Blindtest i kommande HiFi PLUS

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-09-05 23:33

Om Jorma aldrig kan vara sanningsenlig tänker inte A* heller vara det, så det så!

aldrig sanningenlig = alltid ljuger

Ganska hårda ord... Är du säker på det?

Har Jorma aldirg sagt någonting som är 'sannt' utifrån hans egen synvinkel? Går Jorma in för att ljuga?

Jag tror inte det... Klart han vill sälja sina kablar. Inget fel i det.

Själv tror jag på att folk läser det man skriver, vilket innebär att om man skriver mycket strunt, så kommer folk snart sluta med att ta en på allvar och då har man fallit på eget grepp. Att inte bli modererad kan alltså vara ett hårdare staff än att bli modererad.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-09-05 23:37

Ranefjord skrev:
Om Jorma aldrig kan vara sanningsenlig tänker inte A* heller vara det, så det så!

aldrig sanningenlig = alltid ljuger

Ganska hårda ord... Är du säker på det?

Har Jorma aldirg sagt någonting som är 'sannt' utifrån hans egen synvinkel? Går Jorma in för att ljuga?

Jag tror inte det... Klart han vill sälja sina kablar. Inget fel i det.

Själv tror jag på att folk läser det man skriver, vilket innebär att om man skriver mycket strunt, så kommer folk snart sluta med att ta en på allvar och då har man fallit på eget grepp. Att inte bli modererad kan alltså vara ett hårdare staff än att bli modererad.

du inser väl att A* skrev att om A* aldrig är sanningsenlig så är Jorma det alltid
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-05 23:37

Style skrev:jag ljuger alltid. Är det sant?

Hmmm... Bzztt...Hmmm... Bzztt...Hmmm... Bzztt...Hmmm... Bzztt...Hmmm... Bzztt...Hmmm... Bzztt...Stack overflow
ord(jag ljuger alltid)=2 Pling! :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-09-05 23:52

Den röda texten gäller fler än bara A*, alltså även Jormas inlägg mot A* som jag missade att moderar för... nån dag sen.

Men denna tråden är kanske aningen för OT för min smak just nu. Nån som vill starta en Jorma-Design tråd istället kanske? 8)

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-06 00:01

Hej R! (Det e alltid lungt :)!)
(He he 8) - Jo visserligen det som Style skrev men även att):

det är just det A* menar man kommer undan med så mkt b.l.a. just på att ingen
orkar kontrollera något, A* gör det i stort sett aldrig o menA* inte ens Ranefjord!

Jorma skrev Att kalla någon som arbetar seriöst och som säljer på öppet köp
för bondfångare är på gränsen till att vara åtalbart"

#1 Jorma påstår egentligen inte (i alla fall inte uttryckligen) att någon någonsin
har sagt detta då Jorma bara skriver Att kalla någon och
#2 Ingen har ju heller sagt detta men det spelar ingen roll för det är bara
#3 en endaste person i tråden som (innan Jorma) ens nämnt ngt med bonde o fånga i och
denne ngn är Style, men detta utelämnar Jorma helt och således kom han undan med det!
(trodde han 8)!)

Mvh A*

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-09-06 00:02

Ranefjord skrev:/.../

Men denna tråden är kanske aningen för OT för min smak just nu. Nån som vill starta en Jorma-Design tråd istället kanske? 8)

varför det? Tråden handlar trots alla utvikningar om test och kablar
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-09-06 00:12

Tråden handlar även om marknadsföring, reklam, Jormas hemsida, bondfångeri, etc...

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-09-06 00:16

och allt det är bara aspekter på samma sak
Dogmatisk Mac-Taliban

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2004-09-06 00:17

mats skrev:Jorma, Subjektivisten är nin. Du kommer väl ihåg nin ? Han som var/är(?) den störste fanföraren för vinylljudet på Hififorum

Tackar för den upplysningen Mats. :)

Det blir lite svårt att hålla reda på folk som har olika namn på olika forum.
T.o.m. A vart mer förvirrad än vanligt, hur det nu kan vara möjligt :?
Nu är det bara att vänta på det som tråden handlade om.
Och få läsa argumenten för och emot Hifi+ blindtester :?:

God natt

Användarvisningsbild
jonte0

Inläggav jonte0 » 2004-09-06 23:58

Ranefjord skrev:[

Just det - som när det tex. finns för mycket * i vissa inlägg ... ;-)

/

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-09-07 01:11

Kul och bedrövlig debatt men jag börjar äntligen tröttna på den och tycker att både de militanta idealisterna och de marknadskraftiga fritänkarna är lika tjofaderittan bingo. Blindtesta allt inklusive proppskåp och skaltänger så blir det väl lugnt sen' men då ska det väl också utredas huruvida A/B-omkopplaren färgar.

Förresten jobbar jag med en nätkabel som halverar strömförbrukningen. Det låter väl som en bra affärsidé men det är inte så underligt som det låter. Den är nämligen trasig halva tiden men det kommer jag inte att berätta i reklamen. Där kommer det bara att stå: NÄTKABELN SOM HALVERAR DIN STRÖMKOSTNAD. Lite knep vill man ju behålla för sig själv.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-07 01:17

Audiomanikern skrev:
Bill50x skrev:Visst kan "nyttan" skapas och trummas in med med massiv marknadsföring, men den sortens marknadsföring har nog inte Jorma resurser till :-)/ B

- Hur mycket kostar det egentligen att vara här där vi är, på internet - 250kr/månaden
har nog de allra flesta råd med 8) 8)??
Mvh A*

Sorry A*, men nyttan att marknadsföra sig just här är ganska begränsad. Man kan lika gärna ställa sig på Stureplan och skrika.... Visst, marknadsföring via Nätet är billigare än annonser i facktidningar ("fuck-tidningar"?), men kostnaden är ju inte bara annonskostnader eller kostnad för tryck till direktmail-kampanjer. Budskap ska formuleras, målgrupper ska definieras och budskapet anpassas därefter... kort sagt en massa arbete ska utföras. Och detta arbete ska betalas. Gör man det själv betalas arbetet med förlorad inkomst på kundkontakter och försäljning, har man extern hjälp vill dom säkert ha betalt i cash.... All marknadsföring tar tid. Tro inte att man bara behöver slänga ut en god idé på nätet och kunderna står på kö.... För nätet fungerar lite som eftertextannonser i dagspressen, kunderna SÖKER upp informationen. Om jag nu hittar på någon undergörande pryl och lägger upp den på min hemsida - hur hittar mina presumtiva kunder mig?

Det är inte så enkelt som man tror....

/ B

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-08 20:39

Hej F!
Flint skrev:Kul och bedrövlig debatt men jag börjar äntligen tröttna på den och tycker att både
de militanta idealisterna och de marknadskraftiga fritänkarna är lika tjofaderittan bingo.

- Kul och behövlig kommentar :) :D!!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-08 20:45

Hej!
Rydberg skrev:A*>Om Jorma inte har några svar då? Det kan ju vara så (säger inte att det är så) att han slängt ihop
ett par kablar helt opp o ner och got lucky!! (även om sannolikheten att lyckas med det är väldigt liten 8))
Sålänge folk som köper Jormas produkter är nöjda o glad med dem så är väl allting bra egentligen :)

- A*ntagligen! (v.s. det med inga svar, got lucky & Co (sannolikheten det inte så är är väldigt, väldigt liten 8)!)

Dock, bara för ex sockerpiller (som placebo) alltid ger viss positiv läkande effekt på vissa individer måste detta
dessutom innebära det vara ngt bra utifall ngn börjar sälja sockerpiller som läkemedel? A*lltså, bara för att det
nu råååkar vara lagligt, att somså göra?... utifall man kallar detta NaturLäkemedel samt låta nöjda kändisar säga
de saker som om firman hade sagt dem hade krävt ordentliga testresultat som backning för att inte falla under
falsk marknadsföring - vilket vara klassiskt bondfångartrick! (OBS A*ldrig skrivit ngn är 1st bondfångare (då A*
egentligen ej ens påstå (i alla fall inte uttryckligen) att någon någonsin har sagt detta eller ngt liknande (då A*
jubah skriva: att somså göra?... utifall man (A*´s understrykning 8)))))

Mvh A*

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-09-24 12:47

Numret borde vara ute i handeln snart. Någon som läst om blindtestet än?

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2004-09-24 16:34

Jag är ganska säker på att jag inte har fått det än och vi prenumeranter brukar ligga ganska långt pressbutikerna med den här tidningen.

Fast antagligen har jag bara supit bort mitt ex utan att ens ha märkt att det har kommit. :roll:

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2004-10-01 02:37

Jag har tidningen hemma. Den fanns på Heathrowmäsan förra helgen och blindtesten som är skriven av chefredaktören Roy Gregory är omfattande och på 8 sidor i tidningen.
Jag var ute på middag med bla. Roy Gregory på lördagskvällen och fick ett litet snack med honom. Jag hade inte läst testet då, men under vårt samtal kom vi in på detta och han frågade mig vad jag ansåg om blindtester. Jag svarade då att jag själv använder blindtester, men aldrig offentligt utan mer för att försäkra mig om att jag under min utveckling av kablar inte blir hemmablind och tror saker som jag själv vill tro på och det är sällan jag tar fel med känt materiial under av mig kända omständigheter, men i ett blindtest
med lite mer okänd kringutrustning kan man ta den kabel som kanske är mest spektakulär för att vara den bästa.
Och detta behöver inte betyda att det är den kabel man föredrar i längden, svarade jag honom. Att sitta och zappa mellan olika kablar med täta mellanrum gör mig så förvirrad att jag inte kan höra vad som är vad sa jag också. Ska man köra blindtester så ska man spela hela musikstycken för det är ju musikkänslan som jag går på.

Det var en hel del annat som vi snackade om, och när jag nu läst igenom testen så kommer han fram till att det går att hgöra skillnad på kablar, men han drar också slutsatsen att under blindtestförhållanden kan man dra felaktiga slutsatser om kablars kvaliteter.

Mina kablar var för nya för att få vara med under dessa tester, men det kommer en recension i januarinumret och i nästa nummer som kommer ut i början på november kommer Mårten Design Coltrane som Roy hade haft hemma innan Heathrow. Den kommer att bli postitiv av vad jag förstod och CFoltrane var som han sa en av dom mest krävande högtalare som han hade haft hemma vad det gäller kringutrustning.

Ni får dra era egna slutsatser om blindtesterna, men jag och Roy var rätt överens om för och nackdelarna med detta.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-10-01 07:38

Synd att dina kablar inte fick vara med denna gång ändå, tycker jag.
Jag fick föresten tidningen i fredags... Lycka till, Jorma och MD! 8)

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2004-10-01 12:39

när jag nu läst igenom testen så kommer han fram till att det går att hgöra skillnad på kablar

Oj, går det!!!! 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O

Vad tyckte dom om EKK?
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-01 12:46

Kan någon berätta hur testet gick till? (Häromdagen läste jag om någon som blindtestat två kablar genom att koppla en kabel till vänster utgång och den andra på höger utgång på CD-spelaren. Alla blindtester ger inte valida resultat). 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-01 12:49

Jag ska gå och köpa blaskan.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-01 12:53

Johan_Lindroos skrev:Jag ska gå och köpa blaskan.

Kalasbra :wink: Får vi en liten rapport när du läst? 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-01 14:05

Jorma skrev: det är sällan jag tar fel med känt material under av mig kända omständigheter, //

Att sitta och zappa mellan olika kablar med täta mellanrum gör mig så förvirrad
att jag inte kan höra vad som är vad sa jag också. //

, men han drar också slutsatsen att under blindtestförhållanden kan man dra
felaktiga slutsatser om kablars kvaliteter. Ni får dra era egna slutsatser om
blindtesterna, men jag och Roy var rätt överens om för och nackdelarna med detta.

- A*lltså om blindtestFobiker ngn gång kunde höra sig själva o hur fullkomligt A*bsurda
deras "motTeorier" ljuda uti A*ndras öron då det med ens blev glasklart vad vissA* blir...
... A*aaaarrrghhmmmilt sagt frågande över/till om hur det egentligen resoneras?

Om vi tar favoritliknelsen #1, som alla Esoteriska hifikabelFörespråkare o blindtestFobiker
ngn gång använt sig av, vin/whiskey-provaren och tänker oss in i hur det skulle te sig
ifall denne skulle argumentera i varför vissa vin/whiskey-sorter är överlägsna ur smakligt
synpunkt men samtidigt, av v/w-provaren, ej kan särskiljas ifrån hemgjord Ful-vin/whiskey!
Eller rättare sagt, det går att känna skillnaden i smak så länge detta bara inte sker i ett...
... blindtest!

men i ett blindtest med lite mer okända dryckesbägare samt stolar kan man
råka ta den whiskey som kanske är mest spektakulär för att vara den bästa.

det är sällan jag tar fel med känt material under av mig kända omständigheter,
Att sitta och växla mellan olika vinsorter med täta mellanrum gör mig så förvirrad
att jag inte kan känna vad som är vad, sa jag också.

men han drar också slutsatsen att under blindtestförhållanden kan man dra
felaktiga slutsatser om viners kvaliteter.

. . . . . . . - Alltså, man vet ju redan vilka viner som är bäst så om vinflaskans
etikett ej är synlig samtidigt som vin avsmakas kan felaktiga slutsatser över...
... huruvida vinet man avsmakar - smakar päck eller utsökt, komma att dras!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-01 14:23

A* - skillnaden då naturligtvis bara den "lilla" att i vin/whisky-sammanhang finns ingen referens att knyta an till.

Det är väldigt uppenbart i en bild whiskyprovning hur pass mycket fördomar man har och hur samma drycks relativa prestanda påverkas av blindtestsituationen.

Men då det inte finns någon idealwhisky som man vill komma i närheten av så vill jag dock påstå att all sekundär information om whiskyn är relevant i avnjutandet; rykte, historia, förpackning... även pris.

Så liknelsen är intressant om än inte tillämpbar. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-01 14:24

A:
Jo, men motsatsen gäller också. Båda falangerna kommer att underkänna resultatet pga av något som inte stämmer i testen om det går dem emot.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-01 14:56

Hej!
Harryup skrev:A*: Jo, men motsatsen gäller också. Båda falangerna kommer att underkänna
resultatet pga av något som inte stämmer i testen om det går dem emot.

- Om vi börjar med att en person en endaste gång kan höra skillnad på produkterna
som sägs såå fantastiska vara att dem inbringat +100,000,000´s kr i intäkter för en
Industri som i sin tur betalar enorma belopp för att berätta för alla om vilken väsentlig
skillnad det lätt som plätt kan höras bara man ta fram sin plånbok såå... löser man nog
problemet, vemsomhelst kan sitta o säga Nej hör ingen skillnad på vadsomhelst , det med!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-01 15:15

Hej!
Nattlorden skrev:A* - skillnaden då naturligtvis bara den "lilla" att i vin/whisky-sammanhang finns
ingen referens att knyta an till. Så liknelsen är intressant om än inte tillämpbar. :wink:

- Bara för att det i vin/whisky-sammanhang ingen referens finns att knyta an till. betyda detta inte
per automatik att blindtest-A*nalogin tappar all betydelse, ty både dyyr-vin/whiskeyFörespråkarna
och Esoteriska HifikabelFörespråkarna menar på att det finns avgörande skillnader samt att dessa är
värda att betala månadslöner för att avnjuta! Skillnaden är att när dyyr-vin/whiskeyFörespråkarna
gladeligen ställa upp i blindtest och uti dessa lätt som plätt prickar in 10/10, våga ej en endaste av
Esoteriska HifikabelFörespråkarna ställa upp på att blindtesta, samtidigt som dem hävdar att deras
fru/kusin/granne enkelt kunnat pricka in 10/10 ifrån angränsande rum samt med dubbla öronproppar
uti öronen! Är skillnaderna så stora att vissa säger sig föredra hifianläggning för 20,000kr med tillägg
i form av högtalarkablar för 120,000 kr framför hifianläggning för 120,000kr med högtalarkablar à säg
20,000 kr samtidigt som dom ej ens kunna höra den minsta lilla skillnaden ifall någon skulle täcka över
120,000kr´s högtalarkablarna och därefter ersätta dessa med ful-kabel à 120kr, då det A*llvarlig...
vajsing är någonstans, sannA*´s ord 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-10-02 12:30

Irriterande. Den lokala interpress har inte fått in/slarvat bort sin HiFi+ leverans. *suck*

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-02 16:02

Audiomanikern skrev:Hej!

- Om vi börjar med att en person en endaste gång kan höra skillnad på produkterna
som sägs såå fantastiska
Mvh A*

Fanns ju tydligen en test i en gammal MOLT där man hörde skillnad på kablar.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-02 17:40

Hej!

A* har sagt detta typ 47st ggr redan (o till specifikt dig, säg 4st ggr?) att det är inte frågan
om huruvida det är möjligt att höra skillnad mellan 222 meters 0.1mm2 oisolerad CU-tråd resp
0.222 meters 10mm2 trippelisolerad A*g-tråd som högtalarkablar som är det intressanta utan...
... det intressanta är ifall kablars ljudliga åverkan ej kan åtskiljas samtidigt som kablarna är av:

"#1 Samma längd!
(A*lltså inte att ex ena högtalarkabeln är +100m på kabelsnurra
medans den andra är på 1dm till, till h-talaren framflyttat slutsteg)

#2 Samma kabel-konstruktionsprincip!
(A*lltså, inte att ex ena nätkabeln har oskärmade 3mm-stålledare
medans den andra har trippelskärmad 0.1mm-silverledare)

#3 Samma konstruktionsprincip!
(A*lltså inte att ex ena signalkabeln har komponentkluster med
43st motstånd & Co medans andra har... ínga komponenter alls!)

#4 Samma konstruktionskvalitet!
(Ska 25,000kr´s hifikabeln jämföras mot vanlig kabel ska denna inte
kosta 5kr/m utan gärna få gå på 50kr/m el kanske t.o.m. 150kr/m)

#5 Heeelt olika pris 8)!
"

CiterA* gör (för säkerhets skull) även J_L`s eminenta listning:

"Resonamanget att det inte skulla gå att höra skillnad på kablar tycker jag är konstigt.
Det går ju alltid att konstruera fram testfall som ger hörbarhet. Finns massa exempel, t.ex.

* utan skärm
* fel kombination av sändar- och mottagarimpedans
* olämplig längd
* för hög kapacitans
* för hög induktans
* för lång
* för tunna ledare
* balanserad - obalanserad fel koppling
* balanserad - balanserad mer elektronik i signalkedjan
* ledare som kan röra sig
* + & - -ledare som ligger separerade (beror på vem som kopplar in hur det blir)
* kallödningar
* glapp
* jordslingor
* M.m.
"

Mvh A*

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi