh, som i en vanlig förstärkare/cd-spelare/whatever.. :D

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-10-13 01:00

phloam skrev:
Men huvudpoängen var att "Ormolja" känns fel när det kanske mest handlar om att folk konsumerar efter personliga självvalda preferenser - inte att de blir lurade av cyniska elakingar som utlovar frälsning åt lidande människor.

Jag tycker i alla fall att det kan kallas "ormolja" om någon påstår något som alls inte stämmer. Detta oavsett om människor köper eller inte.
Falska påståenden om en varas förträfflighet måste väl ändå vara bedrägeri, att man försöker lura folk att köpa. Alltså så kallad ormolja.

Om nu dessa försäljare använder termer för att höja en produkt till skyarna och detta är helt missvisande, varför skulle då "ormolja" vara fel, det är väl den mest korrekta beskrivning man kan använda!
:o :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-13 01:09

verdad skrev:phloam skrev:
Men huvudpoängen var att "Ormolja" känns fel när det kanske mest handlar om att folk konsumerar efter personliga självvalda preferenser - inte att de blir lurade av cyniska elakingar som utlovar frälsning åt lidande människor.

Jag tycker i alla fall att det kan kallas "ormolja" om någon påstår något som alls inte stämmer. Detta oavsett om människor köper eller inte.
Falska påståenden om en varas förträfflighet måste väl ändå vara bedrägeri, att man försöker lura folk att köpa. Alltså så kallad ormolja.

Om nu dessa försäljare använder termer för att höja en produkt till skyarna och detta är helt missvisande, varför skulle då "ormolja" vara fel, det är väl den mest korrekta beskrivning man kan använda!
:o :)

Men VAD är något som inte stämmer? Om jag påstår att mina 100-tusenkronorskablar ger ett "varmare och riktigare ljud" - vem kan verifiera det? På vilket sätt ska jag kunna bevisa detta?

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-13 01:30

meanmachine skrev:
subjektivisten skrev:phloam, Innar jag svarar på dina frågor så får du faktiskt svara på min fråga. Tröttsamt med folk som smiter undan när det inte passar dom.

Right back at yah! :wink:

Snicksnack! Vart gör jag det? Kommer från rätta.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-13 01:34

Bill50x skrev:Men VAD är något som inte stämmer? Om jag påstår att mina 100-tusenkronorskablar ger ett "varmare och riktigare ljud" - vem kan verifiera det? På vilket sätt ska jag kunna bevisa detta?

/ B

Så många år på faktiskt inte inte lärt dig hur man verifierar saker? :wink:

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-10-13 01:35

Bill50X skrev:
Men VAD är något som inte stämmer? Om jag påstår att mina 100-tusenkronorskablar ger ett "varmare och riktigare ljud" - vem kan verifiera det? På vilket sätt ska jag kunna bevisa detta?

Om du har köpt dessa kablar och argumenteringen var att de inte var "varmare och riktigare ljud", och det är det ändå, hur resonerar du då?
Har du blivit lurad då eller?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-13 01:47

Bill50x skrev:Men VAD är något som inte stämmer? Om jag påstår att mina 100-tusenkronorskablar ger ett "varmare och riktigare ljud" - vem kan verifiera det? På vilket sätt ska jag kunna bevisa detta?

/ B
Det borde inte vara något problem att verifiera det.

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2008-10-13 07:43

JanBanan skrev:
phloam skrev:Subjektivisten - ok, så du menar att en nätkabel för 12 000 kr _enbart_ säljs på sina ljudförbättrande egenskaper?

Pudelns kärna är väl om Furutech verkligen hävdar några ljudmässiga förbättringar? Kan någon bidra med en länk till någonstans på deras sajt där detta påstås för denna kabel? I annat fall kan vi avfärda GP-artikeln som gallimatias.

Just denna kabel vet jag inte men annars har både Svalander / Furutech / Hifi&Musik hävdat (med mängder av gallimatias) att diverse mer eller mindre mystiska produkter, material och tillverkningsmetoder från Furutech ger ljudmässiga förbättringar. Man bör nog helt bortse från sunt förnuft om man vill tro på allt som Furutechs produkter påstås kunna göra.

http://www.svalander.se/furutech/alphaprocess.htm
http://www.svalander.se/furutech/rodium.htm
http://www.svalander.se/furutech/sk-II.htm
http://www.svalander.se/furutech/destat.htm
http://www.svalander.se/furutech/lpdemag.htm

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-10-13 08:07

mruncool skrev:Man bör nog helt bortse från sunt förnuft

Detta är applicerbart på all typ av hobby? Detta idiotföklarar allt från frimärkssamlare till flugfiskare.

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-13 08:15

Den här kabeln är inget undantag.

MrUncool skrev:
JanBanan skrev:
phloam skrev:Subjektivisten - ok, så du menar att en nätkabel för 12 000 kr _enbart_ säljs på sina ljudförbättrande egenskaper?

Just denna kabel vet jag inte men annars har både Svalander / Furutech / Hifi&Musik hävdat (med mängder av gallimatias) att diverse mer eller mindre mystiska produkter, material och tillverkningsmetoder från Furutech ger ljudmässiga förbättringar. Man bör nog helt bortse från sunt förnuft om man vill tro på allt som Furutechs produkter påstås kunna göra.

http://www.svalander.se/furutech/alphaprocess.htm
http://www.svalander.se/furutech/rodium.htm
http://www.svalander.se/furutech/sk-II.htm
http://www.svalander.se/furutech/destat.htm
http://www.svalander.se/furutech/lpdemag.htm

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2008-10-13 08:35

meanmachine skrev:
mruncool skrev:Man bör nog helt bortse från sunt förnuft

Detta är applicerbart på all typ av hobby? Detta idiotföklarar allt från frimärkssamlare till flugfiskare.

Vilken märklig och ogenomtänkt kommentar! Att anse att det inte finns sannolika skäl till att tro att vissa företelser och produkter inte fungerar som de som tjänar pengar på dem påstår, betyder självklart inte att man därmed idiotförklarar t.ex. hobbyerna hifi, frimärkssamling, flugfiske, m.m.
Jag tror inte på "Magic Ball" men idiotförklarar inte maskintvätt av kläder för det.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2008-10-13 08:40

meanmachine skrev:Detta är applicerbart på all typ av hobby? Detta idiotföklarar allt från frimärkssamlare till flugfiskare.

Nä, jag tycker det finns en tydlig skillnad mellan andra hobbysar (flugfiske & frimärksamling) och dyra prylar (klockor t ex) och dessa dyra kablar & tweaks som florerar i hifi-branschen. Ingen kan väl förneka att kablarna först och främst marknadsförs (och prissätts) för att de ska ha en positiv inverkan på ljudet?

Även om någon här skulle likställa prissättningen på en exklusiv och etstiskt tilltalande kabel med prissättning på en dyr & exklusiv arbandsklocka, kan du aldrig få en tillverkare av den dyra kabeln att gå med på att det endast handlar om exklusivitet, status och en tilltalande design (estetiskt/status-egenskap). Tillverkaren kommer att hävda att kabeln främst är framtagen för att ge ett så bra ljud som möjligt (teknisk egenskap)!

M a o hävdar kabeltillverkaren tekniska företräden för sina produkter - tekniska egenskaper som går att verifiera men där man i de allra flesta fall misslyckas med detta. Detta tycker jag är ett bedrägligt beteende!

Frågar du däremot urmakaren vad det är som gör att Rolexen kostar vad den gör kommer han inte att säga att den håller tiden bättre eller är vattentåligare (tekniska egenskaper) än en Casio för en trehundring, utan framhålla just exklusivitet och estetiska värden.

Detta gör det också svårt som konsument att "se igenom" vad det egentliga handlar om inom kabel- & tweakbranschen inom HiFi. Ska du inte lita på vad hfi-pressen & handlaren säger när man hävdar att det finns tekniska egenskaper bakom den höga prissättningen av en kabel? När du köper en dyr, exklusiv klocka så kan man förmoda att du som kund är väl medveten om att den höga prislappen är satt med tanke på exklusivitet, status och estetik. Detta kan man inte förmoda när samma kund lägger en ansenlig summa på kablar, eftersom detta inte är vad som basuneras ut av tillverkare och handlare!

Därför tror jag det finns en speciellt uppvärmd plats avsedd för kabelnasare i livet efter detta :twisted:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi