Moderator: Redaktörer
Naqref skrev:Inte ens på system som har en övre gränsfrekvens på 10kHz?
Erik_AA skrev:perstromgren skrev:Richard skrev:Jag vill påstå att stark, distfri, ren bas ned till under 20 hz är smått vanebildande. Har man aldrig upplevt det så förstår man det inte. Alla kommersiella subbasar under 10000:- klarar inte dessa krav, om man nu inte bygger själv.
Kan du ge ett exempel på en inspelning (nota bene, inga syntar, tack!) där en mera modest utrustning skulle vara förfelat?
1812 - Cincinnati pops. Kanoner gör sig inge bra på kraftigt bandbreddsbegränsade system
Erik_AA skrev:Naqref skrev:Inte ens på system som har en övre gränsfrekvens på 10kHz?
Trodde vi babblade om LF i den här tråden, men ok... bandbreddsbegränsade nedåt....
subjektivisten skrev:Inte alls löjligt, detta har flera tagit upp med dig tidigare men du fortsätter på samma sätt och ignorerar det. Svårt att tolka det annorlunda.
Naqref skrev:subjektivisten skrev:Inte alls löjligt, detta har flera tagit upp med dig tidigare men du fortsätter på samma sätt och ignorerar det. Svårt att tolka det annorlunda.
Pratar du med mig?
perstromgren skrev:Richard skrev:Jag vill påstå att stark, distfri, ren bas ned till under 20 hz är smått vanebildande. Har man aldrig upplevt det så förstår man det inte. Alla kommersiella subbasar under 10000:- klarar inte dessa krav, om man nu inte bygger själv.
Kan du ge ett exempel på en inspelning (nota bene, inga syntar, tack!) där en mera modest utrustning skulle vara förfelat?
PekkaJohansson skrev:Där har du mitt svar! I gengäld får du gärna svara på frågan om du själv arbetar med masteringprocessning. Ibland får jag nämligen intrycket att du argumenterar ur någon slags försvarsställning. ....
Med vänlig hälsning
Pekka
Naqref skrev:Pratar du med mig?
DVD-ai skrev:Är vi inte lite OT nu.. ?!![]()
Jag skulle helst vilja ha full matta från DC upp till 20KHz, under när inframoduler inte klarar av det längre så får man ha jättelika "membran" som tar upp hela frontväggen som rör sig enkelväg och skapar en tryckvåg. Innan dess är jag inte helt nöjd...
DVD-ai skrev:Är vi inte lite OT nu.. ?!![]()
Jag skulle helst vilja ha full matta från DC upp till 20KHz, under när inframoduler inte klarar av det längre så får man ha jättelika "membran" som tar upp hela frontväggen som rör sig enkelväg och skapar en tryckvåg. Innan dess är jag inte helt nöjd...
steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:Är vi inte lite OT nu.. ?!![]()
Om man ska ha "full matta från DC"
...
steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:Är vi inte lite OT nu.. ?!![]()
Om man ska ha "full matta från DC" så innebär det ju att man måste ha många gånger fler basar än om man nöjer sig med "bara" 10hz. Frågan är om det ens är lönt att försöka i ens de mest överdimensionerade anläggningarna. Möjligtvis att man skulle kunna göra någonting meningsfullt med "bara" 16 stycken 15-18" i ett normalt rum men då får man ju nästan nödvändigtvis bygga IB för att inte lådorna ska ta upp mer plats i rummet än vad som blir kvar att sitta i.
Skruvad men intressant tanke, för övrigt. För oss andra snålisar med betydligt mycket lägre krav så nöjer vi oss med full fart från 10 eller så
i skrev:steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:Är vi inte lite OT nu.. ?!![]()
Om man ska ha "full matta från DC"
...
"Big bang is the ultimate hero of low frequency" (Yello)
DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:Är vi inte lite OT nu.. ?!![]()
Om man ska ha "full matta från DC" så innebär det ju att man måste ha många gånger fler basar än om man nöjer sig med "bara" 10hz. Frågan är om det ens är lönt att försöka i ens de mest överdimensionerade anläggningarna. Möjligtvis att man skulle kunna göra någonting meningsfullt med "bara" 16 stycken 15-18" i ett normalt rum men då får man ju nästan nödvändigtvis bygga IB för att inte lådorna ska ta upp mer plats i rummet än vad som blir kvar att sitta i.
Skruvad men intressant tanke, för övrigt. För oss andra snålisar med betydligt mycket lägre krav så nöjer vi oss med full fart från 10 eller så
Haha, jo, jag låter er sitta på era fjuttiga F0 10hz...
Harryup skrev:Så var kommer 10Hz kravet ifrån om man spelar akustisk musik?mvh/Harryup
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster