Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Min undran är fortfarande vad som föranleder bedömningen att det har varit för korrekt för att vara kul, eftersom jag anar ett cirkelbevis - att; "det måste vara för korrekt, eftersom det inte är kul, och alltså är det inte är kul när det är korrekt". Men så får man ju inte resonera.
DS skrev:Flint skrev:2-ch skrev:robsarve skrev:Svårt att få till de lägsta frekvenserna med auktoritet om lösningen skall gå att få plats med i ett hem dock.
Om en sån trumma får plats i ett hem så borde även högtalaren som återger ljudet från den också göra det. Det känns rimligt på något sätt.
Ja, men det är inte säkert att den verkliga trumman uppfattas på samma sätt i rummet som den gör utomhus på säg 20 meters avstånd. Det vet man inte förrän man får in samma trumma i rummet och kan jämföra. Det handlar nog om di där reflexena som rummet bidrar med och som saknas utomhus (och tvärs om).
När och hur blir en sådan trumma rätt inspelad så den kan avlyssnas i en anläggning hemmavid?
Det borde inte vara några problem att spela upp det ljudet hemma om trumman micas på ett korrekt sätt![]()
Ja menar, trumman är ju inte kollosalt stor. Membranytan alltså, så den kan ju knappast flytta några enorma
mängder luft som en högtalaren inte kan!?
2-ch skrev:En dum fråga. Är det samma sak att ha ett stort element som rör sig lite jämfört med ett litet som rör sig mer?
Eller för den delen ett stort kontra flera mindre. Mätt i liter luft blir svaret ja. Men det är väl andra parametrar som är med och bråkar. Eller handlar det bara om matematik.
Den som vet får gärna kullkasta min uppfattning (men inte erfarenhet av) att det är stora element som kan ge den berömda magsparken. Däremot gör inte alla det.
KarlXII skrev:I det här fallet är det 2 x 6,5-tummare som gör det.
Men bara med Drömmen.
2-ch skrev:En dum fråga. Är det samma sak att ha ett stort element som rör sig lite jämfört med ett litet som rör sig mer?
Eller för den delen ett stort kontra flera mindre. Mätt i liter luft blir svaret ja. Men det är väl andra parametrar som är med och bråkar. Eller handlar det bara om matematik.
Den som vet får gärna kullkasta min uppfattning (men inte erfarenhet av) att det är stora element som kan ge den berömda magsparken. Däremot gör inte alla det.
IngOehman skrev:Har du en dröm?
Det är visst färre som har det, än som gått på månen...
Hur som helst - jag känner samma sak här! Tror jag,
som ju inte varit varken hos dig och lyssnat eller inne i
ditt huvud och "känt" vad du känner.
Men låt mig undra - om man följer länken till låten som
du körde, så finns det på samma spotify-lista även den
där 'The Little Thing (from Wanted)' (nummer sju på
listan)och där tycker jag att pulsens tryck hamnar ännu
lite högre - i huvudet (fortfarande spelad vid <70 dB på
lyssningsplats).
Vad tycker du?
Vh, iö
Fjonkalicious skrev:När man är på klubb, vilket jag är ibland så slås man ofta av hur jävla skönt tryck det är i PA-anläggningar. Dom trycksätter verkligen dansgolvet så att det känns. Det hade varit gött att kunna kombinera denna känsla med välljud. Hur lyckas dom?
Harryup skrev:Räcker med vaktparaden, går inte att kopiera i en vanlig stereo. Knappast i en ovanlig heller.
mvh/Harryup
Laila skrev:Harryup skrev:Räcker med vaktparaden, går inte att kopiera i en vanlig stereo. Knappast i en ovanlig heller.
mvh/Harryup[/quote
Men kanske i "lagom" . . .sterio . . .?
KarlXII skrev:Det märkliga är att man oftast måste spela rätt starkt via högtalare innan kroppen vaknar, live krävs det inte mycket alls.
Det är bara att tappa lätt på en trumma så känns det lite i, pja, halsen eller bröstet.
Den fysiska feedbacken sitter som en smäck.
Ragnwald skrev:Handlar om konarea för att få grepp om luften och att vrida upp volymkontrollen tillräckligt.
Men även att inspelningen är tillräckligt okomprimerad, för att få den explosiva livekänslan.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster