Moderator: Redaktörer
Almen skrev:perstromgren skrev:Nej, jag körde den från Machine Head.
Vilken utgåva? 25th Anniversary kom 1996 eller 1997, före den kom minst en CD-utgåva.
Sedan finns den både på SACD och DVD-A också.
Hum skrev:Vad har det för betydelse vad man kör för musik när det gäller hur högt man kan spela? Däremot gäller det att musiken är dynamiskt inspelad, för min del kan jag med 1 watt max få gitarrsträng att låta som pistolskott och det är kul.
perstromgren skrev:Kan du mäta vilken nivå det skulle motsvara för 0dBFS med Rogers brussnutt? Mät nivån för den (dBC eller lin) och lägg på 30dB så får du max.
shifts skrev:Som att stoppa in huvudet i gitarrlådan?
subjektivisten skrev:perstromgren skrev:Kan du mäta vilken nivå det skulle motsvara för 0dBFS med Rogers brussnutt? Mät nivån för den (dBC eller lin) och lägg på 30dB så får du max.
Nja, det är ju ingen vidare ide med IM. Deras musik har största delen av energin runt 40-80 hz, och den testsignalen var väl kapad vid 100 hz. Så det skulle ge en helt felaktig bild av ljudtrycket.
subjektivisten skrev:Satan va skönt det är att spela högt!
Spelade nyss Infected mushroom - Opagiffa night här hemma där medelnivån var runt 110 dBC vid lyssningsplatsen. Det var mumma kan jag säga.![]()
Dock så skulle jag inte vilja spela vanlig musik, typ sing songwriter eller dyl, på dessa nivåer, iaf inte medelnivå (med peakar på 110 och medelnivå på 25 dB under så är det ju fint), det blir jobbigt och farligt för örat.
RogerGustavsson skrev:Jag har inte testat med min brussnutt men ditt värde om 77dBC verkar orimligt högt. Återkommer när jag har testat.
perstromgren skrev:RogerGustavsson skrev:Jag har inte testat med min brussnutt men ditt värde om 77dBC verkar orimligt högt. Återkommer när jag har testat.
Kan ESL-63 komprimera, kanske?
RogerGustavsson skrev:perstromgren skrev:Spelar det någon roll att jag bara kör dem över 110Hz? Subbe har nog rätt också, Deep Purple toppar kanske inte på 0dB. Och din brusfil inte på -30dB.
Nu måste vi undersöka!
Dina Quad:ar skulle förmodligen ändå få ta emot över 100W om CD:n är utstyrd till 0dBFS. På en meter kan de möjligen leverera 108 dB vilket skulle kräva 160W. Om du sitter längre bort sjunker nivån med åtminstone 3dB för varje avståndsfördubbling (är ju dipoler).
ingoehman skrev:Starkare än det var, blir det faktiskt sällan från en orkester. I själva
verket är det sällsynt att de (orkestern i konserthuset) når upp över
105 dB
Harryup skrev:Man bör nog inte glömma dom respektive anläggningarnas frekvensgång.
Om man bara har en enkel dB mätare så kan ju energin ligga på olika ställen vilket gör att förvisso så är värdena lika men innehållet som ger dessa värden kan ha helt olika frekvensgång och uppfattas lyssningsmässigt olika högt. T.ex. kan jag tänka mig att Subjektivistens basar är mer kapabla att skicka ut energi och kan bidra med relativt sett med fler dB'n mätmässigt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster