MagnusÖstberg skrev:Ja, självklart.
Nivåmatchningen var inom 3 hundradels decibel inom mätområdet 2-34800hz.
Det stavas Hz
Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Ja, självklart.
Nivåmatchningen var inom 3 hundradels decibel inom mätområdet 2-34800hz.
JanBanan skrev:PekkaJohansson skrev:Nattlorden skrev:Och då körde ni båda versionerna på hög volym på ett kompetent system, så att kompressionen på "101010" framgick, eller?
Vi spelade som vanligt på LTS trevägare som medger starkare ljud än vissa andra högtalarsystem och mindre starkt ljud än ytterligare andra. Ja, skillnaderna mellan de olika utgåvorna, dynamiska och andra, framgick.
Mvh Pekka
Och det var nivåmatchat och dubbelblint förstår jag?
phon skrev:Näe, hz kan väl inte stavas Hz, då blir ju hz Hz?
Det kan inte stavas Hz heller, då blir Det Hz istället för Det.
Förstår faktiskt ingenting.
paa skrev:RogerJoensson skrev:Lägsta puckeln på Blinkar Blå ligger runt 40-50Hz. Under 40Hz dyker det snabbt. Mastern är nog vinylpress/högtalaranpassad.
Mer bas vill jag inte ha, djupare skulle inte skadat, men det var ju förmodligen den här avvägningen man gjorde då en gång och den var helt OK.
LTS-utgåvan känns helt rätt, tycker jag.
Jag tycker detta verkar konstigt. När Genelec skulle dema sina monitorer första gången på SR som ersättning för Yamaha-högtalarna så klarade dom inte alls av basen i Blinkar Blå och Bärande Våg. Kommer masterbanden man gjort skivan ifrån från SR eller inte?
Det ska bli intressant att jämföra Blinkar Blå på skivan med maxisingeln.
Ja, men nu menade jag faktiskt hz!Svante skrev:phon skrev:Näe, hz kan väl inte stavas Hz, då blir ju hz Hz?
Det kan inte stavas Hz heller, då blir Det Hz istället för Det.
Förstår faktiskt ingenting.Jag förstår ju att du skämtar aprillo, men...
SI-enheten hertz förkortas Hz. Alla enheter som kommer från personnamn förkortas med versal förstabokstav, medan de utan personankytning förkortas med gemen begynnelsebokstav. Det finns ett undantag och det är liter som får förkortas med versalt L (det lär ha varit ett krav från amerikanerna för att de skulle acceptera SI-systemet).
Enheterna i sig skrivs dock alla med gemena begynnelsebokstäver, tex volt, ampere, hertz och henry (som förkortas V, A, Hz, H).
paa skrev:RogerJoensson skrev:Bärande våg har inte mycket till djupbas alls. Under 50Hz är den nästan obefintlig.
Bärande våg har en lågt stämd bastrumma som säger "pluff" ett par gånger i låten, och som nästan inte alls hörs i många mindre anläggningar.
Svante skrev: SI-enheten hertz förkortas Hz. Alla enheter som kommer från personnamn förkortas med versal förstabokstav, medan de utan personankytning förkortas med gemen begynnelsebokstav. Det finns ett undantag och det är liter som får förkortas med versalt L (det lär ha varit ett krav från amerikanerna för att de skulle acceptera SI-systemet).
Almen skrev:paa skrev:RogerJoensson skrev:Bärande våg har inte mycket till djupbas alls. Under 50Hz är den nästan obefintlig.
Bärande våg har en lågt stämd bastrumma som säger "pluff" ett par gånger i låten, och som nästan inte alls hörs i många mindre anläggningar.
Inte på LTS-utgåvan, vad jag hör heller. Det står "Remix av Dagge Lundquist" på skivomslaget - gäller det alla utgåvor eller just denna? Mystiskt... Du får kolla med brorsan, paa.
Blinkar blå har däremot bas i överflöd. Man hör till och med en borttagen synthbas som läcker in i introt.
Almen skrev:Fler frågetecken:
När jag skall FLAC:a så får jag 0 sec gap mellan alla spår (utom till första, 2 sec). När jag lyssnar på den är det en liten blimp mellan varje spår. Är den mastrad utan gap mellan spåren, alltså?
För övrigt är det likadant för A+F 81-87.
rqu skrev:Innan rippningen måste du göra "detect gaps". Finns i någon av menyerna i EAC.Almen skrev:UrSv skrev:Händer inte mig vad jag kan förstå. 2 s mellan varje.
2.00 s? EAC? Inställningar?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster