Ni verkar ha stora krav på nivå och LF-bandbredd!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-02-24 21:13

Inte alls löjligt, detta har flera tagit upp med dig tidigare men du fortsätter på samma sätt och ignorerar det. Svårt att tolka det annorlunda.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Re: Ni verkar ha stora krav på nivå och LF-bandbredd!

Inläggav Erik_AA » 2010-02-24 21:15

Naqref skrev:Inte ens på system som har en övre gränsfrekvens på 10kHz?

Trodde vi babblade om LF i den här tråden, men ok... bandbreddsbegränsade nedåt....
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-02-24 21:48

Erik_AA skrev:
perstromgren skrev:
Richard skrev:Jag vill påstå att stark, distfri, ren bas ned till under 20 hz är smått vanebildande. Har man aldrig upplevt det så förstår man det inte. Alla kommersiella subbasar under 10000:- klarar inte dessa krav, om man nu inte bygger själv. :wink:

Kan du ge ett exempel på en inspelning (nota bene, inga syntar, tack!) där en mera modest utrustning skulle vara förfelat?

1812 - Cincinnati pops. Kanoner gör sig inge bra på kraftigt bandbreddsbegränsade system :o

Det där var väl, med förlov sagt, en aningen lätt utväg? Jag har plattan och vet att jag får konerna i knät om jag är för vild på kranarna, utan att för den skull ge så värst mycket ljudtryck.

Du skrev "vanebildande" så jag förutsätter att det finns en hel massa annat som mår bra av kapabla system. Gimme!

PS Sorry, jag uppmärksammade inte att det var Erik som kom Richard till undsättning här! DS
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-02-24 21:52

Erik_AA skrev:
Naqref skrev:Inte ens på system som har en övre gränsfrekvens på 10kHz?

Trodde vi babblade om LF i den här tråden, men ok... bandbreddsbegränsade nedåt....

Precision i sina uttalanden min herre - precision. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-02-24 21:55

subjektivisten skrev:Inte alls löjligt, detta har flera tagit upp med dig tidigare men du fortsätter på samma sätt och ignorerar det. Svårt att tolka det annorlunda.

Pratar du med mig?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-02-24 21:59

Naqref skrev:
subjektivisten skrev:Inte alls löjligt, detta har flera tagit upp med dig tidigare men du fortsätter på samma sätt och ignorerar det. Svårt att tolka det annorlunda.

Pratar du med mig?

http://www.youtube.com/watch?v=4e9CkhBb18E 8)

/Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-02-24 22:01

Mahler's tia gör sig också klart bättre med bra sula långt ner i basen, liksom det mesta med rejäla trummor.

Finns också en hel del s.k. mässmusik som har bra sula långt ner i oktaverna, typ Chris Jones - Roadhouses and automobiles m.fl.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-02-24 22:06

perstromgren skrev:
Richard skrev:Jag vill påstå att stark, distfri, ren bas ned till under 20 hz är smått vanebildande. Har man aldrig upplevt det så förstår man det inte. Alla kommersiella subbasar under 10000:- klarar inte dessa krav, om man nu inte bygger själv. :wink:

Kan du ge ett exempel på en inspelning (nota bene, inga syntar, tack!) där en mera modest utrustning skulle vara förfelat?

Det finns en hel del verk med s.k. klassisk musik. Muycket lokalens karräaktär återfinns i dom nedre regionerna frekvensmässigt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-02-24 22:16

Orkar inte kolla vem jag håller med nu :D men jag tycker att man i princip måste skilja på skiva/inspelning - och hur den sen används. Man kan liksom inte hålla på och önska att alla skivor ska låta lika hifi-mässigt "naturtroget" - de är konstverk, de är som de är, varje utgåva för sig. På gott och ont. En nyutgåva är i praktiken (för mig) ett nytt konstverk jag måste förhålla mig till. En dassig inspelning också.

Missförstå mig rätt, jag tycker det är bra om artister från början får till en för musikstilen adekvat inspelning(!!!). Det kan man lobba för. Men att vara efterklok, det leder bara till förbittring.

Ta saker för vad de är, skitljud kan vara kul det med, huvudsaken för oss är väl att man har en hyfsat bra uppspelningsapparatur.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2010-02-24 22:53

PekkaJohansson skrev:Där har du mitt svar! I gengäld får du gärna svara på frågan om du själv arbetar med masteringprocessning. Ibland får jag nämligen intrycket att du argumenterar ur någon slags försvarsställning. ....

Med vänlig hälsning

Pekka

Hej!

Jag har aldrig arbetat med skivutgivning.

Under åttio- och nittiotalen sände jag närradio och var även anställd på en av
de första kommersiella radiokanalarna. Jag har då varje vecka producerat
nu bortglömda radioprogram, och i samband därmed spelat in både musik
och tal. Samt även gjort postproduktion. Jag minns de första digitala
redigeringsmaskinerna, och vad bra man tyckte att de var.

Jag har även spelat in i studio och framträtt live med mitt band. Jag har ägt
en Rickenbackerbas (och många andra). Jag har ägnat mig åt postproduktion
av inspelningarna. Jag är inte musiker. Jag är helt allergisk mot audiofilt
gnäll och önskar att det fanns medicin vid svåra skov.

Jag har en eklektisk musiksmak och finner nöje i att ha flera utgåvor av
samma artist, liksom att läsa böcker om och av dem och har varit aktiv
skivköpare i omgångar sedan 1977, då jag köpte Kal P Dals första.

Du skall veta att jag uppskattar dina poster tycker att det är mycket roligt
att läsa vad skivor du köpt. En eldsjäl. Du berikar detta forum och är en av
anledningarna till att det är så bra. Jag ber om ursäkt för att jag kanske
söker konfrontation och uttrycker mig lite tillspetsat.

Väl sedd!
Oh, by jingo!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-02-24 23:19

Tack för trevligt formulerad post - och kul att läsa om din teknik- och musikerbakgrund!

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-02-24 23:29

Naqref skrev:Pratar du med mig?

Nej då. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-02-25 01:11

CODY skrev:Jag har ägt
en Rickenbackerbas

+1
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-02-25 11:53

Är vi inte lite OT nu.. ?! :roll:

Jag skulle helst vilja ha full matta från DC upp till 20KHz, under när inframoduler inte klarar av det längre så får man ha jättelika "membran" som tar upp hela frontväggen som rör sig enkelväg och skapar en tryckvåg. Innan dess är jag inte helt nöjd... 8)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-02-25 13:39

DVD-ai skrev:Är vi inte lite OT nu.. ?! :roll:

Jag skulle helst vilja ha full matta från DC upp till 20KHz, under när inframoduler inte klarar av det längre så får man ha jättelika "membran" som tar upp hela frontväggen som rör sig enkelväg och skapar en tryckvåg. Innan dess är jag inte helt nöjd... 8)

Du får nog flytta in i ett skyddsrum eller liknande innan du kan återge <1 Hz iaf :?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-02-25 14:36

Hmmm, jo det har jag funderat lite på, duger Area-51 ?! :D

Edit: Ne men jag känner på allvar att bara anläggningen klarar 10Hz så är jag helt 100% nöjd med djupbasprestandan på alla sätt... :wink:
Mvh//David

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-02-25 16:09

Om man ska ha "full matta från DC" så innebär det ju att man måste ha många gånger fler basar än om man nöjer sig med "bara" 10hz. Frågan är om det ens är lönt att försöka i ens de mest överdimensionerade anläggningarna. Möjligtvis att man skulle kunna göra någonting meningsfullt med "bara" 16 stycken 15-18" i ett normalt rum men då får man ju nästan nödvändigtvis bygga IB för att inte lådorna ska ta upp mer plats i rummet än vad som blir kvar att sitta i.
Skruvad men intressant tanke, för övrigt. För oss andra snålisar med betydligt mycket lägre krav så nöjer vi oss med full fart från 10 eller så :D
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-02-25 16:44

steveo1234 skrev:

Om man ska ha "full matta från DC"
...

"Big bang is the ultimate hero of low frequency" (Yello)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-02-25 16:47

steveo1234 skrev:

Om man ska ha "full matta från DC" så innebär det ju att man måste ha många gånger fler basar än om man nöjer sig med "bara" 10hz. Frågan är om det ens är lönt att försöka i ens de mest överdimensionerade anläggningarna. Möjligtvis att man skulle kunna göra någonting meningsfullt med "bara" 16 stycken 15-18" i ett normalt rum men då får man ju nästan nödvändigtvis bygga IB för att inte lådorna ska ta upp mer plats i rummet än vad som blir kvar att sitta i.
Skruvad men intressant tanke, för övrigt. För oss andra snålisar med betydligt mycket lägre krav så nöjer vi oss med full fart från 10 eller så :D

Haha, jo, jag låter er sitta på era fjuttiga F0 10hz... 8)
Mvh//David

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-02-25 16:51

i skrev:
steveo1234 skrev:

Om man ska ha "full matta från DC"
...

"Big bang is the ultimate hero of low frequency" (Yello)

Jag missade live koncerten men ser fram emot Blu-ray´n.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-02-25 16:52

DVD-ai skrev:
steveo1234 skrev:

Haha, jo, jag låter er sitta på era fjuttiga F0 10hz... 8)

Jag ser fram emot den dagen när jag har ett jämförelsevis fjuttigt system och faktisktdeltagarna skrattar åt min REW-plottar.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-02-25 16:54

:D

Edit: Jo, jag med, måste bara skaffa hus först... :twisted: :roll:
Mvh//David

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2010-02-25 20:14

Jag tycker det är lite märkligt att de som argumenterar för att man inte behöver det under 40 Hz inte delar av sina system vid 10000 Hz.

Det finns ju lika mycket möjligheter till information i båda oktaverna...

Själv ser jag det så att det finns information ned till ca 10 Hz på en CD så vill jag att mitt system skall kunna klara av att återge det.

Sen att jag föredrar min frekvensgång mer som en nedförsbacke än en plan är en annan sak som fodrar lite konrörelse...

:D
...tycker Erik

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-02-25 23:06

JAg kan inte se att siffrorna är viktiga, det viktiga är att man har en anläggning som fungerar välbalanserat. Om man kör vinylspelare så är det väldigt tveksamt om man behöver en anläggning som återger 10Hz för att få med alla tonarmsresonanser. Om man inte köper infekterade svampar för att man gillar musiken så behöver man kanske inte heller 10Hz om man endast spelar akustisk musik. Den erfarenhet som jag värdesätter är vana vid levande akustisk musik, klassiskt eller jazz. Att springa på en massa popkonserter ger väl ungefär samma erfarenhet som att springa på nattklubbar. Elektrisk förstärkt musik kan låta kul men kommer också låta olika beroende på vem som är tekniker. Att lyssna på olika anläggningar ger en viss erfarenhet av vad som är möjligt att uppnå med hjälp av en stereo.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2010-02-26 00:54

Är en kyrkorgel inte akustisk? Eller en xtralång ståbas?
...tycker Erik

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-02-26 02:40

Skall man dimensionera anläggningen för musik som man inte spelar?
Basarna är ju ett extremt instrument som dom flesta inte kände till och låga C är runt 16Hz på orgel vilket bara finns på väldigt få orglar. Så var kommer 10Hz kravet ifrån om man spelar akustisk musik?
På elektronisk musik är det en annan sak fast då bör man inte spela vinyl.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2010-02-26 02:41

robsarve skrev:Är en kyrkorgel inte akustisk? Eller en xtralång ståbas?

De två tillsammans borde kunna bli härlig musik...

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-02-26 11:24

Harryup skrev:Så var kommer 10Hz kravet ifrån om man spelar akustisk musik?mvh/Harryup

Om målet är att återge en verklig händelse inklusive det rum den utspelas i kan det vara en poäng att ha full nivå ända ned - oavsett musikstil. Även om väldigt få instrument rör sig ner mot 10-20 Hz består rumsinformationen ibland av väldigt lågfrekventa ljud. Det är ofta just den realistiska återgivningen av rummet i en kyrko- eller konsertsalsinspelning som imponerar i en lågfrekvenskapabel anläggning.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-02-26 13:31

Jag skulle inte ta gift på att 10Hz är bättre än 20Hz i synnerhet inte om man spelar vinyl.

mvh/harryup

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-02-26 16:06

Ja, håller nog med. Sålänge man iaf har till minst 20 hz så ligger man bra till.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi