High End-mässan i Stockholm: Svensk syntplatta i unik utgåva

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-04-30 16:47

MagnusÖstberg skrev:Ja, självklart.

Nivåmatchningen var inom 3 hundradels decibel inom mätområdet 2-34800hz.

Bild

Det stavas Hz 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-04-30 17:04

Näe, hz kan väl inte stavas Hz, då blir ju hz Hz?
Det kan inte stavas Hz heller, då blir Det Hz istället för Det.

Förstår faktiskt ingenting. 8O
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-05-01 00:00

när kommer änglahund i en oförstörd master?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-05-01 00:02

profbd skrev:när kommer änglahund i en oförstörd master?

Om då åsyftade utan skånskan - aldrig.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-05-01 00:48

JanBanan skrev:
PekkaJohansson skrev:
Nattlorden skrev:Och då körde ni båda versionerna på hög volym på ett kompetent system, så att kompressionen på "101010" framgick, eller?

Vi spelade som vanligt på LTS trevägare som medger starkare ljud än vissa andra högtalarsystem och mindre starkt ljud än ytterligare andra. Ja, skillnaderna mellan de olika utgåvorna, dynamiska och andra, framgick.

Mvh Pekka

Och det var nivåmatchat och dubbelblint förstår jag?

Det spelades med matchade RMS-nivåer och öppet.

Jag hade egentligen med facit i handen velat matcha nivåerna psykoakustiskt (vad nu det är) i stället. Det var tydligt att trots RMS-matchningen så lät LTS-utgåvan lyssningsmässigt svagare. Gissningsvis hade man behövt höja den några dB, då hade alla låtit ungefär lika starkt.

Trots den lägre nivån framstod LTS-utgåvan som "bäst" i mina öron, den var renare och inbjöd till höjning (mer än skillnaden) medan de andra lät skitigare och manade till motursvridning.

Ovanstående håller inte att publicera i en vetenskaplig tidskrift som en objektiv sanning, men det var heller inte syftet med mötet att ta fram någon sådan.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
The-Master

Inläggav The-Master » 2011-05-01 01:20

Då har även jag betalt medlemsavgiften och hoppas kunna få köpa denna skiva... SNÄLLA...
:oops: :lol:
//RoBeRt

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-05-01 01:35

phon skrev:Näe, hz kan väl inte stavas Hz, då blir ju hz Hz?

:D Jag förstår ju att du skämtar aprillo, men...

SI-enheten hertz förkortas Hz. Alla enheter som kommer från personnamn förkortas med versal förstabokstav, medan de utan personankytning förkortas med gemen begynnelsebokstav. Det finns ett undantag och det är liter som får förkortas med versalt L (det lär ha varit ett krav från amerikanerna för att de skulle acceptera SI-systemet).

Enheterna i sig skrivs dock alla med gemena begynnelsebokstäver, tex volt, ampere, hertz och henry (som förkortas V, A, Hz, H).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
miaber

Inläggav miaber » 2011-05-01 22:39

Jag är en icke-LTS'are som lyckats lägga vantarna på ett ex. Tack Pekka. Tycker det låter rätt. Inte alls basfattigt. På vissa låtar är basen, till och med, kraftig.
Det enda som gjorde mig besviken är att dom distade gitarrerna inte hörs lika tydligt som jag trodde dom skulle göra.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2011-05-02 12:35

paa skrev:
RogerJoensson skrev:Lägsta puckeln på Blinkar Blå ligger runt 40-50Hz. Under 40Hz dyker det snabbt. Mastern är nog vinylpress/högtalaranpassad.
Mer bas vill jag inte ha, djupare skulle inte skadat, men det var ju förmodligen den här avvägningen man gjorde då en gång och den var helt OK.
LTS-utgåvan känns helt rätt, tycker jag.

Jag tycker detta verkar konstigt. När Genelec skulle dema sina monitorer första gången på SR som ersättning för Yamaha-högtalarna så klarade dom inte alls av basen i Blinkar Blå och Bärande Våg. Kommer masterbanden man gjort skivan ifrån från SR eller inte?
Det ska bli intressant att jämföra Blinkar Blå på skivan med maxisingeln.

Bärande våg har inte mycket till djupbas alls. Under 50Hz är den nästan obefintlig.
Den där lägsta bastonen på Blinkar blå (den enda batonen under ca 60Hz) är ordentligt överbetonad jämfört med de andra och jag skulle nog föredragit dippa ner denna för balansens skull (smalbandigt 4-5dB vid ca 47Hz), eftersom den ju tar över så kraftigt mot de andra bastonerna.
En rejäl höjning under 30-35Hz skadar inte heller (något som upphovsmännen också tycker, om jag förstod det rätt), +10-20dB under 30-35Hz ger bara lite effekt... -Något djupbasmonster är det inte.
Den där överbetonade bastonen runt 47Hz på blinkar blå kan dock vara rätt krävande om man drar på lite.

Om det var små högtalare som demats, så kan det mycket väl vara så att de är eq-kompenserade och att det ligger en fet eq-höjning under 50-60Hz som då får det hela att vika sig, tillsammans med andra svagheter i detta register.
Senast redigerad av RogerJoensson 2011-05-02 13:02, redigerad totalt 1 gång.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-05-02 13:00

RogerJoensson skrev:Bärande våg har inte mycket till djupbas alls. Under 50Hz är den nästan obefintlig.

Bärande våg har en lågt stämd bastrumma som säger "pluff" ett par gånger i låten, och som nästan inte alls hörs i många mindre anläggningar.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2011-05-02 13:24

Märkligt. Jag börjar undra om jag fått en special edition, eller nåt... :)

Inte ens när jag spelar på mina små skvalhögtalare i verkstaden (4" bas med basreflex där konrörelserna blir okontrollerade under ca 50Hz) händer något särskilt. Konerna rör sig hur smått och kontrollerat som helst.

Just efter "Just ingen är här" i Bärnade våg, pulsar det någon liten dB mer, men den pulsen har sitt energicentrum runt 70Hz och borde inte ställa till några problem i normala högtalare.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-02 13:27

Svante skrev:
phon skrev:Näe, hz kan väl inte stavas Hz, då blir ju hz Hz?

:D Jag förstår ju att du skämtar aprillo, men...

SI-enheten hertz förkortas Hz. Alla enheter som kommer från personnamn förkortas med versal förstabokstav, medan de utan personankytning förkortas med gemen begynnelsebokstav. Det finns ett undantag och det är liter som får förkortas med versalt L (det lär ha varit ett krav från amerikanerna för att de skulle acceptera SI-systemet).

Enheterna i sig skrivs dock alla med gemena begynnelsebokstäver, tex volt, ampere, hertz och henry (som förkortas V, A, Hz, H).
Ja, men nu menade jag faktiskt hz! 8)

Det var liksom i linje med inlägget i övrigt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-05-02 21:27

paa skrev:
RogerJoensson skrev:Bärande våg har inte mycket till djupbas alls. Under 50Hz är den nästan obefintlig.

Bärande våg har en lågt stämd bastrumma som säger "pluff" ett par gånger i låten, och som nästan inte alls hörs i många mindre anläggningar.

Inte på LTS-utgåvan, vad jag hör heller. Det står "Remix av Dagge Lundquist" på skivomslaget - gäller det alla utgåvor eller just denna? Mystiskt... Du får kolla med brorsan, paa.

Blinkar blå har däremot bas i överflöd. Man hör till och med en borttagen synthbas som läcker in i introt. :D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-05-02 21:37

Svante skrev: SI-enheten hertz förkortas Hz. Alla enheter som kommer från personnamn förkortas med versal förstabokstav, medan de utan personankytning förkortas med gemen begynnelsebokstav. Det finns ett undantag och det är liter som får förkortas med versalt L (det lär ha varit ett krav från amerikanerna för att de skulle acceptera SI-systemet).

Ja, dom där versalerna är ena riktigt gemena typer. :)

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-05-03 13:14

Fler frågetecken:

När jag skall FLAC:a så får jag 0 sec gap mellan alla spår (utom till första, 2 sec). När jag lyssnar på den är det en liten blimp mellan varje spår. Är den mastrad utan gap mellan spåren, alltså?

För övrigt är det likadant för A+F 81-87.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-05-06 15:17

Upp!

Charmigt analogt läckage av synthbas och 0-sekundersgap i FLAC!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-06 15:20

Har lyssnat några gånger nu, trevlig utgåva och hoppas på fler liknande utgåvor i framtiden.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-05-06 15:34

subjektivisten skrev:Har lyssnat några gånger nu, trevlig utgåva och hoppas på fler liknande utgåvor i framtiden.

Jupp! Fick mitt exemplar i går och den åkte i spelaren direkt. Mycket trevligt var det.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2011-05-06 17:05

Fick min idag. Skall njuta av den okväll.

Ställer mig också i skaran som ropar:

Detta var bra, fler vi vill ha!!

:D
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2011-05-06 21:59

Jaha, då har skivan snurrat ett varv....

Intryck: Älskar den. Underbar skiva med härligt ljup, fin stereobild och mysiga bastoner.

Kommer att rulla ett varv till innan det är dags att duna.

Vill ha fler skivor av denna kvalitet!

Stort tack till alla inblandade!
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
shaft

Inläggav shaft » 2011-05-09 11:55

Så då har den gått i min spelare också :lol:
Jag tycker det låter mycket mycket trevligt. Saknar varken bas eller diskant. Låter som min LP från när det begav sig. Det är skönare att kunna lyssna in i inspelningen när inte diskant eller bas är haussade.

Jag har den andra nya mastringen också men kommer att ha denna som favorit och spela som "referens". Man skall lita på masterbanden i min åsikt.

Håller nu tummarna att resten ac A&F's skiva kommer i samma underbara utgåva.

PLEASE!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2011-05-09 12:48

Samma här, riktigt bra!
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-05-09 14:11

Almen skrev:
paa skrev:

Inte på LTS-utgåvan, vad jag hör heller. Det står "Remix av Dagge Lundquist" på skivomslaget - gäller det alla utgåvor eller just denna? Mystiskt... Du får kolla med brorsan, paa.

Blinkar blå har däremot bas i överflöd. Man hör till och med en borttagen synthbas som läcker in i introt. :D

Almen skrev:Fler frågetecken:

När jag skall FLAC:a så får jag 0 sec gap mellan alla spår (utom till första, 2 sec). När jag lyssnar på den är det en liten blimp mellan varje spår. Är den mastrad utan gap mellan spåren, alltså?

För övrigt är det likadant för A+F 81-87.

Ingen?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-05-09 16:01

Händer inte mig vad jag kan förstå. 2 s mellan varje.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-05-09 16:51

UrSv skrev:Händer inte mig vad jag kan förstå. 2 s mellan varje.

2.00 s? EAC? Inställningar?

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2011-05-09 19:37

Almen skrev:

Innan rippningen måste du göra "detect gaps". Finns i någon av menyerna i EAC.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-05-09 20:11

rqu skrev:
Almen skrev:

Innan rippningen måste du göra "detect gaps". Finns i någon av menyerna i EAC.

Ja, eller F4. Jodå, det gör jag, men jag får 0 sec.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-05-09 20:44

Almen skrev:

"Cirka" 2 s. Har inte mätt men det verkar stämma. Easy CD-DA Extractor. 8 år utan strul...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-05-09 23:01

Märkligt.

MorganM

Inläggav MorganM » 2011-05-18 11:51

Kanonskiva!

Bland det renaste jag hört :D .

Plötsligt känns nästan alla andra skivor man har,inte så bra längre :( 8) .
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi