Jag ser ingen poäng i att ta ställning till att det skulle vara "bättre" att gå
den ena eller andra vägen. Man bör göra det man känner för!
Det finns ingen generell sanning därvidlag, annat än möjligen att gråsonerna
är förhållandevis små i det här fallet, och att det alltså är en bra ide att
välja väg och inte försöka gå båda samtidigt. I varje fall inte i samma an-
läggning.

I varje fall inte på samma ställe i samma anläggning.
De apparater som är gjorda som enskilda länkar är nästan alltid svåra att
suga några positiva samverkanseffekter ifrån*.
Har de karaktärer så blir kombinationen med en annan apparat med karak-
tärer, nästan undantagslöst en rätt dålig kombination - byte av vilken
som helst till en neutralare, blir nästan undantagslöst bättre. Tonkurva är
det enda som går att korskompensera således, och det är ju sällan något
som är ett problem i fler elektronikapparater än en, i en kedja.
Jag tror därför inte på att kombinera fram saker om inte apparaterna har
avsetts vara lite "mjuka" från början, så att de kan nå in i varandra och
faktiskt linjärisera och inte bara "kombinera fel till multiplicerade fel".
Men rörförstärkare och högtalare - visst!
Högtalare och rum - visst igen! (Och då även på ett meningsfullt sätt i
den linjära världen.
MagnusÖstberg skrev:Synnergieffekter är väl trevligt tills dess någon av apparaterna byts ut/fallerar eftersom det då inte finns en exakt likadan pusselbit at få tag på och synnergieffekten går förlorad. Åteervändsgränd.
Bara om man köper saker som inte kommer att kunna servas eller som av
ett eller annat skäl blir obsoleta - vilket i praktiken betyder komplicerade
apparater med en massa små specialkretsar inuti med ändligt lip (life in
production), och apparater som används för uppgifter som ständigt ändras,
t ex hemmabiförstärkare.
Läs - vanliga slit&släng-hifi- apparater.
Högtalare är inte sådana, och rörförstärkare sorterar sällan under denna
kategori, utan kan sevas inte bara året efter att de såldes, utan oftast
även 5, 15, och 50 år senare!
De behöver alltså inte bytas ut. Det val man gör kommer inte att drabbas
av att plötsligt förlora sin ena halva. Däremot kan apparaterna förstås
ingå i ett sammanhang där t ex apparater av S&S-sorten finns tidigare i
kedjan, men det gör inte så mycket, eftersom samverkanseffekterna ju i
huvudsak finns mellan förstärkare och högtalare samt mellan högtalare och
rum, men inte mellan småsignalapparater i kedjan. De "når ju liksom inte in
i varandra" och kan därför ändå inte ge positiva samverkanseffekter, så
dom behöver man ju betrakta som enskildheter ändå.
Det behöver inte betyda att det är en nackdel, och det behöver inte heller
betyda att det är fritt från samverkansproblem, saker som kopplas ihop be-
höver ju ALLTID passa ihop, även om de inte samverkar synergiskt just.
Det gäller även en SS-förstärkare och den högtalare som ansluts den; även
om det inte finns några synergieffekter att hämta (eller behov av några för
den delen) så får ju ändå inte lasten vara för svår för drivningen.
Kort sagt:
1. Att vissa sorters apparater är uppbyggda så att de kan kombineras för
att positiva samverkanseffekter skall uppnås, betyder inte att man skaffat
sig ett problem.
2. Att andra apparater är konstruerade för att som enskildheter prestera
som perfekta länkar att bygga en perfekt kedja av, betyder inte att man är
fri från problem.
Hur man än väljer att göra behöver man veta vad man gör, eller ha tur.
Var och en gör som den vill, och alla som har glädje av det de gör (och
helst även blir nöjda i slutet om det är ett av deras mål) är att gratulera.
Vh, iö
- - - - -
*Predistorionen för en enkel distorsion är nämligen en väldigt komplicerad
olinjäritet, som garanterat aldrig går att finna i någon annan apparat på
ren slump. Skall en apparat kunna få en annan att bli bättre måste den
vara MYCKET avancerat förkompenserad, återkopplad runt den anda, eller faktiskt predistordera framkopplat, vilket betyder att apparaterna måste
ha en mjuk koppling till varandra.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).