Ragnwald skrev:Dahlqvist skrev:Ragnwald skrev:Begriper ingenting.
Nej, det är tydligt det.

Ragnwald skrev:Brygga då för tusan från början så att det åstadkoms så mycket effekt som företaget i fråga kan hantera.
Men det var ju det som var frågan. Man kan tillverka internt bryggade slutsteg om man vill det. Men frågan är när man vill det - det är en mer komplicerad topologi med dubblerat antal komponenter. Man kan välja olika vägar och svaret vad som är optimalt i ett företags produktutbud är inte självklart.
Ragnwald skrev:Brygga och brygga sa ångbåten, men det hela slutar ju med att steget inte klarar att driva riktigt lågohmiga högtalarlaster.

Ja, om det inte är dimensionerat för lågohmiga högtalarlaster. Det har inget med bryggning som funktionssätt att göra utan med för vilken last man optimerar det. Sänk matningspänningen till hälften i det bryggade steget så har du det obryggade slutsteget med dubbelt så många komponenter. Om man dimensionerar för en viss last i bryggat läge kommer förstärkaren var suboptimalt dimensionerad (onödigt överspecifierad och därmed dyrare) i obryggat läge och tvärt om. Men anledningen till att man vill brygga ett slutsteg kan ju vara att man kanske har högohmiga högtalare som kräver mer spänning pga lägre känslighet men inte drar så mycket ström. Då kan det ju vara en flexibel lösning att kunna brygga vid dessa behov. Har man lågimpediva högtalare med högre känslighet så kan man köra obryggat. Men det är bara ett exempel Helge.
/D
Snälla Dahlqvist, du har inte läst vad jag skrivit.
Jag är emot bryggkopplingshysterin, enär det skapar en tro hos potentiella köpare, att de ska kunna driva sina högtalare på högre akustiska nivåer, utan att ta någon som helst hänsyn till att bryggkopplingen i sig begränsar lasten.
Om inte steget från början är dimensionerat för absurda laster, med en dubblering av kostnaderna som följd.

Hej Ragnwald
Jag vill ge mina synpunkter. Jag är också emot bryggkopplingshysterin, men jag är inte emot bryggkoppling om man gör det på vettigt sätt. Jag har själv byggt sådana slutsteg.
Bryggkopplingen i sig begränsar inte lasten men utimpedansen hos slutsteget fördubblas. Om ett slutsteg obryggat har en utimpedans på 10 mohm så blir det istället 20 mohm. Big deal. Lasten är högtalaren och om bryggkopplingen görs så att ingen normal högtalare bör eller måste uteslutas pga bryggkoppling så är inte slutsteget med bryggkoppling begränsad av lasten.
Kostnaderna för slutsteget dubbleras inte. Det som normalt dubbleras och som kostar mest är antalet sluttransistorer. Jag brukar även köra med oförändrad biasström genom transistorerna vilket innebär dubbel tomgångsström. Nätdelen är i princip densamma. Eftersom spänningen är lägre så kan man öka kapacitansen på kondensatorerna med bibehållen kostnad. En stor fördel är att matningsspänningen kan göras lägre. Jag brukar lägga den på 55 %. Transistorer har ju vissa förluster.
Det finns också andra stora fördelar med bryggkopplat om man även kör differentiellt, push-pull och balanserat. Det finns även en del korsvisa motkopplingar som man kan leka med. Man kan med differentiell koppling även bygga så att jord enbart blir referens utan att vara signalbärare. Då kan man jorda chassin för sig och minska brum och andra störningsproblem som kan uppkomma på grund av oönskade jordslingor mellan signaljord och nätjord.
MvH
Peter