adzer skrev:Jag tror helt enkelt man får köpa kablar efter om man lyssnar med öppna eller stängda ögon.
I viss mån kan även vilken genren av musik man lyssnar på spela in i valet.
Vad rekommenderas för lyssning på Tomas DiLeva?
Moderator: Redaktörer
adzer skrev:Jag tror helt enkelt man får köpa kablar efter om man lyssnar med öppna eller stängda ögon.
I viss mån kan även vilken genren av musik man lyssnar på spela in i valet.
Laila skrev:Jag lyssnar mest med stängda ögon å mestadels på funk* . . .
vilken kabel skall jag köpa . . . ?![]()
Nattlorden skrev:Laila skrev:Jag lyssnar mest med stängda ögon å mestadels på funk* . . .
vilken kabel skall jag köpa . . . ?![]()
EKK - den funkar.
aisopos skrev:LeifB skrev:Lite komiskt.
Är det någon typ av tävling att ha minst oförstört ljud då?
Vad vinner man om man har det bästa ljudet och vem bestämmer vem som har bäst?
Är det musiken eller ljudet i sig som är viktigast?
Det finns ett enda sätt, och en enda domare.
Man bjuder hem en musiker, sen spelar man hans/hennes musik och det som enligt artisten låter bäst är vinnaren.
Dvs det låter som musikern har tänkt sig (så nära som det går!).
Enkelt va?
hifikg skrev:aisopos skrev:LeifB skrev:Lite komiskt.
Man bjuder hem en musiker, sen spelar man hans/hennes musik och det som enligt artisten låter bäst är vinnaren.
Enkelt va?
Tyvärr så funkar inte det heller. För om det låter annorlunda än musikern tänkt sig kan det vara inspelningsteknikern som fumlat eller haft ett annat ljudideal.
Thomas_A skrev:Såg en sammanfattning av lite tester på
http://www.head-fi.org/t/486598/testing ... -and-myths
PerStromgren skrev:Thomas_A skrev:Såg en sammanfattning av lite tester på
http://www.head-fi.org/t/486598/testing ... -and-myths
Wow! "Lite tester"? 43 kallar jag rätt många. Intressant läsning!
Jag har själv lurat några stackars kompisar att de lyssnade på en dyr linjekabel, när de i själva verket lyssnade på en gratis RCA-RCA-kabel. De trodde att jag kopplat in den, men det hade jag inte. Fy på mig, men intressant var det!
LeifB skrev:...Om man känner sin egen anläggning väl så borde man väl höra skillnaden om man byter från en ringledningskabel till en 4m2 EKK?
Vi kan föreslå ca 3 meter lång.
LeifB skrev:För att kunna höra någon direkt skillnad så bör man kanske lyssna på någon riktigt bra inspelning.
Vad har ni något förslag på en bra inspelning?
Om man känner sin egen anläggning väl så borde man väl höra skillnaden om man byter från en ringledningskabel till en 4m2 EKK?
Vi kan föreslå ca 3 meter lång.
hifikg skrev:aisopos skrev:LeifB skrev:Lite komiskt.
Enkelt va?
Tyvärr så funkar inte det heller. För om det låter annorlunda än musikern tänkt sig kan det vara inspelningsteknikern som fumlat eller haft ett annat ljudideal.
aisopos skrev:hifikg skrev:aisopos skrev:LeifB skrev:Lite komiskt.
Enkelt va?
Nejdå.
Det är ju det som är det fina i kråksången. Med denna metod kan vi hantera och kompensera för felen i hela ljudinspelnings och ljudåtergivningskedjan. Det borde ju vara bättre att det låter som det gjorde i studiorummet istället för att det låter som det mastrats.
Och sen får man ju möjlighet att köpa jättemånga kablar.
Jodå, det här är min Pink Floyd - dsotm -kabel, och det här är min Depeche mode - violator -kabel, sörru ...
Osv.
Och sen ska man kanske ha en unik anläggning för varje fonogram, ty jag tror inte att kablarna påverkar mest.
Men det här ju en prylsport, och den som har mest grejer när han dör vinner, så det är ju mycket mer vunnet än bara bästa möjliga ljud.
Som vanligt så finns det inga genvägar.
Vill du verkligen låta en sunkig tekniker förstöra dina musikupplevelser? Jag vill då verkligen höra det musikerna åstadkom, inget annat.
Allt annat är ju färgning.
adzer skrev:3m lång kabel med en tvärsnittsarea på 4m^2 väger jävligt mycket också. Frågan är om golvet klarar av det ^^
Nattlorden skrev:adzer skrev:3m lång kabel med en tvärsnittsarea på 4m^2 väger jävligt mycket också. Frågan är om golvet klarar av det ^^
Det gör det inte. Kommer ihåg när vi släpade ut huvudkabeln från stordatordriften, det var nog att skaka hela kåken - och den var bra mycket mindre, men likfullt med råge det grövsta jag sett...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster