Hur högt spelar ni hemma? (Så högt spelar jag, sid2)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-19 08:57

Är det ingen som kan kolla hur utstyrningen ser ut på den där Deep Purples Smoke on the Water? Någon får gärna rippa den och skicka till mig för analys. Har inte varit med om att utstyrningen ligger långt under 0dBFS.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-19 11:36

Almen skrev:
perstromgren skrev:Nej, jag körde den från Machine Head.

Vilken utgåva? 25th Anniversary kom 1996 eller 1997, före den kom minst en CD-utgåva.

Sedan finns den både på SACD och DVD-A också. :)

Usch, va besvärlig du e!

CD, tidig som tusan, är mitt svar. Jag kan dock titta efter litet mer noggrannt när jag kommer hem.

Jag kan stoppa i den i rippen också, så någon (Roger) får titta på den.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-11-19 12:39

När ni testar anläggningen hör högt ni kan spela,va kör ni för musik då? Själv spelar jag nån tecnolåt med ordentligt kraftig bas i .Hårdrock ock liknande skulle jag inte sätta på om nån ville höra basresurserna,skulle tro att skillnaden skulle uppgå till närmare 10db mellan hårdrock/rock ock tecno elller liknande musik med rejäl bas :)

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-11-19 13:20

Vad har det för betydelse vad man kör för musik när det gäller hur högt man kan spela? Däremot gäller det att musiken är dynamiskt inspelad, för min del kan jag med 1 watt max få gitarrsträng att låta som pistolskott och det är kul.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-11-19 13:52

Hum skrev:Vad har det för betydelse vad man kör för musik när det gäller hur högt man kan spela? Däremot gäller det att musiken är dynamiskt inspelad, för min del kan jag med 1 watt max få gitarrsträng att låta som pistolskott och det är kul.

Ja alla har vi våra egna metoder , men det låter inte som du setat i en soffa ock blivit manglad av riktigt tung tecno . Demonstrerar jag va mina högtalare är kapabla till så blir det naturligtvis sån musik, då brukar folk sitta med ett leende på läpparna eller hålla för öronen ,spelar med lätthet över 120db vid lyssningsposition mätt med radiochack. :D

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-11-19 15:40

Jag håller med om att där är tecno som är mysig, det enda som rör sig framför mig när jag spelar är skrivbordet men det är bara en känsla som uppstår iband.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-19 16:16

Satan va skönt det är att spela högt! Bild
Spelade nyss Infected mushroom - Opagiffa night här hemma där medelnivån var runt 110 dBC vid lyssningsplatsen. Det var mumma kan jag säga. 8)
Dock så skulle jag inte vilja spela vanlig musik, typ sing songwriter eller dyl, på dessa nivåer, iaf inte medelnivå (med peakar på 110 och medelnivå på 25 dB under så är det ju fint), det blir jobbigt och farligt för örat.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-19 16:21

subjektivisten skrev:Satan va skönt det är att spela högt! Bild
Spelade nyss Infected mushroom - Opagiffa night här hemma där medelnivån var runt 110 dBC vid lyssningsplatsen.

Kan du mäta vilken nivå det skulle motsvara för 0dBFS med Rogers brussnutt? Mät nivån för den (dBC eller lin) och lägg på 30dB så får du max.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-11-19 16:24

subjektivisten skrev:Dock så skulle jag inte vilja spela vanlig musik, typ sing songwriter eller dyl, på dessa nivåer...

Som att stoppa in huvudet i gitarrlådan?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-19 16:29

perstromgren skrev:Kan du mäta vilken nivå det skulle motsvara för 0dBFS med Rogers brussnutt? Mät nivån för den (dBC eller lin) och lägg på 30dB så får du max.

Nja, det är ju ingen vidare ide med IM. Deras musik har största delen av energin runt 40-80 hz, och den testsignalen var väl kapad vid 100 hz. Så det skulle ge en helt felaktig bild av ljudtrycket. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-19 16:30

shifts skrev:Som att stoppa in huvudet i gitarrlådan?

Haha. Dom högre frekvenserna vill jag inte ha för hög medelvärde på, det är ju skadligt :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-19 16:32

subjektivisten skrev:
perstromgren skrev:Kan du mäta vilken nivå det skulle motsvara för 0dBFS med Rogers brussnutt? Mät nivån för den (dBC eller lin) och lägg på 30dB så får du max.

Nja, det är ju ingen vidare ide med IM. Deras musik har största delen av energin runt 40-80 hz, och den testsignalen var väl kapad vid 100 hz. Så det skulle ge en helt felaktig bild av ljudtrycket. :)

Nej, inte alls. Bruset använder vi bara för att ta reda på hur starkt 0dBFS är.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-19 17:37

Jo men det blir fortfarande fel i mätningarna. Det beror på flera saker bland annat hur komprimerad ljudet är. Om vi tittar på den Smoke on the water jag har på datorn, som kommer från en tidig japansk CD pressning (kan inte rippa min vinyl nu). Då ser den ut såhär.
Bild

Infected mushroom's låten ser ut såhär
Bild

Så vad är det vi jämför när vi använder Rogers testfil? Jo, denna lilla peaken på Deep purple låten
Bild

mot en låt som stort sett hela låten ligger kring den peaken

Bild

Så mätningarna blir inte speciellt likvärdiga vilket även bekräftas när man lyssnar. Jag lyssnade på båda dessa låtar med exakt samma voylm. Med IM så låg det främst kring 92-94 dBC (ville vara snäll mot grannarna ;) ) medans samma med DP låten var ca 81-84 dBC. Det säger ju inte att just den peaken i DP låten kommer upp till 92-94 dB men vanliga dBmätare klarar inte av att mäta så korta peakar bra.

Därför tycker jag det bästa är att ha likvärdiga instrument (Radioshack mätaren) och mäta med samma inställningar, så får man ett värde som iaf är någolunda jämförbart mellan varandra, även om det finns problem med detta.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-19 18:12

Jag är ute efter den verkliga toppeffekten och inte en relativ mätning på ett fonogram. Jag tror inte att just den där peaken indikeras korrekt på RS-mätaren. På långsamma signaler visar den ibland mera än toppvärdet.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-19 18:19

Jo, jag förstår tänket men det blir ju lite svårt när alla låtar/masteringar är så olika, men man kan ju iaf få fram maxnivån :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-19 18:32

Jag tänkte vi kunde lägga en sutt på ftp:n. Det kanske man inte får... På den skulle man lägga musiken och därefter en mätsignal av mera "stadigt" slag så vi kommer förbi mätarnas ev. problem med transientvisning. Först lyssna på önskad volym och direkt därefter mäta.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-19 18:35

Det beror väl på hur mycket man lägger upp? Claes wettebrandt finns inte på forumet eller? Har ju Studio blue's samlingsskiva "The way it should be" som låter utmärkt. Kanske kunde kolla med han om man kunde lägga upp 30-40 sekunders bitar av ett par låtar?

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-11-19 20:31

subjektivisten skrev:Satan va skönt det är att spela högt! Bild
Spelade nyss Infected mushroom - Opagiffa night här hemma där medelnivån var runt 110 dBC vid lyssningsplatsen. Det var mumma kan jag säga. 8)
Dock så skulle jag inte vilja spela vanlig musik, typ sing songwriter eller dyl, på dessa nivåer, iaf inte medelnivå (med peakar på 110 och medelnivå på 25 dB under så är det ju fint), det blir jobbigt och farligt för örat.

Det var en ny bekantskap, där var tryck i bygget.
http://open.spotify.com/track/22DnBQIIXFPJNRGuNjWlSg

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-19 21:47

Men, subjektivisten!

Min tanke var helt enkelt bara att kalibrerar våra system mot varann, så att du kunde kolla hur högt jag spelar, precis som vi gjorde när jag besökte dig.

Man tar en låt (och inspelning/mastrering) vi båda har, och kalibrerar mot ljudtrycket, mätt med Rogers snutt och enkel decibelmätare. Det är väl bra?

Så, om du vill veta hur högt jag spelade, spela Rogers brus med 77dBC och spela därefter Smoke on the Water, med samma inställning på volymkontrollen!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-19 22:08

Jag har inte testat med min brussnutt men ditt värde om 77dBC verkar orimligt högt. Återkommer när jag har testat.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-19 22:22

RogerGustavsson skrev:Jag har inte testat med min brussnutt men ditt värde om 77dBC verkar orimligt högt. Återkommer när jag har testat.

Kan ESL-63 komprimera, kanske?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-19 23:20

Jag håller med. När jag testa hans brus så fick jag 70 dBC och då var volymen mycket högre än vi någonsin spelade när du var här. Så det verkar som något är skumt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-11-20 00:32

perstromgren skrev:
RogerGustavsson skrev:Jag har inte testat med min brussnutt men ditt värde om 77dBC verkar orimligt högt. Återkommer när jag har testat.

Kan ESL-63 komprimera, kanske?

Det är min erfarenhet om än på ett snyggt sätt.
Man kan inte låta plasten slå i elektroderna för då bränns det hål så man har en begränsning av vad som fungerar rent praktiskt.
Har själv haft ESL-63 på 80-talet och jag tycker dom spelar snyggt.
Iom lösa subbar så kopplar du ju bort längsta utslagen men det kan ju vara så att elektroniken begränsar ändå.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-11-20 03:03

RogerGustavsson skrev:
perstromgren skrev:Spelar det någon roll att jag bara kör dem över 110Hz? Subbe har nog rätt också, Deep Purple toppar kanske inte på 0dB. Och din brusfil inte på -30dB.

Nu måste vi undersöka!

Dina Quad:ar skulle förmodligen ändå få ta emot över 100W om CD:n är utstyrd till 0dBFS. På en meter kan de möjligen leverera 108 dB vilket skulle kräva 160W. Om du sitter längre bort sjunker nivån med åtminstone 3dB för varje avståndsfördubbling (är ju dipoler).

Dipoler liksom rundstrålare förlorar 6 dB per fördubbling. Jag antar att
du blandar ihop med linjekällor?

Kommer för övrigt från en konsert tidigare denna afton, men Tilson
Thomas dirigernade Tjajkovskij (Romeo & Julia), Ravel (sheheratzade)
och Stravinsky (våroffer).

Ljudtrycksnivåerna i de tre fallen var (peak RMS, fast) 101,5 dB, 89,1
dB respektive 106,5 dB.

Vh, iö

- - - - -

PS. Det betyder ljudtrycksnivåer som motsvarar ungefär gränsen för
vad jag kan åstadkomma i mitt demorum med en förstärkare som når
sisådär 125 W.

Starkare än det var, blir det faktiskt sällan från en orkester. I själva
verket är det sällsynt att de (orkestern i konserthuset) når upp över
105 dB (peak RMS fast). Men det finns undantag.

Dock beror jämförelsen det på både hur V och H summerar, och på
rumsradien i det aktuella lyssningsrummet.

Man kan påstå att V och H summerar till + 3dB, vilket är sant om man
sitter långt bortom rumsradien*direktivitetsindex. Men då blir å andra
sidan även förhållandet att en dubbling förlorar 6 dB ljudtryck, snarare
renderar det ingen ljudtrycksförlust alls!

Men kan även hävda att två kanaler summerar till + 6dB, vilket är sant
bara när rummet märks förhållandevis lite, och när huruvddelen av de
ljud man lyssnar på är fantomprojektioner där i varje fall grundtonerna
ligger hyggligt i fas mellan kanalerna.

Typiskt är det vanligt att man när man tar sig från en meter framför en
monohögtalare, till lyssningsplats, så förlorar man så lite som 3 dB.

Skall man dela upp detta i olika delar så förlorar man cirka 10 dB på den
geometriska dämpningen till följd av lyssningsavståndet, men vinner 6
dB på att två högtalare arbetar tillsammans och någod dB ytterligare
på reflexerna från lyssningsrummet. Alternativt vinner man bara 3 dB
op att de två högtalarna arbetar tillsammans (i ett klangigare rum blir
det så) men desto mera från rummet.

Hur man än vänder sig brukar det bli ungefär 3 dB mindre på lyssnings-
plats från 2 högtalare, än man kan mäta upp på en meters avstånd
från 1 monohögtalare.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2009-11-20 03:31

ingoehman skrev:Starkare än det var, blir det faktiskt sällan från en orkester. I själva
verket är det sällsynt att de (orkestern i konserthuset) når upp över
105 dB

Grejar piP de nivåerna i en lägenhet med öppen planlösning (säkert 40kvm totalt), när man lyssnar 2,5m - 3m från högtalarna?

Så långt ifrån kanske man inte "fick" sitta från piP?

/spekulant

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-11-20 07:57

Man bör nog inte glömma dom respektive anläggningarnas frekvensgång.
Om man bara har en enkel dB mätare så kan ju energin ligga på olika ställen vilket gör att förvisso så är värdena lika men innehållet som ger dessa värden kan ha helt olika frekvensgång och uppfattas lyssningsmässigt olika högt. T.ex. kan jag tänka mig att Subjektivistens basar är mer kapabla att skicka ut energi och kan bidra med relativt sett med fler dB'n mätmässigt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-20 08:03

Data anger 104dB på 1m (108dB vid högre frekvenser). På 3m tappar man ungefär 9dB. Vid öppen planlösning brukar det bli att "elda för kråkorna", det försvinner en hel del i tomrummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-20 08:07

Harryup skrev:Man bör nog inte glömma dom respektive anläggningarnas frekvensgång.
Om man bara har en enkel dB mätare så kan ju energin ligga på olika ställen vilket gör att förvisso så är värdena lika men innehållet som ger dessa värden kan ha helt olika frekvensgång och uppfattas lyssningsmässigt olika högt. T.ex. kan jag tänka mig att Subjektivistens basar är mer kapabla att skicka ut energi och kan bidra med relativt sett med fler dB'n mätmässigt.

Det var därför det föreslogs en referensignal som hade ett litet frekvensomfång där de flesta anläggningar borde ha en rätt linjär frekvensgång. Nu är vi inte ute efter att testa gränser utan mera en jämförelse på hur högt vi spelar mera normala fonogram. Att det finns några som ska mangla hela kvarteret med subbas ligger utanför spåret.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-11-20 08:16

Jo, och det betyder att referensignalen låter möjligen hyggligt lika men nödvändigtvis inte musiken ändå.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-11-20 08:56

Än en gång eller det är kanske den enda gången? När jag körde högtalare som så lyssnade jag max 1,5m från den, det var bäst så och detta kom jag på helt själv utan att han någon aning om IÖ teorier ovan. :D

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi