Vilken högtalare tycker ni har imponerat mest i basen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2011-02-13 23:20

Har en kompis som för typ 5 år sen hade en gammal Luxor CRT-TV (tjockteve) där jag faktiskt undrade var han hade 'högtalaren' han kopplat Tv-ljudet till?

Han såg ut som en fiollåda, "vaddå, näää, det är tv:ns högtalare" ... DÅ blev jag imponerad 8O
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2011-02-14 01:00

Tompa_39 skrev:Har en kompis som för typ 5 år sen hade en gammal Luxor CRT-TV (tjockteve) där jag faktiskt undrade var han hade 'högtalaren' han kopplat Tv-ljudet till?

Han såg ut som en fiollåda, "vaddå, näää, det är tv:ns högtalare" ... DÅ blev jag imponerad 8O

Kommer ihåg mitt ex föräldrar hade en sådan tv som jag fick äran att plocka sönder när den skulle slängas. Vill minnas det satt en 4tums bas och diskant i den. Bra lät den också för att vara en tv :)

Kan även säga att min gamla sony tjocktv jag har i sovrummet låter riktigt bra också. Stora gälar på sidorna och innanför basreflexlådor med 5,25tums coaxelement (ser ut som seas) och med 2x25 bra watt. Lirar ofattbart mkt bas och högt om man så önskar 8O

Annars den högtalare som impat mest på mig basmässigt är nog infinity kappa 9. Glömmer aldrig när jag var liten och pappa körde jurassic park genom dessa och det fysiskt kändes som om t-rexen gick genom rummet. De högtalarna flyttade roligt mkt luft om man bara hade drivning till det (vilket min käre far hade)

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2011-02-19 21:43

mkt bas= xl fidelity pg-1800PRO
bra bas= qln artec 1600

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-19 23:07

Goldfinger skrev:
celef skrev:
Goldfinger skrev:
sportbilsentusiasten skrev: men jag tror varje seriös tillverkare gör varje komponent så bra de för tillfället kan.

Jo, det får man anta, men det är trots allt kompromisser i varje konstruktion, och där finns det ju olika ideér, vilken kompromiss som är bäst beror ju på hur apparaten skall användas.
Jag vill tex inte betala för mer effekt än jag behöver, då lägger jag hellre de pengarna på en konstruktion som prioriterar andra egenskaper som jag har nytta av i det system den skall användas i.

vad skulle det vara för "andra egenskaper"?

Lägre brusnivå tex.

brukar mångwattare brusa mer än fåwattare?
Bikinitider

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-02-19 23:38

celef skrev:
Goldfinger skrev:
celef skrev:
Goldfinger skrev:
sportbilsentusiasten skrev: men jag tror varje seriös tillverkare gör varje komponent så bra de för tillfället kan.

Jo, det får man anta, men det är trots allt kompromisser i varje konstruktion, och där finns det ju olika ideér, vilken kompromiss som är bäst beror ju på hur apparaten skall användas.
Jag vill tex inte betala för mer effekt än jag behöver, då lägger jag hellre de pengarna på en konstruktion som prioriterar andra egenskaper som jag har nytta av i det system den skall användas i.

vad skulle det vara för "andra egenskaper"?

Lägre brusnivå tex.

brukar mångwattare brusa mer än fåwattare?

Ja, för konstruktioner i samma prisklass tror jag det är vanligt.
Finns ju en anledning till att man använder förstärkare med några få watt till högkänsliga horn.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-19 23:48

Mera effekt kräver mer spänning på utgången. Har man samma ingångsspänning så blir alltså förstärkningsfaktorn högre ju mer effekt steget har. Då kan det brusa mer.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-02-20 00:43

Tack för att du lade ut det lite mer informativt. :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi